Presedintele Traian Basescu a declarat miercuri ca nu va promulga legea privind reducerea contributiilor de asigurari sociale la angajatori cu 5 puncte pana cand nu va avea o consultare cu guvernul, deoarece nu crede ca aceasta masura este sustenabila fara introducerea de noi taxe si poate genera un "risc major" de deteriorare a echilibrelor macroeconomice.

Traian BasescuFoto: Presidency.ro

"Riscurile sunt foarte mari, de aceea nu voi promulga legea pana la o discutie foarte serioasa cu Guvernul legata de modul in care se poate acoperi reducerea CAS, care e foarte buna pentru companii, dar problema e sa nu punem in risc stabilitatea macroeconomica a tarii", a spus seful statului, intr-o declaratie de presa sustinuta la Palatul Cotroceni.

Traian Basescu a precizat ca este un "adept al reducerii fiscalitatii", dar, in conditiile unui deficit deja existent la fondul de pensii de 12,5 miliarde de lei in acest an, o reducere a CAS va adauga inca o lipsa de 5 pana la 5,5 miliarde lei.

Seful statului crede ca guvernul va incerca sa acopere acest deficit prin majorarea altor taxe si impozite, tinta favorita a guvernului fiind, spune Basescu, "cresterea de 2-3 ori a taxei pe proprietate", "extrem de dificil" de suportat pentru pensionari.

In aceste conditii, a spus Traian Basescu, va convoca Guvernul la consultari, in virtutea prevederilor constitutionale.

"Sunt ingrijorat cu privire la efectul promulgarii legii si din acest motiv voi uza de art 86 din Constitutie si voi invita guvernul la consultari. Presedintele poate consulta guvernul in probleme urgente sau de importanta deosebita. Aceasta e o problema de importanta deosebita", a spus presedintele.

Iata mai jos cele mai importante declaratii facute de Traian Basescu:

  • Sunt trei teme - promulgarea legii de aprobare a acordurilor de asociere a Moldovei, Ucrainei si Goergiei la UE, OUG pentru modificarea legii educatiei si legea pentru reducerea CAS
  • Azi am trimis la Monitorul Oficial acordurile de asociere la UE a celor trei tari
  • As vrea sa trag o concluzie asupra a ceea ce s-a intamplat din acest punct de vedere
  • Se dovedeste ca nimeni nu poate opri evolutia unei natiuni oricat de neconvenabil ar fi politic
  • Stim evenimentele din Ucraina, dar vedem o aramata ucraineana care cu arma in mana apara vointa poporului
  • Poporul doreste sa se apropie de UE, sa iasa din chingile controlului exercitat de Moscova si iata ca reuseste, politic si aparandu-si vointa cu arma in mana
  • Imi doresc mult ca armata sa lichideze in cel mai scurt timp rezistenta separatistilor si poporul ucrainean sa-si poata urma drumul asa cum doreste
  • Pentru Moldova, e o mare satisfactie pentru noi. A semnat atat acordul de liberalizare a vizelor cat si acordul de asociere la UE care intra in vigoare la 1 octombrie
  • Parlamentul a ratificat legea si eu am promulgat-o azi
  • As face mentiunea ca si Moldova, chiar in conditii vitrege, cu o Tranistrie agresiva si refractara, iata ca reuseste sa semneze acordul si sa inceapa un drum de apropiere de UE, ca si Georgia, de altfel
  • S-ar cuveni sa tragem o concluzie: Miza Rusiei este una legata de controlul politic
  • Eu consider ca si Rusia are de castigat ca urmare a intrarii in vigoare a acestor acorduri de asociere
  • Pentru ca asocierea la UE inseamna conditii de competitivitate pe piata celor trei tari, calitate la standarde europene a produselor si serviciilor
  • Sigur, nu as vrea sa exageram spunand ca acordul de asociere inseamna o imediata perspectiva de aderare la UE
  • As aduce aminte ca Romania a semnat acordul in 1993 si a intrat in 2007, un parcurs de 14 ani de reforme dificile
  • In acelasi timp, e foarte clar ca nu te poti gandi sa ajungi la inceperea unui tratat de intrare in UE fara ca premergator sa ai un acord de asociere
  • Este un pas foarte important pentru cele trei tari, dar nu o garantie de intrare in UE, iar acordul nu prevede nicio astfel de garantie

Despre Legea Educatiei

  • Am transmis o scrisoare Avocatului Poporului in care il rog sa analizeze posibilitatea de a ataca la Curtea Constitutionala ordonanta care are 97 de modificari la lege
  • Vreau sa cred ca Avocatul va face acest pas, chiar daca e evident ca nu o face cu bucurie
  • Plec de la premisa ca au fost si interventii ale societatii civile, ale altor politicieni, ceea ce poate in va indemna sa faca aceasta intampinare
  •  Anul scolar incepe in septembrie, indata incepe vacanta judecatoreasca si CCR are si ea vacanta
  • Trebuie prevenita inceperea unor procese - doctoratul la fara frecventa
  • Eu stiu ca Ponta nu are mare respect pentru doctorat, avand in vedere cum l-a obtinut, prin plagiat, dar nu trebuie sa extinda experienta lui la scara nationala
  • Prin OUG sunt modificari aduse Legii Educatiei care au fost deja declarate neconstitutionale la anterioare analize ale CCR

Despre legea de reducere a CAS

  • Reducerea CAS, cea mai spinoasa problema
  • Am primit legea spre promulgare si, in conditiile in care sunt un adept al reducerii fiscalitatii, am mari semne de intrebare asupra oportunitatii masurii, legata de realitatea fondului de pensii
  • Acum avem un deficit pentru acest an de 12,5 mld lei
  • Reducerea cu 5% a CAS la societati adauga la deficit inca 5 pana la 5,5 miliarde
  • Asta inseamna un deficit de 18 mld lei
  • Legea nu propune reducerea CAS la salariat ci la societati, salariatii nu au niciun avantaj
  • Imi e greu sa imi imaginez modul in care va fi compensata cresterea deficitului fondului de pensii
  • In Parlament premierul spune din imbunatatirea colectarii de catre ANAF
  • Stim foarte bine ca bugetul din 2013 a suferit trei corectii in minus datorita necolectarii conform planificarii
  • Anul acesta in primele 6 luni, cu toata taxa pe stalp, avem un deficit de 2,4 mld lei, deci rectificarea va fi din nou negativa
  • Nu vad de unde poate veni credibilitatea pentru ca peste noapte sa se imbunatateasca colectarea in asa masura incat sa putem compensa cele 5 mld 
  • Or, sursa propusa de Guvern fiind lipsita de credibilitate, eu cred ca Guvernul va trebui sa aplice alte masuri care se vor duce din nou la populatie, ca si cele 35 de taxe introduse in acest an
  • Cred ca una din tintele Guvernului pentru a acoperi deficitul suplimentar de 5 mld va fi cresterea de 2-3 ori a taxei pe proprietate, extrem de dificil pentru pensionari
  • O alta sursa e marirea taxelor actuale, dar cred ca se vor indrepta spre taxa pe proprietate
  • O solutie ar fi cresterea numarului de locuri de munca, dar din pacate vedem o scadere a acestora
  • O alta solutie ar fi cresterea salariului, in conditiile in care Romania are 4,4 mil salariati si 5,4 mil pensionari
  • Oricum avem un dezechilibru urias, mai mult de un pensionar pe salariat
  • Ar fi solutie marirea salariilor, dar nu ar accepta nici firmele, nici bugetul de stat
  • O alta sursa, si cred ca asta e foarte credibila, e taierea investitiilor
  • Pe primele 6 luni investitiile sunt mai mici cu 25% fata de anul trecut
  • Probabil ca se va merge pe relocarea banilor catre fondul de pensii, dar asta inseamna diminuarea numarului de locuri de munca
  • O continuare a acestei politici de reducere a investitiilor nu va face decat sa creasca somajul
  • O alta solutie ar fi accelerarea absorbtiei fondurilor, avem o situatie dezastruoasa. Deja avem un risc de dezangajare consistent, de peste un miliard de euro
  • Sunt solutii, una mai proasta ca alta, plecand de la premisa ca cele bune sunt greu de aplicat
  • O solutie foarte buna ar fi scoaterea la suprafata a celor care lucreaza la negru, dar nu cred ca se va reusi anul viitor, daca nu s-a reusit in doi ani
  • Sunt ingrijorat cu privire la efectul promulgarii legii si din acest motiv voi uza de art 86 si voi invita guvernul la consultari
  • Presedintele poate consulta guvernul in probleme urgente sau de importanta deosebita. Aceasta e o problema de importanta deosebita
  • Vreau sa intelegeti si riscurile. Avem riscuri de deterioare a echilibrelor macro, obtinute cu sacrificii uriase pentru populatie, pe care le regret si acum, dar care au trebuit facute
  • Ar fi pacat sa ajungem din nou in 2015 in situatia din 2010, tot ca urmare a unor masuri nesabuite ale unui premier, atunci Tariceanu
  • Tot masuri electorale pe care romanii le-au platit extrem de scump
  • Si aceasta e o masura electorala pentru ca nu are sustenabilitate
  • Avem un risc de derapaj macro consistent care ar putea fi evitat numai prin marirea taxelor pe proprietare, cred ca asta e tinta, dar e o mare eroare, foarte multi pensionari nu vor putea plati
  • Un alt risc - deraierea acordului cu FMI, nu ar fi mare problema, marea problema e ca pierderm top-up, cele 10% adaugate de UE la proiectele de fonduri de coeziune
  • Cat timp avem acord cu FMI, se adauga 10% la contributia UE, ceea ce inseamna ca la autostrazi si cai ferate, unde contributia UE e 85%, acum este 95%
  • Riscurile sunt foarte mari, de aceea nu voi promulga legea pana la o discutie foarte serioasa cu Guvernul legata de modul in care se poate acoperi reducerea CAS, care e foarte buna pentru companii, problema e sa nu punem in risc stabilitatea macro a tarii
  • Urmaresc cu atentie si absorbita fondurilor europene cu care s-a laudat atat Guvernul, spun in mod cert, cresterea masiva a platilor catre Romania de la CE de anul trecut se datoreaza facturilor generate de contractele semnate de guvernel Boc
  • Anul trecut nu s-a semnat niciun contract mare pe infrastructura si nici alte contracte de anvergura care sa genereze incasari anul acesta
  • Abia anul acesta pare ca se semneaza cateva contracte
  • Dar noi avem nevoie anul acesta de facturi de 2,2 mld euro pentru a preveni dezangajarile

Presedintele nu a dorit sa raspunda la intrebari