Administratia locala din Ploiesti, in frunte cu primarul social-democrat Iulian Badescu, ales in 2012 in functia de edil al municipiului, a acordat toate lucrarile de asfaltare a strazilor, intretinerea acestora si a trotuarelor, realizarea mobilierului urban unei singure firme, pe o perioada de cinci ani cu posibilitatea de prelungire a acordului-cadru la sapte ani si jumatate. Procedura de acordare nu apare in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), beneficiarul licitatiei fiind societatea Delta ACM 93 care ar fi participat la o selectie alaturi de alte doua firme prietene. In urma acestei proceduri de achizitii, preturile de intretinere s-au dublat iar altele au crescut de cateva ori.

Iulian BadescuFoto: AGERPRES
  • Primaria Ploiesti pentru HotNews.ro: "Tarifele practicate sunt obtinute in urma procedurii de licitatie deschisa".

Delta ACM 93 va asfalta la un pret trecut de dublul celui cu care Ploiestiul asfalta anul trecut. Cat priveste mobilierul urban, o banca montata in parcurile ploiestene va costa 23 de milioane de lei vechi, comparativ cu 450 de lei, cu cat se achizitiona acest tip de mobilier in anii trecuti. Interesanta este si procedura de achizitie. Numai trei firme au fost interesate sa concureze, comparativ cu orice alte licitatii din trecut sau prezent, in care primaria Ploiesti are de ales dintre cel putin 10-12 firme sau asocieri.

  • Aveau de gand sa dea lucrarile pe 12 ani, insa primarul a retras proiectul de pe ordinea de zi inainte de sedinta consiliului local

Municipalitatea ploiesteana a mai avut o tentativa, in luna mai a anului curent, de a acorda un contract de acest tip pe o perioada de opt ani, cu posibilitate de prelungire la 12. Dupa scandalul izbucnit in presa locala, primarul Badescu, initiatorul proiectului de hotarare, a retras, de mai multe ori de pe ordinea de zi propunerea, chiar inainte de inceperea sedintelor de consiliu local.

  • Cu dedicatie pe 5 ani, fara SEAP

Daca in ultimii ani achizitiile publice ale municipalitatii legate de lucrari de investitii publice s-au realizat prin sistemul electronic de achizitii publice (SEAP), odata cu instalarea in functie a noului primar, SEAP-ul a devenit un portal nefrecventabil pentru noua conducere.

Prin hotararea consiliului local 229 din iunie 2013, primaria anunta ca va concesiona intretinerea drumurilor si a tuturor lucrarilor de infrastructura (apa, canal, camine, asfaltari, reparatii, mobilier urban) pe o perioada de cinci ani, toata procedura neaparand pe sistemul de achizitii publice.

Ocolind sistemul de achizitii, preferandu-se doar publicarea anuntului de participare in Monitorul Oficial, fara o alta publicitate a licitatiei - site primarie, SEAP, presa scrisa, etc, in luna august 2013 s-a tinut o licitatie deschisa pentru respectiva afacere.

Legislatia achizitiilor publice specifica obligativitatea publicarii in Jurnalul European al Achizitiilor Publice a oricarei achizitii de bunuri sau servicii de peste 5 milioane de euro. Anuntul nu a aparut insa in Jurnal.

  • Ce contine contractul

Conform Hotararii consiliului local, contractul contine o serie de operatiuni de lucrari publice care vor scoate intre 15 si 20 de milioane de euro pe an din buzunarul ploiestenilor catre firma privata care, asa cum spuneam, se va bucura timp de cinci ani de nesperata sansa de a lucra singura in Ploiesti.

Banii acestia, aproximativ 100 de milioane de euro in cinci ani, se vor cheltui de catre municipalitate pentru urmatoarele lucrari:

Conform contractului, firma va asfalta tot ce prinde in Ploiesti, dar va si vinde catre municipalitate tot mobilierul urban de care primaria are nevoie.

Astfel, firma castigatoare asfalteaza, intretine si executa toate lucrarile solicitate de municipalitate (asfaltare carosabil, intretinere drumuri balastate, pietruite, asfaltare trotuare, executie mobilier urban, inlocuire mobilier urban, respectiv cosuri de gunoi, banci de odihna, reparatii parcari pe raza municipiului Ploiesti, toalete publice).

Exemple de preturi cu care firma castigatoare va efectua lucrarile

Preturile cu care Delta ACM 93 va lucra in Ploiesti in urmatorii cinci ani, conform datelor licitatiei le observam in Hotararea de CL numarul 361 din 30 septembrie prin care se aproba contractul de concesiune.

La pozitia P1+P9 care inseamna frezat asfaltul si pus un start de asfalt la loc, de o grosime de cinci centimetri, primaria Ploiesti va plati 64,2 lei pe un metru patrat (Comparativ, aceeasi operatiune executata de aceeasi firma in acelasi municipiu si in aceleasi conditii dar printr-o licitatie transparenta, pana anul trecut, nu costa primaria mai mutl decat 30 de lei).

Un metru cub de beton spart va costa municipalitatea 171 de lei fara TVA.

O tona de asfalt BAD 25 va costa municipalitatea 433,05 lei pe tona.

  • Un metru cub de balast va costa municipalitatea 149 de lei

Un metru cub de piatra sparta va costa nici mai mult nici mai putin decat 267 lei. Pentru comparatie, orice balastiera din Prahova vinde un metru cub de piatra sparta la pretul de 30 de lei, iar metrul cub de balast la pretul de 15 lei.

Borduri: Un metru liniar de inlocuit bordura va costa municipalitatea nici mai mult nici mai putin de 72,5 lei pe metrul liniar. Comparativ, la alte proceduri la care a participat aceeasi societate meturl liniar nu a costat mai mult decat 35 de lei.

La capitolul "Mobilier Urban" aflam ca o banca normala din Ploiesti va costa municipalitatea suma exorbitanta de 1878 de lei (Pozitia 76 din contract). O altfel de banca care are 1,94 metri lungime costa nici mai mult nici mai putin decat 2153 de lei fara TVA, iar o banca fara spatar costa 2477 de lei fara TVA!

Un cos de gunoi va costa municipalitatea ploiesteana 2340 de lei fara TVA! Pentru comparatie, in anul 2011, aceleasi piese identice de mobilier urban au fost achizitionate la Ploiesti de catre primarie prin intermediul SGU (fostul ADPP) la nu mai mult de 450 de lei cu montaj inclus!

  • Cand lucra prin SEAP, Delta avea preturi corecte. Acum, datorita monopolului, le dubleaza

Societatea Delta ACM 93 a asfaltat anul trecut, in acelasi municipiu precum si de-a lungul ultimilor ani la jumatate din preturile pe care le practica in prezent, sub protectia contractului-cadru prietenos de care beneficiaza la Ploiesti.

Daca in 2012, DELTA ACM 93 asfalta la 30 de lei metrul patrat de uzura BA16, astazi si pentru urmatorii cinci ani va asfalta la pretul de 56 de lei metrul patrat, coform datelor publicate pe site-ul primariei Ploiesti.

Alaturi de acesti bani, societatea va mai incasa inca 10 lei pentru frezarea asfaltului inlocuit, inainte aceste proceduri costand impreuna suma de 30 de lei pe metru patrat.

Aceste date legate de cat vor plati ploiestenii odata cu implementarea noului contract au fost publicate pe site-ul primariei. Nu la fel de transparenta a fost procedura prin care a fost atribuit acest contract care depaseste 100 de milioane de euro pe durata derularii sale.

In perioada in care a participat la aceasta procedura de concesiune, aceeasi firma a participat la mai multe licitatii desfasurate de primaria Ploiesti, licitatii transparente, cu fonduri europene, publicate in SEAP, iar aceleasi operatiuni, respectiv asfaltat, montat cosuri de gunoi, balastat, pietruit drumuri au fost ofertate de catre aceeasi societate la preturi de doua-cinci ori mai mici, adica preturi reale, intrucat avea concurenta.

  • Cine este DELTA ACM 93

Societatea este, potrivit unor surse, o clienta traditionala a administratiilor locale si centrale. In spatele firmei se afla controversatul om de afaceri Florea Diaconu, impreuna cu fratele pedelistului Stefan Pirpiriu, respectiv Ionel Pirpiriu, personaj care coordoneaza toata activitatea DELTA ACM, al carui nume nu apare, insa, in spatiul public. Potrivit Ziarului Financiar scria, intr-un articol publicat in 2011: "Compania Delta ACM este considerată, potrivit informaţiilor apărute în presă, una dintre firmele apropiate Partidului Democrat Liberal (PDL), având în vedere că în urmă cu câţiva ani printre directorii companiei se număra şi Ionel Pirpiliu, fratele lui Ştefan Pirpiliu, actualul deputat din colegiul 13 al sectorului 3".

Acest contract cadru pe ani de zile pus acum in aplicare la Ploiesti urmeaza o reteta aplicata si in alte municipii resedinta de judet, precum si in sectorul 3 al Bucurestiului.

  • Doar trei societati au fost interesate sa participe la licitatie

Conform site-ului primariei care anunta castigatorul licitatiei, nu insa si cand si cum a avut loc procedura de achizitie, la concursul de oferte au participat numai trei societati comerciale asociate in diferite forme. Firmele 'concurente' cu Delta ACM nu au calcat niciodata in Ploiesti pentru alte licitatii.

Societatile au prezentat preturi foarte apropiate una de cealalta, fara mari discrepante in atitudinea fata de oferta, ele avand o marja de pret de maximum cinci-zece la suta, in conditiile in care la oricare dintre licitatiile corect postate pe SEAP de catre primaria Ploiesti observam discrepante de pana la 50 la suta din pret intre societatile concurente (vezi liniile de tramvai 101-102 - patru achizitii, vezi parcul municipal Ploiesti).

  • Filmul licitatiei si relatiile dintre firmele participante

Firma castigatoare este SC DELTA ACM 93 SRL cu preturi publicate in hotararea 361 a CL Ploiesti publicata la data de 30 septembrie, conform site-ului primariei. Concurenta, daca urmarim istoricul lor din ultimii ani, este formata din societati prietene ale DELTA ACM.

Primul exemplu este dat de societatea Zalex Construction SRL din Otopeni.

Dupa cum reiese din SEAP, cele doua societati au participat la nenumarate proceduri de achizitie publica in sistem de asociere, multe din ele castigate de catre respectiva asociere.

Cealalta asociere concurenta este reprezentata de SC Dormacons SA din Craiova, societate aflata de asemenea la cheremul SC DELTA ACM, avand in vedere numeroasele licitatii la care au participat impreuna ca asociati.

Presa locala scria in 2010 ca Delta ACM 93, prin interpusi persoane fizice, au achizitionat actiunile SC Dorma Cons de la actionari.

  • Raspunsul Primariei Ploiesti: Preturile au fost obtinute la licitatie

HotNews.ro a intrebat Primaria Municipiului Ploiesti cum a reusit sa obtina preturile mai mari pe care le va plati pentru lucrarile si bunurile livrate de SC Delta ACM '93.

Raspunsul Primariei Ploiesti: "Tarifele practicate sunt obtinute in urma procedurii de licitatie deschisa".

De doi sefi din primarie a fost nevoie pentru explicatia ploiesteana: directorul executiv al Directiei Tehnic-Investitii, ing. Mihaela Iamandi, si seful Serviciului reparatii si investitii drumuri, ing. Daniel Dobre.

De asemenea, duarata de 5 ani a acordului prin care contribuabilii ploiesteni vor plati firmei bucurestene Delta ACM '93 tarifele prezentate este prevazuta de HGR nr. 955/15.06.2004, Anexa 3 - Contract cadru, Cap. III, se mai justifica Primaria Ploiesti.

"Durata prezentului contract este de 5 ani, cu drept de prelungire in conditiile legii.

In cazul in care beneficiarul nu doreste prelungirea contractului la expirarea acestuia, va anunta in scris operatorul cu cel putin 6 luni inainte de expirarea termenului contractual si va demara procedura de incredintare a serviciului de administrare a domeniului public si privat conform procedurilor legale", prevede legislatia invocata de Primaria Ploiesti.

De asemenea, Consiliul Local Ploiesti aprobat 3 hotarari, in perioada februarie-septembrie 2013, care stau la baza achizitiei, mai explica Primaria.