Directorul ROMATSA Cluj, Gelu Suliteanu, a declarat miercuri, pentru Mediafax, ca pilotul Adrian Iovan nu a luat legatura cu Clujul in timpul zborului spre Oradea al avionului prabusit, asa cum se mentioneaza in raportul prezentat la Guvern, el precizand ca la Cluj nu mai exista un centru de control zonal.

Gelu Suliteanu, director al Directiei Serviciilor de Navigatie Aeriana Cluj din cadrul ROMATSA, a declarat ca in formularea din raport, care se refera la faptul ca Iovan ar fi intrat la ora 15.18 in legatura cu Centrul de control zonal Cluj "sunt gresiti termenii", in conditiile in care nu exista un astfel de centru zonal, ci doar unul regional, la Bucuresti, care asigura si sectorul Cluj.

"In formularea din raport in care se spune ca la ora 15.18 pilotul a intrat in legatura cu Centrul de control zonal Cluj sunt gresiti termenii. Nu exista zona de control decat la Bucuresti, care asigura si un sector Cluj, locatia nu este la Cluj, ci la Bucuresti. Pilotul nu a luat legatura cu Clujul, noi la Cluj nu am avut nicio legatura cu el. Este doar acest Centru Regional Bucuresti, pilotul ar fi incercat sa ia legatura cu el, nu stiu din ce motive nu a reusit. In urma cu cativa ani fusese un centru la Cluj, dar a fost mutat la Bucuresti", a spus Suliteanu.

Potrivit acestuia, sectorul Cluj inseamna doar ca sunt mai multe statii radio, care sunt controlate de la Bucuresti.

In raportul redactat de vicepremierul Gabriel Oprea si prezentat premierului Victor Ponta, se prezinta, pe ore, filmul evenimentelor, si anume: "La ora 13.38: aeronava a decolat; la ora 14.35: pilotul a solicitat ROMATSA coborarea la 3.050 m, din cauza givrajului (pelicula de gheata formata pe structura aeronavei), iar ROMATSA l-a informat ca inaltimea minima de siguranta in zona este de 3.200 m; la ora 14.42: pilotul a solicitat coborarea la 2.450 m si a comunicat ca schimba frecventa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, corespunzatoare zborurilor dupa regulile "la vedere", coborand sub nivelul regulamentar de zbor controlat de ROMATSA; la ora 15.18: fiind la circa 36 km, dupa ce a trecut de Sibiu, la altitudinea de 2600 metri, nereusind sa contacteze centrul de informare a zborurilor Bucuresti, pilotul a intrat in legatura cu Centrul de control zonal Cluj; intre orele 15.32-15.33, pilotul a incercat sa comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de Nord-Vest a tarii, dar mesajele nu au fost intelese; la ora 15.35 ROMATSA solicita pilotului sa comunice pozitia aeronavei, dar apelurile nefiind receptionate, o alta aeronava aflata in zona (BMS 215B), conform procedurilor, a intermediat dialogul cu aeronava aflata in misiunea umanitara. ROMATSA a fost informata ca aeronava in dificultate se afla la altitudinea de 2.450 m, la orele 15.45 si 15.49 operatorul ROMATSA a incercat sa ia legatura cu aeronava, dar nu a raspuns".

***

Directorul general al ROMATSA, Aleodor Francu, a declarat miercuri pentru Mediafax ca si-a inaintat demisia Consiliului de Administratie, "pentru linistea si stabilitatea institutiei", dar ca nu are nimic sa-si reproseze.

Ponta a declarat miercuri dimineata ca secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis si va cere inlocuirea directorului general si a directorului de operatiuni ROMATSA, dar si a sefului STS.

Premierul a aratat ca, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA si STS, lucrurile au functionat inacceptabil de incet si fara asumarea autoritatii si a responsabilitatii, iar interventia de luni a fost un esec.

Acestea sunt si concluziile preliminare ale raportului privind modul in care reprezentantii institutiilor statului au intervenit dupa producerea accidentului aviatic, respectiv existenta unor deficiente inacceptabile, care necesita imbunatatirea sistemului de interventie.

Conform raportului, ROMATSA nu a manifestat un rol activ in cazul accidentului aviatic din Cluj, nu a luat masurile necesare pentru stabilirea zonei de cautare a aeronavei, nu a declansat operatiuni de cautare si nu a cerut sprijinul Centrului de Operatii Aeriene din MApN.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba. La bord se aflau patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul Sf. Maria si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor -, Aurelia Ion, studenta in anul V la Institutul Medico-Militar din Bucuresti, si doi membri ai echipajului de zbor - pilotul Adrian Iovan si copilotul Razvan Petrescu.