Asistentul secretarului de stat al SUA pentru Europa si Eurasia, Victoria Nuland, nu a venit la Bucuresti "nici in calitate de asistent, nici de subsecretar, nici de turist. Calitatea a fost de emisar al guvernului SUA, care a avut de transmis un mesaj extrem de serios, legat de statul de drept din Romania, care incepand din vara lui 2012, e continuu pus sub semnul intrebarii", a declarat presedintele Traian Basescu, intr-o declaratie de presa sustinuta la Palatul Cotroceni. "Suntem cu un pas in prapastie. In cazul in care majoritatea politica recidiveaza si continua atacurile la statul de drept, care pot fi prin legislatie sau declaratii, Romania risca sa fie izolata pentru mult timp", a avertizat seful statului.

Traian BasescuFoto: HotNews / DP

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT declaratiile sefului statului

Declaratiile presedintelui Traian Basescu:

Despre vizita Victoriei Nuland:

  • Am mai multe teme, nu stiu daca le voi acoperi pe toate. O sa incerc sa clarific macar ce e in disputa din punct de vedere al presedintelui in spatiul public
  • Primul lucru care trebuie lamurit e vizita Victoriei Nuland, tratata de unii ca o vizita pentru a ne felicita la zece ani de la intrarea in NATO sau o vizita ca sa ne bata pe spate
  • Vreau sa va dau mesajul exact si corect, este un mesaj care trebuie sa-i ingrijoreze pe romani si, in egala masura, pe politicieni. Nu ma joc cu vorbele, stiu ca ele in cateva minute vor fi in toate cancelariile
  • Nuland nu a venit nici in calitate de asistent, nici de subsecretar, nici de turist. Calitatea a fost de emisar al guvernului SUA, care a avut de transmis un mesaj extrem de serios
  • Acest mesaj a fost legat de statul de drept din Romania, care incepand din vara lui 2012, e continuu pus sub semnul intrebarii
  • V-as aduce aminte faptul ca SUA si UE au investit enorm din banii cetatenilor lor pentru ca institutiile Romaniei sa functioneze similar cu cele din orice alt stat de drept. Acest lucru ni se reproseaza in momentul de fata
  • Problema deosebit de dificila pleaca de la faptul ca majoritatea parlamentara a recidivat fata de momentul de cumpana din 2012
  • Atunci a fost un atac brutal la statul de drept, toata lumea a sperat ca dupa alegeri acest lucru nu se va repeta si totusi actuala putere a demonstrat ca  nici prin cap nu-i trece sa revina la un comportament care sa consolideze statul de drept. Dimpotriva, a fost de subrezire continua
  • Acesta e motivul pentru care guvernul SUA a decis sa trimita un emisar la Bucuresti si vreau sa intelegeti foarte bine: ceea ce a constatat emisarul nu ramane in biroul domniei sale. Se distribuie in tot sistemul politic al SUA si in toate institutiile importante de care tine relatia Romania-SUA. De la Casa Alba pana la parlament, putere, opozitie, structuri de securitate etc
  • Vreau sa intelegeti foarte bine si as vrea sa inteleaga daca se poate si romanii si politicienii, daca mesajul meu e corect transmis: Suntem cu un pas in prapastie
  • In cazul in care majoritatea politica recidiveaza si continua atacurile la statul de drept, care pot fi prin legislatie sau declaratii, Romania risca sa fie izolata pentru mult timp
  • Repet, suntem pe marginea prapastiei daca vom continua, majoritatea parlamentara, in frunte cu premierul, cu Crin Antonescu, atacurile la hotararile judecatoresti, la legislatia corecta, riscam intrarea intr-o perioada lunga de izolare
  • Formularile nefericite ale premierului din ultima perioada sunt de asemenea un vot de blam pentru Romania
  • Incercarea de a spune "justitia basista" sau "slugile lui Basescu" nici nu convinge pe nimeni si arata ca, imediat ce vor putea, acesti oameni vor trece la demolarea sistemului de justitie independenta din Romania
  • Acest lucru e o ingrijorare pentru partenerii nostri
  • Poate multi nu inteleg de ce e esentiala justitia. Nu e atat de importanta pentru ca neaparat trebuie sa-l bage in puscarie pe un politician, dar atat timp cat nu exista un stat de drept si legi in care sa ai incredere ca se aplica, comunitatea de afaceri nu are incredere sa faca  investitii, oricand poate veni un grup de politicieni sa scoata o lege si firma sa-si piarda politicienii
  • Ori modifica o lege, ori tentatia de a pune judecatorii sub control e un alt risc
  • In momentul de fata SUA si UE le vad in Romania
  • Cum putem fi convingatori ca putem sa aparam tara si aliatii nostri de terorism daca nimeni nu are certitudinea ca Romania va continua sa consolideze justitia si ca teroristi pe care ii stim dar pe aranjamente nu ii pedepsim
  • De aceea ingrijorarea e maxima si Romania se afla la un pas de a fi izolata. Un picior l-am pus deasupra prapastiei
  •  De ce, exact pentru ca dupa ce ai spus schimb un presedinte ca vreau eu, nu pentru ca a incalcat Constitutia, pe urma vii in martea neagra si spui politicienii sunt in afara conflictului de interese, dam amnistie si gratiere generala, sa fie lumea vesela, modificam codul penal in favoarea clienteli politice ca ne preseaza baronii, vrem sa nu mai auzim vocea ANI, de unde pana unde isi permite sa investigheze politicieni
  • Lucrurile acestea se noteaza in fiecare zi si sunt de natura a deprecia nivelul de incredere in Romania
  • Romania a revenit, din punct de vedere al credibilitatii datorita actiunilor impotriva justitiei si statului de drept, la perioada anului 2000. Aici suntem... cand suntem pusi sub semnul intrebarii daca respectam criteriile de la Copenhaga
  • In decembrie subliniam ca Romania a iesit din criteriile de la Copenhaga. Ce ati vazut azi in Parlamentul European e confirmarea ca am dreptate iar PE cu certitudine va adopta hotarari de sanctionare a statelor mmebre care nu respecta statul de drept
  • Am primit in timp scurt din ambele parti, si de la SUA, vizita emisarului, si votul de azi din Comisia LIBE si va urma cel in plen, semnale din ambele parti, extrem de sever, ca pentru nerespectarea statului de drept se vor lua masuri, de la reducerea sumelor alocate pana la suspendarea dreptului de vot
  • Nu as vrea ca aceste afirmatii sa fie tratate politic
  • Pur si simplu imi  fac datoria sa informez si populatia si politicienii printr-o iesire publica ca nu mai pot continua sa minta, si ma refere aici la politicieni, si ca suntem intr-un moment dificil iar mesajele ne-au fost transmise direct, ca intre prieteni, diplomatic dar ferm
  • Fac un apel la politicieni sa inteleaga, la majoritatea parlamentara, in frunte cu premierul si Crin Antonescu, sa inteleaga ca au adus tara intr-un moment dificil prin atitudinile fata de justitie
  • Nimeni nu-i crede ca e o justitie controlata de presedinte, nu a gasit nimeni un procuror sau judecator care sa spuna ca presedintele l-a sunat. Nu exista un procuror care sa poata spune asta
  • In aceste conditii, nu-i crede nimeni, dar fac rau Romaniei prin afirmatiile perpetuate
  • Cea mai mare problema pe care o avem acum e neincrederea in Romania. Neincrederea ca putem continua procesul de consolidare a statului de drept si ca progresele facute sunt ireversibile
  • Toti partenerii nostri pun sub semnul intrebarii ireversibilitatea progreselor
  • Acesta e mesajul pe care Victoria Nuland l-a transmis in Romania, nu la fel de explicit, ci dimplomatic, dar imi fac datoria sa il traduc, si o fac cu toata responsabilitatea: suntem intr-un moment de cumpana
  • In ce ma priveste, sa fie foarte clar pentru cei care mai cred ca facand presiuni pe televiziuni, ca nu am nimic de negociat si ca ingrijorarea mea e sa-i apar pe cei care au fost furati, nu pe cei care au furat
  • Eu nu am nicio problema si comportamentul meu e transant de noua ani: incerc prin batalia pentru independenta justitiei sa raspund la ce au nevoie cei care au fost furati si  nu la nevoile celor care au furat. Acesta e obiectivul meu si il voi duce pana in ultima zi
  • Ii atentionez pe cei care cred ca poate fi altfel ca au ajuns la punctul in care pot impinge Romania in prapastia izolarii

Despre acciza la carburanti:

  • Trec la un lucru mai pragmatic, se apropie vizita FMI. Avem deocamdata suspendata la aplicare suplimentarea de acciza la motorina si benzina, decizia mea e ca aceasta acciza de 7 eurocenti plus TVA, deci 8,68 eurocenti, decizia mea categorica e sa nu se introduca
  • Vedem toti ca a fost o minciuna ca va scadea pretul la combustibil cu 1 ianuarie, nu a scazut deloc, a crescut, si nu avme nicio garantie ca va scadea. Daca de la 1 aprilie vom mai adauga 41,8 bani pe litru, se va resimti mai puternic in preturi si inflatie. Locurile de unde sa se reduca cheltuielile le-am transmis guvernului, parlamentului, si cred ca asta trebuie sa facem
  • Nu trebuie sa crestem pretul la combustibil
  • Cu ocazia vizitei FMI, voi fi foarte atent ca recomandarile de tara facute de CE sa fie introduse in scrisoarea pentru Fond si in cea catre UE. Altfel, obiectivul de a avea un acord cu troica finantatorilor nu e acoperit
  • Daca noi prin aceste programe si asistenta primita nu aplicam recomandarile de tara facute de Comisie si care vizeaza atingerea obiectivelor din agenda UE 2020, nu atingem scopul acestor acorduri
  • Nu doar deficitul e problema, ci modernizarea tarii
  • Un exemplu unde am facut un pas inapoi, s-a mentinut invataman obligatoriu de zece clase, dar ramane clasa a noua si a zecea la licee, sa nu fie deranjati dascalii
  • Aceasta masura ar fi evitat abandonul scolar dupa opt clase, ori asta e o problema unde Romania sta aproape cel mai prost in UE
  • S-a facut aranjamentul cadre didactice-politicieni, si pentru votul dascalilor, dar impotriva intereselor copiilor, s -a modificat legea educatiei

Despre referendumul pentru revizuirea Constitutiei:

  • As vrea sa discut de ultima trasnaie a aliantei USL, Constitutia, pe care vor sa o treaca prin referendum cu europarlamentarele. E in regula, dar va trebui sa tina cont de cateva lucruri
  • Primul si cel mai important decizia CCR 682 din 2012, proaspata, in care se spune ca e obligatorie respectarea rezultatului referendumului care viza parlament unicameral si maxim 300 de parlamentari
  • Nu cred ca la un interval atat de scurt CCR isi va schimba jurisprudenta
  • Curtea spune foarte clar, aceasta vointa nu poate fi ignorata de alesii poporului pentru ca e o expresie a suveranitatii populare
  • Mai mult, Curtea constata ca 'reglementarea unor prevederi prin care se tinde la o solutie legislativa care nu respecta vointa exprimata de popor la referendumul consultativ mentionat este in contradictie cu prevederile constitutionale ale art. 1, 2 si 61'
  • Povestea pe care vrea sa o prezinte Crin acum, si-a luat rolul mincinosului, facem 300 de deputati, dar nu spune cate sute de senatori, nu va putea trece de CCR
  • S-au aruncat intr-o minciuna publica, ambii lideri ai USL, care va duce la dezorientarea electoratului si va face ca nimeni sa nu mai inteleaga nimic
  • Eu nu cred ca un proiect care nu va tine cont de referendumul din 2009 va fi acceptat de CCR
  • Referendumul nu e consultativ la aplicare, ci pentru ca trebuie pus in aplicare de o alta institutie, parlamentul
  • Am vazut ideea hilara promovata de cei doi lideri ai USL, ca solicitarea viitorului presedinte pentru un referendum o va aproba parlamentul
  • Nu poate sa o aprobe, atunci nu mai exista instrumentul referendumului prin care presedintele se adreseaza poporului si poporul suveran poate infrange vointa parlamentului
  • Mai vad o trasnaie, care este exact ca cea prin care Nastase isi facuse constitutie cu cinci ani de mandat, partidul cu cel mai mare numar de mandate sa dea automat primul ministru, luand presedintelui atributul de a desemna un premier
  • In foarte multe democratii, mandatul se poate da si celui mai mic partid, daca asta e solutia sa strangi 50%, pot fi doua partide mari, echilibrate, si atunci se da mandatul celui mai mic partid
  • Pe propunerea PSD, cu certitudine vom avea situatii cand dupa alegeri, in baza intelegerilor partidelor dupa locul 2, 3 4, nimeni nu se duce la guvernare, si cade guvernul. Ori asta inseamna instabilitate, e o mare greseala
  • PSD se gandeste la el azi, poate ar fi mai bine sa se gandeasca la tara, nu numai la interesele de perpetuare la guvernare. Si nu va reusi
  • Sunt multe alte observatii, sa vedem ce schimbari vor mai face in perioada urmatoare, dar personal cred ca au o mare problema
  • Cu ideea de a face un referendum cu europarlamentarele, lucrurile sunt mult prea complicate, ce au scirs pana acum e de mult prea proasta calitate, nu putem face o constitutie pentru interesle lui Ponta si Crin de azi
  • CCR a creat foarte multa jurisprudenta in interpretarea constitutiei, daca revizuirea nu se face pentru a pune in aplicare referendumul din 2009, nu se justifica revizuirea constitutiei

Despre legile retrimise Parlamentului spre reexaminare:

  • Inteleg ca se mai plange Victor Ponta ca ii trimit legile inapoi, recunosc ca sunt foarte proaste si nu am ce sa fac, nu le pot lasa sa intre in circuit cu o calitate atat de proasta
  • Plangea si de legea minelor, nu-i la mine, nu stiu pe unde a pierdut-o, poate a uitat-o printr-un sertar pe acolo
  • Ce mi se pare foarte important e legea parteneriatului public-privat. Si l-am auzit glasuind pe juristul... cum il cheama... avocatul Sova. Art 38 din lege, spune dl Sova, ca din motive exceptionale parteneriatul poate fi denuntat unilateral. Oameni buni, nu va veni nimeni la un parteneriat public-privat
  • Care sunt criteriile dupa care constati tu ca apar niste probleme legate de interes national sau local? Trebuiesc prezentate in lege toate conditiile, eu nu spun ca nu poate fi o astfel de situatie, dar trebuie sa spui, se poate intrerupe pe un set de conditii
  • Daca le lasam sa le reglementeze prin ordin de ministru nu vom avea niciodata PPP
  • A mai venit cu o idee nastrusnica, care cred ca vine dinspre intresele de partid si de finantare a campaniei, inlocuirea partenerului privat se poate faca o noua procedura de atribuire. Intrerupi un parteneriat si tu, Sova, te duci in Kiseleff si stabilesti ca omul nostru e asta si il punem pe el, fara licitatie
  • Eu nu spun ca nu poate fi o situatie de urgenta, dar descrie situatia in lege. Altfel exista riscul sa fie tratate ca OUG
  • Guvernul cu cele mai multe OUG pe ziua de guvernare e guvernul Ponta, ei dau OUG sa ia 2000 de hectare de la Academia Agricola, sa ia un teren de la comitetul olimpic, daca asta inteleg prin forta majora si urgente nu functioneaza
  • Trebuie niste clarificari, in rest legea e in regula, poate va stimula parteneriatele public-private
  • Inteleg ca plange parte din clasa politica ca am trimis inapoi legea care vizeaza cumpararea terenurilor agricole
  • Imi scrie aici ca e legata de achizitia de terenuri de persoane fizice si nu dai decat o pagina si apar si persoanele juridice, deci e alta lege
  • Aici e un clinci, persoana juridica de pe teritoriul UE e si ADS. Este clar ca legea e destinata sa creeze confuzie
  • Mai mult, la un alt articol ADS e desemnat autoritate care vegheaza si aproba vanzarile de teren si in acelasi timp e si la structurile care au drept de preemptiune
  • E si cumparator, e si agentia care reglemetneaza regulile, nu se poate, va rade oricine din UE
  • Nu mai spun ca dau legea dupa care spun se vor emite norme de aplicare in 30 de zile. Am vazut foarte multe legi care nu au normele emise
  • Aceasta lege nu trebuie complicata, daca vor corecta inadvertentele semnalate, nu trebuiesc multe alte norme de aplicare, e suficient sa o faca mai clara. As pune in anexa cateva formulare, cum faci publicitatea, si cu asta basta
  • Normele vor face un calvar aplicarea legii si riscurile sunt de a bloca piata funciara intr-un moment in care consolidarea suprafetelor e foarte importanta
  • Mai e un lucru, sa va spun sa vedeti daca intelegeti ceva, drept de preemptiune il are arendasul, urmat de vecini, dupa care omul se poate duce pe piata
  • Sa spunem ca cere 4000 euro pe hectar si nu ii da nimeni la preemptiune. Pe piata obtine 3.000 de euro, ce facem atunci, legea tace. A cerut 4000, nu ii da nimeni, obtine 3000, ce facem ca i-ar fi dat si vecinul si arendasul
  • Trebuie gasit un mecanism ca preemptiunea sa functioneze. Asa, ma duc, la cer zece mii de euro, si il vinde pe piata cu 1500 dupa ce obtine de la toti ca nu i-au dat zece mii de la cei care au drept de preemptiune
  • Am mai trimis azi o observatie, provenita din dezbaterea publica. In Romania se vor putea cumpara terenuri de catre orice persoana fizica similar cu dreptul romanilor de a cumpara teren in tara de origine a celui care vrea sa cumpere
  • Sunt tari care nu au restrictie, cum ar fi Olanda. Mergi in Ungaria, ai voie doar un hectar, foarte bine, olandezul poate cumpara cat vrea, ungarul cat poate cumpara si romanul in Ungaria. Mi se pare echitabil. La tarile care au restrictie, au restrictie si in Romania
  • Cred ca va fi foarte greu pentru Comisia Europeana sa ne puna in infringement cat timp aplicam conditii similare cu cele aplicate cetatenilor romani

Intrebari si raspunsuri:

As renunta la intrebari, oricum a fost mult prea lunga declaratia de presa, dar s-au adunat multe, si promit ca la urmatoarea voi fi eu mai scurt si va voi lasa timp pentru intrebari

I-ati dat garantii secretarului american? Ce a raspuns Victoria Nuland?

Eu am prezentat o realitate in care suntem, nu mi-as putea permite sa reproduc ce a spus doamna Nuland si eu, v-am prezentat o concluzie.

Si ce este de facut?

Sa respectam legea si statul de drept.

Ce inseamna ca riscam izolarea?

Este o intrebare interesanta, izolarea in politica inseamna cand nu te mai ia nimeni in seama. Cand ai probleme, stai acolo cu problemele tale, ca nu esti partenerul nostru, si asta e groaznic.