Studentii se declara consternati de lipsa de reactie a Avocatului Poporului la ordonanta care decapiteaza legea educatiei. Alianta Organizatiilor Studentesti anunta ca face "un ultim apel la Victor Ciorbea de a-si asuma real responsabilitatea de Avocat al Poporului". Amintim ca aceasta este singura institutie care poate ataca la Curtea Constitutionala ordonanta de urgenta prin care guvernul Ponta a adus 97 de modificari la Legea Educatiei Nationale. Desi a fost sesizat in urma cu doua luni, Ciorbea nu a luat inca o decizie.

Solicitarile studentilor la Avocatul PoporuluiFoto: ANOSR

Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) anunta intr-un comunicat remis HotNews.ro ca a trimis astazi, 9 septembrie, o adresa catre Avocatul Poporului in care isi exprima "consternarea fata de lipsa de reactie a acestuia" la Ordonanta de Urgenta nr. 49/2014 care modifica Legea Educatiei Nationale.

Studentii spun ca sunt nemultumiti de pasivitatea totala pe care o manifesta Avocatul Poporului de mai bine de doua luni, de cand ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial. "Studentii nu pot gasi nicio justificare realista a lipsei de actiune a Avocatului Poporului pe tema OUG-ului, in contextul in care documentul a fost publicat in Monitorul Oficial inca de pe 30 iunie, deci de mai bine de doua luni. Mai mult decat atat, in urma cu o luna si jumatate - pe data de 23 iulie, studentii au participat la o intalnire cu Avocatul Poporului in care au fost asigurati ca analiza aspectelor semnalate de studenti si Alianta pentru o Romanie Curata privind neconstitutionalitatea OUG-ului este intr-o faza avansata", precizeaza ANOSR.

"In acest context, studentii atrag atentia ca lipsa unui raspuns din partea Avocatului Poporului nu poate fi asociata decat cu rea-vointa, lipsa de verticalitate si inconstienta fata de efectele nefaste pe care Ordonata le poate avea asupra sistemului educational", avertizeaza studentii.

Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) a criticat in dese randuri ordonanta 49/2014 si a cerut "demisia Ministrului pentru Invatamant Superior pentru dezastrul din sistem cauzat de schimbari legislative demne de tarile din lumea a treia".

Descarca de aici adresa trimisa de studenti catre Avocatul Poporului

Adresa ANOSR la Avocatul Poporului

Fragmente din adresa trimisa de studenti Avocatului Poporului:

  • "cererea noastra nu e sa declarati neconstitutionala Ordonanta de Urgenta, ci sa sesizati Curtea Constitutionala referitor la problemele semnalate de societatea civila, pentru ca aceasta sa se poata pronunta daca documentul respecta sau nu prevederile Constitutiei.
  • Cererea noastra nu este sustinuta doar de numeroasele reactii ale organizatiilor neguvernamentale din sectorul educational sau a expertilor din educatie pe tema neconstitutionalitatii documentului, ci si de prevederile Constitutiei care specifica faptul ca 'Avocatul Poporului isi exercita atributiile din oficiu sau la cererea persoanelor lezate in drepturile si in libertatile lor, in limitele stabilite de lege.' (Art. 59 (1)). (...)
  • Reactia dumneavoastra ar putea fi singura solutie prin care am putea avea un an scolar si universitar neafectat de schimbari haotice, care contravin dezvoltarii calitatii educatiei.
  • Daca activitatea pe care o aveti va depaseste si actiunile premergatoare unei reactii din partea dumneavoastra necesita investitii de timp, cunostinte si energie de care nu dispuneti in aceasta perioada, va stam la dispozitie pentru a va oferi sprijinul nostru, cu colegi studenti de la specializari in domeniu.
  • Mentionam acest lucru deoarece am vazut declaratiile dumneavoastra recente din presa in care ati mentionat ca inca mai aveti nevoie de timp pentru a redacta motivatia deciziei pe care ati luat-o, atat in cazul acestui OUG, cat si pentru altele".

Citeste mai jos analiza facuta de ANOSR ordonantei de urgenta prin care a fost modificata legea educatiei:

1. Universitatile devin mosii unde rectorii si membrii senatului universitar pot ramane in functie pe viata

Daca pana acum o persoana putea fi in functia de rector maxim 8 ani, noul OUG modifica aceasta limitare la maxim 2 mandate succesive complete. Cu alte cuvinte, rectorii vor putea sa isi dea demisia cu cateva zile inaintea finalizarii celui de-al doilea mandat, dupa care vor putea candida din nou sau, daca vor o vacanta de 4 ani, vor putea folosi modelul Putin pentru a reveni in functia de rector (situatii care s-au intamplat deja in trecut). Mai mult decat atat, cadrele didactice vor putea sa isi rezerve pe viata scaunele de senatori universitari, transformandu-se in adevarati mosieri care controleaza si monopolizeaza puterea din universitate.

2. Incompatibilitatea rector-parlamentar ramane istorie, dand unda verde politicului in universitati

Chiar daca primul pas spre eliminarea incompatibilitatii intre functia de rector si membru al Parlamentului a fost facut prin intermediul OUG 92/2012 care a abrogat articolul care prevedea ca persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita concomitent si functia de rector, Guvernul Ponta face acum miscarea decisiva de eliminare a incompatibilitatilor. Astfel, avand in vedere ca textul Constitutiei prevede ca functia de parlamentar e incompatibila cu functia publica de autoritate, OUG-ul nu mai lasa loc niciunei interpretari care sa sugereze incompatibilitatea intre functia de rector si parlamentar, specificand ca functiile de conducere din universitate nu sunt functii publice de autoritate. Prin urmare, politicul se intoarce glorios in universitati, aducand cu el lupte politice care vor prima interesului de dezvoltare reala a universitatilor.

3. Vom avea doctoranzi care fac cercetare "de acasa"

Prevederile OUG-ului dau inca o lovitura calitatii si credibilitatii studiilor doctorale, reintroducand doctoratul la forma "cu frecventa redusa". In contextul numeroaselor scandaluri din ultimii ani legate de modul de organizare a studiilor doctorale, Guvernul pluseaza si da acum posibilitatea obtinerii titlului de doctor si celor care vor face cercetare "de acasa", fara sa fie indrumati real si constant de conducatori de doctorat. Vom asista asadar la un "boom" al numarului de doctori, doctori care in realitate nu au cercetat nimic pe toata perioada studiilor.

4. Universitatile particulare se vor transforma in afaceri profitabile pentru persoane fizice si vor functiona dupa reglementari care nu tin cont de lege

OUG-ul da posibilitatea oricarei persoane fizice de a infiinta o universitate particulara. Legea prevede ca "in caz de desfiintare, dizolvare sau lichidare, patrimoniul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare revine fondatorilor", ceea ce inseamna ca orice persoana fizica poate infiinta o universitate particulara, dupa care o poate desfiinta insusindu-si patrimoniul dobandit din taxele studentilor pentru care nu a platit impozit sau TVA, deoarece universitatile sunt institutii non-profit. Afacerea devine si mai profitabila in contextul in care OUG-ul prevede ca universitatile particulare stabilesc singure structura, atributiile, durata mandatelor sau alte considerente legate de statutul acestora, fara sa mai fie obligate sa respecte prevederile legii in acest sens. Practic, acest lucru va duce la o scadere dramatica a calitatii sistemului de invatamant particular, creand adevarate fabrici de diplome care pot functiona dupa propriile reguli.

5. Universitatile vor putea inmatricula cu 10% mai mult studenti decat le permit resursele pe care le au la dispozitie

In contextul in care Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior stabileste periodic capacitatea de scolarizare pentru programele de studii ale universitatilor in urma unor vizite de evaluare, urmarind indicatori ca numarul de cadre didactice sau existenta unei baze materiale adecvate studiului, Guvernul da posibilitatea universitatilor sa inmatriculeze cu 10% mai multi studenti fata de cati ar putea scolariza la un nivel calitativ raportat la resursele pe care le are. Mai mult, va da posibilitatea Ministerului sa redistribuie preferential bani si locuri pentru universitati, in functie de afinitati sau prietenii.

6. Cadrele didactice care ajung la varsta pensionarii vor putea candida in continuare pentru functii de conducere sau vor putea conduce doctorate

Cadrele didactice titulare care depasesc varsta pensionarii si pentru care senatul decide pastrarea calitatii de titular, vor beneficia de toate drepturile calitatii de cadru didactic titular, incluzand aici dreptul de a candida pentru functii de conducere sau dreptul de conduce doctorate. Astfel, vom avea persoane care se vor inscauna la conducerea universitatii pana la adanci batraneti, fara sa accepte ideea renuntarii la putere pentru generatii mai tinere.

Informatii de Background

Guvernul Ponta a modificat radical Legea Educatiei Nationale printr-o ordonanta de urgenta adoptata in sedinta Executivului din 26 iunie 2014, publicata in Monitorul Oficial pe 30 iunie 2014 si contrasemnata de ministrul Educatiei nationale, Remus Pricopie. Ordonanta a schimbat, fara dezbatere publica, 97 de prevederi ale legii.

Ordonanta a introdus, printre altele, posibilitatea organizarii unei a treia sesiuni de Bacalaureat, infiintarea de colegii - in universitati - pentru absolventii de liceu care au picat Bacalaureatul si pentru cei care nu s-au dus la examen, posibilitatea trecerii terenurilor cluburilor elevilor in domeniul autoritatilor locale, organizarea de doctorate la formele de invatamant cu frecventa redusa, posibilitatea ca o persoana fizica sa fie fondatoare a unei universitati private si in mainile ei sa se intoarca patrimoniul dobandit ulterior de universitate (prevedere declarata neconstitutionala de Curtea Constitutionala, cu ocazia altei incercari de modificare a legii in acest sens - n.red.)

Citeste si: