Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a cerut secretarului de stat Cristian Ghibu, presedintele comisiei de privatizare a CFR Marfa, si consultantilor Deloitte si Musat si Asociatii sa transmita luni un punct de vedere privind evolutia, momentul si pasii urmatori in aceasta privatizare.

"Este datoria domnului Ghibu ca, impreuna cu consultantii, sa gestioneze acest proces de privatizare in favoarea statului roman, care l-a investit cu aceasta responsabilitate, inca din februarie 2013, atunci cand a fost numit la conducerea comisiei de privatizare si mai tarziu in septembrie 2013, cand a semnat contractul de privatizare cu castigatorul licitatiei. Inca de la debutul mandatului de ministru i-am cerut domnului secretar de stat Ghibu sa se concentreze pe ducerea la bun sfarsit a procesului de privatizare", a declarat Manescu intr-un comunicat transmis de Ministerul Transporturilor, potrivit Mediafax.

Grup Feroviar Roman (GFR) a cerut duminica Ministerului Transporturilor sa faca public contractul de pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa, solicitand totodata implicarea directa a ministrului de resort, Ramona Manescu, in vederea evitarii unui esec al privatizarii.

"GFR este in continuare dispus sa colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica impreuna caile legale prin care poate fi evitat esecul unei licitatii care ar afecta negativ mediul economic si ar descuraja investitiile straine. Grup Feroviar Roman conteaza pe sustinerea conducerii Ministerului Transporturilor pentru prevenirea acestei situatii", se arata intr-un comunicat transmis de GFR, detinut de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR considera ca in acest moment comisia de privatizare invoca termenul de obtinere a avizului din partea Consiliului Concurentei drept motiv pentru un anticipat esec al tranzactiei, pentru a ascunde faptul ca in mod flagrant nu si-a indeplinit obligatiile care ii revin.

"Esecul vanzatorului de a obtine o prelungire a termenului de finalizare a tranzactiei, astfel incat acesta sa permita obtinerea avizului Consiliului Concurentei - in ciuda atentionarilor repetate ale acestei institutii privind termenul necesar analizei ¬ face acum imposibila incheierea in bune conditii a privatizarii si desfiinteaza contractul de plin drept. Precizam cu aceasta ocazie ca GFR nu a solicitat niciodata vreo amanare a termenului de plata. De asemenea, Comisia de Privatizare a evitat in mod repetat formularea unor raspunsuri clare la solicitarile noastre facute inca din 30 august 2013 (demers reluat pe 4 octombrie 2013), privind situatia la zi a aprobarilor din partea bancilor creditoare ale CFR Marfa in privinta schimbarii de actionariat al companiei", se spune in comunicatul transmis de GFR.

Potrivit hotararii de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, termenul pentru finalizarea procesului expira luni, nefiind prelungit de catre Guvern.

Anexa actului normativ prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din actiuni se realizeaza la data indeplinirii cumulative a cinci conditii: emiterea unei decizii din partea autoritatilor de concurenta; finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra companiei la data semnarii contractului si definitivarea structurii capitalului social al societatii in urma operatiunii; obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a unui acord cu privire la modificarea structurii actionariatului societatii, ca efect al incheierii contractului; creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator si semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in registrul actionarilor si de actiuni al societatii.

Consiliul Concurentei nu poate da avizul pana luni, termen limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa, si va incepe analiza doar dupa ce va primi de la GFR informatii care lipsesc din notificarea depusa in urma cu doua saptamani.

"Noi am primit o solicitare de aprobare a tranzactiei, o notificare, din partea cumparatorului. Solicitarea nu este completa, nu contine elemente importante legate de definirea pietelor, si noi avem nevoie, alaturi de Comisia Europeana, de aceste date pentru a putea face analiza pe fond. Ca atare, noi le-am solicitat sa completeze informatiile depuse. Aveau la dispozitie 20 de zile pentru asta, au trecut deja zece, deci mai au un maxim de zece zile pentru a veni cu informatiile respective. Cu cat vin cu ele mai repede, cu atat noi putem sa demaram analiza noastra", a declarat joi pentru MEDIAFAX presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.

Finalizarea vanzarii-cumpararii pachetului de actiuni, constand in plata pretului de cumparare si in transferul titlului de proprietate, va avea loc sub conditia semnarii unui contract de escrow unde cumparatorul sa depoziteze o suma reprezentand 10% din valoarea tranzactiei, precum si a realizarii conditiilor suspensive prevazute anterior.

Pana in prezent, GFR a platit o garantie de 10 milioane de euro si un avans de 20 milioane de euro, reprezentand 10% din valoarea tranzactiei.

In luna iunie, GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.