Deputatul PSD Sebastian Ghita vrea sa depuna o initiativa legislativa care sa permita posibilitatea interceptarii cartelelor telefonice pre-platite de catre serviciile secrete. Concret, atunci cand o persoana va cumpara o astfel de cartela, va trebuie sa prezinte codul numeric personal si, daca ulterior un judecator va decide interceptarea numarului telefonic asociat acestei cartele, serviciile secrete vor avea posibilitatea de a identifica detinatorul acestei cartele. Deputatul PSD, membru in Comisia comuna permanenta a Camerei Deputatilor si Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activitatii SRI, dar si cel care controleaza postul de televiziune Romania TV, se pronunta pentru implementarea unui program PRISM in Romania, care sa permita supravegherea comunicatiilor pe internet, in cazul suspiciunilor de terorism sau infractiuni economice grave, argumentand in fata criticilor ca de multe ori se invoca protejarea viatii private "dar se doreste a se apara libertatea la infractiune".

Sebastian GhitaFoto: AGERPRES

Sebastian Ghita isi argumenteaza demersul prin faptul ca aceasta zona, a cartelelor pre-platite, a ramas "neacoperita total" si este folosita pentru infractiuni economice. In plus, exista riscul de utilizare a acestor cartele in activitati legate de terorism.

Iata mai jos declaratii facute de Sebastian Ghita, intr-un interviu acordat marti HotNews.ro, in care vorbeste despre cyber-securitate, interceptarea cartelelor pre-platite, posibilitatea ca serviciile secrete sa infiinteze firme sub acoperire, achizitii publice sau despre relatia personala cu premierul Victor Ponta.

Sebastian Ghita: Exista o discutie si la nivelul Comisiei SRI, acum, si a parlamentarilor impreuna cu guvernul care vizeaza modul in care aceasta zona, ramasa neacoperita total, suntem in imposibilitatea de a avea un mod gestionat prin lege in care sa ne raportam la cartelele pre-platite, repet, exista aceasta preocupare, sa gasim o solutie.

Vrem sa gasim o solutie cu privire la modul de gestionare a cartelelor pre-platite. Nu ma refer neaparat la cartelele pre-platite care au fost cumparate pana acum, care isi pierd din valabilitate, nu mai sunt folosite si incet-incet ies din uz, dar trebuie sa generam un cadru legal prin care, in conditiile in care aceste cartele pre-platite din Romania pot fi folosite la infractiuni, ele sa poata fi luate in evidenta si sa aiba acelasi regim ca telefoanele obisnuite.

De ce? Am vazut toti ce s-a intamplat la Iasi, multe din cazurile ca cel din Bulgaria, de infractiuni, si ma refer si la terorism, la infractiuni economice, au, din pacate, cartelele pre-platite ca instrument de a te ascunde de autoritati. Sunt cartele pre-platite care permit traficul de date, sunt cartele pre-platite care nu permit identificarea utilizatorului.

Concret, omul cand isi cumpara o cartela (...) va trebui sa prezinte dovada cu CNP, nume, prenume si adresa. Aceste date vor fi centralizate de o autoritate si, in cazul unei cereri de ascultare, operatorul trebuie sa fie capabil sa puna la dispozitie CNP-ul, numele si prenumele persoanei care a folosit o anumita cartela.

Nu este o initiativa personala, fie vom gasi o forma prin care sa convingem guvernul sa vina cu o astfel de initiativa, fie o sa depunem mai multi (parlamentari) in Parlament, ma chinui sa conving niste colegi acum si am si avut niste discutii cu cativa, in toamna vom incepe demersurile pentru chestiunea aceasta.

Reporter: A existat o cerere de afara Romaniei pentru acest demers?

S.G. De foarte multe ori folosim chestiunea aceasta cu cereri din afara ca sa facem noi ceva. Realitatea e ca eu nu vreau sa imi vad copiii rapiti pe strada si nici nu vreau sa imi vad sarind vreo bomba intr-un hotel si nici nu cred ca in numele libertatilor cetatenesti trebuie sa ne permitem luxul de a fi nesiguri, de a ne lasa expusi. E o mare gaura in chestiunea asta pentru siguranta noastra a tuturor. Nu cred ca mai trebuie sa vina de afara cineva sa ne spuna ce avem de facut. Am avut intalniri cu comisiile altor state care se ocupa de legiferare si i-am intrebat, am citit rapoarte, modul in care se legifereaza in alte tari.

Tehnologia avanseaza foarte tare si pana la urma la asta ne-am angajat in societate, nu ne-am facut deputati ca sa vrem insigne si sa ne plimbam pe acolo, prin Parlament, prin cladirea lui Nea Nicu.

Am discutat aceasta initiativa si in PSD, exista o reticenta, o frica de a te expune public ca politician cu o astfel de initiativa, dar sa fii politician nu inseamna sa fugi de raspundere ca sa nu ti se poata reprosa nimic, la sfarsit trebuie sa le spui oamenilor, am facut asta, mi-am asumat asta, in asta cred, si eu cred ca prin experienta capatata in industria IT, in apropiere de lumea informaticii, lumea comunicatiilor, cyberworld sau societatea informationala pot sa imi asum rolul de a fi membru al unei echipe care impinge astfel de lucruri.

Legislatia noastra e veche, tehnologia a avansat foarte mult, eu am 34 de ani si in curand doi copii, acum am doar unul. Ma gandesc cu groaza ca se poate intampla ceva rau. Nu stiu cum vom reactiona toti. Daca acum nu facem ce trebuie, atunci ne vom da toti pumni.

Noi, ca politicieni, in loc sa iesim public si sa explicam ca de fapt nu vrem sa va inregistram, sa va ascultam de nebuni, degeaba, oricand, ci doar in cazul in care se constata ca in anumite infractiuni gen terorism, zonele evaziunii fiscale groaznice, a crimei organizate, se folosesc astfel de metode de a te ascunde de autoritati, atunci operatorul sa poata sa spune la mine Popescu a cumparat cartela.

In ceea ce priveste politica pe cyber-securitate, lucrurile vor capata amploare si va deveni mai importanta discutia despre ce informatii luam din spatiul oarecum public, respectiv Facebook, Google, alte date luate de pe alte site-uri, social media, despre cetatenii din Romania si cei din afara care vizeaza Romania, decat despre ce se intampla cu cartelele sau cu telefoanele sau cu ascultarile.

Sa stiti ca astazi informatia aflata pe net este de multe ori mult mai valoroasa decat o convorbire telefonica. Cercul relational, prieteniile, tipul de mesaje, poti mult mai repede sa-ti dai seama de pornirile idioate, de terorism, de atentator, de om nebun ale unui individ de pe Facebook sau din felul in care se exprima pe bloguri, cum pune comentarii la articole din ziare, decat dintr-o convorbire pe care o are cu prietena. Si atunci, cred ca s-au facut eforturi si Romania va trebui sa faca eforturi uriase acum, sa faca rapid pasul spre update-ul tehnologic pentru a putea foarte repede sa prinda astfel de informatii si sa le si utilizeze. O informatie, degeaba o prinzi, daca nu o poti si utiliza.

Reporter: Inteleg ca ati putea avea in vedere un program PRISM pentru Romania?

S.G.: Da, cred foarte tare ca serviciile romanesti ar trebui, fie in relatie cu ceilalti parteneri de afara, fie ele direct, sa isi construiasca astfel de instrumente. Daca nu si-au si construit. Oricum, un mandat de la un judecator, pentru ca fara un mandat de la un judecator nu se poate vorbi de nimic, contine astazi posibilitatea ca un cetatean sa aiba interceptate toate mijloacele de comunicatie electronice, aici referindu-ne si la ceea ce a facut in trecut, pe retele de socializare, pe internet, si credeti-ma log-urile, history-urile, iti arata totul, ce face acum si ce face pe perioada mandatului.

De urgenta trebuie sa se gandeasca si trebuie sa le alocam resurse financiare astfel incat (serviciile secrete n.r.) sa fie capabile sa culeaga aceste informatii.

Degeaba ne vom certa cu ei la televizor si ii vom acuza daca azi nu le dam resurse si nu-i ajutam, pana la urma e tara noastra, e viata noastra, daca nu ne hotaram sa plecam de aici si sa stam in Germania si sa credem ca ne apara serviciile de acolo si ca societatea de acolo e mai organizata, atunci trebui sa o organizam pe cea de aici. Repede. Oamenii mai in varsta, conducatorii mai in varsta, politicienii mai in varsta uneori nu inteleg deloc despre ce e vorba si alteori inteleg asa in mare, inteleg ca e ceva complicat...

Reporter: In afara au aparut reactii foarte critice la astfel de initiative.

S.G. De la pseudogrijulii fata de societate. In cine sa am mai multa incredere? Intr-unul de la servicii, care, vezi Doamne, ar abuza de informatia asta, sau intr-un nebun care vrea sa arunce cu o bomba pe care a gasit-o el pe la el prin sat un campus universitar in aer? Va zic eu de acum, o sa avem mai multa incredere in cei de la servicii, asta e realitatea pe tot globul si trebuie sa ne obisnuim cu ea.

Reporter:Se va redeschide dezbaterea legata de statul politienesc care se construieste in Romania, acuzat de membrii unor partide?

S.G. Nu am observat o preocupare mai mare intr-un partid sau altul, in toate partidele sunt acest preocupari si vizeaza in general componenta care, vezi Doamne serviciile, intra in zona de coruptie sau in zona de infractionalitate economica. Trebuie sa se obisnuiasca si cei din partide ca organizatiile lor nu sunt o adunatura a escrocilor si a coruptilor de pretutindeni ci trebuie sa-si puna munca in slujba societatii..

Reporter: Si in ceea ce priveste acuzatiile de intruziune in viata privata?

S.G.: Discursul se suprapune si e pervers de multe ori. Se foloseste viata intima dar se doreste a se apara libertatea la infractiune. Viata intima, da, trebuie protejata, capacitatea de a face rau societatii nu trebuie protejata si nu cred ca se va gasi un politician sa faca rele contra libertatilor omului dar nici nu cred ca mai trebuie sa stam cu mainile in san sa toleram atatea rele in numele libertatii si drepturilor omului.

Maine veti vedea ca retelele de prostitutie se muta din discoteca din Mizil pe Facebook, de fapt s-au mutat deja, stiti bine. Romancele de 15 ani o sa fie racolate de pe Facebook si proxenetii nu vor mai sta in Romania, vor sta in Palma de Mallorca, si trebuie sa fim in stare sa blocam lucrul asta, altfel o sa fim carne de tun. In Romania, astazi, cel mai mare bun pe care il avem e siguranta noastra. Nooua nu ni se rapesc copiii, nu ni se impusca politicieni sau oameni de afaceri ca in Bulgaria, nu te santajeaza la colt de strada cine stie ce gainari, nu se intampla nimic din toate astea.

Reporter: Sunteti membru Comisia comuna permanenta a Camerei Deputatilor si Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activitatii SRI. Legile securitatii nationale vor fi aprobate inainte sau dupa modificarea Constitutiei?

S.G. Au existat discutii in comisii cu privire la discutarea rapoartelor - in cazul nostru, ale SRI, si au existat discutii cu privire la elaborarea unui nou pachet legislativ. Astazi (n.r. marti) asteptam o opinie a presedintelui Comisiei, dl Georgian Pop, care sa ne aduca mai multe informatii vizavi de raportarea la noua constitutie. Facem legile sigurantei in conditiile vechii constitutii, cu CSAT, cu un anumit tip de organizare, sau le facem definind beneficiarii si nevoile informationale?

Sunt multe voci care spun ca daca tot facem un lucru, sa-l facem ca lumea. Nu am facut pe vechea constitutie legile sigurantei nationale si le facem acum cu un an inainte de a face noua constitutie? Si eu tind sa cred ca mai bine masuram de zece ori si sa facem o data ceva decat sa facem in fiecare an noi legi ale sigurantei, care sunt foarte importante.

Reporter: Acecste legi vor include si posibilitatea ca servciile secrete sa infiinteze firme sub acoperire?

S.G. M-am uitat asa, amuzat, la dezbaterea publica cu firmele infiintate sub acoperire, din ce cunosc eu cadrul legislativ, si l-am studiat bine, nu exista posibilitatea serviciilor de informatii din Romania sa infiinteze firme sub acoperire. Nu exista aceasta notiune in lege, nici nu cred ca pot prezenta Parlamentului cereri de astfel de resurse, ar fi o distorsionare majora a pietei si nu as incuraja infintarea de catre serviciile de informatii a unor firme sub acoperire. Cred ca sunt 'n'mijloace pentru a se actiona in afara tarii si in tara pentru a se aduna informatii si nu cred ca notiunea de firma sub acoperire are sens, nu cred ca poate exista intr-o societate democratica si intr-o societate care are definit conceptul de economie de piata. Nu au ce sa caute serviciile in infiintarea unor societati sub acoperire.

Reporter: Daca tot vorbim de initiative legislative, aveti in vedere si modificarea legii care a majorat pragul pentru achizitiile publice?

Am lucrat destul de mult, fac 17 ani de munca in aceasta chestie, achizitii publice, bugetele statului, si consider ca o flexibilizare si o crestere a pragurilor de la care se pot face achizitii directe este utila. Cu toate astea, legea prevede foarte clar felul in care se poate face acest lucru, tot trebuie sa ai trei oferte din piata. Sigur ca multi am putea suspecta ca ele se aranjeaza, ca cerem trei oferte cui credem noi si castiga cine trebuie. Dar lucrul asta este o infractiune. Curtea de Conturi, directiile fiscale, alte autoritati ale statului pot prinde oricand un primar care masluieste la 30.000 de euro o achizitie publica. Trebuie sa le dam si primarilor, directorilor de companii, prezumtia de buna credinta, trebuie sa-i si - nu sensibilizam, si nici motivam, dar sa-i responsabilizam. Noi ti-am dat 100.000 de euro pe mana sa zugravesti, varuiesti, sa angajezi un constructor, tu ai grija sa o faci bine, pentru ca vine milita.

Reporter: Premierul Ponta parea nemultumit de modificarile operate in Parlament.

S.G. Cred ca nu acolo a fost nemultumirea, vizavi de pragurile acestea, ci nemultumire a fost la faptul ca acele companii, Romgaz, Transgaz, Electrica, care inca au capital majoritar de stat, ar putea sa se sustraga legii achizitiilor publice. Din cum il stiu eu pe domnul prim ministru Ponta, nu va permite asa ceva. Toate companiile vor aplica OUG 34.

Reporter: Si pentru ca am amintit de premierul Ponta, o parte a presei a speculat rececnt ca exista o 'racire' a relatiilor.

S.G. Nu am vazut (relatarile din presa, n.r.), relatiile sunt acelasi, evident, primul ministru Ponta nu mai are timpul, rabdarea si posibiltiatea sa se raporteze la vechile relatii la fel cum se raporta pana acum. Asa ca in mod evident are alte responsabilitati in societate, si eu m-as bucura sa-si vada de ele, nu sa stea toata ziua la bere cu prietenii sau la distractii, Asa ca mi-as dori foarte mult sa reuseasca tot ce si-a propus. Si ecihpa lui, din care fac si eu parte, eu mi-as dori sa reuseasca cat mai multe, nu m-ar deranja absolut deloc o racire a relatiilor, sper ca timpul pe care nu-l mai aloca prietenilor si familiei si distractiei sa-l aloce cat mai bine treburilor guvernamentale. Cel putin chestiunea vizitelor externe si relatiilor externe si dezghetarea lor suntem toti mandri si incantati, nu credeam vreodata ca in sase luni de zile dl prim ministru va putea sa alerge atat de tare si de mult si sa si obtina atatea vizite importante la nivel inalt.