Hotararea de guvern privind privatizarea CFR Marfa a fost publicata miercuri seara in Monitorul Oficial si prevedere elementele principale ale contractului de vanzare-cumparare intre stat si SC Grup Feroviar Roman. In hotarare sunt prevazute cinci conditii pentru transferul dreptului de proprietate, printre care si avizul favorabil al Consiliului Concurentei.

Celelalte conditii sunt legate de:

  • finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra societatii si definitivarea structurii capitalului social ca urmare a operatiunii de majorare de capital in baza conversiei
  • obtinerea de catre vanzator de la finatatorii externi si interni a acordului cu privire la modificarea structurii actionariatului
  • creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator
  • semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in registrul actionarilor si de actiuni ale societatii

Printre conditiile stipulate in contract este prevazut ca vanzatorul, cumparatorul si un agent escrow sa incheie, in termen de 30 de zile de la semnarea contractului, un contract escrow care va avea ca principal obiect plata de catre cumparator a sumei de 90.498.000 lei reprezentand 10% din pretul de cumparare, in termen de doua zile lucratoare de la incheierea contractului escrow.

Pretul de cumparare a pachetului de actiuni este de 904.980.000 lei. Daca finalizarea nu a avut loc, independent de orice culpa a cumparatorului, intr-o perioada de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a prezentei Hotarari, contractul se desfiinteaza de plin drept fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei.

Statul va avea dreptul de a numi doi administratori in consiliul de administratie al societatii pe intreaga perioada in care vanzatorul detine cel putin 10% din capitalul social al CFR Marfa.

Context:

Presedintele Traian Basescu a declarat in 5 august ca Guvernul ar trebui sa desfasoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfa, respectiv sa publice in Monitorul Oficial Hotararea de Guvern privind compania feroviara si sa nu puna statul in situatia de a plati despagubiri.

"Ce este important acum e ca Guvernul sa nu blocheze procedurile, pentru ca statul roman va plati daca el blocheaza procedurile. Daca este sa se rateze privatizarea, ca reprezentant al statului, as vrea sa se rateze din cauza partenerului si nu din cauza lipsei de curaj pe care eu, statul, o am la un moment dat in a continua procesul. Pentru ca blocarea procesului de privatizare din cauza Guvernului Romaniei nu va face decat sa aduca daune de milioane in procese care vor dura ani, dar vor fi extrem de costisitoare la final", a afirmat Basescu, citat de Mediafax.

El a mentionat ca "modul cum s-a desfasurat procesul de licitatie prefigura un esec" in cazul CFR Marfa, iar in privinta castigatorului licitatiei a ramas la fel de sceptic in ceea ce priveste posibilitatea acestuia de a asigura banii pentru cumpararea pachetului majoritar de actiuni.

CSAT nu a emis, in urma sedintei din 2 august, nicio noua decizie privind privatizarea CFR Marfa, a informat Presedintia, mentionand ca strategia de privatizare a companiei a fost avizata de catre Consiliu prin hotararea din 5 februarie.

Potrivit unui comunicat de presa transmis de Administratia Prezidentiala dupa incheierea sedintei, discutiile din cadrul CSAT privind privatizarea CFR Marfa au fost "constructive".

"Membrii CSAT au avut o discutie constructiva legata de acest proces de privatizare avand ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a avizat strategia de privatizare a CFR Marfa prin Hotararea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o alta decizie CSAT", se afirma in comunicatul mentionat.

GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu.

Presedintele si premierul au avut o disputa privind privatizarea CFR Marfa, Traian Basescu cerand ca Victor Ponta sa isi asume responsabilitatea privatizarii, iar primul-ministru solicitand avizul CSAT.

Guvernul a aprobat contractul cu GFR, in 24 iulie, sustinand insa ca tranzactia trebuie aprobata de CSAT. Presedintia a comunicat ca CSAT nu a avizat niciodata un contract de privatizare dupa incheierea licitatiei.

Potrivit Executivului, neformularea unei pozitii a CSAT in cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizarii, instituirea unui management privat si restructurarea companiei.

Miercuri a fost publicata pe site-ul Presedintiei, la sectiunea CSAT - hotarari emise de Consiliu, hotararea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizarii CFR Marfa, in document afirmandu-se ca "modalitatea concreta si procedura de privatizare se afla in responsabilitatea Ministerului Transporturilor si a Guvernului Romaniei".

Potrivit hotararii mentionate, CSAT avizeaza proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa si a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.

In articolul 2 al hotararii se arata ca "modalitatea concreta si procedura de privatizare se afla in responsabilitatea Ministerului Transporturilor si a Guvernului Romaniei".

Hotararea CSAT mai cuprinde si solicitarea catre Ministerul Transporturilor de a include in contractul de privatizare clauze potrivit carora cumparatorul se obliga, sub sanctiunea rezolutiunii contractului si plata unor daune interese, sa mentina obiectul de activitate al CFR Marfa si sa intreprinda toate masurile necesare pentru indeplinirea de catre companie, pe toata durata sa de existenta, a obligatiilor de natura strategica ce ii revin potrivit legislatiei in vigoare, protocoalelor si acordurilor nationale si internationale.

Aceste obligatii mentionate in hotarare sunt nevoile de aparare a tarii, transportul trupelor si materialelor militare, neintrerupt pe timp de pace, in caz de calamitati naturale, situatii de criza si de razboi sau alte situatii deosebite, angajamentele asumate de Romania prin Tratatul NATO si conventiile incheiate cu SUA.