Doar profesorii au capacitatea de a compensa handicapul social si economic al unui elev. Cum isi recruteaza sistemul de educatie resursa umana? Valentina Stefania Duminica (secretar de stat pentru invatamantul preuniversitar) si Ciprian Fartusnic (expert afiliat CRPE) au discutat online despre principalele provocari cu care se confrunta in prezent politica de recrutare a resurselor umane din educatie.

Ciprian Fartusnic si Valentina DuminicaFoto: Hotnews

Este mai important ca profesorii sa fie buni specialisti in materiile de baza sau sa aiba abilitati didactice, de a lucra cu copii?

In doar cinci ani populatia scolara a scazut cu aproximativ 500.000 de elevi si studenti.Tendintele demografice negative ofera oportunitatea ca selectia candidatilor sa fie mai riguroasa, in conditiile pastrarii nivelului actual de resurse alocate pentru concursul national de ocupare a posturilor vacante si pentru examenul de definitivare in invatamantul preuniversitar.

Principalele provocari cu care se confrunta in prezent politica de recrutare a resurselor umane din educatie:

  • Tendinta demografica negativa atat pana in orizontul 2020 cat si in orizontul 2050, care transforma in neviabile o parte din posturile curente ale unor profesori titulari si care va conduce la un numar din ce in ce mai scazut de posturi vacante scoase la concurs;
  • Erodarea constanta a statutului si imaginii cadrelor didactice stare de fapt care a condus in timp si la o scaderea a celor care au ca prima optiune (nu ca plasa de salvare) cariera didactica;
  • Evolutia sinusoidala a politicilor de descentralizare in educatie, atat in domeniul resureselor umane, cat si in cel al finantarii educatiei, care creaza in prezent mari diferente intre scolile care sunt sprijinite si cele care nu sunt sprijinite de autoritatile locale;
  • Dezechilibrul actual intre cele doua categorii de profesori angajati la nivel de sistem (cadrele didactice titulare si cadrele didactice suplinitoare) in ceea ce priveste perspectivele de dezvoltare a unei cariere didactice;
  • Provocarile privind modul in care este elaborata lista cuprinzand posturile didactice/catedrele declarate vacante/rezervate complete si incomplete care este prezentata anual de inspectoratele scolare;
  • Sistemul de finantare putin motivant, in specialpentru cadrele didactice debutante si pentru cele care trebuie sa predea in scoli care au o pondere ridicata de elevi in risc de excluziune.

Vasilica Stefania Duminica, este Secretar de stat in Ministerul Educatiei Nationale, lector la Departamentul de Formare a Profesorilor din cadrul Universitatii din Bucuresti (din 2008), profesor de limba si literatura romana in invatamantul preuniversitar, expert in formarea continua a personalului didactic in cadrul fostului Centru National pentru Formarea Personalului din Invatamantul Preuniversitar (2005-2009) si in cadrul MEN (2009-2013) .

A absolvit Liceul Pedagogic din Bucuresti, apoi Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Litere (licenta) si Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei (Master in management educational), fiind doctorand in cadrul aceleiasi universitati, in domeniul Stiintele educatiei.In calitate de expert in formarea continua a personalului didactic, a participat la elaborarea standardelor de formare pentru personalul din invatamantul preuniversitar, a criteriilor si metodologiilor de acreditare a programelor de formare continua, la elaborarea, redactarea si publicarea de materiale informative, ghiduri necesare cadrelor didactice si furnizorilor de formare continua acreditate, la realizarea unor studii/ cercetari in domeniul formarii continue. A participat la numeroase conferinte internationale si la proiecte de cooperare internationala in domeniul educatiei.

Ciprian Fartusnic a absolvit Facultatea de Filosofie si un Master in Politici Publice in cadrul Universitatii Bucuresti (2000) si, ulterior, un program doctoral in domeniul politicilor educationale la aceeasi universitate (2008). A urmat programe de formare continua la Institute of Education (Londra) si UOC (Barcelona). In prezent este cercetator in cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei unde este implicat in proiecte nationale si internationale din aria educatiei, formarii profesionale si insertiei absolventilor pe piata muncii. Din 2009 coordoneaza reteaua scolilor ZEP, in cadrul Campaniei UNICEF Romania privind participarea la educatie si este reprezentant national ReferNET pentru Romania. In calitate de membru in echipe internationale de cercetare, a contribuit la dezvoltarea de parteneriate cu organizatii prestigioase din Europa, America de Nord si Australia. Din 2013 este expert afiliat al CRPE.

Dezbaterea are loc in cadrul proiectului "Dezbatem politici, crestem expertiza" derulat de Centrul Roman de Politici Europene, cod SMIS 40667, proiect co-finantat din Fondul Social European.

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei.