​Modificarile operate in Parlament la Codul Penal sunt doar o parte dintr-un plan de golire a institutiilor anticoruptie de continut inainte de anul electoral, scrie Sorina Matei pe blogul personal. Aceasta ar fi fost doar prima faza a planului. A doua faza o modificare la noul Cod de Procedura Penala, care ar urma sa intre in vigoare de la 1 februarie 2014. Parlamentul ar fi votat acum ceva timp ca interceptarile sa nu mai poata fi facute de acum înainte decât dupa începerea urmaririi penale a potentialului infractor, practic dupa avertizarea acestuia ca pe numele sau s-a deschis un dosar. A treia faza ar fi "unirea structurilor anticoruptie, lasate fara pârghii si fara continut, într-o singura institutie de fatada".

"Dupa imunizarea prealabila a tuturor parlamentarilor si alesilor locali în fata legii, a doua etapa a planului cuprinde golirea potentialelor dosare penale de continut. Adica de probe. Ca atare, tot actualul Parlament a votat acum ceva timp, în ciuda recomandarilor institutiilor anticoruptie, ca interceptarile sa nu mai poata fi facute de acum înainte decât dupa începerea urmaririi penale a potentialului infractor. Aceasta prevedere, cuprinsa în art 140, alin. 1 din noul Cod de Procedura Penala este, în fapt, cea mai grea lovitura data luptei anticoruptie. În acest sens, explicatiile sunt extrem de simple.

În primul rând, începerea urmaririi penale se va comunica potentialului infractor. O interceptare dupa momentul anuntarii persoanei în cauza face ca dosarul penal sa ramâna fara probe, interceptarea fiind proba în instanta. Prevederea se aplica oricarui tip de infractiuni, inclusiv celor care vizeaza siguranta nationala. Asadar, pâna si cei suspectati de terorism vor fi anuntati înainte de a fi interceptati.

Bineînteles ca prevederea se va aplica inclusiv si ministrilor care sunt parlamentari. si ei vor scapa de probele din potentialele dosare.

Daca cineva se duce la DNA si spune ca ministrul X fura, procurorii vor trebui sa ceara autorizatie de interceptare de la judecator abia dupa ce Parlamentul avizeaza urmarirea penala. Iar în ultimul an si jumatate, Legislativul a oprit, asa cum stim, prin vot, toate începerile de urmariri penale. Daca, sa presupunem prin absurd, Parlamentul va încuviinta, când va vrea, urmarirea penala împotriva ministrului X denuntat deja la DNA, va fi oricum prea târziu. Oricum, ministrul va sti ca doar acel moment va fi interceptat si, ca atare, nu va mai putea fi prins chiar daca a furat. (...)

Odata puse în aplicare primele doua etape, faza a treia, vehiculata chiar de surse USL, ar fi unirea structurilor anticoruptie, lasate fara pârghii si fara continut, într-o singura institutie de fatada. Mai precis, este vorba despre unirea DNA cu DIICOT, tot printr-un proiect legislativ adoptat în regim de urgenta de catre Parlament, crearea unei alte institutii, cu alti sefi, si evident, debarcarea actualelor conduceri ale celor doua institutii".