Zece ONG-uri solicita Ministerului Educatiei, printr-o scrisoare deschisa, implicarea societatii civile in procesul de evaluare a continutului noilor manuale scolare

de R.P.     HotNews.ro
Luni, 19 mai 2014, 16:41 Actualitate | Esenţial


Zece ONG-uri a transmis astazi o scrisoare deschisa Ministerului Educatiei Nationale in care cer implicarea societatii civile in procesul de evaluare a continutului noilor manuale scolare. Organizatiile anunta ca urmaresc astfel evitarea introducerii de atitudini discriminatorii sau antistiintifice in materialele educationale. De asemenea, semnatarii sustin ca "implicarea doar a anumitor culte religioase in acest proces ridica semne mari de intrebare in privinta transparentei mecanismului de evaluare".

Printre ONG-urile care au semnat scrisoarea deschisa se numara Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR), Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki (APADOR-CH), ActiveWatch sau Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Potrivit comunicatului remis HotNews.ro, organizatiile neguvernamentale isi exprima ingrijorarea cu privire la urmatoarele aspecte:
  • "De peste doua decenii sunt folosite in scoli manuale care promoveaza atitudini discriminatorii si instigatoare la ura. Este vorba in principal de manualele de religie, din care copiii invata ca nu trebuie sa vorbeasca sau sa se joace cu copii de alta religie sau copii necredinciosi, ca femeile nu sunt egale cu barbatii, ca necredinciosii nu sunt egali cu credinciosii etc.
  • Notiunile de educatie pentru sanatate sunt aproape absente; manualele de Religie promovand insistent, in schimb, 'rugaciunea' ca posibil remediu pentru orice problema.
  • Numeroase manuale actuale nu tin cont de cel mai important criteriu specificat chiar in normele ministerului: corectitudinea continutului stiintific. In prezent sunt in uz anumite manuale de Geografie in care se mentioneaza ca Universul ar avea doar 6.000 de ani, in timp de unele manuale de Biologie sau Istorie considera creationismul o teorie stiintifica; aceste enormitati nu au ce cauta in scoala.
  • Intr-un comunicat de presa difuzat de Patriarhia BOR, se afirma: 'Noul Statut pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane (2008) reglementeaza dreptul exclusiv al Patriarhiei Romane in privinta editarii, tiparirii si difuzarii [...] manualelor de religie'. O astfel de pretentie, fara acoperire legala, in cazul in care ar fi acceptata de Minister, ar institui un monopol cu consecinte grave atat financiare cat si in privinta calitatii educatiei".
Semnatarii scrisorii "saluta precizarea explicita din setul de criterii de evaluare a manualelor de religie (aprobat de Minister sub nr. 652/07.05.2014) conform careia: 'Manualele nu vor avea un caracter denigrator in relatie cu o alta biserica si nu vor promova ostilitatea pe criterii religioase', dar o considera insuficienta in conditiile in care nu se face nici o referire la atei, agnostici, nereligiosi sau aderenti ai unor secte sau culte care nu sunt considerate, in mod uzual, 'biserici' - islamic, budist, hinduist etc".

ONG-urile sustin ca este necesara includerea explicita a unor criterii care sa previna discriminarea de gen sau denigrarea si cultivarea ostilitatii fata de minoritatile sexuale.
 
Toma Patrascu, presedinte ASUR, este citat in comunicat cu urmatoarele declaratii: "Scolile din Romania sunt frecventate de copii de provenind din familii cu diferite optiuni religioase sau fara nicio religie. Ne exprimam inca o data convingerea ca pentru o educatie cat mai complexa, elevii ar trebui sa studieze istoria religiilor si nu o dogma particulara. De aceea, consideram necesar ca societatea civila sa fie implicata in discutiile privind noile propuneri de manuale scolare, pentru a se evita eventuale derapaje si pentru a contribui la cresterea calitatii educatiei din Romania".
 
Scrisoarea a fost semnata de Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR), Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki (APADOR-CH), ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta, Asociatia Mame pentru Mame, Asociatia Transcena, Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala (SECS), Centrul de Resurse pentru Participare Publica (Ce-Re) si Asociatia Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului - (GRADO).

Citeste si:

















859 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    bravo! (Luni, 19 mai 2014, 17:22)

    outside_the_wall [utilizator]

    Prea au luat-o razna manualele astea de religie. Religia ar trebui sa fie o optiune personala, iar educatia religioasa si rugaciunile catre zei imaginari si fantome mitice se fac la biserica, NU la scoala! Respect dreptul si optiunea fiecaruia de a crede in ce doreste, dar... habotnicia, discriminarea sexuala/rasiala/religioasa etc., misticismul, superstitiile si pseudostiinta NU au ce cauta in sistemul de educatie. Sintem in Secolul 21, nu in Evul Mediu!
  • +2 (2 voturi)    
    Rezultatele indoctrinarii religioase (Luni, 19 mai 2014, 17:53)

    CetateanLogat [utilizator]

    "Publicul românesc prezintă unul dintre cele mai mari deficite de cunoaştere ştiinţifică a publicului în context european : doar 1 din 7 români dispune de o cultură ştiinţifică consolidată şi activă."

    "95% dintre români declară că ei cred în Dumnezeu".

    "Raportul este amplu şi complex; conţine o mulţime de cifre, grafice, tabele, comparaţii, aprecieri. Vorbeşte despre corelaţia firească dintre numărul anilor de şcoală şi nivelul cunoştinţelor ştiinţifice, despre diferenţele între mediul rural şi cel urban (în favoarea acestuia din urmă) în ceea ce priveşte aceste cunoştinţe, despre poziţia României în ceea ce priveşte stocul de cunoaştere ştiinţifică în comparaţie cu alte ţări europene (pozitie deloc de invidiat), despre interesul marcat al românilor pentru practicile religioase, dar şi despre credinţele lor - foarte răspândite - în miracole şi fel de fel de superstiţii, în deochi şi posedare de către diavol, în horoscop şi numere norocoase".

    "Ţările mai bogate au o cunoaştere ştiinţifică mai bună. ... se poate observa o relaţie direct proporţională între nivelul de dezvoltare economică al unei ţări , măsurat prin PIB pe cap de locuitor, şi nivelul stocului public de cunoaştere ştiinţifică al populaţiei. Conform datelor Eurobarometrului din 2005, cel mai ridicat nivel de cunoaştere ştiinţifică a publicului larg în rândul ţărilor europene se află în Suedia, Cehia şi Finlanda – în timp ce România are unul dintre cele mai scăzute niveluri, alături de Bulgaria, Cipru şi Turcia.”

    http://tinyurl.com/mhfsnoy


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version