Noua lege a Parteneriatului Public-Privat (PPP) a fost aprobata, marti, pe capitole si cu amendamente de catre Camera Deputatilor, in rol de Camera Decizionala. Legea a suferit cateva modificari prin amendamentele depuse la Comisii, insa a pastrat elementele controversate despre care opozitia sustine ca va deschide calea pentru incheierea unor contracte netransparente si ar da atributii nejustificat de mari Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine condus de Dan Sova. In varianta aprobata, ramane si posibilitatea de a denunta unilateral un PPP "din motive exceptionale legate de interesul national sau local".

Infrastructura in Romania, eterna problemaFoto: CNADNR

UPDATE 14:55 Deputatii au dat votul final asupra acestui proiect de lege: 242 "pentru", 37 "impotriva" si 40 de abtineri.

Sova: "Se da posibilitatea unei autoritati centrale sau locale ca pe banii pe care ii are sa faca mai multe obiective in acelasi timp, sa le termine rapid in loc sa astepte pana i se aproba creditele la bugetul de stat"

Dan Sova, ministrul care ar urma sa gestioneze PPP-urile si care a initiat propiectul de lege, a declarat ca "avantajul mare al noii legi este ca da posibilitatea unei autoritati centrale sau locale ca pe banii pe care ii are sa faca mai multe obiective in acelasi timp, sa le termine rapid in loc sa astepte pana i se aproba creditele la bugetul de stat sau pana are bani in buget", potrivit Mediafax.

"Exista un vid legislativ, in ciuda faptului ca noi avem o lege a parteneriatului public-privat 178/2010. In temeiul acelei legi nu s-a facut niciun proiect pana astazi si motivul pentru care nu s-a facut niciun proiect este ca insasi legea bloca parteneriatele, pentru ca interzicea participarea parteneriatului public la finantarea investitiei in PPP, ori practica europeana si logica reglementarii in PPP este tocmai ca autoritatea publica sa fie cea care finanteaza, dar pe terrmen foarte lung, dupa ce initial partenerul privat construieste pe banii lui obiectivul de interes pentru comunitate", a spus Dan Sova in plenul Camerei.

Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor: "Conditiile de atribuire pot fi schimbate din mers. Inlocuirea unui partener privat se face fara proceduri transparente"

Fostul ministru al transporturilor, deputatul PDL Alexandru Nazare a cerut ca actul normativ sa fie retrimis la comisie, insa plenul Camerei a respins soliicitarea.

Nazare considera ca noua lege a PPP-urilor, in forma actuala, ar deschide calea pentru incheierea unor contracte netransparente, ar da atributii nejustificat de mari Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Strain si, de fapt, este un vehicul electoral pentru 2014.

"Sova urmeaza sa aiba monopolul PPP-urilor in Romania. Sistemul nou creat e greoi si greu accesibil UAT-urilor (n.r. Unitatilor Administrativ Teritoriale). Partenerul privat poate fi oricand schimbat pe motive de "siguranta nationala". Conditiile de atribuire pot fi schimbate din mers. Inlocuirea unui partener privat se face fara proceduri transparente. Studiile de fundamentare se pot schimba oricand. Nu creem un mediu predictibil de incredere pentru Companiile care vor sa investeasca. Practic au transformat legea intr-un vehicul electoral pentru 2014", sustine Nazare.

Partenerul privat poate fi schimbat fara o noua procedura de atribuire in anumite conditii

Printre altele, asa cum a mai relatat HotNews.ro si in trecut, noua lege a PPP-urilor prevede ca, in cazul in care partenerul privat sau societatea de proiect nu isi indeplineste obligatiile asumate in cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligatiile fata de finantatorii proiectului, partenerul public, din proprie initiativa sau la solicitarea finantatorilor proiectului, va putea inlocui partenerul privat.

Totodata, proiectul prevede ca inlocuirea partenerului privat se poate face fara realizarea unei noi proceduri de atribuire, in anumite conditii.

Mai exact, inlocuirea fara o noua procedura de atribuire se va putea face daca "aceasta posibilitate a fost prevazuta in cadrul documentatiei de atribuire initiata (...) si aceasta posibilitate a fost inclusa in cadrul contractului de parteneriat public-privat".

Statul poate denunta contractele "din motive exceptionale legate de interesul national sau local"

Pe langa aceasta prevedere, mai exista un punct controversat despre care sursele in domeniu au sustinut pentru HotNews.ro ca reprezinta o vulnerabilitate.

Mai exact, legea permite posibilitatea de modificare sau denuntare unilaterala a cotractului de catre statul roman "din motive exceptionale legate de interesul national sau local", dispozitie ce poate determina aparitia unor practici abuzive din partea statului in cadrul PPP-ului.

Din cauza ca nicaieri in lege nu erau definite acele "motive exceptionale" si nici notiunile de "interes national" si mai ales "interes local", sursele avizate consultate de HotNews.ro declarau ca astfel se poate lasa loc unor abuzuri din partea statului, in functie de interesele de moment al unei guvernari sau al intereselor liderilor locali.

Legea PPP-ului, aprobata cu amendamente. Vezi care sunt

Proiectul de lege, asa cum a ajuns el la Camera Deputatilor, a fost amendata printr-un raport comun dat de catre Comisia Juridica si Comisia pentru Industrii.

In raport Comisiei Juridice, adoptat pe 10 decembrie, s-au adus 5 amendamente, din care 4 de catre deputatul PSD Lucian Sova si unul de catre deputatul PSD Iulian Iancu.

  • Astfel, la articolul 26, alineatul 4 s-a schimbat modalitate rpin care este verificata respectarea legislatiei aplicabile in domeniul finantelor publice. Astfel, in varianta originala, de aceasta verificare ar fi urmat sa se ocupe "Unitatea de evaluare a investitiilor publice din structura Ministerului Finantelor Publice" si care ar fi urmat sa dea un aviz conform.

Conform amendamentului, "avizul conform de la Ministerul Finantelor se face pe baza referatului intocmit de pe baza referatului intocmit de "catre grupul de lucru constituit in acest sens de catre institutiile publice cu atributii in definitivarea conturilor nationale financiare si nefinanciare coordonat de Institutul National de Statistica", in loc de unitatea specializata dinc adrul Ministerului finantelor Publice".

  • Un alt amendament care vizeaza articolul 33 reglementeaza tipul de contract al PPP-ului. Astfel, contractul de parteneriat public privat incheiat in conformitate cu prevederile prezentei legi "este contract administrativ" in loc de "este asimilat actelor administrative in sensul prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si este supus regimului juridic al contractelor administrative".
  • Alt amendament vizeaza articolul 42 si a eliminat sintagma "din orice motiv" atunci cand vine vorba de neindeplinirea obligatiilor asumate de partenerul privat si inlocuirea sa de catre partenerul public. (Amendament depus de deputatul PSD Iulian Iancu)
  • Articolul 46, cel care reglementa caile legale de atac in cazul contractului PPP, a fost si el amendat. Astfel, printr-un amendament depus de catre deputatul PSD Lucian Sova, a fost reglementata calea de atac sa fie precum in OUG 34/2006 privind achizitiile publice, adica la CNSC si la Curtea de Apel. In varianta originala, se preciza doar ca litigiile se judeca la instantele judecatoresti competente din Romania.

Alte doua amendamente, respinse

Intr-un al doilea raport intocmit de catre cele doua Comisii pe 16 decembrie, s-au mai adus doua amendamente, ambele depuse de catre deputatul PDL Gheorghe Udriste. Ambele amendamente nu au trecut insa la votul din Camera Deputatilor.

Astfel, conform amendamentelor, partenerul public poate contribui cu orice fonduri, fie de la buget, fie fonduri europene nerambursabile, la finantarea proiectului. Varianta originala propunea ca partenerul public "poate contribui la finantarea realizarii investitiilor cu resurse financiare publice provenind exclusiv din fonduri externe nerambursabile postaderare si din contributia nationala aferenta acestora".

Alt amendament vizeaza modul de contributie al parteneului public la realizarea proiectului de PPP.

Astfel, conform amendamentului depus de Gh. Udriste la litera b), partenerul public poate contribui cu aporturi in numerar si/sau in natura, la capitalul social al societatii de proiect., fata de doar "aporturi in numerar", cum era in varianta initiala.