Lehamitea profesorilor de a-si preda materia la clasa contamineaza elevul, care are aceeasi lehamite in a invata. Daca profesorul nu este atasat de materia lui, atunci de ce ar fi elevul atasat de materia respectiva? Apoi oricine poate deveni cadru didatic. Indiferent cate restante ai, prin care ai dovedit ca "te doare in cot de invatatura", totusi tu primesti diploma de profesor. Acestea sunt cateva dintre explicatiile rezultatelor inregistrate de elevii romani la testul PISA 2012, a declarat pentru HotNews.ro Mircea Miclea, psiholog, profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai si fost ministru al Educatiei.

Rezultatele testelor PISA 2012 au fost publicate marti, 3 decembrie. Desi Romania nu mai ocupa ultimul loc in UE si rezultatele sunt in crestere, aproape 40% dintre elevii romani au dificultati sa citeasca si sa inteleaga un text si si pot rezolva doar exercitii de baza la Matematica. Studiul mai arata ca elevii romani sunt cel mai putin motivati dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanta de toti ceilalti. Citeste aici pe larg rezultatele studiului PISA 21012 privind starea educatiei la nivel mondial

Mircea Miclea, psiholog, profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai si fost ministru al Educatiei, a explicat intr-un interviu pentru HotNews.ro care sunt principalele cauze ale contraperformatei educatiei romanesti si de ce elevii romani sunt cel mai putin motivati sa invete, dintre toti elevii care au luat parte la cercetare.

Cele mai importante declaratii:

  • In sistemul romanesc de invatamant, pentru a deveni profesor - oricine poate sa se inscrie la departamentul de pregatire a personalului didactic la aceasta formare psiho-pedagogica si oricine primeste diploma de a fi profesor
  • Deci tu ai 3 examene picate la facultate, tu prin propriile tale performante ai aratat ca te doare in cot de invatatura si totusi tu primesti diploma de profesor.
  • Daca te uiti la diplomele de profesori pe care le primesc cei care absolva departamentul de pregatire a personalului didactic, sunt de 5 ori mai multi profesori decat e necesar in activitate
  • Daca tu predai materia cu lehamite, mereu plangandu-te de ce salariu mic ai, in loc sa predai cu entuziasm materia respectiva, contaminezi elevul si el are aceeasi lehamite in a invata
  • Invatamantul romanesc este irelevant, este lipsit de calitate, este ineficient si este inechitabil
  • Avem un invatamant care nu are calitate pentru ca se centreaza eventual pe cativa care au performante deosebite si majoritatea este abandonata sau neglijata.

Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei: Atitudinea profesorului contamineaza elevul si el are aceeasi lehamite in a invata cum este lehamitea profesorului in a preda

Mircea Miclea

Mircea Miclea

Foto: AGERPRES

Rep: Ce inseamna rezultatele pe care le-au obtinut elevii romani la testele PISA?

Mircea Miclea: Rezultatele arata ceea ce am spus mai demult, ceea ce am spus si in raportul Comisiei Prezidentiale: ca avem un invatamant care este ineficient, pentru ca la aproximativ aceleasi resurse consumate pe invatamant, Ungaria, Polonia au rezultate semnificativ mai bune decat ale noastre. Raportul de cati bani si ce scoti din ce bagi arata eficienta si de ce avem un invatamant ineficient la aproximativ aceleasi resurse. Avem un invatamant care nu are calitate pentru ca se centreaza eventual pe cativa care au performante deosebite si majoritatea este abandonata sau neglijata. Ori forta unui invatamant este data tocmai de ce se intampla cu majoritatea elevilor, nu cu o minoritate a elevilor.

Vezi de exemplu invatamantul finlandez: tinta lor nu este sa produca olimpici, tinta este sa ridice nivelul majoritatii. Asta a fost tinta si asta au si reusit. [Rezultatele PISA 2012: Finlanda este pe locul 12 din 65 de tari si economii, peste 15% dintre elevi au dat raspunsuri de top la testul la Matematica si 12% au dat raspunsuri slabe. Spre comparatie, in Romania doar 3,2% dintre elevi au dat raspunsuri de top si 40,8% au dat raspunsuri slabe - n.red.]

Creezi iluzii daca crezi ca ai un sistem bun avand cateva varfuri, care ajung la performante de regula datorita lor insisi, si mai putin datorita sistemului. Asta nu este o performanta a sistemului, este o performanta in primul rand a lor si a 2-3 profesori atipici din sistem. Acest fapt este legat de incosecventa aplicarii tuturor politicilor; faptul ca nu s-a investit substantial in educatie se vede.

Rep: Studiul PISA 2012 concluzioneaza ca tarile din Asia, care au cel mai bun invatamant din lume, pun un accent deosebit pe selectarea si formarea profesorilor.

Mircea Miclea: Dar uitati ce s-a intamplat la noi. Tocmai pentru a introduce acel sistem in Legea Educatiei Nationale am scris clar ca formarea personalului didactic se face prin masterat didactic. Un studiu publicat in 2007 si reluat anul trecut arata ca nu PIB-ul investit in invatamant este principalul lucru important, desi este important, nu salariile profesorilor, desi sunt importante, ci pregatirea profesorilor, selectia riguroasa a profesorilor si apoi formarea prin masterat didactic.

In sistemul romanesc de invatamant, pentru a deveni profesor - oricine poate sa se inscrie la departamentul de pregatire a personalului didactic la aceasta formare psiho-pedagogica si oricine primeste diploma de a fi profesor. Deci tu ai 3 examene picate la facultate, tu prin propriile tale performante ai aratat ca te doare in cot de invatatura si totusi tu primesti diploma de profesor. Ori tocmai asta a fost ideea, sa introducem masteratul didactic ca sa spunem: intra sa devina profesori cei care au dovedit ca macar sunt capabili sa termine o facultate si dupa aceea sa dea admitere la niste locuri limitate de masterat. Pentru ca in momentul de fata vorbim de 5 ori mai multi profesori decat necesari in sistem; daca te uiti la diplomele de profesori pe care le primesc cei care absolva departamentul de pregatire a personalului didactic, sunt de 5 ori mai multi decat e necesar in activitate.

Prin urmare am incercat aceasta minima eficientizare, de a face o selectie mai riguroasa in sensul ca trebuie sa probezi ca ai licenta ca sa intri la masterat si am incercat sa reducem numarul de locuri la masterat. Si ce s-a intamplat: au anulat masteratul didactic. Nu au pus deloc in aplicare pregatirea personalului prin masterat didactic, nu au vrut sa o puna in aplicare. Asta ce inseamna? Ca in continuare in anii care vin va deveni profesor oricine vrea. Deci chiar daca tu ai picat examene la facultate, tu te inscrii la DPPD si tu primesti diploma de profesor. Ceea ce este aberant.

Rep: Studiul mai arata ca elevii romani sunt cel mai putin motivati dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanta de toti ceilalti. De unde vine gradul atat de slab de motivatie al elevilor si ce inseamna el?

Mircea Miclea: Sunt cel putin doua motive pe care eu le vad ca fiind esentiale: 1. Motivatia profesorilor. Nu ma refer intai la salarii, ma refer la motivatia cu care ei isi predau propria lor materie, pasiunea cu care predau propria lor materie. Daca tu predai materia cu lehamite, mereu plangandu-te ce salariu mic ai, in loc sa predai cu entuziasm materia respectiva - indiferent de ce salariu ai, pentru ca ai ales sa predai materia respectiva pentru ca iti place materia respectiva - atunci motivatia ta in actul de predare influenteaza masiv motivatia elevului. Sunt o multime de studii care arata acest lucru.

Entuziasmul profesorului este unul dintre principalele elemente de motivare a elevului in a invata materia respectiva. Domnii profesori adesea tind sa dea vina pe altceva, nu pe ei insisi, uitand de fapt ca motivatia pentru bucuria de a invata o materie este in primul rand data de cum iti este predata. Este predata cu lehamite, o inveti cu lehamite. Dincolo de salariul pe care il ai, asta nu intra deloc in calcul. Asta este primul factor: motivatia slaba a profesorilor. Atitudinea profesorului contamineaza elevul si el are aceeasi lehamite in a invata cum este lehamitea profesorului in a preda. Aceeasi demotivare pe care o are profesorul - pentru ca intarzie la ore, pentru ca termina orele mai devreme, pentru ca prima saptamana din fiecare semestru este pierdere de vreme, ultima saptamana din fiecare semestru e pierdere de vreme - se transmite elevului. Daca profesorul nu este atasat de materia lui, atunci de ce ar fi elevul atasat de materia respectiva?

Al doilea motiv il reprezinta modelele sociale din pacate vehiculate peste tot, de catre profesori, de catre media, de catre familie, modele sociale care sunt promovate si care arata ca poti sa ajungi la succes fara prea multa munca. Principalul criteriu al succesului nu este munca. Este smecherala, sa dai din gura, sa fii papagal, orice, nu munca. Nu munca consecventa, orice altceva. Acestea sunt modelele care sunt promovate de toata lumea. In contextul acesta, bineinteles ca nu cultivi motivatia elevului sa invete.

Rep: Potrivit testelor PISA, 73% dintre elevii romani chestionati au raspuns: "Ma simt singur la scoala". Care este explicatia acestui indicator?

Mircea Miclea: Nu am studiat exact continutul acestei intrebari, insa e o referire clara la profesor. Nu e referire la familie, in sensul ca nu e familia cu el la scoala, pentru ca nu se asteapta sa fie. Cred ca din nou este vorba despre modul in care se predau lectiile, in care copiii sunt ignorati. Haideti sa ne uitam la practica de predare in scoala: profesorul adesea lucreaza cu 2-3 care sunt mai buni si restul sunt abandonati, nu sunt luati in seama.

Rep: Deci de aici si gap-ul intre 3% elevi care dau raspunsuri de top si 40% care abia reusesc sa raspunda unor intrebari de baza?

Mircea Miclea: Bineinteles. In orice sistem, oricat de prost e, ai 3%-5% din oameni care sunt foarte buni. Dar asta tocmai arata ca nu sistemul produce astia 3-5%, ci ei insisi sunt produsul lor. Si asta gasesti in orice sistem, in orice moment, in orice situatie posibila gasesti 5% care sunt foarte buni. Concluzia este ca din pacate iarasi se adevereste ce am scris transant in primele propozitii din raport: invatamantul romanesc este irelevant, este lipsit de calitate, este ineficient si este inechitabil. Din pacate. Asta am scris in 2007 si tot mereu se confirma, dar degeaba se confirma, pentru ca nimeni nu vrea sa faca nimic, nu se aloca un PIB suficient, nu se introduce masteratul didactic pentru o mai buna selectie a profesorilor.

Rep: Am vazut si avertismentul Comisiei Europene, care spune: UE in ansamblu are restante grave in ceea ce priveste matematica. Sector in care si noi avem o contraperformanta. Problema asta transcede Romania?

Mircea Miclea: Da, este o reducere a motivatiei pentru matematica si la nivel european si a performantelor matematicii, dar nu atat de mult ca Romania. Uitati-va la tot restul tarilor din Uniunea Europeana, au performante superioare Romaniei, mai putin Bulgaria si Cipru. Restul au performante substantial mai bune. De ce atrag atentia: pentru ca matematica este unul dintre instrumentele esentiale care iti permit sa dezvolti stiinta sau tehnologiile sau sa dezvolti economia. Este un instrument esential de dezvoltare economica. Ca instrument, nu sa devii matematician.

Si atunci e ingrijorator din punct de vedere al dezvoltarii tehnologice a Europei. De asta accentul si in SUA si in UE trebuie pus intr-adevar pe stiintele naturii si matematica. Pentru ca ele sunt principalul element de crestere economica. Ar fi minunat sa producem poeti si sa ne produca ei cresterea economica. Ar fi superb. Din pacate nu e asa. Si ca sa ai poeti tocmai iti trebuie crestere economica, ca sa ii poti plati pe acei poeti, care trebuie sa traiasca din ceva. UE este ingrijorata in primul rand din cauza perspectivelor mai reduse de dezvoltare a stiintelor, tehnologiilor si de dezvoltare economica in general din cauza acestor performante, pentru ca este o corelatie foarte clara intre performantele la aceste teste si nivelul de dezvoltare tehnologica.

Rep: Se va implini profetia britanicilor care spuneau: "Putem fie sa incepem sa muncim la fel de mult precum chinezii, fie in curand toti vom munci pentru chinezi"? (Sursa)

Mircea Miclea:In mod cert, in curand se va implini chestiunea aceasta. Va dau rezultatele din SUA, unde in momentul in care incep clasa I, asiaticii care isi fac scoala in SUA au un IQ de 85 in medie. Americanii - de 100, in medie. In clasa a V-a, americanii au 100, asiaticii au 115. Va dati seama, de la 85 la 115, ce procent de recuperare? Care este principalul factor de diferentiere? Conform studiilor, sunt 3 ore de munca in plus zilnic in cazul asiaticilor fata de americani. Deci copiii asiatici munces cu 3 ore mai mult decat cei americani.

Rep: In contextul acesta, care sunt estimarile dumneavoastra pentru Romania, cum vedeti viitorul nostru?

Mircea Miclea: Prost, din pacate. In Romania nu se face nici ceea ce trebuie facut si unde existau premise legale: nu se face masteratul didactic, nu se face ceea ce din nou are premisa legala - alocarea unui procent mai mare din PIB pentru educatie si in mod constant, nu un an-doi. Criza nu este nici un fel de scuza pentru nealocare, pentru ca educatia este o parte a solutiei, nu o parte a problemei intr-o criza. Investind in educatie, tu iesi din criza. Nu iesi imediat, dar iesi pe termen lung. E trist pentru ca si ce se putea face - vezi introducerea masteratului didactic, alocarea unui PIB mai mare, ambele cu premise legislative - nu se face. Ce pot sa sper? Daca nici ce se putea face nu se face, sa sper ca se vor face si alte lucuri noi care nu au inca baze legislative? Nu pot. Din pacate o sa fie tot asa. O sa fie entuziasmul, discursurile de inceput de an scolar, in care fiecare o sa spuna ca educatia e proritate nationala etc. Aceeasi poveste.

Amintim ca rezultatele testelor PISA 2012 au aratat ca Romania se afla pe ultimele locuri in Uniunea Europeana la performantele elevilor. La nivel mai larg, Romania ocupa locul 45 la Matematica, din 65 de tari si economii studiate, in crestere cu aproape 5 puncte de la ultima evaluare. Tarile din Asia au cea mai performanta educatie din lume, potrivit celui mai recent studiu PISA privind starea educatiei la nivel mondial.

PISA 2012: Rezultatele Romaniei la testul la Matematica

Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) a publicat marti, 3 decembrie, studiul PISA 2012 care evalueaza cunostintele si competentele elevilor de 15 ani din 65 de tari si economii.

PISA 2012: Elevii romani sunt cel mai putin motivati dintre elevii din toate cele 65 de tari si economii

Citeste si: