Multe din autostrazile care erau in planurile oficiale pana acum, printre care si autostrada Sibiu - Pitesti, au fost transformate oficial in drumuri expres in Masterplanul General de Transport. In acest moment in tara noastra nu exista nici un drum expres, insa conform normativelor stabilite de autoritatile in domeniu drumurile expres, in teorie, nu sunt cu mult diferite decat autostrazile. Cele mai mari diferente le reprezinta lipsa benzii de siguranta si viteza maxima la campie (120km/h), in rest vorbim de un drum cu cate cel putin doua benzi pe sens, care ocoleste localitatile si nu se intalneste la nivel cu alta cale de transport. Surse ministeriale sustin ca realizarea drumurilor expres ar costa cu o treime mai putin decat autostrazile si ca cele din Masterplan vor fi cosntruite din start in ideea unui "upgrade" pe viitor la rang de autostrada.

Drumul expres S6 in PoloniaFoto: Wikimedia Commons

Harta din MPGT pe rutier - surse

Harta din MPGT pe rutier - surse

Foto: Hotnews

MasterPlanul General de Transporturi, documentul esential pentru strategia infrastructurii in tara noastra, va fi facut public maine, insa HotNews.ro a obtinut prin surse apropiate situatiei imagini si informatii din document.

Cea mai importanta informatie o reprezinta schimbarea de optica in domeniul autostrazilor. Practic, prin MPGT autoritatile din Romania vor sa se axeze pe realizarea de drumuri expres, iar multe din rutele cunoscute pana acum ca autostrazi au fost trecute ca drumuri expres in noile planuri.

Printre autostrazile transformate in drumuri expres se numara si Sibiu - Pitesti, tronson esential pentru inchiderea coridorului de transport european prioritar din tara noastra. Practic, guvernul prin MPGT vrea realizarea a peste 2.300 de km de drumuri expres si inca 480 de km de autostrada fata de ce avem acum (cca. 450 km).

Drumurile expres din planurile Romaniei, construite mai ieftin, dar cu gandul la transformarea lor in autostrazi in viitor

Autostrazi si Drumuri Expres in MPGT

Autostrazi si Drumuri expres in MPGT (document obtinut de HotNews.ro din surse apropiate situatiei)

Foto: Hotnews

Surse ministeriale sustin ca realizarea drumurilor expres in MPGT ar urma sa coste chiar si cu o treime mai putin decat in cazul unei autostrazi, doar ca toate drumurile expres vor fi facute cu viziune pe viitor astfel incat la momentul potrivit sa fie transformate in autostrazi. Astfel, din start exproprierile se vor face pe culoare de 70 de m, cum se intampla acum in cazul autostrazilor, si ca spatiile pastrate libere si amenajarea nodurilor rutiere va permite un upgrade al drumului mai usor pe viitor la categoaria "autostrada".

In Romania nu avem in prezent in drum expres, dar avem un normativ pentru constructia lor

In Romania, in momentul de fata, nu exista nici un drum expres, ci cel mult tronsoane mici care pot fi asimilate unor drumuri expres. Pentru categoria de sosea "drum expres", autoritatile au elaborat un normativ, cu specificatii stricte care, in mare, nu difera foarte mult de specificatiile unei autostrazi.

Sigur, exista diferente, iar cea mai mare o reprezinta prezenta pe autostrada a unei benzi de urgenta pe fiecare sens. Alta diferenta o reprezinta faptul ca pe drumurile expres, in functie de relief, pot sau nu exista benzi de accelerare/decelerare si ca benzile de circulatie sunt cu 25 de centimetri mai inguste.

Cat priveste viteza de deplasare, aceasta ajunge la maxim 120 km/h la campie.

Normativul CNADNR pentru drumurile expres poate fi consultat aici.

Mai jos, caracteristicile unui drum expres, conform normativului aprobat de catre CNADNR:

> doua sensuri de circulatie cu cel putin doua benzi pe sens, separate de un spatiu median;

- doua cai de circulatie de 8,00 m care cuprind pe sens cate doua benzi de circulatie

de 3,50m si doua benzi de incadrare de 0,50m.

- un spatiu median de separarea sensurilor de circulatie de 3,00m (inierbat sau impermeabilizat).

- doua acostamente de cate 1,50m (piatra sparta, pamant vegetal, etc., exclusiv materiale pe baza de bitum)

> nu intersecteaza la nivel nici o alta cale de comunicatie. Intersectiile cu alte cai de comunicatii vor fi denivelate

> intrarea si iesirea autovehiculelor este permisa numai cu acces dreapta, in locuri special amenajate

> Drumurile expres pot fi dezvoltate in autostrazi. Drumurile expres vor avea ca dotari: spatii de parcare, baze de intretinere si garduri de protectie.

> In cadrul proiectarii se va tine seama de dezvoltarea drumurilor expres in perspectiva la categoria de autostrazi si se va urmari incadrarea optima in peisajul inconjurator, pentru asigurarea confortului optic, punctual pentru sectoarele cu elemente geometrice critice generate de conditiile de relief.

> Vitezele pe Drumurile expres:

a. 120 km/h pentru regiunea de ses;

b. 100 km/h pentru regiunea de deal;

c. 80 km/h pentru regiunea de munte.

> Accesul pe drumurile expres se face, in functie de trafic direct sau prin benzi de accelerare/decelerare cu latime de 3,50 m

> Are parapete de siguranta pe spatial median separator pentru impiedicarea trecerii accidentale a vehiculelor pe calea opusa. Parapetele de siguranta va fi continuu si va permite, din 5 km. in 5 km, demontarea pe 160m. pentru cazuri de interventii.

>Functie de elementele geometrice ale traseului (rambleu, etc.) se vor amplasa parapete de siguranta si pe partile laterale ale platformei.

----

Drumuri expres pe un tipar asemanator, construite si de vecinii Romaniei

Ideea de drumuri expres a prins foarte puternic in multe tari europene, si nu numai. De altfel, multe drumuri expres, mai lungi sau pe tronsoane regasim in tari vecine precum Polonia, Ungaria sau Croatia, dar nu numai. Drumurile expres se regasesc si in tari precum Italia, Spania, Marea Britanie etc.

Totusi, standardele unui drum expres difera de la tara la tara, iar in unele tari ele pot arata ca niste autostrazi, iar in alte zone ele pot fi cu o singura banda pe sens sau fara separatoare pe sens.

Despre drumurile expres din lume puteti citi detalii si aici.

Drum expres S1 In Polonia in apropiere de Bielsko-Biała

Drum expres S6 in Polonia in apropiere de Gdynia

Drum expres "dual carriageway"- A63(T) - in Marea Britanie:

Drum expres in Austria - S5 Stockerauer Schnellstraße:

Drum Expres 47 in Ungaria: