Guvernul a adoptat printr-un memorandum strategia autostrazilor pe fonduri europene de coeziune si masurile care sa previna pierderea a 1,3 miliarde de euro pana in 2016, desi continutul initiativei a fost puternic criticat de Ministerul Fondurilor Europene, a aratat HotNews.ro intr-un articol publicat duminica. Ulterior, Ministerul Transporturilor si cel al Fondurilor Europene a acuzat ca informatiile publicate sunt doar "de uz intern" si nu au forma finala. Cu toate acestea, Transporturile au publicat marti seara, pe site-ul sau, Memorandumul care are exact aceeasi forma, inclusiv anexa in care Ministerul Fondurilor Europene critica aspru masurile din strategia de autostrazi.

Autostrazile finalizate in 2020 - strategia Guvernului PontaFoto: Hotnews

HotNews.ro a publicat duminica seara articolul: "Ministerul Fondurilor Europene desfiinteaza strategia de autostrazi aprobata printr-un memorandum in Guvern. PLUS: De ce risca autostrada Sibiu - Pitesti sa nu fie realizata integral pana in 2020".

In acel articol, HotNews.ro indica sursa informatiilor un document fotografiat pe fiecare pagina de catre utilizatorul cutter de pe forum.peundemerg.ro. Documentul a fost pus la dispozitia utilizatorului de catre AMPOST in urma unei solicitari in baza legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.

Ulterior publicarii articolului, Ministrul Transporturilor, Dan Sova, si Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, au transmis un "Drept la replica" in care acuzau HotNews.ro ca a publicat "documente de lucru intre cele doua institutii, informatii de uz intern" si au precizat ca observatiile MFE "nu se mai regasesc in forma finala a memorandumului aprobat de catre Guvernul Romaniei".

Prima pagina a memorandumului - Publicat de MT (stanga) vs Publicat pe HN (dreapta)

Prima pagina a memorandumului - Publicat de MT (stanga) vs Publicat pe HN (dreapta)

Foto: Hotnews

Cu toate acestea, marti seara, Ministerul Transporturilor a publicat varianta "oficiala" a Memorandumului pe site-ul propriu, document identic cu cel prezentat de HotNews.ro, pana si in ceea ce priveste anexa in care MFE critica puternic masurile propuse de ministerul lui Sova.

Mai mult, chiar daca Memorandumul este avizat de MFE el contine mai departe toate masurile si detaliile pe care Ministerul Fondurilor Europene le-a criticat in punctul de vedere transmis pe 17 martie (in anexa la Memorandum, la final), la cateva zile inaintea aprobarii in sedinta Guvernului.

In aceste conditii, reluam pe scurt informatiile care reies si din memorandumul privind autostrazile pe Fondurile europene de Coeziune:

  • Guvernul a aprobat un Memorandum care stabileste strategia de absorbtie a fondurilor europene pe autostrazi, pentru a evita riscul pierderii banilor europeni ramasi de absorbit pe exercitiul 2007-2013
  • Strategia recunoaste riscul decomiterii a 1,3 miliarde de euro, mare parte pentru proiecte in derulare, dar care nu pot fi terminate pana in decembrie 2015. Fara masuri, Romania risca sa plateasca din buzunarul propriu toate costurile
  • Strategia prevede o serie de masuri: "fazarea" proiectelor, lansarea de noi studii de fezabilitatea, realizarea in doar 12 luni a 53 de km autostrada intre Campia Turzii si Tg. Mures, totul pentru a mai absorbi din fondurile europene disponibile
  • O alta masura vizeaza autostrazile eligibile pe exercitiul financiar 2014-2020, dar care ar putea fi incepute inca din 2015 si care ar putea beneficia de un avans financiar din exercitiul 2007-2013.
  • Ministerul Fondurilor Europene a criticat aspru strategia din memorandum: "Evaluare nerealista", "riscuri sub-evaluate", "proiecte nefezabile economic" sau "investitii care exced alocarea financiara europeana". Cu toate acestea, Memorandumul a fost aprobat de Guvern
  • In tabelul autostrazilor care vor fi lansate in 2015 si care, cumulat, depasesc chiar alocarea financiara pe exercitiul 2014-2020, nu se regaseste si tronsonul de pe Valea Oltului din autostrada Sibiu - Pitesti

Detaliat despre Memorandum si despre masurile autoritatilor privind autostrazile pe fonduri de coeziune, puteti citi aici.