Treizeci de instante si parchete cu volum mic de activitate urmeaza sa fie desfiintate, acestea avand de solutionat un numar mai mic de 5.000 de dosare intr-un an, in conditiile in care la majoritatea instantelor si parchetelor se inregistreaza o continua crestere a volumul de munca, anunta Mediafax.

Potrivit expunerii de motive a unui proiect de lege publicat vineri pe site-ul Ministerului Justitiei, "aceste instante au inregistrat constant un volum scazut de activitate sub media la nivel national, au avut un grad scazut de ocupare a posturilor de judecatori (exista judecatorii care nu prezinta atractivitate pentru optiunile auditorilor de justitie dupa absolvirea Institutului National al Magistraturii si sustinerea examenului de capacitate), conditiile socio-economice care au condus la punerea in functiune nu mai subzista, iar depopularea zonelor aflate in circumscriptia acestora au condus la o scadere a numarului de dosare inregistrate pe rolul acestora".

La articolul 2 al proiectului de lege se mentioneaza ca judecatorii si procurorii din cadrul instantelor si al parchetelor de pe langa acestea desfiintate in conditiile prezentei legi pot opta pentru transferul pe un post in cadrul altor instante sau parchete. Astfel, ei pot alege un post in cadrul instantei sau al parchetului care a preluat cauzele de competenta teritoriala a instantei sau parchetului desfiintat, un post vacant la o alta instanta sau la un alt parchet din circumscriptia aceleiasi curti de apel unde se afla instanta sau parchetul desfiintat sau un post vacant la o alta instanta sau la un alt parchet.

In cadrul sedintei de plen de joi, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a avizat desfiintarea acestor 30 de instante si parchete.

Un grup de lucru interinstitutional format din reprezentanti ai Ministerului Justitiei, Ministerului Public si Consiliului Superior al Magistraturii a propus, in iunie 2013, in urma unei analize, ca 30 de instante si parchetele care functioneaza pe langa acestea si care au un volum redus de activitate sa fie desfiintate.

Raportul in cazul acestei propuneri a fost aprobat in sedinta Plenului Consiliului Superior al Magistraturii din 4 iunie 2013, fiind trimis ministrului Justitiei pentru initierea unui proiect de lege.

Potrivit Raportului privind concluziile Grupului de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri, a fost propusa desfiintarea a 30 de judecatorii si a parchetelor de pe langa acestea, precum si rearondarea localitatilor pe care acestea le-au deservit, respectiv cele din Hateg, Orastie, Agnita, Avrig, Buhusi, Rupea, Jibou, Targu Lapus, Dragomiresti, Harsova, Macin, Segarcea, Baia de Arama, Novaci, Bals, Liesti, Insuratei, Adjud, Salonta, Balcesti, Topoloveni, Pogoanele, Mizil, Gura Humorului, Darabani, Tarnaveni, Moldova Noua, Chisineu Cris, Gurahont si Faget.

In schimb, s-a considerat ca se impune mentinerea in functiune, concomitent cu marirea razei teritoriale, pentru 25 instante si parchete, respectiv Blaj, Campeni, Sebes, Brad, Saliste, Podul Turcului, Beclean, Huedin, Simleu Silvaniei, Babadag, Filiasi, Corabia, Faurei, Panciu, Harlau, Raducaneni, Husi, Negresti Oas, Saveni, Costesti, Oravita, Ludus, Ineu, Lipova si Sannicolau Mare.

De asemenea, in documentul citat se precizeaza ca se impune si mentinerea in functiune cu actuala circumscriptie pentru 15 instante si parchete: Intorsura Buzaului, Lehliu Gara, Videle, Targu Secuiesc, Gherla, Dej, Orsova, Targu Bujor, Patarlagele, Sinaia, Pucioasa, Vatra Dormi, Toplita, Gheorghieni, Deta.

Grupul a motivat propunerea acestor masuri prin eficientizarea activitatii instantelor si parchetelor, in conditiile restrictiilor bugetare cu care se confrunta Romania, avand in vedere si trendul asemanator din tarile Uniunii Europene, rationalizarea instantelor si parchetelor prin desfiintare sau rearondare de localitati fiind un mijloc de realizare a acestor scopuri.

"Masura reorganizarii, prin desfiintarea instantelor/parchetelor nefunctionale din punct de vedere al volumului de activitate, dar si prin rearondarea de localitati de la instantele cu volum mare de activitate va avea consecinte directe atat asupra resurselor umane (prin atenuarea dezechilibrelor intre instantele/parchetele cu volum mare de activitate si cele supradimensionate, si prin reducerea numarului de posturi necesar a fi suplimentat), cat si asupra resurselor financiare (economii la bugetul de stat, dar si redistribuirea rationala a sumelor alocate pentru investitii), raportat la finalitatea urmarita, respectiv eficientizarea actului de justitie si pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri", se mentiona in raport.

Grupul de lucru comun Ministerul Justitiei, Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie si CSM a fost constituit in 2012, prin Ordin al ministrului Justitiei, pentru analiza masurilor necesare asigurarii unei functionari optime a instantelor judecatoresti din perspectiva implementarii noilor coduri juridice. Ulterior a fost inclus, dupa sedinta Plenului CSM din 8 octombrie 2012, in Grupul de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri.