Rezultatele expertizei realizate de catre specialistii Muzeului National de Istorie a Romaniei (MNIR) privind presupusa cenusa a panzelor sustrase din Muzeul Kunsthal, Rotterdam, evidentiaza ca aceasta provine din arderea a cel putin trei opere de arta - tablouri realizate in tehnica uleiului pe panza, informeaza Agerpres.

La solicitarea primita din partea Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie - DIICOT, Centrul de Cercetari si Investigatii Fizico-Chimice si Biologice al MNIR a realizat un set de investigatii privind cenusa ridicata cu ocazia perchezitiei domiciliare din data de 1 martie 2013 efectuata in comuna Carcaliu, judetul Tulcea.

"Analiza fizico-chimica a fost desfasurata in perioada 26 aprilie - 18 iulie, de catre o echipa formata din trei experti care au analizat cenusa, utilizand mai multe metode si anume microscopia optica si electronica, spectrometria cu fluorescenta de raze X si difractia de raze X. In urma analizarii compozitiei chimice a materialelor mentionate si a evidentierii, in interiorul acestora, a pigmentilor specifici picturilor pe panza, a reiesit faptul ca cenusa provine din arderea a cel putin trei opere de arta (tablouri realizate in tehnica uleiului pe panza)", precizeaza Biroul de presa al MNIR, intr-un comunicat transmis, marti, presei.

Directorul MNIRM, Ernest Oberlander-Tarnoveanu, a declarat luna trecuta, intr-un interviu pentru Associated Press, ca cenusa gasita in soba mamei unuia dintre inculpatii in cazul furtului a sapte tablouri de mai multe milioane de dolari dintr-un muzeu olandez - printre care un Matisse, un Picasso si un Monet - contine urme de vopsea, panza si cuie.

Tarnoveanu a afirmat ca specialistii muzeului au descoperit "mici fragmente de grund, ramasite de panza, urme de vopsea" si cuie de cupru si otel, unele mai vechi de secolul al XX-lea.

"Am descoperit o serie de substante specifice picturilor si tablourilor", a spus el, precizand ca este vorba de plumb, zinc si azurit.

El a refuzat sa afirme cu certitudine ca cenusa provine de la cele sapte tablouri furate din galeria Kunsthal din Rotterdam, invocand faptul ca nu se afla in pozitia de a putea face acest lucru, preciza AP. Ernest Oberlander-Tarnoveanu a adaugat ca reprezentantii justitiei sunt cei care vor trage concluziile.

*****

In 15 iulie, procurorii DIICOT i-au trimis in judecata pe Radu Dogaru, Eugen Darie, Alexandru Bitu, Olga Dogaru, Petre Condrat si, in lipsa, pe Adrian Procop, in dosarul privind furtul celor sapte tablouri de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam, valoarea prejudiciului fiind estimata la 18 milioane de euro.

Radu Dogaru, Eugen Darie, Alexandru Mihai Bitu si Olga Dogaru au fost trimisi in judecata in stare de arest preventiv.

Adrian Procop si Radu Dogaru sunt acuzati ca, in noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, au intrat prin efractie in Muzeul Kunsthal din Rotterdam, cu complicitatea lui Darie, de unde au furat sapte picturi in ulei si acuarele.

De la muzeul din Rotterdam au fost furate atunci tablourile "Tete d￯Arlequin" de Pablo Picasso, "La Liseuse en Blanc et Jaune" de Henri Matisse, "Waterloo Bridge" si "Charing Cross Bridge" de Claude Monet, "Femme devant une fenetre ouverte, dite la fiancee" de Paul Gauguin, "Autoportrait" de Meyer de Haan si "Woman with Eyes Closed" de Lucian Freud.

Alexandru Mihai Bitu este acuzat ca a aderat la grupul infractional si i-a ajutat pe Dogaru, Darie si Procop in incercarea de a valorifica tablourile furate, precum si ca a intermediat comercializarea operelor de arta. Petre Condrat a fost trimis in judecata pentru tainuire, fiind acuzat ca a inlesnit inculpatilor Dogaru si Darie valorificarea a doua dintre operele de arta, "cunoscand ca acestea provin din savarsirea unei infractiuni", au precizat procurorii.

Olga Dogaru, mama lui Radu Dogaru, este acuzata ca ar fi transportat si ascuns tablourile care au fost furate de la muzeul din Rotterdam.

Dosarul va fi luat in discutie de magistratii Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti, primul termen de judecata fiind stabilit in 13 august.

Procurorii DIICOT au aratat, in rechizitoriul trimis instantei Judecatoriei Sectorului 3, ca mama lui Radu Dogaru a declarat, la audieri, ca a ars tablourile furate de la un Muzeu Kunsthal din Rotterdam, in soba locuintei sale din comuna Carcaliu, judetul Tulcea.

"Dupa arestarea fiului meu, in ianuarie 2013, m-am speriat foarte tare, intelegand ca fapta comisa de ei este grava, intrucat bunurile pe care le-au sustras au o valoare foarte mare. (...) Teama mea a fost accentuata si de faptul ca nu am mai putut sa iau legatura deloc cu Radu, intrucat, avand buletinul expirat, nu am putut sa-l vizitez la arest, de asemenea, celalalt fiu al meu, Cosmin, este stabilit in Marea Britanie, iar sotul meu este in stare de detinere la penitenciarul Tulcea", le-a spus Olga Dogaru procurorilor DIICOT.

Aceasta ar fi luat legatura cu Natalia Timofei, prietena lui Radu Dogaru, pe care a rugat-o sa o ajute sa mute tablourile de la sora ei, Marfa Marcu.

"In jurul datei de 20-22 ianuarie 2013, ne-am deplasat pe seara, amandoua cu masina mea, de la domiciliul sorei mele Marcu Marfa. Aceasta mi-a dat geamantanul in care erau tablourile, cu aceeasi ocazie luand de aici si armele de vanatoare ale fiului meu. Impreuna cu Natasa, ne-am deplasat la locuinta acesteia si am ingropat geamantanul in curtea casei de vis-a-vis de casa Natasei, cunoscand ca aceasta casa este parasita", se arata in declaratia Olgai Dogaru, consemnata in rechizitoriu.

Pentru ca doua dintre tablouri nu intrau foarte bine intr-un geamantan, Olga Dogaru a spart geamurile si le-a aruncat in toaleta din curtea casei parasite, dupa care a pus operele de arta in geamantan si le-a ingropat, au precizat procurorii.

Ulterior, in jurul datei de 24 ianuarie, Olga Dogaru a rugat-o pe Natalia Timofei sa mute din nou operele de arta in cimitirul de peste strada de locuinta sa.

"In aceeasi seara, eu cu Natasa am impachetat fiecare tablou in cate o punga de plastic, apoi trei tablouri le-am pus intr-un sac de plastic, pe care l-am inchis si patru tablouri intr-un alt sac, rezultand astfel doua colete. Aceste doua colete continand cele 7 tablouri le-am pus impreuna intr-un alt sac. Am facut acest lucru intrucat intentionam sa le ingropam si doream sa le protejam cat mai bine de umezeala din pamant, avand in vedere ca era luna ianuarie", le-a spus Olga Dogaru procurorilor.

Olga Dogaru a mai spus ca, din dorinta de a-si proteja fiul, de a nu-i face rau lui si pietenilor lui si pentru ca ii era frica, s-a hotarat sa arda tablourile, crezand ca daca "tablourile nu vor fi gasite niciodata, nu vor fi probe impotriva lor si nu vor putea fi condamnati", au mai scris procurorii in actul de sesizare a instantei.

Astfel, la aproximativ patru zile dupa perchezitia facuta de anchetatori la 13 februarie, Olga Dogaru a hotarat sa arda tablourile.

"Am facut intai focul in soba din baia mea, dupa care m-am deplasat in cimitir si am dezgropat tablourile, reintorcandu-ma acasa cu acestea. Am bagat coletul - sacul in care erau impachetate cele sapte tablouri, fara sa-l mai desfac, in soba, am pus cateva lemne, papucii, sosonii din cauciuc cu care fusesem incaltata si am asteptat sa arda complet. Acestea au ars destul de repede si am vazut ca tablourile arsesera complet. A doua zi, eu personal am curatat soba, scotand cenusa, pe care am pus-o intr-o roaba si am lasat-o in curte. Apoi l-am rugat pe Gioni, omul care ne ajuta prin curte, sa arunce cenusa la groapa de gunoi, care este o rapa", a declarat Olga Dogaru, in fata procurorilor.

Aceasta a precizat ca nu a spus initial nimanui ca a ars tablourile, dar inainte sa fie arestata, a realizat ca a facut o greseala si i-a spus fiului ei.

"Arat ca regret foarte mult faptele mele, imi pare rau ca nu am colaborat de la bun inceput cu organele de ancheta si ca nu am restituit tablourile atunci cand puteam sa o fac", le-a mai spus Olga Dogaru anchetatorilor.

Anchetatorii au ridicat urmele de cenusa si material rezultate in urma arderii din soba locuintei Olgai Dogaru, probe care au fost supuse unei constatari tehnico-stiintifice.

Potrivit raportului intocmit de Institutul National de Criminalistica, Serviciul expertize fizico-chimice, consemnat in rechizitoriu, "in proba de cenusa pusa la dispozitie s-au evidentiat si separat urme cu aspect de pelicule de vopsea, pelicule de rugina, material de constructie, material lemnos carbonizat, doua fragmente lemnoase, foite de aluminiu, cuie, fibre textile, fire de par etc. Din analiza chimica a cenusii, nu se poate determina natura materialelor care au condus, prin ardere, la obtinerea acesteia. Din analizele efectuate nu s-a putut stabili natura peliculelor cu aspect de vopsea".

Astfel, pentru a stabili cu exactitate daca tablourile au fost arse, anchetatorii au dispus efectuarea unei expertize la Muzeului National de Istorie a Romaniei.

Pentru ca aceasta expertiza nu a fost inca finalizata, procurorii au disjuns cercetarile in cazul Olgai Dogaru, pentru infractiunea de distrugere calificata cu consecinte deosebit de grave, pedepsita cu inchisoare de la 10 la 20 de ani.

Anchetatorii au mai dispus disjungerea cauzei si continuarea cercetarile pentru Marfa Marcu, matusa lui Radu Dogaru, si Andreea Georgiana Damaschin, pentru aderare sau sprijinire a unui grup infractional in vederea savarsirii de infractiuni si complicitate la infractiunea de furt calificat cu consecinte deosebit de grave, precum si pentru George Moise, pentru aderare sau sprijinire a unui grup infractional in vederea savarsirii de infractiuni.

De asemenea, procurorii au mai dispus disjungerea sau declinarea competentei de solutionare a cauzei in favoarea DIICOT Tulcea pentru Radu Dogaru, Eugen Darie, Mihai Alexandru Bitu, sub aspectul comiterii infractiunilor de trafic de persoane si proxenetism.