26 de articole si alineate din proiectul de revizuire a Constitutiei elaborat de comisia parlamentara condusa de Crin Antonescu sunt neconstitionale, au decis judecatorii Curtii Constitutionale, care au incheiat, duminica, dezbaterile pe aceasta tema, a anuntat presedintele CCR, Augustin Zegrean. Printre cele mai importante prevederi ale Constitutiei revizuite considerate neconstitutionale sunt cele privind modalitatea de desemnare a premierului, modificarea potrivit careia persoanele fizice si juridice sunt obligate sa se prezinte in fata unei comisii parlamentare si noile prevederi privind traseismul politic.

"Dezbaterile s-au incheiat dupa 25 de ore de discutii. Vom comunica presedintilor celor doua Camere rezultatele. Am propus declararea unor articole ca neconstitutionale, la altele am facut recomanadari de modificare sau de corelare a textelor . Este o decizie, in doua saptamani speram sa o motivam, va avea cam 100 de pagini. Speram ca Parlamentul sa tina seama de ce am spus noi aici, acolo unde este obligatoriu sa modifice vom verifica din nou dupa votul din Parlament, acolo unde am facut recomandari, speram sa se tina cont. Se risca sa apara o Constitutie cu texte defecte, in care un articol spune ca presedintele face ceva, iar alt articol spune ca primul ministru face lucrul asta", a declarat duminica presedintele Curtii Constitutionale, Augustin Zegrean.

Lista completa a articolelor si alineatelor declarate neconstitutionale de CCR (sursa: Mediafax):

  • Judecatorii Curtii Constitutionale a Romaniei au declarat neconstitutionala prevederea din propunerea de revizuire a Legii fundamentale care viza modificarea articolului 103, in sensul ca Presedintele il desemneaza drept candidat pentru functia de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv de alianta politica care au obtinut in alegeri cele mai multe mandate parlamentare. Potrivit minutei emise de catre CCR, sunt neconstitutionale modificarile aduse articolului 103 (alineatele 1-3), precum si completarile aduse amintitului articol, prin trei noi alineate, referitoare la modalitatea de desemnare de catre Presedintele Romaniei a candidatului la functia de prim-ministru.
  • Judecatorii Curtii Constitutionale au stabilit, in urma analizei proiectului de revizuire a Constiutiei, ca acea modificare potrivit careia persoanele fizice si juridice sunt obligate sa se prezinte in fata unei comisii parlamentare este neconstitutionala. Potrivit minutei redactate in urma analizei textului de lege, Curtea Constitutionala considera neconstitutionala acea prevedere din articolul 64, alineatul 4, referitoare la obligatia persoanelor de drept public, persoanelor juridice private si persoanelor fizice de a se prezenta direct sau prin reprezentant legal, dupa caz, in fata unei comisii parlamentare.
  • In plus, CCR considera neconstitutionala completarea adusa articolului 70, alinatul 2, litera e, referitoare la incetarea calitatii de deputat sau de senator la data demisiei din partidul politic sau formatiunea politica din partea careia a fost ales sau la data inscrierii acestuia intr-un alt partid.
  • CCR mai considera neconstitutionala eliminarea din legea fundamentala a tezelor a doua si a treia ale alineatului 2, din articolul 72, referitoare la competenta Parchetului de pe langa ICCJ, de urmarire si trimitere in judecata, respectiv la competenta de judecata a ICCJ, cu privire la senatori si deputati.
  • Curtea Constitutionala a mai decis ca acele modificari aduse articolelor 28 si 23, referitor la secretul corespondentei, respectiv la folosirea probelor obtinute in mod ilegal, sunt neconstitutionale. Potrivit minutei Curtii Constitutionale, cele doua modificari aduse articolelor 23 si 28 din legea fundamentala au fost declarate neconstitutionale cu majoritate de voturi.
  • Curtea Constitutionala a mai constatat ca abrogarea literei l din articolul 146 al Constitutiei, privind atributiile Curtii Constitutionale, este neconstitutionala, pentru ca nu este insotita de constitutionalizarea, in mod corespunzator, a atributiilor Curtii Constitutionale. Judecatorii Curtii constata, in minuta aprobata dupa dezbaterea proeictului de revizuire a Constitutiei, cu unanimitate de voturi, neconstitutionalitatea abrogarii lit.l) a art.146 din Constitutie in masura in care aceasta nu este insotita de constitutionalizarea, in mod corespunzator, a atributiilor Curtii Constitutionale de control al legii de revizuire a Constitutiei adoptata de Parlament si, respectiv, de control al constitutionalitatii hotararilor plenului Camerei Deputatilor, a hotararilor plenului Senatului si a hotararilor plenului celor doua Camere reunite ale Parlamentului care afecteaza valori, reguli si principii constitutionale sau, dupa caz, organizarea si functionarea autoritatilor si institutiilor de rang constitutional. In Constitutia actuala, lidera l) din articolul 146 referitor la atributiile CC, prevede ca aceasta "indeplineste si alte atributii prevazute de legea organica a Curtii".
  • Tot neconstitutionala a fost declarata completarea adusa articolului 32, alineatul 8, referitor la definirea autonomiei universitare, precum si completarea articolului 37, cu un nou alineat, 2, referitor la conditia domiciliului in Romania cu cel putin sase luni inainte de data alegerilor pentru Senat, Camera Deputatilor sau Presedintie.
  • Au mai fost declarate neconstitutionale modificarile aduse articolului 44, referitor la conditiile si limitele dreptului de proprietate, precum si modificarile aduse articolului 50, referitor la suprimarea protectiei speciale de care se bucura persoanele cu handicap.
  • Curtea Constitutionala mai considera ca este neconstitutionala acea modificare adusa articolului 52, alineat 1 din Constitutie, referitoare la eliminarea repararii integrale a pagubei suferite de catre persoana vatamata de o autoritate publica.
  • CCR a declarat de asemenea neconstitutionala modificarea articolului 12 referitor la utilizarea simbolurilor proprii ale minoritatilor si posibilitatea ca minoritatile sa infiinteze organe proprii de decizie. Curtea Constitutionala a constatat ca este neconstitutionala completarea articolului 12 din Constitutie, cu un nou alineat, 4, referitor la utilizarea simbolurilor proprii ale minoritatilor.
  • Potrivit minutei redactate la finalul dezbaterilor din Curtea Constitutionala, cu privire la proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei, judecatorii au stabilit, cu majoritate de voturi, intrucat incalca limitele revizurii prevute de articolul 152 din Constitutie, ca este neconstitutionala completarea articolului 3 din Constitutie cu un nou alineat, alineat 3, referitor la posibilitatea recunoasterii de zone traditionale, ca subdiviziuni administrative ale regiunilor.
  • De asemenea, s-a considerat neconstitutionala modificarea articolului 15, alineat 1, referitoare la introducerea sintagmei "cetatenii romani se nasc si traiesc liberi".
  • In plus, Curtea Constitutionala considera neconstitutionala modificarea articolului 21 alineat 4, referitor la eliminarea caracterului facultativ al jurisdictiilor administrative speciale.
  • Curtea mai constata, tot cu unanimitate de voturi, neconstitutionalitatea modificarii articolului 148 alineat (2), potrivit caruia Romania asigura respectarea, in cadrul ordinii juridice nationale, a dreptului Uniunii Europene, conform obligatiilor asumate prin actul de aderare si prin celelalte tratate semnate in cadrul Uniunii, precum si neconstitutionalitatea modificarii articolului 135 alineat(2) litera d), referitoare la exploatarea resurselor de productie in conditii de maxima eficienta economica si cu acordarea accesului nediscriminatoriu tuturor celor interesati.
  • Curtea Constitutionala solicita, in finalul minutei redatate in urma analizei proiectului de lege privind revizuirea Constitutiei, eliminarea din textul nou a urmatoarelor alineate: - alineatul (21), propus a fi introdus la articolul 2; modificarii propuse la artecolul 21 alineat (3); modificarii propuse in privinta introducerii tezei a doua la articolul 23 alineat (4);modificarii propuse la articolul 27 alineat (3); modificarii propuse la articolul 49 alineat (1); teza a treia din alineat (11) propus a fi introdus in articolul 58; modificarii articolului 62 alineat (3); modificarii propuse la articolul 76 alineat (1); alineat (3), propus a fi introdus la articolul 90; articolul 95 alineat (31) teza a doua; art.(4.1) propus a fi introdus la articolul 133; articolul 151 alineat (3) teza a doua.
  • Curtea Constitutionala recomanda legislativului reformularea propunerilor de modificare a mai multor articole. Judecatorii mai solicita reconsiderarea asezarii alineatului (2) al articolului 10 in structura Titlului VI, alineatului (21) al articolului 24 in structura articolului 21, alineatelor (1) si (3) ale articolului 32 in structura unui nou articol, alineatului (31) al articolului 55 in structura Titlului VI, alineatelor (2), (3) si (4) ale articolului 75 in structura unui nou articol din Constitutie.
  • Curtea Constitutionala cere si reconsiderarea solutiei legislative cu privire la modificarea articolului 126 alineat (4) si articolului 134 alineat (1) din Constitutie.
  • Potrivit minutei sedintei Curtii Constitutionale, cu majoritate de voturi, CCR supune atentiei Parlamentului observatiile privind eliminarea mai multor alineate propus a fi introdus la mai multe articole.
  • Judecatorii mai arata in minuta ca supun atentiei Parlamentului observatiile privind completarea articolului 155 din Constitutie in sensul introducerii unor norme tranzitorii cu privire la mandatul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
  • "Curtea Constitutionala constata, cu majoritate de voturi, ca prevederile din propunerea legislativa privind revizuirea Constitutiei referitoare la modificarea art.61 alin.(2), art.64 alin.(3) si art.80 alin.(1), precum si introducerea art.1071 in Constitutie nu contravin dispozitiilor constitutionale si ca celelalte prevederi din propunerea legislativa privind revizuirea Constitutiei nu contravin dispozitiilor constitutionale", se mai arata in comunicatul CCR.
  • Potrivit documentului, decizia Curtii Constitutionale este definitiva si general obligatorie, se comunica presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului Romaniei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Judecatorii CCR au inceput dezbaterile pe marginea proiectului de revizuire a Constitutiei de vineri

Judecatorii Curtii Constitutionale au inceput vineri analiza articolelor propuse de Comisia de revizuire a Constitutiei. Sambata, presedintele CCR, Augustin Zegrean, preciza ca la unele articole au fost formulate recomandari de corectare, de reformulare sau de rescriere.

Proiectul de revizuire a Constitutiei a fost inregistrat pe 7 februarie la CCR, iar Curtea trebuia sa se pronunte pana pe 17 februarie asupra respectarii dispozitiilor constitutionale privind modificarea Legii fundamentale.

Potrivit legii, inainte de sesizarea Parlamentului pentru initierea procedurii legislative de revizuire a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea legislativa, insotit/a de avizul Consiliului Legislativ, se depune la Curtea Constitutionala, care este obligata ca in termen de 10 zile sa se pronunte asupra respectarii dispozitiilor constitutionale.

Legea de functionare a CCR prevede ca, la primirea proiectului de lege sau a propunerii legislative, presedintele Curtii numeste un judecator-raportor si stabileste termenul de judecata.

Curtea se pronunta asupra proiectului cu votul a doua treimi din numarul judecatorilor, iar decizia se comunica celor care au initiat propunerea legislativa ori, dupa caz, reprezentantului acestora.

Proiectul de lege sau propunerea legislativa se prezinta Parlamentului numai impreuna cu decizia Curtii Constitutionale.

Legea mai prevede ca in termen de cinci zile de la adoptarea legii de revizuire a Constitutiei CCR se pronunta, din oficiu, asupra acesteia.

In 4 februarie, Comisia pentru revizuirea Constitutiei a adoptat in unanimitate proiectul de modificare a Legii fundamentale.

Membrii comisiei au analizat observatiile Consiliului Legislativ si pe cele ale Comisiei de la Venetia si au adoptat mai multe amendamente.

Presedintele comisiei, Crin Antonescu, a anuntat atunci ca proiectul va fi trimis Guvernului, Curtii Constitutionale si Comisiei de la Venetia, dupa care va intra in dezbaterea Camerelor Parlamentului.

Comisia a decis ca Avocatul Poporului nu mai poate fi revocat din functie, iar interceptarile telefonice pot fi dispuse de judecatorul instantei competente sa judece fondul cauzei numai in cursul procesului penal. De asemenea, comisia a stabilit ca Parlamentul poate fi dizolvat de presedinte in cazul in care Legislativul nu a acordat votul de incredere pentru investitura a trei guverne succesive si ca seful statului nu este obligat sa consulte Parlamentul pentru a cere poporului sa-si exprime vointa prin referendum.