Nava portcontainer Flaminia, distrusa partial in urma unui incendiu anul trecut, va parasi Portul Constanta, vineri seara, urmand sa ajunga intr-un port din Danemarca, pentru a fi decontaminata, si nu din Grecia cum se anuntase initial, informeaza Mediafax.

Ce transporta Flaminia?Foto: Havariekommando

Potrivit prefectului judetului Constanta, Eugen Bola, nava Flaminia, sub pavilion german, va parasi, vineri seara, dana 39 a Portului Constanta, cu destinatia Danemarca, dupa ce a primit toate avizele necesare in acest sens.

"Nava a primit toare avizele necesare plecarii, nu exista probleme din acest punct de vedere. Dupa ce se decontamineaza se va intoarce la Santierul naval din Mangalia. Noi preconizam ca se intoarce prin ianuarie - februarie", a precizat Egugen Bola.

Potrivit acestuia, in cursul zilei de joi a avut loc si o schimbare de echipaj, cinci dintre marinari parasind vasul, locul lor fiind luat de alti sase.

"Autoritatile portuare, cei de la Capitania Zonala, au fost anuntati ca cinci marinari au plecat, pentru ca le-a expirat contractul, dar au venit alti sase", a mai spus prefectul judetului Constanta.

Directorul Capitanie Zonale Constanta, Alexandru Mezei, a precizat ca vasul urmeaza sa paraseasca Portul Constanta pana in jurul orei 20.00, destinatia finala fiind un port din Danemarca.

In 21 octombrie, autoritatile constantene anuntau ca nava Flaminia va parasi Portul Constanta, unde a acostat in mai, urmand sa ajunga, cel mai probabil, intr-un port din Grecia pentru a fi decontaminata, dupa ce solutiile propuse de partea romana in acest sens nu au fost acceptate.

Prefectul preciza ca este vorba despre o decizie economica, armatorul alegand solutia cea mai ieftina, mai ales pentru evacuarea celor 14.000 de tone de deseuri gasite in plus peste cele declarate si care ar fi trebuit sa se intoarca in Germania. Astfel, in loc sa duca aceste deseuri in Gemania cu alte mijloace de transport, a ales sa mute nava cu totul.

El mai spunea ca pana in prezent de pe nava au fost descarcate putin peste 2.000 de tone de deseuri, "pentru ca s-a acordat o atentie sporita masurilor de securitate in munca si s-a lucrat intr-un ritm mai putin alert". Este vorba despre deseu metalic, care ramane aici pentru valorificare.

La randul lor, reprezentantii Autoritatii Navale Romane (ANR) spuneau ca operatiunile de descarcare de pe nava au fost sistate si se asteapta ca armatorul sa depuna actele necesare astfel incat vasul sa poata parasi Romania.

In 30 octombrie, reprezentantul Federatiei Internationale a Transportatorilor (ITF) in Romania, Adrian Mihalcioiu, spunea ca mai multi marinari filipinezi de la bordul vasului Flaminia refuza sa plece odata cu nava si vor sa ceara repatrierea, temandu-se pentru viata lor, din cauza starii precare in care se afla vasul.

In luna iulie, presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM), Mihail Faca, declara ca reprezentantii firmei care opereaza nava Flaminia au primit avizul pentru gestionarea a 9.000 de tone de deseuri care se afla pe vas. El preciza ca autoritatile romane nu au dat aviz pentru gestionarea altor 14.000 de tone de deseuri pe care le-au declarat "import ilegal" si care vor trebui sa fie preluate de catre statul german.

Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, a acostat in luna mai in Portul Constanta, asteptand aprobari de la autoritatile romane pentru a fi decontaminata de deseuri periculoase si reparata la Santierul Maval Daewoo din Mangalia, dupa ce a luat foc in largul Oceanului Atlantic, in 2012.