Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana din cadrul Bacalaureatului 2014 au fost structurate pe trei mari cerinte, fiecare notat cu 30 de puncte. Din oficiu li s-au acordat candidatilor 10 puncte. Elevii de la profilul Real au avut la primul subiect un text la prima vedere din Cezar Petrescu, la subiectul al II-lea cerinta a fost ca elevii sa scrie un text argumentativ despre rolul campaniilor care promoveaza un stil de viata sanatos, iar subiectul al III-lea a fost realizarea unui eseu despre viziunea despre lume dintr-o poezie de Mihai Eminescu. La examenul de astazi a fost extrasa varianta nr. 4.

Subiecte Limba romana - UmanFoto: Hotnews

Absolventii de liceu au sustinut astazi, 30 iunie, primul examen scris din cadrul Bacalaureatului 2014 - sesiunea iunie-iulie: proba la Limba si literatura romana. Pentru al doilea an, candidatii de la liceele tehnologice, de la profilul real si de la vocational au avut subiecte diferite fata de ceilalti. La examenul de Limba si literatura romana - BAC 2014 - s-au inscris 143.968 de absolventi de liceu, dintre care 129.827 din promotia curenta si 14.141 din promotiile anterioare, a anuntat Ministerul Educatiei Nationale (MEN).

Subiectele sunt elaborate de profesori specialisti din cadrul Centrului National de Evaluare si Examinare, din subordinea Ministerului Educatiei, "si au un grad de dificultate mediu, in raport cu programa si cu competentele vizate", precizeaza MEN.

Subiectele integrale de la examenul de Limba si literatura romana - Profil Uman

Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana - Profilul Umanist de la filiera teoretica si Profilul Pedagogic de la Filiera vocationala

"Varianta 4

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acord 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

Dar inainte de toate trebuie sa reamintesc de acel moment al vietii mele, care a fost un punct de plecare al intamplarilor ce vor urma in aceste destainuiri. A fost clipa, atat de dramatica pentru mine, cand am vazut intaia oara pe Alba. Insa in minutul acela, care mi-a intors dupa rasuceala lui atatia ani de mai tarziu, eu n-am stiut ca femeia grava si mandra, inalta si incremenitor de frumoasa, care a trecut pe langa mine, purta numele Alba, nici ca purta numele distins de familie, pe care am aflat mai tarziu ca-l poarta, si nici ca in viata noastra cararile ni se vor incrucisa iarasi asa cum ni s-au incrucisat.

Si deodata s-a lasat acea tacere, comunicandu-se din grup in grup ca o fulgeratoare contagiune: trecea ea, Alba. Cu pas de sus, cu o privire care nu se oprea nicaieri, ea parcurgea talazurile de tineret, care se dau in laturi ca valurile Marii Rosii dinaintea pasului lui Moise. Fetele insesi si-au strans florile lor albastre, castanii si intunecate, si-n semne de firesc omagiu le-au aruncat asupra ei, pana cand a ocolit coltul: in ochii celor mai multe nu era invidia, ci mandria si increderea in propriul lor viitor, de care nu le mai despartea acum decat inca vreo doua-trei examene. Dar trecatoarea cea minunata nu s-a uitat niciun moment, la niciuna si la niciunul; numai eu am izbutit sa intorc spre mine un moment ochii ei de nesigura culoare, dar in orice caz teribil de intunecati, si chiar sa smulg un zambet, ce spun, un adevarat inceput de ras, de pe floarea buzelor ei.

Dar cum? Dumnezeule, sinistru succes!

Eu o vazusem inca mult mai de departe, dar cand a ajuns in dreptul meu, pentru intaia oara mi s-a intamplat in viata, mana a inceput sa-mi tremure ca apucata de-un frig nervos si deodata marile dictionare, de peste 2 000 de pagini al lui Bailly [...] si cel de peste 1 500 al lui Quicherat, au inceput sa-mi joace sub brat: pana sa intind mana cealalta sa le opresc, cand ea era la un pas de mine, Bailly a si apucat spre caldaram, de care s-a oprit cu o detunatura spaimantatoare si pe urma a pornit si Quicherat cu restul de carti. Ea m-a privit inminunata de aceasta intamplare, si gravitatea ei s-a scuturat de mai multe ori in acele zbucniri de ras pe care totusi se silea sa le oprime.

A devenit oare mai mandra de ea insasi plecand mai departe? Pentru ca era evident, dupa focul din obrajii mei si dupa urechile mele, pe care le simteam ca doua valvatai, ea si-a dat seama care a fost cauza penibilei stangacii.

(Gib I. Mihaescu, Donna Alba)

Redacteaza pe foaia de examen raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim neologic potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: adevarat si se vor incrucisa. 2 puncte

2. Explica rolul cratimei in secventa: si-n semne. 2 puncte

3. Construieste un enunt in care sa ilustrezi sensul conotativ al substantivului mare. 2 puncte

4. Precizeaza doua motive literare, prezente in textul dat. 4 puncte

5. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul dat. 4 puncte

6. Selecteaza doua secvente din textul dat care contureaza dimensiunea temporala. 4 puncte

7. Prezinta rolul interogatiilor retorice in textul dat. 4 puncte

8. Ilustreaza, cu cate un exemplu din textul dat, doua trasaturi ale genului epic. 4 puncte

9. Comenteaza, in 60-100 de cuvinte, urmatoarea secventa din textul dat: Cu pas de sus, cu o privire care nu se oprea nicaieri, ea parcurgea talazurile de tineret, care se dau in laturi ca valurile Marii Rosii dinaintea pasului lui Moise. Fetele insesi si-au strans florile lor albastre, castanii si intunecate, si-n semne de firesc omagiu le-au aruncat asupra ei, pana cand a ocolit coltul: in ochii celor mai multe nu era invidia, ci mandria si increderea in propriul lor viitor, de care nu le mai despartea acum decat inca vreo doua-trei examene.4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 - 300 de cuvinte despre importanta activitatilor de indrumare a lecturii elevilor.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte

- sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/ a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si precizarea privind numarul de cuvinte. 6 puncte

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de 600-900 de cuvinte in care sa prezinti tema si viziunea despre lume reflectate intr-un text poetic studiat, apartinand lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Nichita Stanescu.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

- evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic studiat intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica;

- prezentarea a doua imagini artistice/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema si viziunea despre lume;

- ilustrarea a patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema si viziunea despre lume (imaginar poetic, titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/tropi, elemente de prozodie etc.);

- sustinerea unei opinii despre modul in care tema si viziunea despre lume se reflecta in textul poetic studiat.

Nota!

Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris - 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare - 3 puncte; utilizarea limbii literare - 2 puncte; ortografia - 2 puncte; punctuatia - 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea - 1 punct; respectarea precizarii privind numarul de cuvinte - 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus."

Subiectele integrale de la examenul de Limba si literatura romana - Real si Tehnologic

Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana - Profilul Real de la filiera teoretica, Filiera Tehnologica si Filiera vocationala (cu exceptia profilului pedagogic)

“Varianta 4

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acord 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

M-am desteptat cu ochii uzi. Visul ma cutremura inca. Mi-am rasucit oasele dureroase. Batea soarele amiezii in fereastra. Pe masuta de noapte astepta ceaiul racit si pachetul cu cartile lui Ordeanu. N-am auzit cand a intrat servitoarea.

Cartile lui Iorgu Ordeanu? Am sarit in mijlocul camerei. Ce era adevarat din cate se intamplasera azi-noapte? Ce era vis? … Am smuls haina de pe spatarul scaunului si am rascolit buzunarele. Imi era frica acum ca si ceea ce a fost adevarat s-a intamplat numai prin somn.

Dar de la piept, din toate buzunarele, scoteam mana plina de hartii, amestecate cu tigari, cu plicuri de chibrituri, hartii de o mie si de cinci sute, nenumarate, impaturite, mototolite, sute si altele… si altele… Le-am rasturnat pe un ziar desfacut, deasupra patului. In frig, cu picioarele goale pe podelele reci, am inceput sa le numar … Acum nu-mi mai faceau nicio bucurie. Erau mai multe decat aveam nevoie, mai multe decat imi trebuiau sa-mi rascumpar libertatea, dar nicio bucurie nu mai gaseam inaintea lor. Ce insemnau? Ma uitam la cate-o hartie cu filigrana* albastra … Pentru asta se zbat oamenii, se ucid, se vand tinereti? Cu asta poti cumpara linistea si painea, si iubirea? … Cand nu o ai, pentru asta suferi […]?

Mi se parea deodata straniu si nebunesc ca lumea poate trai cu aceasta amagire, ca oamenii gasesc simpla si fireasca puterea acestui petec de hartie, pe care il puteam rupe marunt si-l puteam aprinde cu flacara chibritului, si-l puteam desfiinta intr-o clipita … Fiindca nu aveam asta, suferisem; fiindca le aveam, in sfarsit, eram sa fiu mai fericit si mai bun, si mai om? … Si fiindca Iorgu Ordeanu a risipit si cea din urma hartie, are sa indure si el foamea si frigul, si madam Faingold are sa-l scoata in strada? Ce-o fi facand acum? …

Mi-am amintit ca-i fagaduisem sa fiu la unsprezece la el. […] M-am uitat la ceas. Aproape amiaz’. Am tras repede hainele, am pornit alergand aproape.

Era un soare rece de iarna afara, cu sclipiri de otel in bulgarii de zapada. Orasul parea nefiresc de curat, aerisit, innoit.

(Cezar Petrescu, Omul din vis)

* filigran, filigrane, s.n. - marca transparenta imprimata in timpul procesului de fabricatie in structura unei hartii

Redacteaza pe foaia de examen raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: straniu si fagaduisem. 2 puncte

2. Explica rolul cratimei in secventa: cate-o hartie. 2 puncte

3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul os. 2 puncte

4. Precizeaza doua motive literare, prezente in textul dat. 4 puncte

5. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul dat. 4 puncte

6. Transcrie, din textul dat, doua secvente, care contureaza dimensiunea temporala. 4 puncte

7. Prezinta rolul verbelor la timpul imperfect, in textul dat. 4 puncte

8. Ilustreaza, cu cate un exemplu din textul dat, doua trasaturi ale genului epic. 4 puncte

9. Comenteaza, in 60 - 100 de cuvinte, secventa: Mi se parea deodata straniu si nebunesc ca lumea poate trai cu aceasta amagire, ca oamenii gasesc simpla si fireasca puterea acestui petec de hartie, pe care il puteam rupe marunt si-l puteam aprinde cu flacara chibritului, si-l puteam desfiinta intr-o clipita … Fiindca nu aveam asta, suferisem; fiindca le aveam, in sfarsit, eram sa fiu mai fericit si mai bun, si mai om? …4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul campaniilor de promovare a unui stil de viata sanatos.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte

- sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/ a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si precizarea privind numarul de cuvinte. 6 puncte

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de 600-900 de cuvinte in care sa prezinti tema si viziunea despre lume reflectate intr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

- evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic studiat intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica;

- prezentarea a doua imagini artistice/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema si viziunea despre lume;

- ilustrarea a patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema si viziunea despre lume (imaginar poetic, titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/tropi, elemente de prozodie etc.);

- sustinerea unei opinii despre modul in care tema si viziunea despre lume se reflecta in textul poetic studiat.

Nota!

Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris - 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare - 3 puncte; utilizarea limbii literare - 2 puncte; ortografia - 2 puncte; punctuatia - 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea - 1 punct; respectarea precizarii privind numarul de cuvinte - 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus."

Informatii de background

Amintim ca in urma cu un an, 93 de elevi au fost dati afara din examenul de Limba si literatura romana de la BAC 2013 pentru ca au incercat sa copieze. In 2012, 120 de elevi au fost eliminati din primul examen scris al bacalaureatului, iar la Bacalaureatul 2011 au fost dati afara 233 de elevi din examenul de Limba si literatura romana pentru tentativa de fraudare (Sursa).

Potrivit metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de Bacalaureat, elevii eliminati din examen au pierdut dreptul de a sustine Bacalaureatul in urmatoarele doua sesiuni.

Calendarul examenului de Bacalaureat 2014 - Sesiunea iunie-iulie 2014

26 - 30 mai 2014Inscrierea candidatilor la prima sesiune de examen

30 mai 2014Incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

10 - 12 iunie 2014Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana - proba A

11 - 13 iunie 2014Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna - proba B

16 - 20 iunie 2014Evaluarea competentelor digitale - proba D

23 - 27 iunie 2013Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala - proba C

30 iunie 2014Limba si literatura romana - proba E)a) - proba scrisa

1 iulie 2014Limba si literatura materna proba E)b) - proba scrisa

2 iulie 2014Proba obligatorie a profilului - proba E)c) - proba scrisa

4 iulie 2014Proba la alegere a profilului si specializarii - proba E)d) - proba scrisa

7 iulie 2014Afisarea rezultatelor (pana la ora 12:00)

7 iulie 2014Depunerea contestatiilor (orele 12:00 - 16:00)

8 -10 iulie 2014Rezolvarea contestatiilor

11 iulie2014Afisarea rezultatelor finale

Cum se desfasoara examenul - Metodologia de organizare a Bacalaureatului

Accesul candidatilor in centrul de examen la probele scrise se face in intervalul 7:30 - 8:30. La accesul absolventilor de liceu in centrul de examen se procedeaza astfel:

  • un profesor si un membru al personalului de paza solicita la intrarea fiecarui candidat prezentarea actului de identitate, si verifica daca fotografiile corespund;
  • candidatii sunt indrumati spre zona din centrul de examen unde se gasesc salile de examen;
  • candidatii sunt atentionati sa citeasca extrasele din Metodologie afisate pe usa salii de examen si sa nu stationeze pe holuri mai mult de 5-7 minute;
  • candidatii care au materiale/obiecte nepermise in sala de examen sunt indrumati spre sala de depozitare a acestora.

Candidatul care are asupra sa materiale nepermise in sala de examen (telefoane mobile, culegeri, manuale, notite, insemnari etc., precum si orice mijloace electronice de calcul sau de comunicare, poseta/geanta etc.) va primi o punga/plic in care sa le introduca, impreuna cu o declaratie tip in care se mentioneaza numele si prenumele si obiectele personale care vor fi depozitate si va fi indrumat de catre un membru al echipei de control spre sala de depozitare a obiectelor personale.

Examenul dureaza 3 ore.

Elevii care sunt surprinsi in examen cu copiute sau telefoane mobile sunt dati afara din examen, indiferent daca au copiat sau nu. Inainte de aducerea subiectelor in sali, asistentii vor explica elevilor modul de desfasurare a probei si modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata.

Candidatii se aseaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, in functie de disciplina si de tipul de subiect primit, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata, pe care isi scrie cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, in ordinea in care sunt trecute in actul de identitate si completeaza citet celelalte date de pe coltul ce urmeaza a fi lipit.

Coltul colii tipizate va fi lipit, dupa distribuirea subiectelor in sali, numai dupa ce asistentii din sali au verificat identitatea candidatilor, dupa completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce acestia semneaza in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Colturile lucrarilor vor fi lipite numai dupa ce candidatii au inceput sa scrie pe foaia de concurs rezolvarea subiectelor. Procedura anterioara se repeta pentru toate colile tipizate utilizate de candidat pentru a redacta lucrarea.

Candidatii vor primi atatea coli tipizate si ciorne cate le sunt necesare. Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici sau acelasi tip de etichete autocolante, pentru toate centrele de examen dintr-un judet.

Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate in afara rubricii care se sigileaza, precum si orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrarii, atrag dupa sine anularea lucrarii scrise respective. Propunerea de anulare se poate face atat in centrul de examen, cat si in centrul de evaluare, de catre persoanele din comisie care sesizeaza semnele distinctive, iar decizia se ia de catre presedintele comisiei, dupa consultare cu comisia judeteana/a municipiului Bucuresti.

Dupa anuntarea variantei de subiect extrasa de Comisia Nationala de Bacalaureat, se multiplica subiectele in numar egal cu numarul candidatilor, urmand ca acestea sa fie distribuite in sali.

Pentru elaborarea lucrarii scrise, candidatii folosesc numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru probele scrise la disciplinele "Matematica" si "Geografie", candidatii pot sa utilizeze instrumente de desen.

Se interzice folosirea, in timpul probelor scrise, a mijloacelor de calcul. Se foloseste numai hartia distribuita candidatilor de catre asistenti.

Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii candidati, din diferite motive, doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de catre asistenti in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre asistenti, mentionandu-se pe ele "Anulat", se semneaza de catre asistenti si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.

In timpul desfasurarii probelor scrise, asistentii nu dau candidatilor nicio indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectul de examen. Unul dintre asistenti sta in fata clasei, celalalt in spatele clasei si nu au alte preocupari in afara de supraveghere. In cazul in care acestia incalca aceste dispozitii, presedintele comisiei poate decide inlocuirea lor si, daca este cazul, poate face si propunere de incepere a procedurii de cercetare disciplinara.

Dupa ce isi incheie lucrarile, candidatii numeroteaza foile, sub indrumarea asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, daca elevul a scris in total cinci pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar cateva randuri, partea nescrisa fiind barata de catre asistenti. Dupa incheierea numerotarii, candidatii predau asistentilor lucrarile si semneaza pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini.

La expirarea celor trei ore acordate, candidatii predau lucrarile in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. In cazul in care un candidat refuza sa predea lucrarea scrisa, acest lucru se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de cei doi asistenti si atrage dupa sine eliminarea candidatului din examen.

Trei candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari. La predarea lucrarilor, asistentii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul de pagini si il trec in procesele-verbale de predare-primire pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.

Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in centrul de examen.

Subiecte diferentiate la Limba si literatura romana, pentru al doilea an

Acesta este al doilea an in care la examenul scris de Limba Romana absolventii de liceu au subiecte diferitentiate: elevii de la profilul Real si cei de la filierele Tehnologica si Vocationala au de rezolvat subiecte diferite la examenul de Limba si literatura romana fata de absolventii de la profilurile Umanist si Pedagogic. Diplomele de Bacalaureat raman, insa, la fel ca anii trecuti.

Aceasta modificare a fost facuta in 2012, prin schimbarea programelor de examen, dar nu a fost comunicata decat odata cu debutul sesiunii pentru olimpici a Bacalaureatului 2013.

Contactata de HotNews.ro, Ecaterina Andronescu a declarat atunci ca "subiectele trebuie sa fie adecvate programelor scolare si diferentiate" si ca a comunicat aceasta modificare, "despre adecvarea subiectelor la programa am vorbit constant si scoala nu cred ca trebuie facuta dupa ureche". Rectorii unor mari universitati au criticat, insa, ministerul Educatiei pentru diferentierea subiectelor fara o modificare a diplomelor de BAC pe care elevii le obtin. Detalii despre acest subiect aici, aici si aici.

Descarca de mai jos Modelele de subiecte si bareme pentru examenele scrise din cadrul Bacalaureatului 2014

Model Subiecte Limba si literatura romana / Filiera teoretica-Profilul umanist; Filiera vocationala - Profilul pedagogic

Barem Limba si literatura romana

Model Subiecte Limba si literatura romana / Filiera teoretica-Profilul real; Filiera tehnologica; Filiera vocationala-Toate profilurile (cu exceptia profilului pedagogic)

Barem Limba si literatura romana

Model Subiecte Matematica - mate-info

Barem Matematica - mate-info

Model Subiecte Matematica - pedagogic

Barem Matematica - pedagogic

Model Subiecte Matematica - stiintele naturii

Barem Matematica - stiintele naturii

Model Subiecte Matematica - tehnologic

Barem Matematica - tehnologic

Model Subiecte Istorie

Barem Istorie

Model Subiecte Anatomie si fiziologie umana, genetica si ecologie umana

Barem Anatomie si fiziologie umana, genetica si ecologie umana

Model Subiecte Biologie vegetala si animala

Barem Biologie vegetala si animala

Model Subiecte Chimie anorganica (nivel I/nivel II) / Filiera tehnologica-profil tehnic, profil resurse naturale si protectia mediului

Barem Chimie anorganica (nivel I/ nivel II)

Model Subiecte Chimie anorganica (nivel I/nivel II) / Filiera teoretica-profil real, specializarea matematica-informatica, specializarea stiintele naturii. Filiera vocationala-profil militar, specializarea matematica-informatica

Barem Chimie anorganica (nivel I/nivel II)

Model Subiecte Chimie organica (nivel I/nivel II) / Filiera tehnologica-profil tehnic, profil resurse naturale si protectia mediului

Barem Chimie organica (nivel I/ nivel II)

Model Subiecte Chimie organica (nivel I/nivel II) / Filiera teoretica-profil real, specializarea matematica-informatica, specializarea stiintele naturii. Filiera vocationala-profil militar, specializarea matematica-informatica

Barem Chimie organica (nivel I/nivel II)

Model Subiecte Economie

Barem Economie

Model Subiecte Filosofie

Barem Filosofie

Model Subiecte Fizica / Filiera tehnologica-profilul tehnic si profilul resurse naturale si protectia mediului

Barem Fizica

Model Subiecte Fizica / Filiera teoretica-profilul real, Filiera vocationala-profilul militar

Barem Fizica

Model Subiecte Geografie

Barem Geografie

Model Subiecte Informatica Limbajul C/C++ / Mate-info

Model Subiecte Informatica Limbajul C/C++ / Stiintele naturii

Model Subiecte Informatica Limbajul Pascal / Mate-info

Model Subiecte Informatica Limbajul Pascal / Stiintele naturii

Barem Informatica Mate-info (comun pentru limbajele C/C++ si Pascal)

Barem Informatica Stiintele naturii (comun pentru limbajele C/C++ si Pascal)

Model Subiecte Logica

Barem Logica

Model Subiecte Psihologie

Barem Psihologie

Model Subiecte Sociologie

Barem Sociologie

Model Subiecte si Bareme Limba si literatura materna

Model de Subiecte si Bareme - Examenele de certificare competente

Model de Subiecte si Bareme - Bacalaureatul romano-german

Notele din liceu nu vor putea fi folosite la admiterea in universitate

La finalul anului trecut, Ministerul Educatiei a eliminat posibilitatea ca facultatile sa ia in calcul, la admitere, notele pe care le-au obtinut absolventii in timpul anilor de liceu. Modificarea a fost facuta la decizia pe care tot ministerul condus de Remus Pricopie a luat-o in 2013. Atunci, la un an dupa ce fostul ministru Catalin Baba introdusese interdictia de a folosi notele obtinute de elevi in liceu in admiterea la facultate, Remus Pricopie a decis ca notele de la liceu pot fi din nou folosite de universitati in organizarea admiterilor.

"Ca sa nu mai existe niciun fel de discutii, au fost eliminate din calculul mediei generale de admitere la facultate notele din timpul anilor de studii", a anuntat in decembrie 2013 ministrul delegat pentru Invatamant Superior, Mihnea Costoiu. Ordinul care stabileste modalitatile de desfasurare a admiterii in anul universitar 2014-2015 prevede ca universitatile pot folosi la admitere doar media de la Bacalaureat si note de la examenele de BAC.

Rezultate slabe la simularile Bacalaureatului 2014

Amintim ca anul acesta elevii de clasa a XII-a au sustinut pentru prima data simulari ale examenelor de Bacalaureat la nivel national, cu aceleasi subiecte. Tot o premiera inregistrata anul acesta a fost sustinerea simularilor de BAC 2014 si de catre elevii claselor a XI-a.

Ministerul Educatiei nu a insa anuntat care este procentul total, pe tara, al elevilor de clasa a XII-a sau de clasa a XI-a care au luat note peste 5 la simularile examenelor de Bacalaureat. Datele centralizate publicate de MEN se refera la procentul de "promovare" a simularilor de BAC pe fiecare disciplina de simulare in parte.

Astfel, la Clasa a XII-a, "promovabilitatea" la simulari a fost de 52,8% la Limba romana, 67,78% la Limba materna, 42,51% la Matematica si Istorie si 53,92% la proba la alegere a profilului. Detalii aici

Promovabilitatea de la BAC in ultimii 10 ani - Sesiunea iunie-iulie (Detalii aici)

  • BAC 2013: 56,4%
  • BAC 2012: 44,3%
  • BAC 2011: 45,72%
  • BAC 2010: 69,30%
  • BAC 2009: 81,47%
  • BAC 2008: 78,26%
  • BAC 2007: 82,08%
  • BAC 2006: 80,48%
  • BAC 2005: 84,66%
  • BAC 2004: 84,61%

Candidatii care sustin Bacalaureatul pentru a treia oara platesc o taxa de 230 lei

Absolventii de liceu din promotii anterioare care au picat de cel putin doua ori Bacalaureatul pana acum si care s-au inscris la sesiunea din 2014 platesc 230 lei pentru sustinerea tuturor probelor examenului de BAC din acest an, potrivit Ministerului Educatiei.

In cazul absolventilor de liceu care au picat examenele bacalaureatului de cel putin doua ori, dar care solicita recunoasterea unor probe promovate in sesiunile anterioare, "stabilirea sumei de plata pentru examenul de bacalaureat se face diferentiat, in functie de numarul probelor pe care le sustine candidatul, luandu-se in calcul toate cheltuielile necesare examinarii fiecarui candidat, cu aplicarea prevederilor articolelor 3, 4, 36 si 37 din Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat, aprobata prin OMECTS nr. 4799/2010, valabila si pentru anul scolar 2013-2014", a anuntat Ministerul Educatiei.

Citeste si: