Guvernul a publicat in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta care modifica Legea Educatiei astfel incat profesorii sa se poata titulariza pe baza notei obtinute in anii anteriori la examenul de titularizare. Modificarea legii vine dupa ce Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis ca este neconstitutional articolul care le permite profesorilor sa se titularizeze folosind rezultatele la examenul de titularizare din ultimii 6 ani. Vezi mai jos noua forma a articolului din lege sanctionat de CCR si modificat acum de Executiv.

Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri, 9 aprilie, o ordonanta de urgenta care le permite profesorilor sa se titularizeze pe baza notei obtinute in anii anteriori la examenul de titularizare. La inceputul sedintei de guvern, Remus Pricopie, ministrul Educatiei, a declarat: "avem ordonanta de urgenta in asa fel incat 3.242 de profesori sa poata da examen de titularizare (...) Practic, respectam ce ne cere Curtea Constiutionala”.

In textul aprobat de Guvern, Ministerul Educatiei Nationale (MEN) a adus clarificari in ceea ce priveste situatia cadrelor didactice titularizabile, astfel ca, pe de o parte, se precizeaza ca nu exista doua procedee de titularizare diferite, iar pe de cealalta parte, textul defineste conceptul de "viabilitate a postului", a explicat ulterior Ministerul Educatiei. Potrivit MEN, "in acest moment, de modificarile operate in art. 253 urmeaza sa beneficieze 3.242 de cadre didactice, promovate cu minimum 7 la concursurile de titularizare din anii anteriori (ultimii 6 ani)".

Textul publicat astazi in Monitorul Oficial: Cum arata acum articolul 253 din Legea Educatiei

Art. 253. - (1) Cadrele didactice calificate, care au obtinut nota/media de cel putin 7 la un concurs national unic de titularizare in invatamantul preuniversitar in ultimii 6 ani si care sunt angajate cu contract individual de munca pe perioada determinata, pot fi repartizate, in sedinta publica organizata de inspectoratul scolar, pe perioada nedeterminata in unitatile de invatamant in care sunt angajate, daca postul didactic/catedra este vacant(a) si are viabilitate.

(2) Procedura privind repartizarea prevazuta la alin. (1) se stabileste prin metodologie elaborata cu consultarea partenerilor de dialog social si aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale.

La anexa, dupa punctul 59 se introduce un nou punct, punctul 60, cu urmatorul cuprins:

60. Viabilitatea unui/unei post didactic/catedre presupune existenta acestuia/acesteia pe durata unui nivel de invatamant si se stabileste de consiliul de administratie al unitatii de invatamant in functie de planurile-cadru in vigoare, de proiectele planurilor de scolarizare si de evolutia demografica la nivel local.

Ordonanta de Urgenta numarul 16 din 9 aprilie 2014 a fost publicata astazi, 10 aprilie, in Monitorul Oficial.

Ce spunea articolul declarat neconstitutional din Legea Educatiei:

Art. 253 - (1) Cadrele didactice netitulare calificate care au participat in ultimii 6 ani la concursul national unic de titularizare, care au obtinut cel putin nota/media 7 si au ocupat un post/o catedra, devin titulare in sistemul de invatamant preuniversitar, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii generale:

a) se certifica viabilitatea postului/catedrei;

b) consiliul de administratie al unitatii de invatamant respective este de acord.

Informatii de background

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis pe 27 februarie 2014 ca "prevederile art. 253 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/2011 a educatiei nationale sunt neconstitutionale". Pe 3 aprilie, Curtea a publicat in Monitorul Oficial motivarea acestei decizii. Potrivit motivarii, “insuficienta numarului de cadre didactice nu justifica denaturarea regimului juridic al unei institutii (…) si crearea unei modalitati ‘paralele’ de accedere la calitatea de titular in invatamantul preuniversitar”.

“Normele criticate, in ansamblul reglementarii din care fac parte, configureaza o institutie cu un regim juridic confuz, care permite dobandirea calitatii de cadru didactic titular in alte conditii decat prin promovarea unui concurs”, motiveaza Curtea. Potrivit acesteia, “notiunea de ‘viabilitate a postului/catedrei’, utilizata in textul de lege criticat, are un caracter vadit imprecis, in timp ce instituirea conditiei acordului consiliului de administratie al scolii deschide calea arbitrariului si subiectivismului in domeniu. In consecinta, prin reglementarea confuza, se creeaza dificultati in planul interpretarii si aplicarii”.

Pentru ca un profesor sa se angajeze pe perioada nedeterminata in invatamant, acesta trebuie sa sustina examenul de titularizare si sa obtina o medie de cel putin 7. Dupa promovarea examenului de titularizare, cadrul didactic participa la repartizare pe post in sedinta publica a inspectoratului scolar judetean, iar repartizarea se face in ordinea descrescatoare a mediilor, deci este titularizat cel cu nota cea mai mare daca concureaza mai multi pe acelasi post.

Citeste si: