Premierul Victor Ponta a declarat, luni, ca daca ministrul de Interne Radu Stroe va avea pana miercuri "o forma agreata" a Codului Rutier, atunci acesta va fi adoptat in sedinta de Guvern, aratand ca liberalul are mai multe intalniri cu grupurile parlamentare pe aceasta tema, transmite Mediafax.

Ponta a spus ca Stroe a fost la grupurile parlamentare de la putere si se va intalni, marti, cu cele din opozitie pentru a prezenta propunerile la Codul rutier.

"Daca in urma acestor consultari finale pana maine dupa amiaza sau pana miercuri rezulta o forma agreata in care ceea ce era de indreptat, s-a indreptat, ce e de pastrat, se pastreaza, da atunci o adoptam miercuri, ca si proiectul de lege al insolventei pe care ministrul Cazanciuc l-a discutat si il discuta astazi si maine cu reprezentantii oamenilor de afaceri", a spus Ponta.

El a adaugat ca in sedinta de miercuri, Guvernul va adopta si Codul silvic.

Proiectul noului Cod rutier ar putea intra pe ordinea de zi a sedintei de miercuri a Guvernului, potrivit anuntului facut luni de ministrul de Interne Radu Stroe, inainte de intalnirea pe care o are la Senat cu parlamentari PSD.

"Daca terminam azi-maine cu succes, miercuri intra in sedinta de Guvern", a declarat Radu Stroe.

Intrebat daca s-a sfatuit cu premierul atunci cand a semnat proiectul de lege privind alegerea primarilor in doua tururi de scrutin, Radu Stroe a refuzat sa comenteze: "Nu cunosc".

In urma cu o saptamana, Ponta i-a cerut ministrului de Interne, Radu Stroe, ca la definitivarea noului Cod Rutier, aflat in dezbatere publica, sa tina cont mai ales de numarul prea mare al deceselor in accidente si amenzilor neplatite, ministrul spunand insa ca a "atenuat" din sanctiuni inclusiv dupa emisiuni TV.

Ulterior, liderul liberal, Crin Antonescu, a declarat ca BPN al PNL a luat decizia politica potrivit careia proiectul ministrului de Interne, in forma noua, sa nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului in urmatoarele doua saptamani, acest timp urmand a fi destinat dezbaterilor.

In aceeasi zi, sanctiunile din noua legislatie rutiera din proiect au fost micsorate substantial fata de proiectul initial.

UPDATE Proiectul Codului rutier: Concetratia de alcool, cuantumul amenzilor, disciplina in trafic - printre preocuparile senatorilor PSD

Concentratia de alcool din aerul expirat in cazul soferilor, cuantumul amenzilor rutiere, disciplina in trafic, dar nu in ultimul rand educatia rutiera sunt temele discutate luni de senatorii social-democrati cu ministrul de Interne, Radu Stroe, cu privire la noul Cod rutier, relateaza Agerpres.

Senatorul PSD Florian Popa a ridicat problema concentratiei de alcool atunci cand se face analiza cu etilotestul, precum si a celor doua probe biologice care urmeaza a fi luate in unitati sanitare, insotite de un examen clinic.

"O concentratie de 0,40 in aerul expirat inseamna poate o bere sau un antreu si la urma un paharel mic. La cei care nu beau, enzima care metabolizeaza alcoolul indicat are o concentratie mult mai mica sau chiar e disparuta, ceea ce face ce nebautorul sa fie mai expus decat cel care bea in permanenta la o astfel de explorare, care nu mi se pare foarte corecta. Doua probe biologice luate intr-un spital sau la un institut de medicina legala pot insemna cateva ore, doua sau mai mult, dupa prinderea vinovatului. In aceasta perioada, ficatul normal are timp sa metabolizeze o mare cantitate din alcoolul pe care l-a baut eventual conducatorul auto si se ajunge iar la un fel de exprimare infidela a situatiei reale a consumatorului. Asta se poate aranja cu agentul de circulatie", a explicat Florian Popa.

Senatorul a criticat si cuantumul amenzilor din proiectul de lege privind noul Cod rutier.

"Mi se pare exagerat cuantumul de amenzi. Si recomand - mai in gluma, mai in serios - un examen psihiatric sau psihologic celor gandesc de o asemenea maniera. 800 de lei amenda la jumatate din cuantumul minim al unei amenzi mai mari pe punctajul pe care l-a dat ministerul este salariul pe o luna al conducatorului auto de la Senat. A-i lua 800 de lei zicand ca e amenda mica si ca prin asta se face educatie inseamna a-l lipsi de mijloacele de trai pentru o luna. Nu e o gluma", a argumentat Florian Popa.

Senatorul social-democrat a precizat ca ia in calcul amendarea proiectului Codului rutier, daca propunerile sale nu vor fi mentionate in textul initial.

"Cand va ajunge la Senat, voi incerca sa lamuresc mai exact care e problema asa-zisului consum de alcool, ca tot ni se spune ca in Romania nu se poate decat cu forta. Nu cred in treaba asta, se poate sa fie nevoie de o forta, dar de o forta de un exemplu care sa fie egal si pentru conducatori, si pentru agentul de circulatie", a completat Popa.

Senatorul PSD Serban Nicolae a semnalat conducerii MAI si Politiei Rutiere necesitatea educatiei in trafic, care, in opinia sa, tine de un principiu elementar atat pentru soferi, cat si pentru pietoni.

"Romanul e obisnuit sa bea la volan, in ideea ca, pana aici, doi pasi, nu-l prinde politistul, fara sa-si puna problema ca urcat baut la volan reprezinta un pericol pentru ceilalti participanti la trafic. De asemenea, vorbitul la telefon, lipsa semnalizarii, muzica foarte tare - o serie intreaga de elemente care tin de disciplina in trafic si care nu sunt privite ca grave. Par maruntisuri, dar in realitate tot ceea ce pune in pericol siguranta traficului rutier ar trebui, din punctul meu de vedere, sanctionat in masura in care poate sa duca la o corijare comportamentala. Eu am propus ca o atentie deosebita sa fie data modului de instruire de obtinere a permisului si de sanctionare in trafic pentru cei care comit acte de natura sa puna in pericol siguranta rutiera - asa numitele fapte marunte", a detaliat Nicolae.

Potrivit acestuia, astfel de fapte sunt sanctionate si in prezent, dar nu sunt gandite unitar, in masura in care ele trebuie sa duca si la o dirijare comportamentala.

"Am vazut foarte multi conducatori auto de transport de persoane care vorbesc la telefon in timpul calatoriei cu autovehiculul respectiv. Si am spus ca tot ceea ce inseamna transport de persoane ar trebui tratat intr-un mod aparte. Cel care transporta persoane are o responsabilitate aparate. De aici apar si evenimente tragice. (...) Cei care se simt datori sa fie zmei in trafic, odata ce au trecut granita, devin mielusei, pentru ca acolo nu se pot juca cu politistul maghiar, austriac, nu incearca sa rezolve amical cu vreo suma de bani. Educatia trebuie dusa la toate nivelurile, inclusiv la partea de instructie. Motociclistii, din pacate, au senzatia ca regulile de circulatie rutiera nu li se aplica. Trebuie educatie si la nivelul lor. Am observat si biciclisti care se simt in siguranta cand traverseaza pe zebra, lucru care nu e permis", a argumentat senatorul social-democrat.

In opinia sa, o atitudine de inasprire ar duce la o corijare comportamentala mai rapida.

"Marea problema in Romania este numarul mare de accidente cu victime umane, cu urmari foarte grave, cu raniri foarte grave. Si, din punctul acesta de vedere, degeaba facem noi legislatie cu amenzi foarte mari, daca nu reusim sa invatam oamenii ca nu trebuie sa fii smecher la volan", a mai spus senatorul Serban Nicolae.