Presedintele Traian Basescu a retrimis miercuri in Parlament, spre reexaminare, legea privind reducerea contributiilor de asigurari sociale (CAS) la angajator cu 5 puncte procentuale. In cererea de reexaminare, seful statului arata, printre altele, ca, "avand in vedere evolutia estimarilor bugetare si nerealizarea colectarii fata de program atat in anul 2013, cat si in primele sase luni din 2014, este esential sa fie clarificate in fundamentarea legii care sunt masurile exacte de compensare a veniturilor, asa cum au solicitat inclusiv institutiile financiare internationale".

Potrivit unui comunicat difuzat miercuri de Administratia Prezidentiala, "presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a semnat miercuri, 23 iulie a.c., cererea de reexaminare asupra Legii pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal".

Va prezentam textul integral al cererii:

"Domnului Calin Popescu-Tariceanu,

Presedintele Senatului

In temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

Motivele cererii de reexaminare sunt urmatoarele:

Actul normativ trimis spre promulgare vizeaza diminuarea cotelor platite de angajatori, in functie de conditiile de munca, pentru contributia de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat, dupa cum urmeaza: 15,8% (de la 20,8%) pentru conditii normale de munca, 20,8% (de la 25,8%) pentru conditii deosebite de munca si 25,8% (de la 30,8%) pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca.

In anul 2014 deficitul bugetului asigurarilor sociale de stat este de 12,519 miliarde de ron conform bugetului aprobat pentru anul in curs.

Prin diminuarea cotelor platite de angajatori, in functie de conditiile de munca, pentru contributia de asigurari sociale datorata sistemului public de pensii, deficitul curent va creste cu impactul financiar negativ estimat in expunerea de motive a actului normativ, care variaza intre 4,860 de miliarde de ron in 2015 si 5,564 de miliarde de ron in 2018, ajungandu-se la un deficit de peste 18 miliarde de ron la fondul de pensii, pentru anul 2015, daca tinem cont si de indexarile obligatorii conform legii.

Daca, pentru anul 2014, Guvernul, in expunerea de motive a legii trimisa spre promulgare, mentioneaza unele masuri de compensare a impactului negativ generat de aceasta masura, pentru perioada 2015 - 2018 estimarea de compensare a impactului negativ provenit din aplicarea masurii este foarte vag exprimata, referire facandu-se doar la surse bugetare potentiale provenite, in special, dintr-o mai buna colectare bugetara, combaterea evaziunii, precum si a posibilelor efecte ce decurg din cresterea investitiilor sau crearea de noi locuri de munca si nu din prezentarea unor surse certe de venituri sau cheltuieli necesare compensarii.

Avand in vedere evolutia estimarilor bugetare si nerealizarea colectarii fata de program atat in anul 2013, cat si in primele sase luni din 2014, este esential sa fie clarificate in fundamentarea legii care sunt masurile exacte de compensare a veniturilor, asa cum au solicitat inclusiv institutiile financiare internationale (Fondul Monetar International, Comisia Europeana, Banca Mondiala).

Anul 2015 este anul in care Romania are obligatia de a atinge un deficit structural de 1% din PIB, conform Obiectivului Bugetar pe Termen Mediu (aceasta inseamna o reducere a deficitului bugetului de stat consolidat de 0,8 - 0,9 % din PIB). De asemenea, bugetul anului 2015 trebuie sa prevada cresteri importante ale bugetului Ministerului Apararii Nationale, nevoi care reflecta realitatile regionale. Trebuie mentionat ca masura de reducere a contributiilor de asigurari sociale este un angajament suplimentar, nu unul obligatoriu, al Romaniei, motiv pentru care Guvernul trebuie sa prezinte o fundamentare a compensarii acestei masuri in contextul angajamentelor deja asumate.

Prin Legea nr. 83/2012 publicata in Monitorul Oficial nr. 410 din 20 iunie 2012, Romania a ratificat Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare (Tratatul Fiscal), lege care include o serie de obligatii pentru statul roman, inclusiv Obiectivul Bugetar pe Termen Mediu. De asemenea, prin Legea nr. 377/2013 publicata in Monitorul Oficial nr. 826 din 23 decembrie 2013, a fost modificata Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010 in sensul transcrierii obligatiei privind deficitul structural si Obiectivul Bugetar pe Termen Mediu care revine Romaniei prin ratificarea Tratatului Fiscal.

In acelasi timp, trebuie avut in vedere faptul ca Romania a incheiat un acord cu Fondul Monetar International, Uniunea Europeana si Banca Mondiala, prin care s-a obligat sa respecte Tratatul Fiscal, atingerea obiectivului structural si mentinerea unui deficit al bugetului consolidat. In lipsa compensarii reducerii contributiei de asigurari sociale, Romania risca sa intrerupa acordul cu Fondul Monetar International, Uniunea Europeana si Banca Mondiala, cu consecinta pierderii imediate a facilitatilor oferite de "mecanismul de TOP-UP", respectiv cele 10 puncte procentuale adaugate la cofinantarea europeana.

Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii trimisa spre promulgare, din punct de vedere al oportunitatii, tinand cont de motivele invocate."