15 aprilie a fost termenul-limita asumat de ministrul transporturilor, Dan Sova, pentru publicarea primei forme a Master Planului de Transport - document esential pentru a atrage fonduri europene. Ce a publicat insa ministerul? Surpriza: o serie de ghiduri, metodologii, rapoarte, precum si o lista extinsa cu 350 de proiecte de infrastructura ce urmeaza a fi "testate" pentru viabilitate. Conform premierului Ponta, lista proiectelor va intra in dezbatere publica, insa opozitia acuza ca dezbaterile vor viza nevoile baronilor locali, "altfel nu se explica de ce consultantii platiti cu peste 2 milioane de euro nu au fost suficient de buni pentru a evalua si prioritiza proiectele de transport".

Dan Sova si infrastructura din RomaniaFoto: Colaj foto

Ce a prezentat miercuri guvernul: doar ghiduri, metodologii, o lista, insa nu si MasterPlanul

Ministerul Transporturilor si Autoritatea de Management a Programului Operational Sectorial Transport (AMPOST) au publicat, miercuri, o serie de documente ce tin de Master Planul General de Transport (MPGT), documentul cheie care prioritizeaza proiectele de infrastructura si fara de care Romania nu va putea accesa fondurile europene din exercitiu 2014-2020.

Cu toate acestea, documentele publicate sunt de fapt niste ghiduri si metodologii de realizare a masterplanului.

Documentele publicate contrazic insa promisiunea autoritatilor care prin vocea ministrului Dan Sova anuntau finalizarea Master Planului, cel putin in varianta de draft, pana in 15 aprilie.

Lista proiectelor de infrastructura: 350 de investitii care vor fi "testate"

Pe langa ghidurile si meteodologiile postate pe site-urile oficiale, autoritatile au prezentat si o lista de 350 de proiecte de infrastructura insa acestea reprezinta doar propuneri "admise" care vor fi testate pentru a vedea daca se vor incadra in Master Plan sau nu.

Ca exemplu, in dreptul autostrazilor sunt prezentate nu mai putin de 29 de proiecte in toata tara, multe din ele deja enuntate ca fiind prioritati in strategia politica a guvernului Ponta pentru autostrazi pana in 2020.

Proiectele vor intra in dezbatere publica, desi statul a platit bani multi unui consultant extern pentru stabilirea prioritatilor in infrastructura

Despre toate proiectele de pe lista, premierul Ponta a declarat in sedinta de Guvern ca vor intra in dezbatere publica si ca, ulterior, "pe baza acestora, Romania va transmite mai departe catre Comisia Europeana proiectele concrete, dupa dezbatere publica si dupa toate procedurile". (sursa)

Cu toate acestea, daca proiectele vor fi selectate in urma unei dezbateri publice, atunci se pune problema de ce statul roman a mai platit peste 2,1 milioane de euro unui consultant independent (firma AECOM) pentru Master Plan.

Pasii urmatori: Draftul final al Master Planului va fi trimis Guvernului la aprobare in 30 iunie

Harta autostrazilor - Masterplanul pe Transport

Harta autostrazilor din Masterplanul prezentat in Parlament pe 8 aprilie

Foto: Hotnews

Potrivit Ministerului Transporturilor, definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului pe Transporturi va fi trimis Guvernului la aprobare abia in 30 iunie, dupa ce intre timp vor mai fi pasi intermediari. Vezi aici in detaliu programul in perioada urmatoare pentru MasterPlan.

In ceea ce priveste prezentarea unor proiecte concrete si stabilirea prioritatilor, termenele anuntate de minister sunt intre 15 si 30 mai, urmand ca intre 15 mai si 15 iunie sa se organizeze dezbateri publice pentru prezentarea Master Planului de Transport.

Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor: "Ponta si Sova trebuie sa publice integral MasterPlanul General de Transport, nu sa il dezbata cu baronii locali"

Documentele prezentate de catre Guvern au atras insa criticile opozitiei, fostul ministru al Transporturilor Alexandru Nazare sustinand ca "Ponta si Sova trebuie sa publice integral MasterPlanul General de Transport, nu sa il dezbata cu baronii locali".

"Ministerul Transporturilor a publicat ieri si astazi franturi din ceea ce ar trebui sa fie MasterPlanul General de Transport al Romaniei. Documentele nu sunt insa decat o mica parte din ceea ce ar trebui sa fie o strategie de dezvoltare a infrastructurii de transport pana in 2030. Astfel avem un Raport asupra definirii problemelor, un raport asupra elaborarii modelului de transport si doua ghiduri pentru evaluarea proiectelor, dar si o lista de 530 de proiecte. Premierul ne informeaza ca aceste 530 de proiecte vor intra in dezbatere publica pentru a decide apoi ce proiecte concrete trimitem la Bruxelles.

Probabil dezbaterea va fi la sediul din Kiseleff cu baronii locali ai PSD, altfel nu se explica de ce consultantii platiti cu peste 2 milioane de euro nu au fost suficient de buni pentru a evalua si prioritiza proiectele de transport", a declarat Nazare, potrivit unui comunicat de presa.

Conform contractului semnat in aprilie 2012 trebuiau identificate si prioritizate proiectele de investitii in transporturi pentru orizonturile de timp 2015, 2020 si 2030, precum si realizata o analiza economico-financiara privind implementarea acestor scenarii.

Alexandru Nazare, potrivit comunicatului, considera ca "este inacceptabil ca Ponta si Sova sa puna in pericol cei peste 6 miliarde de euro pe care Romania ii are alocati din fonduri europene pentru investitii in transport in perioada 2014-2020 doar pentru a satisface capriciile baronilor locali. Comisia Europeana ne-a transmis clar ca fara acest MasterPlan care sa stabileasca prioritatile in functie de nevoile de dezvoltare nu va accepta la finantare niciun proiect. Bruxelles-ul nu vrea firimituri de MasterPlan si nici piata de proiecte, ci o strategie cu justificare economica a prioritizarii proiectelor".

"Prin consultare publica nu fac decat sa ascunda discrepantele dintre ce este in harta electorala de colorat pentru baroni si MasterPlan", mai sustine fostul ministru al Transporturilor.