Agentia Europeana de Siguranta a Aviatiei (AESA) a actualizat orientarile sale privind utilizarea dispozitivelor electronice portabile la bordul avionului, iar aceste orientari permit, pentru prima data, folosirea lor in modul "avion" in toate etapele calatoriei, de la o poarta de imbarcare la alta. In modul avion (airplane mode) dispozitivele nu transmit date si deci nu sunt un pericol pentru siguranta. Ramane la latitudinea companiilor aeriene sa isi actualizeze normele de functionare acum. Multe dintre ele sunt de asteptat sa faca acest lucru in urmatoarele saptamani, se arata intr-un comunicat al CE.

Noile orientari

Orientarile de siguranta actualizate se refera la dispozitivele electronice portabile (DEP) utilizate in mod care nu transmite, cunoscut sub denumirea de mod "avion". Acestea permit, pentru prima data, utilizarea dispozitivelor electronice personale in modul "avion" in toate etapele calatoriei, de la o poarta de imbarcare la alta.

Anterior, toate dispozitivele electronice trebuiau sa fie complet inchise in timpul rulajului la sol, al decolarii si al aterizarii.

Aceasta confirma, de asemenea, faptul ca aceste dispozitive pot fi mentinute in functiune si utilizate in modul "avion" (sau modul care nu transmite) de-a lungul calatoriei (inclusiv rulajul la sol, decolarea si aterizarea), fara a constitui un risc pentru siguranta. Comisarul european pentru transport, vicepresedintele Siim Kallas a solicitat AESA sa isi accelereze evaluarea privind siguranta utilizarii dispozitivelor electronice la bord in modul transmisie, cu noi orientari care ar urma sa fie publicate la inceputul lui 2014.

"Tuturor ne-ar placea sa ramanem conectati atunci cand calatorim dar siguranta constituie cuvantul de ordine in acest caz. Am solicitat o evaluare bazata pe un principiu clar: daca nu este sigur, atunci nu ar trebui sa fie permis, dar daca este sigur, atunci ar putea sa fie utilizat in conformitate cu normele in vigoare. Astazi facem un prim pas catre extinderea in conditii de siguranta a utilizarii dispozitivelor electronice portabile la bord in timpul rulajului la sol, al decolarii si al aterizarii. In continuare, ne dorim sa analizam modalitatile in care am putea sa ne conectam la retea atunci cand ne aflam la bordul avionului. Evaluarea va necesita timp si trebuie sa se bazeze pe elemente de proba. Ne asteptam sa editam in cursul anului viitor noi orientari ale UE privind utilizarea la bord a dispozitivelor care efectueaza transmisii.", spune Kallas

Urmatorii pasi - bluetooth, retele wi-fi, telefoane mobile

Comisarul pentru transport, Siim Kallas, a solicitat Agentiei Europene de Siguranta a Aviatiei (AESA) sa accelereze evaluarea privind utilizarea in conditii de siguranta la bord a dispozitivelor care efectueaza transmisii ¬ cu noi orientari care urmeaza sa fie publicate in lunile urmatoare.

In general, companiile aeriene nu permit in prezent utilizarea telefoanelor sau a conexiunii wi-fi din momentul in care usile aeronavei au fost inchise pana cand aeronava a ajuns la poarta de imbarcare si usile sunt deschise din nou.

Conectarea la retea este in prezent posibila doar in aeronavele special dotate care au posibilitatea de conectare la o retea (acest lucru poate fi permis la altitudinea de croaziera). In aceste cazuri, pasagerul nu se conecteaza la reteaua de la sol, ci la un sistem la bord certificat ca fiind sigur. Exista putine aeronave echipate in momentul de fata, insa ne putem astepta ca numarul acestora sa creasca in anii urmatori. in cazul in care aeronavele sunt echipate pentru a oferi acest serviciu, Comisia a luat recent decizii in domeniul telecomunicatiilor pentru a permite furnizarea unor retele 3G si 4G pentru a oferi conexiuni mai bune pentru dispozitivele care efectueaza transmisii.

Ce inseamna acest lucru pentru urmatorul zbor?

Ramane la latitudinea companiilor aeriene sa isi actualizeze normele de functionare acum. Multe dintre ele sunt de asteptat sa faca acest lucru in urmatoarele saptamani. In orice caz, pasagerii trebuie sa urmeze intotdeauna instructiunile de siguranta ale echipajului, prin urmare, trebuie sa utilizati dispozitivele electronice personale numai in cazul in care echipajul va permite acest lucru. In orice caz, echipajul va necesita in continuare atentia dumneavoastra in cursul scurtei instruiri privind siguranta si va poate cere sa puneti deoparte bagajele grele in timpul decolarii si al aterizarii.