Curtea Constitutionala a publicat miercuri motivarea deciziei din data de 29 octombrie prin care a constatat ca dispozitiile art. III alin.(2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice sunt neconstitutionale. CCR arata ca dispozitiile respective sunt aplicabile drepturilor la pensie deschise anterior intrarii lor in vigoare si ca ele au efecte retroactive evidente, contrare prevederilor art.15 alin.(2) din Constitutie.

"Prin Decizia nr.57 din 26 ianuarie 2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 21 februarie 2006, Curtea a precizat insa ca 'orice prevedere noua poate fi aplicata numai de la data intrarii sale in vigoare, pentru a respecta principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art.15 alin. (2) din Constitutie.'

Or, Curtea constata ca dispozitiile art.III alin.(2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013 sunt aplicabile drepturilor la pensie deschise anterior intrarii lor in vigoare. Mai mult, aceste dispozitii neaga orice efect avut de dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010 in intervalul 1 ianuarie 2013 pana la intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.1/2013, avand efecte retroactive evidente, contrare prevederilor art.15 alin.(2) din Constitutie", arata CCR in motivarea deciziei.

Curtea Constitutionala citeaza si o alta decizie proprie din iulie 2008 in care arata ca o lege noua trebuie sa respecte suveranitatea legii anterioare, in sensul ca, atunci cand modifica starea legala anterioara, toate efectele susceptibile a se produce din raportul anterior, daca s-au realizat inainte de intrarea in vigoare a legii noi, nu mai pot fi modificate ca urmare a adoptarii noii reglementari. Noua lege se poate aplica doar situatiilor care se constituie dupa intrarea ei in vigoare.

Astfel ca, dispozitiile OUG nr. 1/2013 pot fi aplicate doar persoanelor al caror drept la pensie s-a deschis dupa intrarea in vigoare a acestui act normativ, alin.(1) al acestui articol urmand sa-si produca astfel efectele pentru aceste persoane.

"Referitor la persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.1/2013, Curtea apreciaza ca acestea beneficiaza de aplicarea indicelui de corectie reglementat de art.170 din Legea nr.263/2010. Amanarea in practica a revizuirii pensiei cu aplicarea acestui indice de catre casele de pensii, amanare cauzata de intarzierea calculului indicelui de corectie, nu poate reprezenta o justificare pentru a lipsi de efect dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010", mai arata CCR.

Curtea Constitutionala apreciaza, totodata, ca argumentul invocat de Tribunalul Arad - Sectia civila si de Guvern este lipsit de temei. Cele doua entitati au invocat fptul ca dispozitiile de lege criticate ar urmari inlaturarea unor discriminari intre persoanele care se pensioneaza in anul 2013 si cele care s-au pensionat anterior, incepand cu data de 1 ianuarie 2011.

CCR reaminteste ca neretroactivitatea a devenit un principiu constitutional odata cu intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991 si ca, astfel, legiuitorul nu poate adopta acte cu incalcarea lui. "Deci, chiar si in ipoteza in care legiuitorul ar dori in mod justificat sa inlature sau sa atenueze unele situatii nedrepte, nu poate realiza acest lucru prin intermediul unei legi care sa aiba caracter retroactiv, ci trebuie sa caute mijloacele adecvate care sa nu vina in contradictie cu acest principiu constitutional", arata Curtea, invocand o decizie proprie din noiembrie 1994.

"De altfel, asa cum s-a retinut mai sus, egalitatea de tratament sub aspectul aplicarii indicelui de corectie a fost prevazuta de legiuitor inca de la momentul intrarii in vigoare a Legii nr.263/2010", mai arata CCR.

Plenul Curtii Constitutionale a luat in dezbatere, in sedinta din 29 octombrie, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Gheorghe Garbovan, Aurel Barz si Adrian Nicolae Ghilea in dosarele nr.3839/108/2013, nr.3840/108/2013 si nr.3838/108/2013 ale Tribunalului Arad - Sectia civila. Exceptia de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiilor art. III alin. (2) si (3) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala a admis, cu majoritate de voturi exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art. III alin. (2) si (3) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice sunt neconstitutionale.

Prevederile declarate neconstitutionale stabilesc:"(2) Indicele de corectie prevazut la alin. (1) se aplica si punctajelor medii anuale calculate pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis incepand cu luna ianuarie 2011. (3) In situatia persoanelor prevazute la alin. (2), indicele de corectie se aplica asupra punctajului mediu anual cuvenit sau aflat in plata in luna intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta".

Alin. (1) la care face trimitere alin. 2 prevede ca "in anul 2013, indicele de corectie care se aplica punctajului mediu anual determinat conform prevederilor art. 95 din Legea nr 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este 1,06".

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Tribunalului Arad - Sectia civila.