Uniunea Nationala a Notarilor Publici desfiinteaza intentia Guvernului de a acorda secretarilor de primarie atributii notariale/ De ce se tem cel mai tare notarii

de D. Tapalaga     HotNews.ro
Joi, 19 septembrie 2013, 16:57 Actualitate | Esenţial


Uniunea Nationala a Notarilor Publici se opune initativei Guvernului de a acorda secretarilor de comune atributii notariale, se arata intr-un punct de vedere transmis Hotnews.ro. Opinia biroului executiv al UNNPR este ca "promovarea unei asemenea initiative nu face decat sa creeze o bresa in siguranta circuitului civil care si asa din cauza crizei economice este destul de firav". Vicepremierul Liviu Dragnea a semnat pe 12 decembrie un acord cu Asociatia Comunelor din Romania in care li se promite, intre altele, "cresterea rolului secretarului comunei in ce priveste actele notariale", dupa cum se arata intr-o anexa a acestui acord.

"Pentru unii, taxele care se platesc la notar sunt foarte mari. Stiu ca a mai fost in Romania aceasta situatie, in care secretarul avea aceasta competenta. Nu este un subiect usor, dar sustin aceasta idee', a afirmat ministrul Dezvoltarii pe data de 12 septembrie, citat de Agerpres. Potrivit susei citate, primarii de comune i-au cerut  vicepremierului Liviu Dragnea elaborarea unui act normativ care sa acorde secretarului din primarie competente notariale, respectiv sa poata legaliza, spre exemplu, schimbul de terenuri intre doi cetateni.

Notarii sustin ca o buna parte din cei 2860 de secretari ai comunelor nu au studii juridice, desi lege le-o cere insa s-au acordat o serie de derogari in vigoare si azi. "La nivelul anului 2009, un numar total de 1638 de secretari indeplineau cerinta studiilor superioare juridice (sau administrative), deci doar cca.57%", sustine UNNPR. Notarii mai spun primariile nu dispun de "infrastructura adecvata  care sa permita accesul la diverse registre de evidenta printre care se numara cartea funciara, registrul de evidenta a persoanei pentru a putea stabili valabilitatea actelor de identitate prezentate" pentru a asigura  maximul de siguranta in derularea unor activitati juridice de natura patrimoniala.

"De altfel, dupa incheierea unui act sau proceduri notariale se impune efectuarea unor activitati ulterioare si anume, cu titlu de exemplu, in cazul instrumentarii unui act de schimb imobiliar trebuie incasat si virat la bugetul de stat impozitul pe tranzactie prevazut de art.771din Codul fiscal, transmiterea pe cale securizata a actului si documentatiei aferente la cartea funciara in vederea intabularii actului, comunicarea la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor", se mai arata in comunicatul UNPR.

Notarii sustin ca argumentul scaderii costurilor cu serviciile notariale nu tine deoarece "instrumentarea actelor si procedurilor notariale este grevata de numeroase taxe, impozite, contributii si tarife datorate bugetului general consolidat". "Daca Asociatia Comunelor si Guvernul isi propun intr-adevar sa dezvolte activitatea notariala pentru cetatenii din mediul rural, aceasta se poate face, in primul rand, prin acordarea de reduceri sau chiar scutiri de taxe si impozite", sustin notarii

Citeste mai jos integral explicatiile UNNPR

Opinie UNNPR



Si alti specialisti consultati de HotNews.ro critica intentia Guvernului de a acorda atributii notariale secretarului de comuna, amintind experienta nefasta a retrocedarilor operate in anii 90.  "Extinderea atributiilor secretarului la autentificarea unor inscrisuri, cum ar fi cele referitoare la schimbul de terenuri, poate ridica suspiciuni cu privire la legalitatea acelor acte, mai ales avand in vedere experienta negativa legata de aplicarea Legii nr.18/1991 in reconstituirea, respectiv constituirea dreptului de proprietate privata asupra terenului. Or, numai prin asigurarea increderii publice in sistemul care asigura protectia dreptului la proprietate, acest deziderat se si realizeaza. Pe de alta parte, problema taxelor notariale ridicate este un reala, care la randul sau afecteaza protectia dreptului la proprietate. Din lipsa banilor, oamenii prefera realizarea unor acte translative de proprietate in afara cadrului legal. Problema se poate solutiona insa prin includerea unui sistem de inlesniri si scutiri de la plata taxelor notariale, nu prin extinderea aributiilor secretarilor de comuna", a explicat pentru HotNews.ro avocata Diana Hatneanu de la APADOR-CH.

Guvernul nu a luat inca o decizie, dar potrivit acordului convenit intre vicepremierul Liviu Dragnea si Asociatia Comunelor din Romania, acordarea de atributii notariala secretarului de comuna figureaza in anexa de prioritati la punctul zece.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5829 vizualizari

  • +10 (18 voturi)    
    painea notarilor... (Joi, 19 septembrie 2013, 17:13)

    ciubex [utilizator]

    Nu contest ca e necesar ca acei secretari sa aiba studii juridice, insa notarii sunt niste fabrici de luat banii pe tampile.
    Cati nu ati fost pe la notar si nu v-ati facut copii legalizate dupa acte si ati constatat ca de fapt secretarii de pe acolo mai rasfoiesc si citesc despre ce-i vorba si notarul semneaza ca primaru'?
    Cati nu ati observat ca la contracte, la final notarul scrie ca in caz de litigiu "el nu se baga"?
    Cati nu ati citit pe aici, acum nu mai gasesc, de notari care semnau acte de vanzare cumparare pentru imobile care erau deja vandute sau nu puteau fi vandute?
    Atunci pentru ce mai e notarul?
    Doar ca sa ia niste bani degeaba.
    Eu nu am incredere in ei, insa sunt constrans legal sa le folosesc serviciile, dar tare m-as bucura sa isi faca treaba pe bani putini sau deloc!
    • +1 (9 voturi)    
      Notari parazitari (Joi, 19 septembrie 2013, 21:09)

      Maidanescu [utilizator] i-a raspuns lui ciubex

      Argumentele notarilor sunt puerile. Firește că doar secretarii cu studii juridice se vor ocupa. Cu siguranță sunt capabili să încaseze impozitele datorate și să comunice datele la cartea funciară și Oficiul Contra Spălării Banilor.

      Pe lângă impozite, principalul cost al operațiunilor notariale se datorează grila de prețuri minime și numărul de notari limitat prin lege, își împart teritoriile ca Yakuza. Această castă trebuie demontată.
      • +2 (2 voturi)    
        secretari penali (Vineri, 20 septembrie 2013, 11:26)

        N@xus [utilizator] i-a raspuns lui Maidanescu

        Gresesti. Desi impartasesc aceeasi "dragoste" ca tine pentru casta notarilor miza aici e liberalizarea smenurilor cu 0 raspundere.
        Pe langa faptul ca majoritatea secretarilor nu au studii juridice (si restul le au facute la de-alde Spiru Haret) nici nu vor raspunde pentru "greselile" facute evident "neintentionat".
        Control 0 si beneficii la infinit pentru noua casta a secretarilor de primarie.
        La durut la basca pe Dragnea de casta notarilor, din care si majoritatea nevestelor de parlamentari fac parte, miza a fost sa se dea liber la furat din patrimoniul primariilor fara niciun control.
        Iar ca fapt divers partea cea mai mare a taxelor notariale e constituita din TVA, impozite catre stat si taxe catre Cartea Funciara.
        Am facut cateva vanzari si spre surprinderea mea taxele la stat erau mai mari decat onorariul notarial.
        Pe langa reducerea onorarilor ar trebui reduse si taxele statului altfel am facut fix pix.
        • +1 (1 vot)    
          Taxe (Vineri, 20 septembrie 2013, 12:57)

          punk [utilizator] i-a raspuns lui N@xus

          "Am facut cateva vanzari si spre surprinderea mea taxele la stat erau mai mari decat onorariul notarial."

          Ce-i așa surprinzători aici ? Statule, noi colectăm banii, dar dacă vrei să vezi ceva îi împărțim frățește ? Nu mai bine bagi în pușcarie primul notar prins că a subevaluat o proprietate ?

          Nu există nici un argument constituțional sau economic pentru care piața notarilor trebuie să fie închisă, cu prețuri fixe. Taxele la stat sunt impuse de lege, taxele notariale sunt arbitrare și abuzive. fără să reflecte valoarea serviciului prestat. Pe o piață liberă ar fi de 10-15 ori mai mici.
          • +1 (1 vot)    
            tarife si taxe (Vineri, 20 septembrie 2013, 13:25)

            N@xus [utilizator] i-a raspuns lui punk

            Surpriza e data de faptul ca impresia generala e ca tarifele notarilor sunt mari.
            Ei bine, sunt taxele statului care transmite impactul negativ al taxelor catre "casta" notarilor (nu ca ar fi ceva onorabil in modul in care se face intrarea in aceasta profesie).
            Iar notarii nu "evaluaeza" proprietati. Clientul transmite pretul de vanzare, iar daca incearca sa declare o valoare necredibil de mica se aplica taxele din baremul de evaluare stabilit anual de catre o firma de evaluare.
            Iar o liberalizare nu cred ca va reduce preturile. Piata medicala e liberalizata si preturile nu au scazut ci dimpotriva. Si sunt multe alte domenii unde liberalizarea nu a insemnat si preturi reduse.
            Sunt sceptic ca orice masura s-ar lua se vor reduce tarifele. In cele din urma avem argumentul irefutabil "ne aliniem la preturile din UE". Si crede-ma nu ai vrea taxele alea aplicate in Romania...
            • 0 (0 voturi)    
              Evaluare (Vineri, 20 septembrie 2013, 17:12)

              punk [utilizator] i-a raspuns lui N@xus

              "iar daca incearca sa declare o valoare necredibil de mica se aplica taxele din baremul de evaluare"

              "Grila de evaluare" se cheamă așa pentru că servește tocmai la EVALUAREA prețului minim, funcție de zonă, suprafața, vechime, finisaje etc. Și singurul fel în care poți plăti un impozit mai mic e prin subevaluare cu complicitatea notarului.

              Întreaga pledoarie pentru îmbogățirea notarilor se bazează pe șantajul că în lipsa unui purcoi de bani, vor începe să nu-și mai facă datoria corect, lucru care ar trebui să revolte pe orice cetățean cinstit care NU primește purcoaie de bani drept răsplată.

              "Iar o liberalizare nu cred ca va reduce preturile. Piata medicala e liberalizata"

              Pardon, dar afirmația asta e pur și simplu ridicolă. Piața medicală e masiv subvenționată de stat din impozite, firește că medicul privat va cere mai mult decât cel de la stat care lucrează cu bani de la minister. Iar medicii chiar lucrează, ei nu învârt hârțoage pe foarte mulți bani. Nu există comparație.

              Dacă o liberalizare nu va reduce prețurile, atunci nu văd de ce să se mențină grila de prețuri și numărul de locuri limitat. Să vedem ce preț pune piața liberă pe serviciile indispensabile ale notarilor.
  • +1 (9 voturi)    
    pai (Joi, 19 septembrie 2013, 17:26)

    Soljenitin [utilizator]

    Pai si neocomunistii uslagii cum sa isi mai acopere afacerile cu terenurile statului si alte ilegalitati?
    • +2 (2 voturi)    
      Si eu cred ... (Vineri, 20 septembrie 2013, 6:50)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

      ... ca de fapt asta e miza. Spun asta desi nu-s nici notar nici ruda de notar, dar pana acuma n-am vazut nimic facut de actuala guvernare care sa nu fie cu ... bataie lunga. Vezi de ex. atacurile la adresa ANI.

      Intr-adevar, cine se duce la notar nu vede decat ca e uscat de bani, dar nu vede cati din banii aia se duc mai departe, nici nu stie cat de strict e regimul de lucru al notarilor. Poate daca lumea s-ar invata sa se uite la ce hartii da notarul clientilor s-ar mai dumiri.

      Ganditi-va ce vesela ar fi situatia in care te duci in instanta cu un act autentificat de un notar, si actul respectiv e anulat, pur si simplu pt. ca tagma notarilor isi pierde credibilitatea. O chestie de-asta ar da nastere unor posibilitati de frauda fata de care ce e intampla acuma e joaca de copii.

      De unde castiga notarii e din faptul ca taxele notariale nu sunt sume fixe pe operatie, ci comisioane procentuale. Daca vinzi o casa pe jumatate daramata intr-un catun pe jumatate parasit, sau un ditamai palatul in buricul unui oras mare, efortul notarului e acelasi, si valoarea in procente a comisionului tot asa, dar valoarea absoluta difera cel mai probabil cu macar doua ordine de marime. La faza asta insa notarii nu fac altceva decat ce se face peste tot in lume, si legea care reglementeaza activitatea notarilor n-au scris-o ei. asa ca din punctul asta de vedere nu lor li se poate face o vina.

      Pe de alta parte, exista si printre notari niste panarame ametite, care numa' de activitate notariala n-ar trebui sa se ocupe.
      • +1 (1 vot)    
        Tagma șmenarilor (Vineri, 20 septembrie 2013, 12:51)

        punk [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        "Ganditi-va ce vesela ar fi situatia in care te duci in instanta cu un act autentificat de un notar, si actul respectiv e anulat, pur si simplu pt. ca tagma notarilor isi pierde credibilitatea."

        În primul rând că mă privește dacă am ales să folosesc serviciile unui secretar de primărie sau am 10 avocați care îmi pregătesc contractul. Nu trebuie să-mi bagi tu pumnul în gât și mâna în buzunar, "pentru binele meu".

        În al doilea rând că "tagma notarilor" e decredibilizată de mult, s-au făcut nenumărat escrocherii cu retrocedări, moșteniri etc. cu complicitatea unor notari.

        Șantajul că dacă-i umplem de bani se lasă de furt si-a dovedit eficiența și în cazul judecătorilor. Cinstea se asigură prin control strict și pușcarie pentru ăia prinși, nu prin monopol privat la jaf. Profesorii au cele mai mici salarii și nu răpesc copii.
  • +11 (17 voturi)    
    Bani, bani... (Joi, 19 septembrie 2013, 17:52)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    In fond, de ce n-ar avea dreptul sa declare legalizata o copie dupa un certificat de nastere, de casatorie, de deces, din moment ce secretarul emite ORIGINALE pentru acte de stare civila.

    Iar ca sa faci o copie a unei diplome si sa pui pe ea o stampila "conform cu originalul" nu cred ca este mare inginerie...

    Notarilor le e frica sa nu piarda vreo 50% din incasari...
  • +6 (8 voturi)    
    sau (Joi, 19 septembrie 2013, 17:55)

    maxxie jazz [utilizator]

    sa puna stampila pe spaga... ca asta e practica general acceptata de dansii
  • 0 (6 voturi)    
    ... (Joi, 19 septembrie 2013, 21:52)

    tirolez [utilizator]

    Eu sunt de acord.
    Mi-am legalizat de curand cateva acte, nimic deosebit, certificate de nastere si casatorie, diplome, aproape 90RON. Mi se pare enorm. Atat e tariful unui medic la particular, o consultatie de 20'. Iar legalizarea stie toata lumea cum se face si cat dureaza.
  • -2 (4 voturi)    
    Toata lumea le stie pe toate in Romania (Vineri, 20 septembrie 2013, 0:21)

    Ostap [utilizator]

    Dezbaterea asta imi aduce aminte de un banc:
    Unui tip i se strica masina si o duce la mecanic. Mecanicul se uita la motor, ii da trei ciocane si masina incepe sa mearga ca noua.
    - Cat ma costa? zice tipul.
    - 130 de lei.
    - 130 de lei pentru trei ciocane?!
    - Nu, cate 10 lei pentru fiecare ciocan si 100 pentru ca am stiut unde sa dau.

    Pana una alta activitatea notariala, intrucat este cea mai avansata activitate juridica de la noi, presupune obligatoriu acces la INTERNET, iar in Romania sunt multe comune fara curent, ce sa mai vorbim de internet.
    • +4 (4 voturi)    
      Poftim? (Vineri, 20 septembrie 2013, 9:00)

      Jordan [utilizator] i-a raspuns lui Ostap

      Pana una alta activitatea notariala, intrucat este cea mai avansata activitate juridica de la noi, ""

      - aici m-ai pierdut. Nu e nimic avansat in activitatea notariala. Ca peste tot, sunt oameni care isi fac treaba bine si oameni care nu stiu altceva decat sa verifice cartile de identitate ale clientilor. Hai sa fim seriosi, activitate avansata.
      • +1 (1 vot)    
        M-am referit (Vineri, 20 septembrie 2013, 10:34)

        Ostap [utilizator] i-a raspuns lui Jordan

        la avansat dpdv tehnic ca de aia am mentionat ca este vorba de internet.

        In plus chiar crezi ca notarii nu fac altceva decat "decat sa verifice cartile de identitate ale clientilor"?!
    • +1 (1 vot)    
      Diferenta (Vineri, 20 septembrie 2013, 12:44)

      punk [utilizator] i-a raspuns lui Ostap

      În cazul mecanicilor auto piața e liberă și mă privește cui dau 130 de lei (sau cui cer, pentru că mă pot face și eu mecanic).

      În cazul notarilor vorbim de o escrocherie națională care frizează bunul simț, parcă special concepută pentru neveste de parlamentari, cum spunea cineva mai sus. Notarii nu sunt supuși regulilor pieței, ei sunt un monopol privat pe supt bani nemunciți de la cetățeni, care sunt obligați prin lege să le folosească "serviciile".

      "Avansat d.p.d.v tehnic", mă faceți să râd. Dacă primăria nu are conexiune la internet, își pune, și până nu-și pune, nu poate face acte de vânzare cumpărare. Dar asta nu înseamnă că nu poate pune o ștampilă pe o foaie "conform cu originalul" fără să încaseze 5 lei pe foaie.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by