Omul de afaceri Gruia Stoica, care controleaza Grupul Feroviar Roman si castigatorul licitatiei licitatiei pentru privatizarea CFR Marfa, a fost audiat in urma cu doua saptamani la DIICOT in dosarul privatizarii TVM (Transbordare Vagoane Marfa), dosar care ar fi fost inchis in 2006 prin neinceperea urmaririi penale (NUP), au declarat pentru HotNews.ro surse apropiate anchetei.

Gruia StoicaFoto: AGERPRES

Site-ul Ziuanews.ro a scris luni ca Gruia Stoica este cercetat de DIICOT Iasi pentru evaziune fiscala si privatizarea frauduloasa a companiei TVM (Transbordare Vagoane Marfa) si implicare in activitati de crima organizata.

Nu e clar in ce calitate a fost chemat omul de afaceri la audieri. ZiuaNews scrie insa ca omul de afaceri Gruia Stoica este la un pas de a fi urmarit penal in acest dosar, procurorii descoperind indicii ca ar fi participat si ar fi reusit privatizarea TVM cu banii proprii ai companiei. Omul de afaceri Gruia Stoica detine Grampet Group SA, GFR, dar si fabrica de reparatii vagoane Remar Pascani, companiile Reva Simeria si societatea Transbordare Vagoane Marfa (TVM).

  • UPDATE 14:20 Gruia Stoica a confirmat, intr-un comunicat al companiei Grampet, pe care o detine, ca a fost "invitat" in urma cu doua saptamani la DIICOT, pentru un dosar din 2005, dar sustine ca nu este vinovat.

Iata mai jos comunicatul citat:

"Cu privire la informatiile referitoare la DIICOT, va comunic ca nu am comis nici o evaziune fiscala, iar suspiciunile sunt in legatura cu fapte ce fac obiectul unui dosar de pe rolul DIICOT din 2005 care a primit deja NUP in 2006, subsemnatul fiind actionar cu un procent de 0,00015%, adica 2 actiuni, si fara a avea vreo calitate de administrator la acea firma.

Mai mult, nu-i cunosc nici pe directorul general, nici pe directorul financiar de la acea societate si nu aveam cunostiinta nici macar de locul unde se afla sediul firmei. Am acceptat sa am o participatiune infima in acea societate, de 2 actiuni, doar pentru ca acea firma sa-si pastreze statutul de S.A - societate pe actiuni.

In plus, vreau sa precizez faptul de mai multi ani de zile nu mai sunt actionar in cadrul acelei societati. Doar in urma cu 2 saptamani am fost invitat pentru niste clarificari la DIICOT, dupa ce vreme de 8 ani de zile nu mi s-a luat nici o declaratie in acest caz, desi am fost si sunt la dispozitia oricaror institutii ale statului. Sunt gata in orice moment sa furnizez clarificari in legatura cu orice aspect referitor la acest caz".

In cursul zilei de luni, presedintele Traian Basescu a ridicat o serie de semne de intrebare legate de privatizarea CFR Marfa, proces castigat de controversatul om de afaceri Gruia Stoica, si i-a cerut premierului Victor Ponta sa asigure interimatul la Ministerul Transporturilor pana va semna contractul de privatizare sau il va respinge.

Seful statului a afirmat ca Gruia Stoica, care a castigat procesul de privatizare al CFR Marfa, pentru care s-a angajat sa plateasca 202 milioane euro, "cauta cu oarecare disperare bani la banci" pentru a-si onora angajamentele.

Gruia Stoica recunoscuse, in urma cu o luna, ca marea majoritate a sumei licitate pentru CFR Marfa va proveni din credite, sustinand ca, daca nu va plati acesti bani, risca sa piarda 28 de milioane de euro, garantia ceruta de catre comisia de privatizare.

In cursul serii de luni, premierul Victor Ponta a replicat ca "nu e nimic in neregula cu privatizarea CFR Marfa".

"Nu m-ar mira, ca la presiunea presedintelui, sa apara si niste dosare penale pentru investitor", afirmase atunci Ponta.

Premierul facuse si el referire la interventia justitiei, dupa ce in presa au aparut informatii potrivit carora de la CFR Marfa s-ar fi vandut vagoane, dupa anuntarea castigatorului privatizarii.

"Va transmit sa fiti atenti pe companii. Transmiteti-i directorului CFR ca ii trimit eu DNA-ul pe cap daca mai vinde ceva din companie. Nu stiu daca este adevarat sau nu, va rog sa verificati, ca ii trimit eu DNA-ul daca i s-a urat cu binele", declarase Ponta, la inceputul lunii iulie.

Compania CFR Marfa a vandut, prin licitatie, 3.000 de vagoane pe 2 iulie, scria atunci Romania Libera. Compania, unde 51% din actiuni vor intra in proprietatea Grupului Feroviar Roman, odata ce acesta va plati pretul de 202 milioane de euro convenit, vinde astazi, intr-o licitatie deschisa, urmata de strigarea pretului la Bursa Romana de Marfuri ''3.000 de vagoane pe roti''.

Potrivit surselor din piata feroviara citate de cotidian, un vagon deschis pentru marfuri vrac, fabricat acum 25-30 de ani, nefunctional, bun de dus la fier vechi, se vinde cu 7.000-8.000 de euro. Daca vagonul e functional si mai nou pretul acestuia ajunge la 15.000 de euro. Socotind valoarea minima. de 7.000 de euro, cele 3.000 de vagoane fac cel putin 20 milioane de euro.

  • UPDATE 15.40 DIICOT afirma, intr-un raspuns pentru HotNews.ro, ca informatiile solicitate despre Gruia Stoica exced legea privind liberul acces la informatii, conform dispozitiilor art. 12 litera d) si f).  Raspunsul DIICOT confirma practic existenta unui dosar, deoarece este invocata litera f din lege, potrivit careia nu pot fi date publicitatii "informatiile privind procedurile judiciare, daca publicitatea acestora aduce atingere asigurarii unui proces echitabil ori interesului legitim al oricareia dintre partile implicate in proces".