Curtea Constitutionala a respins miercuri, ca inadmisibila, sesizarea presedintelui Traian Basescu in cazul legii de aprobare a OUG privind energia din surse regenerabile, anunta Agerpres.

Judecatorii CCR au constatat ca, desi nu a fost notificata Comisie Europeana, nu s-a incalcat o norma constitutionala.

Decizia a fost luata cu unanimitate de voturi.

Pe 26 februarie, presedintele Traian Basescu a trimis CCR o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii de aprobare a OUG 57/2013 privind modificarea si completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile.

In sesizare, Basescu amintea ca, in ianuarie, a solicitat reexaminarea actului normativ, insa solicitarea a fost respinsa atat de Senat, cat si de Camera Deputatilor.

Seful statului atragea atentia cu privire la faptul ca, in opinia Comisiei Europene, procedura de notificare si prenotificare, impusa de articolul 108 alineatul (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, nu a fost respectata, fapt ce poate atrage declansarea unei proceduri de infringement impotriva Romaniei.

'OUG 57/2013, aprobata prin legea transmisa spre promulgare, modifica schema de ajutor de stat SA 33134 2011/N-RO. Potrivit articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind functionarea UE 'Comisia este informata in timp util pentru a-si prezenta observatiile cu privire la proiectele care urmaresc sa instituie sau sa modifice ajutoarele'. Guvernul Romaniei a emis aceasta ordonanta de urgenta in 4 iunie 2013, (...), cu intrare in vigoare la 1 iulie 2013. Drept urmare, in 24 iunie 2013, Comisia Europeana a transmis o scrisoare catre Reprezentanta Permanenta a CE, prin care precizeaza faptul ca nu a fost transmisa nicio prenotificare, in sensul alineatului (3) al articolului 108 din Tratat, privind modificarea schemei de ajutor de stat', se arata in sesizarea presedintelui.

Basescu mentiona ca, la aproape doua luni de la emiterea actului normativ, Departamentul pentru Energie din cadrul Ministerului Economiei a transmis Comisiei o scrisoare de prenotificare, inregistrata in SANI sub indicativul SA 37177 2013/PN - Modificari aduse schemei de sprijin prin certificate verzi.

'Comisia a raspuns acestei scrisori in 3 octombrie 2013, reclamand ca: 'In urma unei examinari preliminarii si pentru aplicarea punctului 15 al Comunicarii privind Procedura Simplificata, dorim sa va informam ca aceasta Comunicare privind Procedura Simplificata s-a dovedit a fi neaplicabila pe masura prenotificata deoarece exista mai multe amendamente ale schemei initiale de sprijin care trebuie analizate, iar Comisia a primit deja mai multe plangeri cu privire la aceasta masura fata de care trebuie adoptata o pozitie. Prin urmare, masura prenotificata nu pare a se califica pentru a fi tratata in conformitate cu aceasta Comunicare. Astfel, masura prenotificata, odata notificata, va fi tratata in conformitate cu procedurile normale prevazute in Regulamentul 659/199' si ca 'procedura de notificare s-a dovedit a fi incompleta (...) pentru a permite Comisiei sa adopte o decizie cat mai curand posibil, sugeram ca autoritatile romane sa notifice in mod formal masura si sa includa toate informatiile suplimentare solicitate in cadrul notificarii'', scria Basescu.

El arata ca, in cadrul aceleiasi comunicari, sunt enumerate masurile pentru care se face invitatia de notificare: amanarea temporara a unor certificate verzi pana in 2017 - 2018; modificari ale mecanismului de ajustare (la supracompensare), limitarea acreditarilor la nivelurile stabilite in Planul National de Actiune in Domeniul Energiei din Surse Regenerabile; posibilitatea de a solicita garantii financiare la racordare, tranzactionarea certificatelor verzi numai pe piata centralizata, anularea suportului pentru instalatii fotovoltaice pe terenuri agricole, anularea suportului pentru energia livrata peste notificarile orare si preluarea energiei cu certificate verzi pe baza de contracte ferme.

'In concluzie, putem observa faptul ca, in opinia CE, procedura de notificare si prenotificare (...) nu a fost respectata, fapt ce poate atrage declansarea unei proceduri de infringement impotriva Romaniei. Avand in vedere argumentele de mai sus, tinand cont de incalcarea prevederilor articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind functionarea UE, atat in procesul de emitere a Ordonantei de Urgenta, cat si in cel de aprobare a sa de catre Parlament, nefiind respectata procedura impusa de Tratat pentru initierea ori modificarea schemelor de ajutor de stat, invederam ca Legea pentru aprobarea OUG 57/2013 (...), transmisa presedintelui Romaniei spre promulgare, este neconstitutionala deoarece contravine dispozitiilor art. 148 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora 'Parlamentul, presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a tratatelor constitutive ale Uniunii Europene'', se mai arata in sesizare.

In 13 martie, presedintele Traian Basescu a promulgat legea de aprobate a OUG privind certificatele verzi.

'Am promulgat legea de aprobare a Ordonantei (privind certificatele verzi - n.r.) si astept cu nerabdare ieftinirea pretului la energie electrica. (...) Am decis, insa pentru a elimina presedintele din disputele sindicale, sa promulg legea de aprobare a ordonantei de urgenta, desi nu are avizul de la Comisia Europeana, asa cum ne cere tratatul. Sigur, pot fi consecinte neplacute odata cu sosirea avizului, dar consider ca prin pozitiile publice pe care le-a avut, Guvernul si-a asumat responsabilitatea de a indrepta sau de a repara consecintele unui aviz care eventual nu ar agrea integral continutul OUG 57. Deci, legea este promulgata, sper ca sindicatele sa nu mai aiba manifestari nici in fata Curtii Constitutionale si nici sa astepte ceva de la presedinte, pentru ca e problema Guvernului', a afirmat atunci Basescu.

El a subliniat ca a contestat la Curtea Constitutionala lipsa avizului Comisiei Europene si a atentionat ca aceasta poate avea ''consecinte serioase'. Basescu a afirmat ca se va analiza procedura de inchidere a acestei sesizari la CCR.