Detasamentul de pompieri al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta a fost solicitat, printr-un mesaj al ROMATSA, sa intervina la o situatie de urgenta semnalizata de o baliza electronica al unei ambarcatiuni pe lacul Izvorul Muntelui din judetul Neamt. In realitate, ambarcatiunea care a emis semnalul de alarma se afla in sudul Frantei, in zona Marsiliei, dupa cum avea sa corecteze informatia, mai tarziu, ROMATSA.

Inspectorul sef al ISU Neamt, locotenent colonel Ioan Nitica a declarat sambata, pentru Agerpres, ca eroarea a fost data de satelitul care a preluat alerta emisa de baliza electronica a ambarcatiunii, iar operatorii ROMATSA nu au facut altceva decat sa transfere informatiile catre zona in care aparea solicitarea.

"Pe 5 februarie 2014, in jurul orei 22.40, am primit de la ROMATSA un mesaj privind un apel de pericol de la o baliza electronica de la o nava, o ambarcatiune, undeva in zona cozii lacului Izvorul Muntelui, si ca nava este inregistrata in Malta. Probabilitatea informatiei era de 50%. Erau doua locatii, una la noi pe lac, iar a doua in Marsilia. Noi am facut o cautare pe lac, am tratat lucrurile foarte serios. M-am gandit ca poate exista o persoana care si-a cumparat o barcuta, a adus-o cu trailerul si a cazut, iar acea baliza electronica s-a activat. Am facut verificarea pe zona respectiva, pe unde putea fi o astfel de situatie, coada lacului fiind inghetata. Deci nu avea cum sa fie un vapor in pericol pe zona cozii lacului. Am verificat si nu era nimic", a explicat inspectorul sef al ISU Neamt.

El sustine ca dupa 18 minute de la apelul initial al ROMATSA s-a primit un al doilea mesaj prin care se anula interventia, dupa ce nava fusese gasita in sudul Frantei, in zona Marsilia.

"Nu a fost o alarma falsa, operatorul ROMATSA nu are nicio vina. El a primit un mesaj de la satelit, de la cei care administreaza mesajele de la satelit. Era vorba de frecventa 406 megahertzi. Ei au dirijat mesajul catre centrul de la Constanta, pe zona de maritim sa verifice si acolo, si au dat si la noi mesajul pentru ca era in zona noastra. Nu a fost deci o alarma falsa ci o alarma data de un mijloc electronic, cu probabilitate de 50%. Ei ne-au spus clar ca la a doua trecere a satelitului ne vor comunica daca este reala informatia. Cand mi-au spus ca va fi a doua trecere a satelitului mi-au dat de gandit. Eu stiam ca pe partea de salvare maritima este o retea globala de 24 de sateliti geostationari. Noua ne-a spus ca este vorba de trecerea unui satelit, deci se invartea pe orbita in jurul pamantului. Este un semn de intrebare pe care mi l-am pus in aceasta situatie, dar cert este ca mi s-a parut normal sa verificam mesajul", a mai spus locotenent-colonel Ioan Nitica.

Inspectorul sef al ISU Neamt a adaugat ca alerta a fost un bun prilej de a realiza un exercitiu.

"Un mesaj trebuie verificat. Putea fi o astfel de situatie, sa gasesti un accident. Nu a fost vorba de o eroare umana, pentru ca si senzorii, aparatura electronica, mai dau rateuri. Inacceptabil mi se pare ca avem pe 112 aproximativ 75% din apeluri false. Daca nu ar fi biroul de filtrari pentru apeluri am putea rata interventii extrem de importante", a punctat inspectorul sef al ISU Neamt.