Angajatii ROMATSA au primit, in doua randuri, un set de coordonate de la Inspectoratele pentru Situatii de Urgenta (ISU) Alba si Cluj, insa nu au putut sa gestioneze formatul coordonatelor primite: "Au un format care nu ne este familiar noua (...) Nu stiti cum se transforma?". Potrivit raportului realizat de Ministerul Transporturilor, coordonatele comunicate de ISU ar fi fost obtinute prin intermediul "aplicatiilor din telefonul mobil al unui supravietuitor", insa, odata puse pe harta, ele indica un punct aflat la o distanta considerabila (circa 5,5 km) de locul real al accidentului (epava avionului). Coordonatele gresite au fost folosite de ISU cel putin pana la ora 19:00 (aproape 3 ore de la producerea accidentului), potrivit informatiilor oficiale.

Locul avionului prabusit si coordonatele detinute de ISUFoto: Hotnews

Potrivit unui raport al Ministerului Transporturilor realizat in urma accidentului aviatic din Muntii Apuseni, reprezentantii ROMATSA ar fi purtat mai multe convorbiri cu ISU Alba si ISU Cluj in urma carora ar fi primit un set de coordonate.

Potrivit raportului, setul de coordonate ar fi fost transmise de catre un supravietuitor (n.r. cel mai probabil medicul Radu Zamfir) de pe telefonul sau mobil.

"La ora 16:13 ROMATSA solicita reconfirmarea locatiei de la ISU Alba. Acesta comunica o noua locatie a accidentului, cuprinsa intre Scarisoara si Huedin. Ulterior, in jurul orei 16:25, Supervizorul de Sala, folosind telefonul personal, a obtinut de la ISU Alba informatia ca exista coordonatele geografice ale locului accidentului (Lat. 46,6023, Long 22,98421) stabilite cu ajutorul aplicatiilor din telefonul mobil al unui supravietuitor cu care ISU se afla in legatura", se arata in raportul MT.

"Coordonatele comunicate de ISU Alba au fost reconfirmate de ISU Cluj la ora 18:51, asa cum rezulta din convorbirea telefonica inregistrata.

Ora: 18.51 Convorbire Sup Sala ACC cu ISU Cluj:

Sup. sală: Vă salut, de la centrul de dirijare a zborurilor.

ISU Cluj: N-am uitat de dumneavoastră, dar încă nu au ajuns colegii acolo.

Sup. sală: Dar coordonatele geografice aveţi dumneavoastră de acolo?

ISU Cluj: Am.

Sup. sală: Mi le spuneţi şi mie?

ISU Cluj: Un moment. Latitudine 46,6023. Longitudine 22,98421.

Sup. sală: Dar de unde le aveţi pe acestea?

ISU Cluj: De la STS.

Sup. sală: Au un format care nu ne este familiar nouă. Când aveţi veşti vă rog să mă sunaţi.

19.01 Convorbire Sup Sala ACC cu ISU Cluj

Sup. sală: Spuneţi-mi, coordonatele acelea pe care mi le-aţi transmis dumneavoastră într-un format care nouă nu ne este familiar. Nu aveţi o transformare în format cu minute, secunde?

ISU Cluj: Nu.

Sup. sală: Şi nu ştiţi cum se transformă?

ISU Cluj: Nu ştiu. Mie de la STS mi-au dat coordonatele acestea. [n.r. subliniere care apartine Ministerului Transporturilor]"

Cu toate acestea, coordonatele comunicate de ISU ar fi putut fi transformate in alt tip de format folosindu-se oricare din multitudinea de convertoare disponibile pe internet si care ar fi putut fi identificate prin simple cautari pe motoarele de cautare. Exemple aici, aici sau aici.

Coordonatele detinute de ISU indica un alt loc decat cel al avionului prabusit

Chiar si asa, coordonatele comunicate de ISU si folosite de catre cautatori cel putin pana la ora 19:01 (data ultimei convorbiri cu ROMATSA din raportul MT), adica la 3 ore de la accident, indica alt loc decat cel in care se afla epava avionului.

Potriviti specilistilor in Cadastru din Cluj, locul accidentului are coordonatele 46.554383, 22.980338 si se afla la aproape 5,5 km distanta in linie dreapta de pozitia indicata de coordonatele detinute de ISU. (Informatiile privind coordonatele exacte ale epavei avionului au fost publicate pe 26 ianuarie de catre Alba24.ro )

STS: Coordonatele de latitudine si longitudine mentionate in acest raport nu au provenit de la noi

Desi in raportul Transporturilor, ISU sustine ca setul de coordonate provine de la STS, purtatorul de cuvant al serviciului a precizat pentru HotNews.ro ca insitutia pe care o reprezinta nu a transmis astfel de informatii.

"Coordonatele de latitudine şi longitudine menţionate în raportul de anchetă al Ministerului Transporturilor nu provin de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale" a precizat Purtatorul de cuvant al STS, colonelul Adrian Fulea. El nu a făcut alte precizări şi nici nu a menţionat alte instituţii de la care ar fi putut proveni coordonatele.

Harta Interactiva - Coordonatele accidentului aviatic din Apuseni

  • Da click pe harta pe puncte/figurine pentru a afla detalii
  • Da zoom pe harta pentru a vedea zona mai indeaproape

Vizualizare hartă mai mare

HotNews.ro a relatat in urma cu doua zile cum ISU Cluj a accesat informatiile de localizare furnizate de STS pentru apelul supravietuitorilor de pe un al doilea numar de telefon, la aproape doua ore si jumatate de cand acestea au fost puse in sistem.

Tot atunci, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) informa ca medicul Radu Zamfir nu ar fi transmis serviciului nici o coordonata geografica, ci ora si data de pe ecranul telefonului.