Autostrada Sibiu - Pitesti, singura portiune pe care Romania ar mai avea-o de construit pentru a completa unul din coridoarele europene prioritare de transport de pe teritoriul tarii noastre, a fost transformata in drum expres in varianta Master Planului General de Transport prezentata Comisiei Europene, au confirmat pentru HotNews.ro mai multe surse implicate in proces. Asemanator, multe alte planuri de autostrazi, inclusiv multe pentru care acum se liciteaza studiul de fezabilitate, au fost schimbate in drumuri expres. Ca autostrazi, au fost pastrate cele prezentate in strategia politica Ponta-Sova din 2013: Sibiu-Brasov-Ploiesti, Brasov-Bacau sau Pitesti-Craiova. Documentul oficial va fi facut public maine.

Harta din MPGT pe rutier - surseFoto: Hotnews

Informatii legate de varianta Masterplanului general de Transport (MPGT), documentul esential in baza caruia tara noastra va primi fonduri europene nerambursabile pentru infrastructura in exercitiul financiar 2014-2020, au inceput sa circule pe diverse site-uri si formuri inca de luni-marti, insa HotNews.ro a reusit sa le confirme din mai multe surse institutionale si apropiate situatiei.

Noua strategie pentru Romania: Peste 2.000 de km de drumuri expres, doar 500 de autostrada

In draftul MPGT-ului transmis de autoritatile romane la Comisia Europeana, multe din autostrazile de care s-a vorbit in ultimii ani au fost transformate in drumuri-expres. De altfel, majoritatea noii infrastructuri rutiere din intreaga Romanie se va baza pe drumuri-expres, potrivit informatiilor din MPGT.

Strategia din MPGT-ul transmis la Bruxelles prevede o retea de drumuri expres de peste 2.200 de kilometri, in timp ce reteaua de autostrazi este de doar 479 de kilometri.

In mod ciudat, pentru multe din tronsoanele de autostrada transformate in drum expres are loc in prezent o ampla procedura de achizitie publica, in valoare de zeci de milioane de euro, pentru realizarea studiilor de fezabilitate. Studiile de fezabilitate in discutie sunt pentru varianta de autostrada.

Autostrada Sibiu - Pitesti, transformata din pix in Drum Expres

Autostrada Sibiu - Pitesti, singura bucata lipsa de autostrada din tara noastra care ar completa Proiectul prioritar 7 european (n. fostul Coridor IV pan-european), a fost transformata in drum-expres, iar masterplanul propune o dualitate pe date seci intre varianta Sibiu-Pitesti si varianta Sibiu-Brasov-Ploiesti.

Conform indicatorilor alesi in comparatia facuta, in cele mai multe cazuri varianta Sibiu-Brasov-Ploiesti este data preferabila variantei Sibiu-Pitesti. Cu toate acestea, unele cifre din tabelul prezentat mai jos nu apar conforme cu informatiile anuntate public pana acum.

Guvernul anunta ca autostrada Comarnic - Brasov (54 km) costa 1,8 mld euro. Acum, in MasterPlan intreaga autostrada Sibiu-Brasov-Ploiesti (206 km) costa 1,95 mld euro

Spre exemplu, la capitolul costuri de investitie, se spune ca ruta Sibiu - Brasov - Ploiesti (cca 206 km) costa 1,95 miliarde euro fata de 2,3 miliarde euro cat ar costa Sibiu-Pitesti (circa 115 km). Cu toate acestea, numai costul concesiunii Comarnic - Brasov (cca 54 km), aflata in procesul de achizitie publica in prezent, costa oficial circa 1,8 miliarde euro.

De altfel, tot in tabelele prezentate de autoritatile romane la Comisia Europeana, ruta Sibiu - Pitesti, ca drum expres, apare intr-un tabel al importantei in urma multor altor rute printre care Turda - Halmeu sau Gilau - Bors. Vezi tabelele mai jos:

In ceea ce priveste autostrazile ramase in plan in urma realizarii MPGT-ului, noua strategia oficiala gaseste pe harta o parte din autostrazile prezentate pentru prima oara in decembrie 2013 in strategia politica pentru autostrazi a premierului Ponta si a ministrului de atunci Dan Sova.

Din Bucuresti in Moldova, prin doua treceri ale Carpatilor

Astfel, se merge in continuare pe ideea unei treceri a Carpatilor Meridionali doar pe Valea Prahovei, iar de la Brasov spre Bacau cu o alta autostrada care sa travereseze Carpatii Orientali. Practic, de la Bucuresti spre Moldova, pentru a merge pe autostrada, soferii vor trebui sa treaca de doua ori muntii. Strategia vine exact pe conceptul inaintat de premier de a avea in 2018, cu ocazia a 100 de ani de la Marea Unire, toate provinciile mari istorice romanesti unite prin autostrada intr-un punct comun, Brasov.

Astfel, informatiile din MPGT seamana cu strategia politica a guvernarilor Ponta, desi documentul oficial a fost realizat de catre un consultant independent - AECOM - pentru care s-au platit circa 2 milioane de euro.

Ca o deosebire insa, mult criticata autostrada "Dragnea" - autostrada Bucuresti - Alexandria - a disparut complet din planurile Guvernului. Mai mult, pana la resedinta din Teleorman noua strategia nu mai prevede nici macar drum expres.

Vezi mai jos harta infrastructurii rutiere din draftul MPGT-ului prezentat de Romania la Comisiai Europeana:

Comisia Europeana, nemultumita de varianta propusa de Romania, a facut o serie de "recomandari"

Fata de varianta prezentata la Comisia Europeana, reprezentantii executivului european s-au aratat nemultumiti, potrivit surselor HotNews.ro, si au facut o serie de "recomandari".

Printre aceste "recomandari", cateva vizeaza sectorul rutier si in mod subtil indica necesitatea realizarii autostrazii Sibiu - Pitesti si finalizarea sa in actualul exercitiu financiar 2014-2020 pentru a se inchide coridorul de transport prioritar european.

Alta recomandare sugera "imbunatatirea metodologiei de elaborare a Master Planului, prin adaugarea unor scenarii alternative de testare a proiectelor de transport, care sa includa criterii de selectie ce vizeaza performanta economica, apartenenta la reteaua TEN-T Core, precum si criterii de mediu".

In plus, Comisia Europeana cerea si revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect in parte.

Imediat dupa ce informatia a fost facuta publica, reprezentantii Comisiei Europene au declarat pentru HotNews.ro ca vor analiza daca Master Planul de Transport al Romaniei indeplineste pre-conditiile impuse de executivul european si si-au exprimat rezervele fata de strategia Guvernului. Detalii aici

Miercuri, pe 1 octombrie, Ministerul Transporturilor va publica pentru dezbatere draftul Master Planului General de Transport si este de vazut daca "recomandarile" Comisiei Europene au fost adresate sau strategia Romaniei va ramane neschimbata precum cea din harta si tabelele de mai sus.

BACKGROUND:

Calendarul dezbaterilor anuntat in urma cu o saptamana cuprinde sedinte publice organizate de AM POST pentru fiecare domeniu de transport, dupa cum urmeaza:

  • 7 octombrie: rutier;
  • 9 octombrie: feroviar;
  • 13 octombrie: naval;
  • 15 octombrie: aerian si intermodal.

Master-Planul General, un an de interzieri pentru un document esential

Master Planul General de Transport, documentul strategic esential in baza careia Romania va primi de la Uniunea Europeana finantare nerambursabila pentru proiectele de infrastructura in exercitiul financiar 2014-2020, va fi finalizat complet abia pe 22 decembrie 2014, conform calendarului publicat de AMPOST pe 21 august.

Anuntul a venit dupa ce toate termenele indicate de autoritati in trecut au fost depasite unul cate unul, iar in total, daca va fi gata in decembrie, Master Planul va acumula o intarziere de un an.

Initial, MPGT-ul trebuia finalizat in decembrie 2013, termen confirmat si de Dan Sova. Cu toate acestea, lucrarile au fost tergiversate si termenul a fost impins pentru luna februarie 2014. Ulterior, termeneul a fost fixat pentru jumatatea lunii aprilie, iar la acel moment ministerul a publicat doar o serie de ghiduri si metodologii. Detalii aici

Tot atunci, Ministerul condus de Sova anunta noile termene si isi asuma finalziarea MPGT-ului in luna iunie, dar si acest termen a fost depasit.

Mai mult, Sova anunta atunci ca lista proiectelor prioritare din MPGT va intra intr-o dezbatere publica, desi statul roman a platit peste 2,1 milioane de euro unui consultant independent (firma AECOM) pentru Master Plan.

Dupa debarcarea lui Sova de la Transporturi, noul ministru Ioan Rus anunta ca documentul esential va fi terminat in luna octombrie-noiembrie.