Presedintele Traian Basescu a trimis Parlamentului o cerere de reexaminare a Legii pentru modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, informeaza Administratia Prezidentiala. Legea, adoptata in iunie de Parlament, scoate din starea de incompatibilitate primarii si presedintii consiliilor judetene care sunt si membri ai adunarilor generale ale companiilor de utilitati de la nivel local, o serie intreaga de alesi locali primind pana acum decizii de incompatibilitate de la ANI. In cererea de reexaminare, seful statului arata ca adoptarea unei astfel de modificari legislative ar avea un impact negativ pentru ca ar conduce la eludarea regimului incompatibilitatilor.

Traian Basescu sustine ca adoptarea acestui act normativ "nu este oportuna", un motiv fiind faptul ca participarea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene in organele de conducere ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara "nu se justifica in mod obiectiv".

In ceea ce priveste eludarea regimului incompatibilitatilor, seful statului arata ca, drept consecinta a intrarii in vigoare a unei asemenea legi, activitatea Agentiei Nationale de Integritate (ANI) ar fi diminuata pentru ca institutia nu va mai putea constata incompatibilitatea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene care vor face parte din organele de conducere ale acestor asociatii.

"Consideram ca o asemenea optiune a legiuitorului diminueaza activitatea Agentiei Nationale de Integritate si vine in contradictie cu recomandarile cuprinse in Raportul Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si de Verificare din anii 2013 si 2014 prin care se are in vedere consolidarea masurilor anticoruptie si de asigurare a integritatii", se arata in cererea de reexaminare.

Presedintele apreciaza ca mentinerea acestei incompatibilitati este necesara, in contextul necesitatii combaterii coruptiei si asigurarii transparentei si a integritatii in sectorul public, pentru a se evita suprapunerea intereselor colectivitatilor locale cu cele personale, reclamand faptul ca "noul text de lege este de natura sa puna in discutie impartialitatea si obiectivitatea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene, creand premisele unui conflict de interese".

Traian Basescu solicita Parlamentului respingerea actului normativ de modificare a Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006.

  • Textul cererii de reexaminare

Domnului Calin-Constantin-Anton Popescu-Tariceanu,

Presedintele Senatului

In temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata,

formulez urmatoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea Legii serviciilor comunitare

de utilitati publice nr. 51/2006

Motivele cererii sunt urmatoarele:

Prin legea aflata la promulgare, primarilor si presedintilor consiliilor judetene li se acorda calitatea de reprezentanti ai comunelor, ai oraselor, respectiv, ai municipiilor si judetelor, in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, avand ca obiect de activitate serviciile de utilitati publice. Totodata, potrivit noii legi, primarii si presedintii consiliilor judetene isi pot delega, prin dispozitie, calitatea de reprezentant in adunarea generala a asociatiei.

Conform legislatiei in vigoare (Art. 37 si 92 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001), persoanele imputernicite sa reprezinte interesele unitatilor administrativ-teritoriale in asemenea asociatii sunt desemnate prin hotarare a consiliului local, respectiv a consiliului judetean in conditiile respectarii regimului incompatibilitatilor si al conflictului de interese prevazut de Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei.

Consideram ca adoptarea acestui act normativ nu este oportuna deoarece participarea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene in organele de conducere ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara amintite nu se justifica in mod obiectiv. Mai mult, solutia legislativa propusa ar avea un impact negativ deoarece ar conduce la eludarea regimului incompatibilitatilor.

Practic, ca efect al noului text de lege, Agentia Nationala de Integritate nu va mai putea constata incompatibilitatea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene care vor face parte din organele de conducere ale acestor asociatii. Consideram ca o asemenea optiune a legiuitorului diminueaza activitatea Agentiei Nationale de Integritate si vine in contradictie cu recomandarile cuprinse in Raportul Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si de Verificare din anii 2013 si 2014 prin care se are in vedere consolidarea masurilor anticoruptie si de asigurare a integritatii.

In contextul necesitatii combaterii coruptiei si asigurarii transparentei si a integritatii in sectorul public, apreciem ca se impune mentinerea acestei incompatibilitati intre calitatea de primar sau presedinte al consiliului judetean si aceea de reprezentant al comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara avand ca obiect de activitate serviciile de utilitati publice pentru a se evita suprapunerea intereselor colectivitatilor locale cu cele personale. Este evident ca noul text de lege este de natura sa puna in discutie impartialitatea si obiectivitatea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene, creand premisele unui conflict de interese.

Pe de alta parte, consideram necesar sa se creeze un cadru juridic corelat cu celelalte acte normative in materie si adecvat asigurarii integritatii in sectorul public. Astfel, trebuie evitate de catre legiuitor paralelismele legislative, cerinta impusa de normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000 si de jurisprudenta Curtii Constitutionale. Avem in vedere faptul ca, prin legea aflata la promulgare, se modifica Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, insa nu se face nicio trimitere la actul normativ ale carui dispozitii sunt afectate, respectiv prevederile Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei. Apreciem ca aceasta modalitate de reglementare este de natura sa creeze instabilitate legislativa si texte de lege echivoce.

Luand in considerare competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea legii trimisa la promulgare, in sensul respingerii sale.

TRAIAN BASESCU

PRESEDINTELE ROMANIEI

Camera Deputatilor a adoptat in data de 24 iunie, ca for decizional, o lege care castreaza Agentia Nationala de Integritate,prin votul partidelor de la Putere, insa si cu spijinul tacit al PNL, care s-a abtinut. Legea scoate din starea de incompatibilitate primarii si presedintii consiliilor judetene care sunt si membri ai adunarilor generale ale companiilor de utilitati de la nivel local, o serie intreaga de alesi locali primind pana acum decizii de incompatibilitate de la ANI.

Practic, odata intrata in vigoare, legea i-ar scapa pe multi dintre alesii locali de acuzatiile de incompatibilitate. (Vezi atasat proiectul de lege si amendamentele).

PSD, PPDD, UDMR, PC si minoritatile nationale aletele decat cea maghiara au votat masiv pentru acest proiect de lege. PDL si neafiliatii au votat impotriva (in cea mai mare parte), insa colegii democrat-liberalilor din opozitie, PNL, s-au abtinut de la vot, in cea mai mare parte (60 de deputati). 13 liberali au votat insa pentru proiectul de lege sustinut de PSD si aliatii lor de la Putere.

Unul dintre marii beneficiari ai acestei legi este presedintele PNL, Klaus Iohannis, care este primar al Sibiului si se judeca cu ANI intr-un caz de incompatibilitate. El a declarat recent ca va renunta la candidatura la presedintia Romaniei, daca instanta de judecata va confirma decizia ANI de incompatibilitate in cazul lui.

Pentru a intra in vigoare, legea trebuie promulgata de presedintele tarii si publicata in Monitorul Oficial.

Proiectul a fost initiat in 2013 de sase deputati PSD - Axente Ioan (Sibiu), Gheorghe Fraticiu (Sibiu), Roman Gheorghe (Sibiu), Marian Neacsu (Ialomita), Florin Iordache (Olt) si Covaci Dorel (Timisoara). Ei au depus in data de 8 aprilie 2013 la Camera Deputatilor o initiativa legislativa privind completarea si modificarea legii administratiei publice (215/2001).

Ce prevede initiativa celor 6 PSD-isti:

Astfel, in proiectul de lege se arata ca la articolul 13 se introduc urmatoarele alineate:

  • "Primarii comunelor, oraselor, municipiilor precum si presedintii Consiliilor Judetene sunt reprezentantii de drept ai unitatilor administrativ - teritoriale in adunarea generala a asociatiilor respective; primarii si presedintii Consiliilor Judetene isi pot delega calitatea de reprezentant in adunarea generala a asociatiei prin dispozitie, orice alte dispozitii contrare in materie se abroga"
  • "Consiliul de administratie exercita conducerea executiva a asociatiei de dezvoltare intercomunitara si este format din cel putin 5 membri alesi din cadrul membrilor adunarii generale a asociatiilor".

Ce inseamna aceste noi prevedere? In primul rand, se consfinteste in clar faptul ca primarii si presedintii de Consilii Judetene sunt reprezentanti de drept in conducerea asa numitelor asociatii de dezvoltare intercomunitara. Ce reprezinta aceste asociatii?

  • Potrivit legii 215, asociatiile de dezvoltare intracomunitara sunt  "structurile de cooperare cu personalitate juridica, de drept privat, infiintate, in conditiile legii, de unitatile administrativ-teritoriale pentru realizarea in comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea in comun a unor servicii publice".

Problema era ca, potrivit legii 161 din 2003 care introducea o serie de incompatibilitati, la capitolul alesi locali se arata ca acestia sunt, intre altele, incompatibili cu urmatoarele functii:

  • d) functia de presedinte, vicepresedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administratie ori cenzor sau orice functie de conducere ori de executie la societatile comerciale, inclusiv bancile sau alte institutii de credit, societatile de asigurare si cele financiare, la regiile autonome de interes national sau local, la companiile si societatile nationale, precum si la institutiile publice.

Prin noua lege, incompatibilitatea prevazuta de legea 161 este eliminata deoarece, pe langa consfintirea in clar a dreptului primarilor si presedintilor de Consilii Judetene de a face parte din conducerea serviciilor de utilitati publice, se arata ca "orice dispozitie contrara se abroga".

Care este miza acestei modificari? Intr-un articol publicat in 2013, Dan Tapalaga explica faptul ca exista o miza financiara uriasa: Regiile de apa si canal, transport, termoficare, societatile publice care gestioneaza serviciile de salubrizare, asfaltare strazi si intertinere spatii verzi gestioneaza bugete si fonduri europene in valoare de zeci/sute de milioane de euro, iar din cauza acestei legi primarii, presedintii de CJ si alesii locali nu au acces in mod direct la gestionarea banilor. RAJA Constanta a angajat in 2011 fonduri europene in valoare de 250 de milioane de euro (douasutecincizeci). Regia Autonoma de Transport Bucuresti a avut in 2012 un buget de circa 600 milioane lei.

Potrivit ANI, prezenta primarilor si a presedintilor de Consilii Judetene in Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitara, genereaza o stare de incompatibilitate in situatia in care, la nivelul judetului respectiv, Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitara constituie un operator regional. In majoritatea acestor Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara sunt membrii primarii comunelor/oraselor din care este alcatuita asociatia. Aceste asociatii au fost infiintate pentru a putea derula proiecte pe fonduri europene la nivel regional.

Reamintim ca Romania s-a angajat intre altele, prin Mecansimul de Cooperare si Verificare pe justitie, sa nu modifice legile anticoruptie, iar aceasta initiativa legislativa face acest lucru.

Citeste aici mai multe despre: