Presedintele Traian Basescu a transmis, luni, Parlamentului o cerere de reexaminare a actului normativ care modifica legea privind organizarea si functionarea Politiei Romane stabilind ca inspectorul general al Politiei Romane are calitatea de secretar de stat, seful statului apreciind, in motivarea cererii, ca "transformarea functiei de inspector general al Inspectoratului General al Politiei Romane (I.G.P.R.) de la nivelul exclusiv profesional pe care-l stabileste legislatia in domeniu intr-o functie politica nu se justifica".

In 27 mai, Camera Deputatilor, ca for decizional, a votat un proiect de lege initiat de Guvern, care prevede ca seful Politiei Romane devine secretar de stat si urmeaza sa fie numit direct de primul ministru. "Inspectoratul General al Politiei Romane este condus de un inspector general cu rang de secretar de stat, numit prin decizia primului-ministru, la propunerea ministrului Afacerilor Interne, dupa consultarea Corpului National al Politistilor", se arata in proiectul de lege al Guvernului.

"Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a semnat luni, 23 iunie a.c., cererea de reexaminare asupra Legii pentru modificarea alin. (1) al Art. 8 din Legea nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane", informeaza Administratia Prezidentiala intr-un comunicat.

Va prezentam textul integral al cererii:

Domnului Calin Popescu-Tariceanu, Presedintele Senatului

In temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea CERERE DE REEXAMINARE asupra Legii pentru modificarea alin. (1) al Art. 8 din Legea nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane

Motivele cererii de reexaminare sunt urmatoarele:

Legea aflata la promulgare prevede modificarea alineatului (1) al Articolului 8 din Legea nr. 218/2001 privind organizarea si functionarea Politiei Romane, stabilind ca inspectorul general al Politiei Romane are calitatea de secretar de stat.

1 .Apreciem ca transformarea functiei de inspector general al Inspectoratului General al Politiei Romane (I.G.P.R.) de la nivelul exclusiv profesional pe care-l stabileste legislatia in domeniu intr-o functie politica nu se justifica.

In acest context, mentionam ca Inspectoratul General al Politiei Romane reprezinta o structura integrata a conceptului de ordine publica si securitate nationala. Tratarea componentelor operative ale acestui concept constitutional si legal impune o abordare sistemica si unitara. Concluziile ce se desprind din analiza documentatiei strategice si legale ale conceptului de ordine publica constau in valorile comune care ii sustin legitimitatea. Acestea se refera la: legalitate - potrivit careia orice actiune a organelor de ordine publica se realizeaza prin respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor si a suprematiei legii; profesionalism - ce implica specializari si diversificari ale metodelor si mijloacelor de actiune; integritate profesionala - care presupune responsabilitate si aplicare riguroasa a normelor inscrise in Codul de etica si deontologie profesionala si exercitarea functiunilor si actiunilor tuturor componentelor operative ale ordinii publice in mod unitar si nediscriminatoriu.

Potrivit Legii nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane, activitatea Politiei Romane, la toate nivelurile si structurile sale organizatorice, reprezinta un serviciu public specializat si se realizeaza in interesul persoanei, al comunitatii, precum si in sprijinul institutiilor statului, exclusiv pe baza si in executarea legii. In temeiul acestei reglementari, Inspectoratul General al Politiei Romane reprezinta unitatea centrala a politiei, cu personalitate juridica si competenta teritoriala generala, care conduce, indruma si controleaza toate unitatile de politie din subordine.

I.G.P.R., ca structura functionala specializata, este condus de un inspector general. Este oportun ca aceasta functie sa fie exercitata de catre un politist, definit ca functionar public civil, ce a dobandit aceasta calitate in conditiile legii. Din aceste ratiuni, prezenta lege, in raport cu reglementarea in vigoare privind numirea inspectorului general al Politiei Romane, conduce la constatarea ca scopul urmarit de catre initiatorii sai este de politizare a acestui serviciu public, in contradictie cu principiile prevazute in Legea privind organizarea si functionarea Politiei Romane.

2. Acordarea rangului de secretar de stat inspectorului general al I.G.P.R. nu este intemeiata dupa cum rezulta si din explicatiile prezentate de catre initiatori in expunerea de motive a legii. Astfel, se sustine ca initiativa legislativa ar fi justificata, pe de o parte, de faptul ca, in raport cu atributiile ce ii sunt stabilite legal, se impune cooptarea inspectorului general in Colegiul Ministerului pentru a fi implicat in deciziile strategice ale Ministerului, iar, pe de alta parte, pentru a i se acorda un nivel de reprezentare adecvat partenerilor interni si internationali.

Precizam in acest sens ca, in temeiul Hotararii Guvernului nr. 416/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Interne, respectivele atributii ale inspectorului general al I.G.P.R. sunt indeplinite in prezent de acesta fie in exercitarea curenta a activitatii sale, fie prin mandat din partea Ministerului, acolo unde se impune. Totodata, in prezent, informatiile si functiunile de ordin strategic discutate in Colegiul Ministerului sunt indeplinite de catre secretarul de stat insarcinat sa conduca si sa coordoneze Departamentul Ordine si Siguranta Publica din Ministerul Afacerilor Interne ale carui atributii sunt direct implicate in monitorizarea si gestionarea problemelor cu care se confrunta Inspectoratul General al Politiei Romane.

Numirea inspectorului general al I.G.P.R. in Colegiul Ministerului, cu drepturi depline, va genera paralelisme functionale, putandu-se crea disfunctii prin opiniile separate ale celor doi in actul de comanda si control executiv, conceput a fi unitar prin Strategia de ordine publica si reglementarile de functionare ale Ministerului.

In egala masura, prin numirea de catre prim-ministru a inspectorului general al I.G.P.R. cu rang de secretar de stat sunt create si disfunctionalitati de ordin ierarhic ale actului unitar de comanda la nivelul structurilor ce compun ordinea publica. Astfel, reglementarea conduce la constatarea ca aceasta componenta a conceptului de ordine publica - Politia Romana - se afla pe un palier superior fata de celelalte structuri, care contribuie in mod egal la mentinerea ordinii publice. Cu titlu de exemplu, mentionam situatia existenta la nivelul Jandarmeriei Romane a carei activitate este reglementata prin Legea nr. 550/2004 privind organizarea si functionarea Jandarmeriei Romane si care face parte, potrivit legii, din structura organizatorica a Departamentului de Ordine si Siguranta Publica a Ministerului Afacerilor Interne. Conform acestei reglementari, inspectorul general al Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane este numit in aceasta functie de ministrul Afacerilor Interne. De asemenea, prin OUG nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane, se statueaza ca aceasta structura, ce face parte din Ministerul Afacerilor Interne, este coordonata de catre Inspectoratul General al Politiei de Frontiera si este condusa de catre un inspector general, numit prin ordin al ministrului Afacerilor Interne.

3. In conditiile in care prezentul act normativ reprezinta un proiect de lege al Guvernului exista o obligatie a avizarii sale in prealabil procedurii de inaintare in Parlament. Aceasta cerinta legala este impusa prin Art. 4 lit. d) pct. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii. Obligatia avizarii legii in cauza este instituita si prin Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, precum si prin Hotararea Guvernului nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii.

Pentru aceasta lege, Guvernul nu a solicitat Consiliului Suprem de Aparare a Tarii emiterea unui aviz in acest sens.

Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii trimisa spre promulgare, in sensul respingerii proiectului de lege.

Traian Basescu, Presedintele Romaniei