Seful ISU Alba, Dorel Sofica, sustine ca daca salvatorii care cautau avionul prabusit in Apuseni primeau coordonatele exacte ar fi ajuns in trei-patru ore la raniti, spunand ca interventia a fost dificila si din cauza comunicatiilor deficitare, folosindu-se curieri pentru transmiterea informatiilor. Seful Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Alba, colonelul Dorel Sofica, a prezentat, luni - la o saptamana de la accidentul aviatic din Muntii Apuseni, in sedinta Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta, o sinteza a raportului intocmit de ISU Alba in acest caz, potrivit Mediafax.

El a apreciat ca timpii operativi de alertare, deplasarea la locul interventiei, organizarea si desfasurarea cautarii epavei si salvarea victimelor sunt conforme cu distantele si conditiile nefavorabile in care s-a actionat.

Sofica a prezentat un rezumat al modului in care s-a desfasurat operatiunea de cautare a epavei de catre fortele mobilizate din judetul Alba.

El a spus ca, la ora 16.07, a fost informat telefonic despre accident de catre generalul Ion Burlui, iar imediat a alertat echipajele ISU de la Campeni, Ambulanta si Salvamont Alba.

"Am activat la sediul ISU centrul judetean de conducere a interventiei, am alertat si am adus de acasa ofiterii care au incadrat acest comandament si s-au deplasat la sediul Inspectoratului prefectul de Alba, directorul Serviciului de Ambulanta Alba si coordonatorul SMURD. Am pus in aplicare toate planurile si procedurile de interventie de la sediul Inspectoratului. A fost nevoie de o comunicare continua cu structuri diferite din patru judete si cu Inspectoratul General. Alertarea fortelor si tuturor structurilor s-a facut din primele minute si a avut loc o deplasare ordonata in zona. Am avut o zona de circa 200 de kilometri patrati care, pe timpul deplasarii echipajelor de interventie, a fost restransa pe baza indicatiilor la un areal de 10-15 kilometri patrati", a spus Sofica.

El a adaugat ca, in acest timp, s-a reusit sa se ia legatura cu doctorul Radu Zamfir si sa se coreleze datele pe care le aveau cu noile informatii furnizate de acesta.

Potrivit sefului ISU Alba, primele cautari au fost facute la limita dintre Alba si Cluj si s-a mers pana la coada lacului Fantanele.

"La limita judetului Alba cu Cluj s-a hotarat constituirea echipelor de cautare-salvare din Cluj, Alba, Bihor. Din primele momente, avand acest sector foarte larg de cautare si salvare am alertat comitetele locale pentru situatii de urgenta, Inspectoratul de Politie, Inspectoratul de Jandarmerie, in primele cinci minute, si le-am cerut sa alerteze serviciul voluntar, sa sune personalul silvic si cetatenii pentru a strange informatii despre zgomotele si reducerea arealului de cautare. Activarea s-a facut succesiv, pe masura ce au luat informatii din sistemul 112", a spus Sofica.

Potrivit acestuia, in timpul cautarilor s-au desfasurat mai multe convorbiri cu medicul Zamfir si structurile implicate au fost puse in conferinta, astfel incat sa isi poata aduna informatiile necesare.

El a adaugat ca operatiunile din teren au fost ingreunate de intuneric si de ceata, dar si de sistemele de comunicatii care nu functionau decat in anumite zone.

"In teren a fost foarte greu sa se organizeze fortele participante. Au fost si alte dificultati majore: intunericul si ceata. Nu puteau vedea capetele coloanei de salvatori care s-au deplasat la locul interventiei. A fost foarte greu si din prisma sistemelor de comunicatii. Sunt putine si chiar asa putine nu ne-au ajutat pentru ca si caracteristicile terenului au facut ca statiile noastre asigurate prin releele STS si telefonia mobila sa nu poata fi folosite", a afirmat Dorel Sofica.

Potrivit acestuia, comunicarea intre fortele implicate in cautari s-a desfasurat cu dificultate, astfel incat a fost nevoie de folosirea unor agenti sau curieri care sa transmita informatii sau mesaje catre echipajele de interventie.

"Am fost constienti de la inceput ca este foarte greu pentru ca a fost nevoie ca de la fiecare structura sa ramana cate un om de legatura la comandamentul realizat acolo. Fiecare structura avea un sistem de comunicatii care era sau nu era compatibil cu ale noastre, comunicau prin mijloace proprii. S-a ajuns pana acolo incat s-au folosit si agenti pentru transmiterea unor informatii sau a unor mesaje catre echipajele de interventie (¬) Nu am facut o competitie cine ajunge primul la locul interventiei. Singura preocupare a fost o cursa contracronometru pentru a ajunge si a salva vietile celor care ne-au solicitat sprijinul", a afirmat Sofica.

Seful ISU Alba a precizat ca salvatorii au verificat 11 informatii date de localnici privind posibile locatii sau zone unde s-ar afla epava avionului.

"La ora 19.38 s-a inceput o convorbire cu doctorul Zamfir care a durat o ora si 11 minute si ofiterul care era in dispecerat a incercat sa il ajute sa foloseasca facilitatile telefonului. A incercat sa afle ce fel de terminal are si cum sa ii foloseasca facilitatile telefonului, inclusiv la un moment dat sa descarce o aplicatie de pe internet care sa ii permita sa posteze o poza sau sa ne trimita informatiile exacte, dar cred ca din cauza semnalului slab nu am reusit sa finalizam acest lucru", a explicat Dorel Sofica.

El a spus ca presiunea crestea si s-a cautat orice resursa, astfel incat i s-a cerut ofiterului care pastra legatura cu Radu Zamfir sa obtina descrierea amanuntita a zonei in care s-a prabusit avionul - date despre padure, grosimea copacilor, zapada.

Ulterior, potrivit sefului ISU, doctorul Zamfir a fost pus in legatura cu un localnic, astfel incat sa poata fi identificata zona.

"Legatura telefonica cu doctorul Zamfir s-a intrerupt la 20.50, iar la 21.00 si cateva minute am avut o informatie ca ar fi fost gasit. La 21.15 s-a reusit localizarea pe Varful Petreasa", a spus Dorel Sofica.

El a explicat ca, ulterior, in Horea s-a creat un punct medical, distanta dintre acesta si epava fiind de 14 kilometri, pe un drum foarte greu, ingust si care permitea accesul doar pe un sens, iar victimele au fost coborate pe brate peste 500 de metri, apoi cu tractorul sau autovehicule off road.

Dorel Sofica a spus ca o ambulanta 4x4 de la Campeni, care venea de la o interventie de la Targu Mures, a fost directionata in zona si personalul medical de pe aceasta i-a preluat, la ora 22.58, pe Aurelia Ion, in stop respirator, si pe doctorul Radu Zamfir, iar pe timpul transportului au fost efectuate manevre de resuscitare, insa tanara nu a mai putut fi salvata si s-a declarat decesul, la ora 0.02.

Potrivit sefului ISU Alba, la ora 0.30, la locul epavei au ramas adjunctul ISU Alba Cornel Oprisa, pompierii si echipa de descarcerare de la Pichetul Campeni, jandarmi si localnici, iar dupa primele cercetari, la ora 4.21, s-a scos trupul pilotului Adrian Iovan si s-a inceput transportarea lui spre centrul comunei Horea.

Dorel Sofica a spus ca la operatiunea de salvare a victimelor accidentului aviatic din Apuseni au intervenit 584 de persoane, atat angajati ai unor institutii, cat si localnici.

El a spus ca, daca salvatorilor le erau comunicate coordonatele exacte ale locului in care s-a prabusit avionul, tot ar fi durat trei-patru ore pana ajungeau primele echipe de interventie la fata locului.

"Comunicarea catre salvatori a coordonatelor exacte ar fi permis ajungerea primelor echipaje in circa trei-patru ore. Terenul accidentat, impadurit, ceata deasa si intunericul au ingreunat foarte mult deplasarea si cautarea. Comunicatiile atat in retelele telefonice, cat si cele asigurate de STS au fost extrem de greu de folosit, fiind nevoie si de folosirea curierilor (¬) Comunicatiile intrerupte perioade lungi de timp, durata actiunilor de cautare-salvare excesiv de mare si nefurnizarea unor informatii structurate eficient si credibil catre mass-media ne-a pus in fata unei crize mediatice", a spus Dorel Sofica.

El a afirmat ca a transmis si o serie de concluzii in urma acestei interventii, prin care propune instituirea unei coordonari mai ferme in astfel de situatii, revizuirea procedurilor operationale, precum si implementarea unor sisteme care sa permita determinarea cu acuratete a locatiei unor accidente aviatice.

De asemenea, la nivelul judetului Alba, el propune crearea unui dispecerat integrat la care sa fie conectate toate structurile si dotarea cu tehnica adecvata, dar si realizarea unor antrenamente pentru astfel de operatiuni in conditii reale.

"Apreciez ca timpii operativi de alertare, deplasarea la locul interventiei, organizarea si desfasurarea cautarii epavei si salvarea victimelor sunt conforme cu distantele si conditiile nefavorabile in care s-a actionat (¬) Cred ca initiativa localnicilor de a ajuta victimele scoate in evidenta calitatile umane deosebite, a fost benefica si nu a dus la agravarea leziunilor acestora. S-a facut cu acordul doctorului Zamfir si al celorlalti medici, care stiau la momentul respectiv ca salvatorii profesionisti sunt foarte aproape", a spus Sofica.

Intrebat daca are ce sa reproseze oamenilor sai in urma acestei operatiuni, Dorel Sofica a raspuns ca nu are de ce sa ii invinovateasca, deoarece nu au existat "orientari gresite" in aceasta actiune.

"Nu am de ce sa invinovatesc nici oamenii mei si nici in evaluarea interventiei nu am gasit timp de pauza sau orientari gresite de la alertare, deplasarea la limita judetului, deplasarea spre locul interventiei, toate s-au facut intr-un timp firesc, normal", a conchis Sofica.

Un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, in 20 ianuarie, in Muntii Apuseni, intr-o zona accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita dintre judetele Cluj si Alba.

In urma accidentului, si-au pierdut viata pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Epava avionului si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.

Pilotul Adrian Iovan a fost gasit incarcerat, iar studenta era in stop cardio-respirator, cu hipotermie severa, nemaiputand fi salvata.

Toate cele cinci persoane ranite in accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi si traumatisme, au fost internate la sectia de terapie intensiva a Spitalului Judetean de Urgenta din Cluj-Napoca. In 21 ianuarie, medicul Radu Zamfir a fost externat de la Spitalul Judetean de Urgenta (SJU) din Cluj, ajungand in Capitala la bordul unui avion de linie.

Ulterior, medicul a sustinut o conferinta de presa la Institutul Fundeni, el spunand ca datorita lui Adrian Iovan sunt cinci oameni in viata, dupa ce aeronava a intrat in ceata, a pierdut inaltime, a pierdut un motor si apoi "ne-am recules".