Deplasarea elevilor cu microbuze scolare este "cel mai riscant tip de transport din Romania", a declarat deputatul social-democrat Lucian Sova. Soferi pe microbuzele scolare sunt "persoane a caror calificare nu este cel putin evaluata corespunzator de catre autoritati", in conditiile in care "aceste microbuze circula in niste conditii de infrastructura rutiera ingrozitoare, ca de regula aduc copii de la sate indepartate", a explicat pentru HotNews.ro Lucian Sova. Acesta cere Ministerului Transporturilor ca si soferii de pe microbuze de 8+1 locuri sa fie obligati sa aiba aceleasi certificate profesionale ca soferii de microbuze care desfasoara activitati de transport public si sa verifice mai atent activitatea din zona de transport scolar.

Microbuz scolarFoto: Agerpres
  • Presedintele Asociatiei Comunelor: Aproape ca ma raliez punctului de vedere al parlamentarului. Chiar eu eram aproape in situatia sa pun orice persoana sa duca acei copii la scoala
  • Politia Romana: Inainte de inceperea scolii au fost constatate la microbuzele scolare 105 certificate de transport in cont propriu lipsa sau expirate, 75 de autovehicule cu inspectia tehnica periodica expirata si 20 de soferi fara atestate profesionale

In acest moment exista microbuze scolare de 8+1 locuri, pe care pentru a le conduce nu ai nevoie de aceleasi certificari ca in cazul microbuzelor de transport public, a declarat pentru HotNews.ro deputatul PSD Lucian Sova. Ministerul Educatiei a comunicat la solicitarea HotNews.ro: "Capacitatea de transport a microbuzelor scolare este de 16+1 locuri". Primarii contactati de HotNews.ro au declarat insa ca pentru transportul elevilor se folosesc si microbuze de la primarie, pe langa cele de la minister, de aici si existenta microbuzelor mai mici.

Deputatul PSD Lucian Sova: Deplasarea elevilor cu microbuze scolare, cea mai riscanta din Romania

Lucian Sova

Lucian Sova

Foto: cdep.ro

Deputatul social-democrat Lucian Sova a declarat vineri, 20 septembrie, ca deplasarea elevilor cu microbuze scolare este "cel mai riscant tip de transport din Romania", din cauza "unei neglijente condamnabile a Ministerului Transporturilor" de a evalua situatia soferilor de pe aceste autovehicule, transmite Agerpres.

Contactat de HotNews.ro, Lucian Sova a afirmat ca unul dintre riscurile acestui tip de transport scolar vine din faptul ca pentru a conduce microbuze de 8+1 locuri, asa cum sunt unele microbuze scolare, nu ai nevoie decat de un permis de conducere categoria B, adica detinut de un simplu sofer de autoturisme. Pentru a conduce autobuze si mijloace de transport de persoane, un sofer are nevoie de carnet cu categoria D.

Transportul elevilor este riscant "din cel putin doua motive: este practicat de niste persoane a caror calificare nu este cel putin evaluata corespunzator de catre autoritati. Al doilea ca aceste microbuze circula in niste conditii de infrastructura rutiera ingrozitoare, ca de regula aduc copii de la sate indepartate unde s-au desfiintat scolile, la centre de comuna, in general. Si bazat pe propria experienta, am vazut ca circula pe niste drumuri periculoase, de regula neasfaltate, uneori foarte noroioase, samd", a continuat deputatul social-democrat.

"Toate eforturile Guvernului de a asigura elevilor din mediul rural mijloace de transport, important factor ce asigura copiilor din zonele rurale accesul la scoala, sunt umbrite de incapacitatea factorilor decizionali din Ministerul Transporturilor de a centraliza si evalua situatia soferilor care sunt pusi sa conduca aceste mijloace de transport", a declarat acesta pentru Agerpres.

Deputatul a explicat ca isi fundamenteaza declaratiile pe o serie de accidente din ultimii ani in care anchetele au stabilit drept vinovati soferii de microbuze scolare. "Fie ca vorbim de accidentul rutier din comuna ieseana Horpaz, produs pe 22 noiembrie 2012, in care a murit o persoana si alte sapte au fost ranite, fie ca vorbim de patru elevi grav raniti in judetul Galati in anul 2010, fie ca vorbim de scene de cosmar si de trei copii grav raniti in Dambovita in 2011, fie ca discutam despre accidentul produs in comuna Schela in care au fost ranite patru eleve si un cadru didactic in 2009, ori de cei noua copii raniti grav in Caras Severin sau ca amintim de soferul ce conducea baut microbuzul scolar din comuna Caldarusani, Buzau, in 2013, toate aceste evenimente nefericite au o singura constanta: vinovatia soferilor de microbuze scolare", a sustinut Lucian Sova.

Acesta a declarat pentru HotNews.ro ca solicita Ministerului Transporturilor "sa prevada in legislatia specifica obligativitatea ca si acesti soferi sa indeplineasca aceleasi criterii de pregatire profesionala ca toti ceilalti soferi care conduc microbuze mai mari de 8+1 pasageri" si sa verifice asa cum cere legea acest tip de transport. Deputatul a precizat ca nu a vorbit cu ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, insa "cu alte persoane din minister am avut discutii informale pe aceasta tema numeroase in decursul a multor ani". "Acum fiind si deputat la primul mandat, problema vazand-o din nou si cu prilejul acestui inceput de an scolar, am apreciat ca pot face mai mult decat sa port discutii informale si am facut aceasta declaratie", a continuat Lucian Sova.

Intrebat daca are in vedere realizarea unei propuneri legislative pe aceasta tema, deputatul a spus ca "procesul legislativ este foarte stufos si lent in ceea ce priveste initiativele pornite de la parlamentari". "Va marturisesc ca mi-am dorit sa starnesc un pic interesul si poate chiar atentia responsabililor din Minister si sa intervina, lucru care este foarte usor de facut, pe calea unei ordonante de urgenta sau a unei hotarari de guvern. (...) Eu sunt realist si chiar n-am reflexul de a-mi pune la kilogram initiative legislative despre care doar sa vorbesc, dar care sa se implementeze eventual peste cativa ani", a precizat Lucian Sova.

"Toate aceste lucruri se intampla pe fondul saraciei lucii, generata de faptul ca primariile nu au bani sa intretina microbuzele, ca microbuzele sunt prea putine si e greu sa hotarasti care copil il lasi acasa si pe care il duci la scoala si eventual sa vii sa-l iei la tura urmatoare. (...) Deci saracia, lipsa de resursa din sistem - eu inteleg bine lucrul asta - condamna la compromisuri pe toti cei care au responsabilitati in domeniu. De aceea, pe de alta parte, se manifesta si un fel de toleranta, o intelegere tacita intre toti factorii responsabili - hai, domnule, sa mearga copiii, ca daca ne apucam sa-i controlam foarte mult nu mai circula nici unul. Dar astea sunt lucruri care mai devreme sau mai tarziu pot duce la tragedii. Totul e bine cand nu se intampla nimic", a declarat pentru HotNews.ro deputatul PSD Lucian Sova.

"Nu trebuie sa facem abateri de la reguli de securitate care pot fi de natura sa puna viata unor copii in pericol, motivat de saracie, de lipsa mijloacelor", a adaugat acesta.

Lucian Sova este deputat PSD, in 2009-2010 a fost secretar de stat la Ministerul Economiei si apoi consilier al ministrului Economiei. In perioada 2001-2005 a fost director general adjunct la Autoritatea Rutiera din Romania si director general in cadrul Departamentului Transporturi Rutiere la Ministerul Transporturilor. A absolvit Facultatea de Inginerie Mecanica, specializarea Autovehicule Rutiere, la Universitatea Brasov, iar in 2006 a terminat un masterat in Managementul Calitatii in Transportul Rutier la Universitatea din Oradea. Vezi aici CV-ul integral al deputatului Lucian Sova

Presedintele Asociatiei Comunelor din Romania: Aproape ca ma raliez punctului de vedere al parlamentarului. Chiar eu eram aproape in situatia sa pun orice persoana sa duca acei copii la scoala

Emil Draghici, presedinte Asociatia Comunelor

Emil Draghici, presedinte Asociatia Comunelor

Foto: Hotnews

Si Emil Draghici, presedintele Asociatiei Comunelor din Romania, a declarat pentru HotNews.ro ca transportul elevilor cu microbuzele scolare este in unele cazuri riscant. In opinia acestuia, unul dintre motive este "lipsa resursei financiare pentru faptul ca nu poti incadra personalul respectiv si aproape ca ma raliez punctului de vedere al parlamentului: chiar eu eram aproape in situatia in care daca nu reuseam sa mentin clasele la aceleasi scoli sa ajung sa fie facut transportul de orice persoana care sa duca acei copii la scoala. Asa ca aici intr-adevar asa stau lucrurile".

Salariul unui sofer de microbuz scolar este de 800-900 de lei lunar si aceste autovehicule sunt conduse de regula "de cine prinzi". "Pui sofer pe cine poti si uneori nu mai ai puterea sa platesti, ca nu ai resursele financiare", a adaugat Emil Draghici. Acest serviciu "nu e reglementat de nimic, in sensul ca au fost niste programe nationale pentru dotarea fie a scolilor, fie a unitatilor administrativ-teritoriale cu astfel de mijloace de transport si fiecare a trebuit sa se descurce pe unde a putut sa prinda cate un sofer. Erau situatii in care chiar unii primari transportau copiii ca nu aveau soferi", a afirmat acesta.

Presedintele Asociatiei Comunelor din Romania a explicat ca microbuzele sunt cumparate fie de unitatile administrativ-teritoriale, fie de catre Ministerul Educatiei Nationale printr-un program national si sunt trimise mai departe catre scoli.

Intrebat daca soferii de pe microbuzele scolare nu sunt evaluati psihologic periodic sau nu sunt supusi altor certificari, Draghici a afirmat ca "daca vrei s-o faci, o faci, dar nu o faci pentru ca si asta inseamna alti bani. Orice analiza, orice verificare peste permisul pe care il ai in buzunar inseamna bani. Decat sa dai banii aia, mai bine nu o mai faci. Cu atat mai mult cu cat nu exista o obligatie. Dar si daca ar fi, in foarte multe cazuri nu ar fi bani ca sa o faci".

"Si mai e ceva: mai sunt si microbuze date de cand era ARO. Ei, pai alea au devenit niste jafuri. Va dati seama de cati ani nu mai produce uzina de automobile de la Campulung ARO? Asa ca alea sunt niste jafuri. Sunt un pericol prin simpla loc existenta", a declarat pentru HotNews.ro presedintele Asociatiei Comunelor din Romania.

Stefan Ilie, primar al comunei Luncavita, Tulcea, si ofiter de presa al Asociatiei Comunelor din Romania, a afirmat pentru HotNews.ro ca "microbuzele ARO au scazut ca numar" si "chiar si acum exista la nivel national procedura de achizitie de microbuza de catre Ministerul Educatiei si se dau cu precadere pentru a fi inlocuite acele ARO". "Inclusiv eu la nivelul comunei mai am inca un ARO, de vreo 15 ani, care va fi inlocuit de o noua masina pentru ca am intrat pe lista respectiva. Noi am intretinut-o, numai ca este din ce in ce mai greu, se defecteaza mereu, consuma mult", a precizat acesta.

Acesta a afirmat ca nu trebuie generalizat, insa "sunt intr-adevar locuri unde nu exista soferi calificati, dar asta este vina noastra, daca se intampla asa ceva. Pentru ca suntem direct raspunzatori daca se intampla Doamne fereste un accident".

In ceea ce priveste costurile pentru rularea si intretinerea microbuzelor, Stefan Ilie a spus ca "in cele mai multe cazuri sunt platite din bugetul local". "Foarte putine primarii au de la bugetul de stat pentru invatamant bani pentru transport. In general, numai salariile vin pentru profesori si nici aia nu ajung la toata lumea. Dar cand se dau, se dau tot de catre stat, iar cheltuielile care sunt pentru o scoala, cu tot ce inseamna de la creta si pana la transport, apartin autoritatii locale. Si va dati seama ca in functie de cati bani are autoritatea se implica".

Ministerul Educatiei: La nivel national sunt 2.798 microbuze functionale destinate transportului elevilor

Ministerul Educatiei Nationale a comunicat la solicitarea HotNews.ro ca, "la nivel national, exista in acest moment 2.798 microbuze functionale destinate transportului elevilor din mediul rural". Numarul beneficiarilor este de aproximativ 175.000 de copii, iar "administrarea acestor mijloace de transport revine primariilor".

Ministerul anunta totodata ca in perioada urmatoare se intentioneaza achizitionarea prin intermediul Ministerului Dezvoltarii a inca 600 de microbuze scolare pentru transportul a inca 50.000 de copii. Ministerul Educatiei sustine ca microbuzele scolare au o capacitate de transport de 16+1 locuri. Primarii contactati de HotNews.ro au declarat insa ca pentru transportul elevilor se folosesc si microbuze de la primarie, pe langa cele de la minister.

Politia Romana a verificat peste 2.500 de microbuze scolare inainte de inceperea scolii: certificate de transport lipsa, ITP expirata si soferi fara atestate profesionale

Politia Romana a anuntat duminica faptul ca 2.633 de autovehicule destinate transportului de elevi au fost verificate de politisti inainte de inceperea anului scolar, in perioada 9-15 septembrie. "In urma verificarilor, au fost constatate mai multe deficiente, respectiv 105 certificate de transport in cont propriu lipsa sau expirate, 75 de autovehicule aveau inspectia tehnica periodica expirata, 30 de autovehicule nu aveau asigurare obligatorie de raspundere civila pentru accident, iar 20 de conducatori de autovehicule nu detineau atestate profesionale", informeaza Politia Romana.

Pentru deficientele constatate au fost transmise 182 de informari detinatorilor autovehiculelor, pentru dispunerea de masuri in vederea remedierii acestora. "Tot cu aceasta ocazie, reprezentantii politiei rutiere au instruit 2.331 de conducatori de autovehicule cu privire la respectarea legislatiei rutiere si adoptarea unei conduite preventive, in timpul deplasarii pe drumurile publice", se arata in comunicat.

In prima saptamana de scoala, in perioada 16-19 septembrie, politistii au verificat din nou autovehiculelor destinate transportului elevilor. In acest interval au fost controlate in trafic 1.636 de autovehicule destinate exclusiv transportului de elevi. Astfel, politistii au constatat 304 abateri, pentru care au aplicat sanctiuni contraventionale in valoare de 84.160 lei. Cele mai multe sanctiuni, 296, au fost aplicate pentru nerespectarea normelor privind circulatia pe drumurile publice, iar 8 sanctiuni au fost aplicate pentru nereguli privind legalitatea acestor transporturi.

Politia Romana precizeaza ca au fost depistate 13 autovehicule care circulau cu defectiuni tehnice, precum si 8 autovehicule in care erau transportati mai multi elevi decat numarul de locuri inscris in certificatul de inmatriculare.

Politistii au retinut un permis de conducere pentru depasire neregulamentara si au retras 16 certificate de inmatriculare, anunta Politia Romana, care precizeaza ca politistii rutieri au intocmit in 3 cazuri acte premergatoare inceperii urmaririi penale sub aspectul savarsirii infractiunii de nerespectare a regimului transportului rutier public conform art. 2811 din Codul Penal.

"Modul de efectuare a transportului elevilor si prescolarilor ramane in atentia politistilor si va fi verificat pe intreaga perioada de desfasurare a anului scolar 2013-2014. Prin aceste actiuni, Politia Romana urmareste reducerea riscului de producere a accidentelor rutiere in care ar putea fi implicate autovehiculele special destinate transportului de elevi, precum si verificarea respectarii destinatiei exclusive a acestor autovehicule", se arata in comunicat.

Inspectorul scolar general al judetului Valcea: In urmatorii 5 ani, in comune va ramane o singura scoala, in centrul localitatii. Unele primarii au desfiintat anumite posturi de sofer

Intre timp, Ion Gherghinaru, inspectorul scolar general al judetului Valcea, a declarat pentru Impactreal.ro ca "in urmatorii cinci ani, in comune va ramane o singura scoala, in centrul localitatii. Va fi o scoala puternica, dotata, cu cadre calificate".

"Primariile s-au vazut stranse cu usa in privinta fondurilor, unii ne anunta ca s-au desfiintat anumite posturi de sofer si paseaza responsabilitatea, dar noi nu putem sa deblocam aceste posturi", a anuntat inspectorul scolar judetean. Acesta sustine ca "majoritatea primarilor au deja cate un microbuz, dar acum se desfasoara o licitatie de 500-600 de microbuze. Noi avem solicitarile transmise la minister, asteptam sa vedem cate microbuze ne vor fi repartizate".

"Intr-o comuna liniara, scoala de centru ar trebui sa fie la mijloc, si pentru transportul elevilor trebuie cel putin doua microbuze. Am avut discutii cu unii dintre primari, care mi-au spus ca sunt si microbuze luate de primarie, iar altele sunt ale scolilor", a declarat Ion Gherghinaru.

Giurgiu: Microbuze scolare neautorizate pentru transportul de persoane sau fara sofer

In judetul Giurgiu, aproximativ 20 de elevi din localitatea Vedea merg pe jos la scoala deoarece pentru microbuzul scolar nu exista inca un sofer angajat, scrie astazi, 25 septembrie, Agerpres. Purtatoarea de cuvant a Inspectoratului Judetean Scolar Giurgiu, Georgeta Stanescu, a declarat pentru agentia de presa citata ca "am avut doua situatii in judet de microbuze scolare fara sofer, dar in localitatea Daia situatia s-a rezolvat dupa ce scoala a angajat un sofer, singura situatie in care nu exista sofer fiind la Vedea".

Aceasta a explicat ca distanta pe care o au de parcurs copiii pana la scoala este de aproximativ 2 kilometri, pentru ca scoala se afla in celalalt capat al satului. In prezent, elevii parcurg distanta cu mijloace proprii sau pe jos, deoarece vremea permite acest lucru, a precizat purtatoarea de cuvant a Inspectoratului Judetean Scolar Giurgiu.

In judetul Giurgiu sunt 52 de microbuze scolare, din care aproximativ 12 nu detin licenta de transport persoane, pentru nerezolvarea acestei probleme fiind invocata de catre autoritatile locale lipsa fondurilor. In aceasta situatie se afla unitatile scolare din localitatile Baneasa, Bolintin Vale, Bucsani, Clejani, Colibasi.