"Sindicatele reprezentative si unite ale Companiei TAROM iau atitudine si lanseaza un protest ferm si deschis fata de pozitia si declaratiile recente ale Consiliului de Administratie (CA) TAROM, prin vocea presedintelui sau, domnul Dan Pascariu, pe diverse aspecte privind conducerea, organizarea si activitatea operatorului aerian national", se arata intr-un comunicat al sindicatelor remis HotNews.ro. Reactia sindicatelor vine dupa ce managerul privat al companiei, belgianul Christian Heinzmann, a confirmat ca a fost practic obligat de presedintele CA al Tarom sa isi semneze scurtarea mandatului de la patru ani la doar unul singur, desi dupa primele luni la sefia companiei aeriene de stat a reusit sa aduca primele semne de profit. Tot atunci, alaturi de managerul belgian, la sefia companiei a fost numit si Nicolae Demetriade, fost sef al Tarom intre 2001-2002.

Sindicatele TAROM "constata cu dezamagire ca orice aparitie a conducerii CA TAROM in media nu face altceva decat sa aduca repetate si grave prejudicii de imagine companiei, fiind de natura sa afecteze reputatia angajatilor sai si sa le zadarniceasca eforturile - sustinute in conditiile unui mediu concurential puternic si extrem de dificil atat pe plan inten, cat si pe plan international - de a mentine compania pe o linie ascendenta in privinta calitatii serviciilor oferite pasagerilor", se arata in comunicatul remis HotNews.ro.

Potrivit sindicalistilor, "Pascariu [n.r. - presedintele CA Tarom] abuzeaza de pozitia sa si isi permite in mod nejustificat si sfidator sa desconsidere si sa umileasca aganjatii companiei la fiecare interventie publica, dovedind o lipsa de coerenta si argumente in interviurile date, sindicatele considerand toate acestea nedemne pentru un inalt reprezentant si factor decizional al unei companii de reputatia TAROM".

Sindicalistii "demasca si acuza in mod deschis si ferm rapacitatea membrilor CA, preocupati prioritar de asigurarea propriilor venituri si avantaje, lipsa de interes real al CA pentru instaurarea unui climat de seriozitate, profesionalism, corectitudine si incredere in propriile valori prin numiri in functii cheie a unor persoane fara o temeinica pregatire si experienta intr-un domeniu atat de aparte".

In plus, potrivit comunicatului, sindicalistii acuza "preocuparea obsesiva a CA pentru restructurare (privita ca scop in sine), intelegand prin aceasta in mod exclusiv concedieri de personal, fara sa comunice in mod transparent viziunea si strategia avuta in vedere pentru relansarea companiei, desi cheltuielie cu personalul reprezinta doar 18% din bugetul companiei si ataca cresterea total nejustificata a cheltuielilor aferente infiintarii unor noi posturi de conducere, in timp ce, la nivel declarativ, exista intentia de restructurare".

"In contextul prezentat mai sus, sindicatele considera oportuna si necesara asumarea reala a responsabilitatii CA cu privire la repetatele si recunoscutele greseli privind deciziile luate in cadrul implementarii programului de management, program considerat un "experiment" de Presedintele CA, prin demisia colectiva si imediata a Consiliului de Administratie TAROM" si solicita "constituirea unei comisii de ancheta din partea Corpului de control al Primului Ministru in scopul verificarii abuzurilor conducerii administrative si executive TAROM".

Managerul privat al companiei, obligat sa isi scurteze mandatul, desi Tarom inregistra primele rezultate pozitivie in ultimii ani

Pozitia de protest fata de Consiliul de Administratie TAROM vine dupa scandalul incercarii de debarcare a managemerului privat al companiei.

Directorul companiei, belgianul Chirstian Heinzmann, a confirmat pentru HotNews.ro, in urma cu doua saptamani, ca a fost obligat de presedintele CA sa-si semneze scurtarea mandatului de la patru la un an sub amenintarea demisiei imediate, cu toate ca rezultatele financiare ale companiei in luna mai erau pentru prima data pe plus.

"Am fost, de fapt, fortat sa iau aceasta decizie de catre domnul Pascariu, seful Consiliului de Administratie. Mi-a dat un termen limita: sa semnez inainte de sedinta CA de vineri [n.r. 21 iunie], altfel vor exista consecinte serioase - demiterea mea imediata. Totul este foarte subiectiv. S-au spus multe lucruri, dar cred ca scopul este sa fiu inlocuit cu altcineva. Astept ca situatia sa-mi fie clarificata de primul ministru. Presiunile asupra mea din partea domnului Pascariu au inceput de prin luna martie. Au inceput practic din senin", a declarat pe 24 iunie Christian Heinzmann pentru HotNews.ro.

In replica, presedintele CA al Tarom, Dan Pascariu, a declarat pentru HotNews.ro ca Heinzmann a semnat de bunavoie documentul. "Reducerea costurilor inregistrata la TAROM a fost conjuncturala, provine din reducerea costurilor cu combustibilul, nu e un efect direct al managementului", a explicat Pascariu. " Heinzmann a fost mai degraba deranjat de numirea lui Nicolae Demetriade (ca director executiv - n.red.), desi decizia nu ii afecta pozitia", a mai spus Pascariu.

Situatia de la Tarom reprezinta al treilea scandal legat de managementul privat la o companie la care actionar majoritar este Ministerul Transporturilor.

Demetriade, noul director executiv al TAROM, despre reducerea mandatului managerului privat: N-ati vazut nici o companie - Lufthansa, WizzAir sau alta - sa vina sa justifice in presa absolut toate deciziile pe care le ia

Situatia de la Tarom reprezinta al treilea scandal legat de managementul privat la o companie la care actionar majoritar este Ministerul Transporturilor. Cu doua luni in urma, managerul CFR SA, grecul Dimitris Sophocleous a demisionat, Dimitris Sophocleous a demisionat, acuzand "disperarea factorului politic de a pierde influenta asupra companiei si a finantarilor europene". Tot la inceputul anului, Presedintele Consiliului de Administratie al CFR Marfa, Mustafa Aysun, a plecat dupa doar doua luni la conducerea companiei, in conditii inca nelamurite.

Informatia privind schimbarile de la varful managementului TAROM au fost publicate, initial de catre Lucian Isar, fost membru in Consiliul de Administratie al companiei si care, de curand, a denuntat presiunile facute ca managerul privat, belgianul Christian Heinzmann sa paraseasca sefia companiei, pe blogul sau.

Miscarile la varful TAROM si incercarile de inlaturare a managerului privat vin dupa ce in luna mai 2013, compania aeriana nationala a inregistrat prima luna de profit dupa multi ani.