In raspunsul dat de Guvernul Romaniei la petitia adoptata la comemorarea secuilor martiri de la Targu Mures din data de 10 martie, prin care se solicita autonomia Tinutului Secuiesc, se arata ca Romania nu are nicio obligatie impusa prin niciun fel de tratat international sa acorde autonomie teritoriala pe criterii etnice sau orice fel de drepturi colective pentru minoritatile nationale, transmite Agerpres.

Raspunsul Guvernului Romaniei la petitia pro-autonomista adoptata la comemorarea din 10 martie de la Targu Mures a fost prezentata, miercuri, intr-o conferinta de presa sustinuta la Targu Mures de liderul Consiliului National Secuiesc (CNS), Izsak Balazs.

"Este important de retinut, de asemenea, ca reglementarile in materie de protectie a drepturilor persoanelor apartinand minoritatilor nationale din Romania se aplica in mod egal si nediscriminatoriu fata de membrii oricarei minoritati nationale de pe teritoriul Romaniei. Romania nu are niciun fel de obligatie impusa prin niciun fel de tratat international prin care sa acorde autonomie teritoriala pe criterii etnice sau orice fel de drepturi colective pentru minoritatile nationale, dreptul international consacrand drepturi individuale pentru persoanele apartinand minoritatilor nationale, care pot fi exercitate impreuna cu altii", se arata in raspunsul Guvernului.

In privinta elementelor de reforma administrativ-teritoriala, Guvernul a precizat ca nu exista vreo norma de drept international care sa impuna statelor o anumita configuratie administrativ-teritoriala, statele fiind tinute in acest proces de criteriul eficientei si principiului aducerii deciziei cat mai aproape de cetatean, respectiv obligatia de a nu adopta astfel de masuri cu intentia vadita de a afecta interesele unei minoritati nationale.

"In esenta, reforma administrativ-teritoriala reprezinta un mijloc pentru imbunatatirea eficientei si a eficacitatii administrative a unui stat, definindu-se ca o optiune de buna guvernare. Astfel, statele nu au obligatia de a promova o reforma administrativ-teritoriala in functie de criteriu etnic sau principiul segregarii. Mai mult decat atat, o reforma bazata pe astfel de principii ar putea afecta grav functionarea statului, convietuirea dintre majoritate si minoritate, precum si regimul de protectie al drepturilor fundamentale ale persoanelor care traiesc pe teritoriul statului respectiv", sustine Executivul.

Documentul mai releva faptul ca, in ceea ce priveste Recomandarea 1201/1993 a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, "acest document nu are valoare juridica obligatorie si, pe cale de consecinta, nu impune statelor obligatia de reorganizare teritoriala sau de garantare a autonomiei teritoriale pe criterii etnice".

"Argumentele CNS privind incalcarea de catre Romania a obligatiilor rezultand din Regulamentul 1059/2003 privind stabilirea unei clasificari comune a unitatilor teritoriale in scop statistic (Regulamentul NUTS) sunt lipsite de fundament, avand in vedere ca scopul Regulamentului NUTS este de a stabili o clasificare comuna, din punct de vedere statistic, a unitatilor teritoriale pentru a permite colectarea, compilarea si diseminarea unor statistici regionale armonizate la nivelul Uniunii Europene. In concluzie, Romania nu are vreo obligatie, in baza dreptului european, de a-si modifica ordinea administrativa interna si de a constitui unitati administrativ-teritoriale in functie de criteriul etnic, cultural sau istoric", a mai precizat Guvernul Romaniei.

Presedintele Consiliului National Secuiesc, Izsak Balazs, a declarat ca raspunsul Guvernului la petitia inaintata de CNS dupa comemorarea din 10 martie, de la Targu Mures, a sosit la sediul organizatiei din Sfantu Gheorghe.

"Am primit raspunsul Guvernului referitor la petitia adoptata de demonstrantii din 10 martie 2014 de la Targu Mures. Ne bucuram ca avem in scris pozitia Guvernului referitoare la o serie de probleme, complexe, serioase, ce trebuie tratate cu responsabilitate. Consideram ca multe nu corespund normelor general acceptate pe plan european si celor asumate de Romania (...) Guvernul considera ca Recomandarea 1201, nefiind obligatorie, nu mai are nimic de facut, deci n-ar trebui sa garanteze autonomia. Noi spunem ca nu e vorba de recomandare, ci de asumarea obligatiilor de catre Romania, la momentul primirii in Consiliul Europei. Referitor la Regulamentul 1509 referitor la NUTS, Guvernul considera ca nu prevede nicio obligativitate in sensul in care am cerut noi, ca, daca sunt comasate mai multe regiuni, trebuie avute in vedere criterii culturale si istorice. Acestea nu au fost avute in vedere cand s-a creat Regiunea VII Centru, cu toate ca regulamentele UE sunt obligatorii pentru statele membre si se aplica direct. Guvernul considera ca organismele Consiliului Europei sunt perfect multumite cu situatia minoritatilor din Romania. Eu cred ca e suficient sa ne gandim la raportul ECRI, care formuleaza mai multe critici referitor la situatia din Romania si recomandari. Deci situatia nu e asa roza", a sustinut liderul CNS.

Acesta a spus ca din acest motiv i-a trimis o scrisoare deschisa liderului UDMR, Kelemen Hunor, in calitate de membru al Guvernului Romaniei, prin care i se pun o serie de intrebari, cum ar fi daca avea cunostinta de raspunsul Guvernului la petitia de la Targu Mures, cum se raporteaza la pozitia Guvernului fata de Recomandarea 1201 si Regulamentul 1509 si daca UDMR reuseste, ca membru in Guvernul Romaniei, sa apere problemele maghiarilor. In plus, Kelemen Hunor este intrebat de CNS daca UDMR e capabila sa convinga Guvernul sa retraga cererea de interventie a Romaniei in procesul de la Curtea Europeana de Justitie, prin care CNS a contestat decizia Comisiei Europene de respingere a initiativei cetatenesti referitoare la protejarea regiunilor cu particularitati lingvistice si culturale.

Manifestantii de la Targu Mures, din 10 martie, au cerut ca Tinutul Secuiesc sa devina regiune de dezvoltare distincta si sa se garanteze prin lege autonomia acestui tinut.

"Secuii si reprezentantii comunitatilor maghiare solidari cu acestia, adunati la monumentul Secuilor Martiri, urmand in continuare calea dreptului si democratiei, proclamam in unanimitate : Solicitam autonomie teritoriala pentru Tinutul Secuiesc (...) Anii care au trecut au clarificat ca pentru secuii de azi aceasta comemorare nu inseamna numai comemorare, ci in acelasi timp inseamna solidaritate si revendicare de drepturi: o actiune comuna in spiritul autonomiei. Cu toate acestea, revendicarile noastre legitime nu au fost luate in seama pana acum de niciunul dintre guvernele Romaniei, de aceea ne vedem nevoiti sa repetam ca Romania nu isi respecta angajamentele internationale (...) Ce e mai grav, nu respecta nici revendicarilor propriilor cetateni afirmate intr-un mod democratic", se arata in petitie.

In manifestul-petitie se mai arata ca autonomia tinutului secuiesc reprezinta dreptul si capacitatea efectiva a comunitatii majoritate autohtone a acestui tinut, de a dispune de prerogativele de autoadministrare si de unele prerogative de ordin statal, in scopul "preluarii sub propria ei responsabilitate si in interesul intregii colectivitati, o parte importanta a problemelor de interes public, in conformitate cu principiul subsidiaritatii".

In documentul respectiv se sustine ca se doreste solutionarea situatiei juridice a tinutului secuiesc prin dialog si cooperare, deoarece aceasta 'se poate baza exclusiv pe vointa liber exprimata a comunitatii locale, pe solidaritatea si cooperarea constructiva a cetatenilor'. Manifestul mai afirma ca autonomia tinutului secuiesc nu lezeaza integritatea si suveranitatea Romaniei, nici interesele locuitorilor de etnie romana, nici Constitutia.