Guvernul se afla in fata celei de-a doua incalcari a acordului cu Fondul Monetar International, in care si-a asumat raspunderea ca va trimite amendamentele pentru Codul Insolventei la Parlament, dupa o consultare adecvata a tuturor actorilor relevanti. In schimb, Guvernul a adoptat Codul Insolventei prin Ordonanta de Urgenta, schimband in ultimul moment cateva puncte esentiale.

Victor PontaFoto: Agerpres

Premierul Victor Ponta a declarat referitor la Codul Insolventei ca a avut loc o dezbatere publica legata de evaziunea fiscala si neplata contributiilor la bugetul de stat, justificand ordonanta de urgenta printr-o "situatie de urgenta": "FMI ne-a cerut sa crestem rata de colectare si o sa vedeti ca rata de colectare va creste dupa intrarea in vigoare a codului insolventei",.

In Monitorul Oficial din 4 octombrie a fost publicata o ordonanta de urgenta privind noul Cod al Insolventei, care contine o reglementare foarte controversata: Posturile de radio si televiziune aflate in insolventa ar putea sa piarda posibilitatea de a indeplini principalul lor obiect de activitate - acela de a emite programe.

Codul insolventei a fost lansat in dezbatere publica de Ministerul Justitiei, sub forma unui proiect de lege, la inceputul lunii septembrie. Miercuri, 2 octombrie, Guvernul a aprobat codul, insa ca ordonanta de urgenta, cu ca proiect de lege care sa intre in vigoare dupa avizul Parlamentului.

In varianta initiala a proiectului supus dezbaterii publice nu exista nicio prevedere legata de companiile din audiovizual. Ultima varianta a documentului publicat pe site-ul Ministerului Justitiei este datata 2 octombrie - ziua in care Guvernul a aprobat noul Cod.

Care a fost angajamentul asumat de Guvern in scrisoarea de intentie transmisa catre Fondul Monetar International si publicata pe site-ul institutiei internationale:

  • "We will swiftly implement the World Bank recommendations on the ROSC, and following the comprehensive public consultation in September 2013 as well as with the IMF, EC and the World Bank, we will send the amended insolvency code draft to parliament by end-October 2013. All relevant stakeholders will be adequately consulted before the insolvency code amendment is passed in parliament".

Prima incalcare a acordului: privatizarea CFR Marfa

Luni, un proiect de hotarare de Guvern elaborat de Ministerul Transporturilor prevedea amanarea termenului pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa pana la 20 decembrie.

Potrivit scrisorii de intentie asumate de Guvernul Romaniei si aprobate de board-ul Fondului Monetar International, Executivul de la Bucuresti s-a angajat sa finalizeze privatizarea CFR Marfa pana la jumatatea lunii octombrie 2013, iar daca procesul de privatizare curent se confrunta cu obstacole insurmontabile, sa reia licitatia.

"Ne vom indeplini obligatiile in temeiul acordului de vanzare-cumparare pentru vanzarea pachetului majoritar de la CFR Marfa si pentru a inchide tranzactia (plata in schimbul actiunilor), de la jumatatea lunii octombrie 2013. In acest context, aprobarea fuziunii va fi solicitata de la autoritatea de reglementare competenta. In cazul in care procesul de privatizare se confrunta cu obstacole insurmontabile, vom redeschide licitatia pentru privatizarea majoritara a CFR Marfa, cu respectarea unui proces care urmeaza cele mai bune practici internationale", se arata in Memorandumul de politici economice asumat de Guvern in fata FMI.