Mircea Miclea: Invatamintul gimnazial e in metastaza. Trebuie scurtate vacantele si intensificata munca cu elevii in scoala, altfel nu vom mai conta pe piata globala a muncii. Avem cel mai scurt an scolar din Europa!

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 3 iulie 2013, 17:52 Actualitate | Esenţial


Mircea Miclea
Foto: AGERPRES
Marea problema de la Evaluarea Nationala 2013 "nu sunt notele prea mari, ci faptul ca 1 din 4 elevi nu a promovat nici macar un examen cu subiecte usoare". "Invatamintul gimnazial e in metastaza si nimeni nu vorbeste despre asta", a declarat fostul ministru al Educatiei Mircea Miclea, in cadrul unei intalniri online cu cititorii HotNews.ro. "Rezultatele din acest an arata, in primul rind, calitatea foarte slaba a profesorilor", a avertizat Miclea, precizand ca "trebuie scurtate vacantele si intensificata munca cu elevii in scoala, altfel nu vom mai conta pe piata globala a muncii. Avem cel mai scurt an scolar din Europa!".
  • "Invatamintul romanesc s-a transformat (cu unele exceptii notabile) intr-o fabrica de iluzii. Se dau note mari in gimnaziu, acum se dau note mari la evaluarea nationala, se dau note mari in liceu, se dau note mari in facultate"
Mircea Miclea, psiholog, profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai si fost ministru al Educatiei, a discutat online joi, 4 iulie, cu cititorii HotNews.ro despre efectele unui examen cu subiecte usoare.  Profesori, elevi, parinti sau simpli cititori s-au revoltat cand au vazut subiectele la Matematica date absolventilor de clasa a VIII-a la Evaluarea Nationala 2013. Rezultatele, care au adus o promovabilitate cu aproape 10 puncte procentuale mai mare decat anul trecut, au confirmat controversele.

Mircea Miclea, psiholog si fost ministru al Educatiei:

Examenele usoare creeaza o imagine de sine falsa, te impiedica sa iti gasesti vocatia si sa pretuiesti munca
  • Examenele usoare creeaza o imagine de sine falsa: crezi ca esti mai bun decit esti, de fapt. Aceasta te face sa ai asteptari si mai nerealiste de la viata; ecartul dintre asteptarile tale si realitate creste, esti tot mai putin pregatit ca sa faci fata realitatii si sa te adaptezi la cerintele ei.
  • Examenele usoare reduc artificial diferentele dintre cei buni si cei slabi, te impiedica sa iti gasesti vocatia si sa pretuiesti munca, efortul personal. Din pacate, examenele prea usoare sunt un simptom mai general: in criza de studenti, universitatile fac acelasi lucru. Rezultatul: o masa mare de tineri slab pregatiti, dar cu asteptari nerealiste, de la societate, de la angajatori.
  • Exista deja destule date, din evaluarile nationale din ultimii 10 ani pe baza carora Institutul de Stiintele Educatiei ar putea stabili coeficientii de dificultate pentru toate tipurile de subiecte care se dau la evaluarea nationala. Ministerul trebuie sa ceara aceasta analiza si, in examenele viitoare, sa formuleze numai subiecte care pot face diferenta intre cei buni si cei slabi.
  • Acum, nivelul de dificultate al subiectelor se apreciaza strict subiectiv, dupa "parerea" celor care le formuleaza, nu pe baza unor analize stiintifice. Practic trebuie o fundamentare statistica a dificultatii subiectelor, si elaborarea consecventa, an de an, de subiecte cu acelasi nivel de dificultate. E o practica ce se uziteaza in toate sistemele de evaluare fundamentate stiintific. 

Invatamintul gimnazial e in metastaza. Chiar si in fata unor subiecte usoare, un sfert dintre elevi nu promoveaza

  • Toata lumea s-a concentrat pe cit de usoare au fost aceste subiecte si s-a ignorat cel mai grav fapt: ca si atunci cind se dau subiecte usoare, un sfert din elevi nu promoveaza! Sa ne inchipuim ce ar fi daca una din patru masini ar fi un rebut, daca una din patru piini ar fi de nemincat... Asadar, marea problema nu sunt notele prea mari, ci faptul ca 1 din 4 elevi nu a promovat nici macar un examen cu subiecte usoare. (…) Din pacate, la noi agenda publica e tinuta de subiecte cu potential de scandal, nu de problemele reale, mari, pe care ar trebui sa le rezolvam.
  • Trei lucruri sunt urgente:
  • 1. stabilirea de standarde nationale de evaluare, astfel incit, pe parcursul gimnaziului, elevii sa fie evaluati dupa aceeasi masura, altfel mereu unii vor nota indulgent, altii sever, si vor crea discriminare.
  • 2. stabilirea, pe baza statistica existenta din ultimii 10 ani, a coeficientilor de dificultate pe fiecare tip de subiect si elaborarea subiectelor in conformitate cu acesti coeficienti stabiliti statistic, nu pe baza subiectivismului profesorilor sau ministrului.
  • 3. cresterea calitatii si inasprirea exigentelor la invatamintul gimnazial. Marea problema, revelata de acest examen, e aceasta: chiar si cu subiecte simple, unu din patru elevi nu promoveaza examenul. Invatamintul gimnazial e in metastaza si nimeni nu vorbeste despre asta. Ne place mai mult scandalul decit rezolvarea de probleme reale.
Cred ca va creste abandonul scolar. Efectele evaluarii de acum se vor vedea in mod clar in rezultatele proaste la bacalaureatul de peste 4 ani
  • Orice subiect care este fie foarte usor, fie foarte greu nu mai are puterea de a diferentia pe cei buni de cei slabi, ca atare pe baza lui nu se poate face o scala de valori.
  • Cred ca e nevoie urgent de standarde nationale de notare, astfel incit nota 5 data la o scoala din oras sa insemne tot 5 la o scoala de la sat. Pina nu avem standarde nationale de notare, mereu se vor crea discriminari, in functie de exigentele profesorilor, nu de cunostintele reale ale elevilor.
  • Cred ca va creste abandonul scolar sau, oricum, nivelul de motivare a elevilor de a obtine rezultate bune. Efectele evaluarii de acum se vor vedea in mod clar in rezultatele proaste la bacalaureatul de peste 4 ani, fara indoiala. Sa nu ne mai miram atunci de unde au aparut ele.
  • Cred insa ca va pune probleme mari profesorilor, care nu vor sti cum sa predea: pentru cei foarte buni sau pentru cei foarte slabi din aceeasi clasa. Nu mai are un reper in elevul modal, care sa focalizeze predarea.
  • Iluzia ca ca un elev e mai bun decit efectiv este e paguboasa si pentru el (il face sa creada ca merita mai mult decit e cazul si ca nu e cazul sa munceasca mai mult), si pentru parinte, care va fi si mai putin luat in seama cind ii spune copilului sa mai puna mina pe carte.

Rezultatele din acest an arata, in primul rind, calitatea foarte slaba a profesorilor

  • Cind 1 din 4 elevi de gimnaziu nu promoveaza examenul national nici atunci cind subiectele sunt foarte usoare inseamna ca sistemul de invatamint gimnazial e la pamint. DA, calitatea profesorilor e principalul factor care influenteaza performantele elevilor (inaintea pib-ului alocat educatiei, inaintea cuantumului salariilor cadrelor didactice - vezi studiul McKinskey de acum 3 ani).
  • Rezultatele din acest an arata, in primul rind, calitatea foarte slaba a profesorilor. Stiu ca nu e popular sa spui acest lucru, dar e un adevar demonstrat stiintific.
  • Si eu cred ca trebuie scurtate vacantele si intensificata munca cu elevii in scoala, altfel nu vom mai conta pe piata globala a muncii. Avem cel mai scurt an scolar din Europa!

Invatamintul romanesc s-a transformat intr-o fabrica de iluzii

  • Invatamintul romanesc s-a transformat (cu unele exceptii notabile) intr-o fabrica de iluzii. Se dau note mari in gimnaziu, acum se dau note mari la evaluarea nationala, se dau note mari in liceu, se dau note mari in facultate pentru ca facultatile sa isi pastreze studentii, principala sursa de finantare.
  • Se dau note mari peste tot, fie din mercantilism, fie pentru a ascunde calitatea proasta a prestatiei didactice. De ce? Pentru ca nu exista nicio legatura intre calitatea muncii pe care o faci si recompensa financiara pe care o primesti. Un profesor bun si unul slab primesc acelasi salariu. O scoala buna sau o scoala slaba primesc aceeasi finantare. O universitate de stat buna si una slaba primesc aceeasi finantare per student!
  • Pina cind nu vom avea finantarea pe criterii de performata si a profesorului si a institutiei de invatamint nimic nu se va modifica. Majoritatea nu va fi insa de acord cu aceasta perspectiva, de aceea finantarea dupa criterii de performanta se va face doar de catre cineva care va avea curajul sa fie impotriva majoritatii.

Principalul factor de destabilizare pentru invatamintul profesional: notele foarte mari date de profesorii din gimnaziu

  • Daca luam in seama faptul ca unul din patru elevi nu a reusit sa promoveze evaluarea nationala, cred ca avem candidati pentru scoala profesionala si in acest an, poate nu atit ca anul trecut. Principalul factor de destabilizare pentru invatamintul profesional: notele foarte mari date de profesorii din gimnaziu, care nu ii ajuta deloc pe elevi sa isi dea seama de ce pot si ce nu pot. Le da mereu iluzia ca stiu mai mult decit stiu.
  • Cred si ca ar fi bine ca scolile profesionale sa isi promoveze mai vocal oferta in gimnaziu. Sunt sigur ca, in viitor, un absolvent de scoala profesionala, care insa face lucru de calitate, va fi mult mai pretuit decit un absolvent de studii superioare care face o munca de mintuiala.

Citeste mai jos raspunsurile integrale ale fostului ministru al Educatiei Mircea Miclea la intrebarile cititorilor HotNews.ro


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














16067 vizualizari

  • O intrebare (Miercuri, 3 iulie 2013, 18:12)

    Ioana Beraru [anonim]

    Sunt mama a doi copii si ma gandesc tot mai des ca ar fi fost poate mai bine sa plec la timpul potrivit din tara, pentru ca cei mici sa beneficieze de un sistem de educatie "normal".

    Ma bucur sa va pot adresa o intrebare: ce se intampla cu sistemul de valori al acestor copii, care la finalul unui ciclu sustin un examen mai usor decat toate tezele date in timpul anilor de scoala?

    Va multumesc!
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 11:03)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana Beraru

      Examenele usoare creaza o imagine de sine falsa: crezi ca esti mai bun decit esti, de fapt. Aceasta te face sa ai asteptari si mai nerealiste de la viata; ecartul dintre asteptarile tale si realitate creste, esti tot mai putin pregatit ca sa faci fata realitatii si sa te adaptezi la cerintele ei. Examenele usoare reduc artificial diferentele dintre cei buni si cei slabi, te impiedica sa iti gasesti vocatia si sa pretuiesti munca, efortul personal. Din pacate, examenele prea usoare sunt un simptom mai general: in criza de studenti , universitatile fac acelasi lucru. Rezultatul: o masa mare de tineri slab pregatiti, dar cu asteptari nerealiste, de la societate , de la angajatori.
  • Evaluarea nationala (Miercuri, 3 iulie 2013, 18:50)

    Sani [utilizator]

    Tocmai ce am aflat ca in urma contestatiei, baiatul meu a a primit nota 9.00 la romana in loc de 8.05!
    Probabil ca in fapt nota lui ar fi trebuit sa fie inca si mai mare, dar de...si asa este mare..daca ar fi fost peste un punct diferenta, probabil ca ar fi "picat" si mai rau domnilor profesori care au corectat intr-o prima instanta.

    Diferenta de 95 de sutimi depaseste cu mult marja de bun simt.
    Conform regulii, fiecare lucrare trebuie sa fie verificata de 2 profesori!
    In mod evident, nu s-a facut asa.

    Intrebare:
    N-ar trebui sa existe o autoritate care sa-i traga la raspundere pe acesti profesori nesimtiti, care pe langa ca iau bani pe meditatii, etc....nu au minimum bun simt sa corecteze cu responsabilitate.
    Este totusi in joc viitorul unor copii!

    Ma rog, USL-ul a dat liber la furturi si in acest domeniu!
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 11:06)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sani

      In cazurile de acest gen masura fiereasca este de a identifica pe acei evaluatori care noteaza prost si de a le interzice de a mai corecta la alte examene.
  • Despre ce promovabilitate se vorbeste? (Miercuri, 3 iulie 2013, 19:05)

    Maria [anonim]

    Un absolvent de gimnaziu cu media 3 nu se poate inscrie la liceu?
    Se poate vorbi de "promovabilitate" in momentul acesta?
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 11:13)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Maria

      Tehnic se poate vorbi de promovarea invatamintului gimnazial, nu si de promovarea admiterii la liceu. In acest caz mai exista ruta alternativa a invatamintului profesional. Examenul la final de clasa a 8-a , cind inca ciclul invatamintului obligatoriu nu s-a terminat e ilogic. Logic ar fi sa se sustina examen la final de ciclu obligatoriu, nu sa sustii un examen cind inca ciclul obligaoriu nu e finalizat. Atunci examenul de final de ciclu ar fi examen de promovare a invatamintului obligatoriu.
  • intrebare (Miercuri, 3 iulie 2013, 19:16)

    Aurel Serb [anonim]

    Nu vi se pare total anormal ca acesti elevi,indiferent de notele obtinute la evaluare,sa se poata inscrie la liceu?
    In ultima instanta,nu e mare diferenta.Anul trecut s-au inscris cu note de 4-5,acum se vor inscrie cu note de 5-6.In lipsa scoloilor profesionale toti ajung la liceu (inclusiv unul care da foile goale la ambele probe si ia nota 1) iar peste patru ani va da bacul.
  • Buna ziua domnule ministru! (Miercuri, 3 iulie 2013, 23:36)

    Impotriva prostiei din tara [utilizator]

    Permiteti-mi sa va pun o intrebare legata de evaluarea nationala din acest an: cu cat credeti ca vor creste mediile de admitere la licee in acest an avand in vederea subiectele mai usoare, in special la matematica?
    Va multumesc!
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 11:15)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Impotriva prostiei din tara

      Va raspund matematic: avind in vedere ca promovabilitatea e cu 10% mai mare decit anul trecut, e de asteptat, ca mediile de admitere sa creasca cu minimum 10%
  • efecte/rezolvari (Miercuri, 3 iulie 2013, 23:53)

    sorin [anonim]

    Efectele sint evidente, si din cele mai nocive.
    Putem sa stam sa bocim si sa aratam zile intregi cit de rau e sa incurajezi mediocritatea.
    Intrebare e: ce se poate face?
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 11:30)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorin

      Exista deja destule date, din evaluarile nationale diin ultimii 10 ani pe baza carora Institutul de Stiintele Educatiei ar putea stabili coeficientii de dificultate pentru toate tipurile de subiecte care se dau la evaluarea nationala. Ministerul trebuie sa ceara aceasta analiza si, in examenele viitoare, sa formuleze numai subiecte care pot face diferenta intre cei buni si cei slabi. Acum , nivelul de dificultate al subiectelor se apreciaza strict subiectiv, dupa "parerea"celor care le formuleaza, nu pe baza unor analize stiintifice. Practic trebuie o fundamentare statistica a dificultatii subiectelor, si elaborarea consecventa, an de an, de subiecte cu acelasi nivel de dificultate. E o practica ce se uziteaza in toate sistemele de evaluare fundamentate stiintific.
  • Orizont ingust versus orizonturi largi (Joi, 4 iulie 2013, 8:50)

    Nicolae [anonim]

    De ce s-a considerat neadecvat la cerintele vietii actuale vechiul sistem de invatamant romanesc?
    Cel general obligatoriu (8 clase) a deschis in fata mea o larga paleta de optiuni. Cine era mai aproape de partea practica a mers la scoli profesionale, ceilalti au sustinut si unii am promovat examenul de admitere in liceu unde dupa primul an s-au separat umanistii de cei de la real. La finalul liceului a urmat Bacul si intrarea la facutate sau postliceala. Am 60 de ani si sunt surprins ca tinerii absolventi de facultati de astazi seamana leit cu cei pe care i-am cunoscut in anii 90 veniti din vestul Europei. Cu mici excentii care confirma regula, habar nu au despre cultura, istoria si geaografia Romaniei ce sa mai vorbim despre aceleasi lucruri referitoare la tarile lumii. Am intalnit in anii din urma studenti francezi (atat de la universitati de stat cat si de la universitati private) care aveau mai putine cunostinte despre tara, cultura si istoria lor decat stiam eu din orele de franceza din anii de scoala inclusiv la facultate. Daca acesta este sistemul ideal actual eu sunt sigur ca absolventii romani nu vor mai avea atuurile pe care le-au avut colegii mei de generatie care, prin larga deschidere obtinuta la cursurile ce astazi sunt considerate "nonpractice", au avut si inca au succes in activitati diverse multe dintre ele nefiind cele pentru care au obtinut diplome universitare.
    Tot parerea mesa este ca vestul a vazut in acest tip de invatamant un real pericol pentru absolventii lor intr-o competitie deschisa cu noi si ne tot spun ca avem un invatamant nemodernizat.
    Deschideti larg orizonturile copiilor atatia cati vor mai fi pe aici.
    Eu personal mi-am avertizat copiii si imi pare rau ca nepotii mei vor primi o educatie cu orizonturi mult mai limitate decat am avut eu.
    Dumnezeu sa ne aiba in paza!
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 11:36)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nicolae

      Sut studii care arata ca, pe o piata a muncii volatila, pe termen mediu si lung, sunt mai adaptati cei care au cunostinte teoretice solide decit cei care au cunostinte practicem foarte inguste. Si eu cred ca invatamintul obligatoriu nu trebuie sa vizeze piata munci de azi (care inevitabil se va schimba miine) ci asiguarea unui fundament teoretic cit mai serios, de la care sa pornesti cind ai de invatat tehnologii specifice, cu o rata foarte mare de schimbare
  • Distributii si diferente (Joi, 4 iulie 2013, 9:01)

    L.A. [utilizator]

    Domnule Miclea,

    La adresele de mai jos gasiti cateva din distributiile notelor din acest an. Pe langa a le comenta as dori sa va intreb care sunt efectele negative ale unei evaluari care rateaza calibrarea. Cum se poate intampla acest lucru avand in vedere ca au existat o serie de evaluari nationale?

    In acelasi timp cum se poate reduce diferenta dintre rural/urban evidenta in cazul judetului Vrancea ( si probabil prezenta in toate judetele din tara ) ?

    http://www.blog.lucianshome.nl/2013/07/evaluarea-nationala-din-perspectiva-lui-gauss/
    http://www.blog.lucianshome.nl/2013/07/de-la-tara-la-oras/
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 11:56)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui L.A.

      Excelente analize, va felicit! Acesta e genul de analize de care trebuie sa vorbim, nu gargara si acuzele de tip politicianist. Pe acest model se pot stabili coeficientii de dificultate al tipurilor de subiecte si se pot formula subiecte fundamentate stiintific, nu pe subiectivismele unui domn profesor sau domn ministru! As mai spune ceva foarte important.Toata lumea s-a concentrat pe cit de usoare au fost aceste subiecte si s-a ignorat cel mai grav fapt: ca si atunci cind se dau subiecte usoare, un sfert din elevi nu promoveaza! Sa ne inchipuim ce ar fi daca una din patru masini ar fi un rebut, daca una din patru piini ar fi de nemincat... Asadar, marea problema nu sunt notele prea mari ci faptul ca 1 din 4 elevi nu a promovat nici macar un examen cu subiecte usoare.(in mediul rural , asa cum ati aratat, problema e si mai grava!).Din pacate, la noi agenda publica e tinuta de subiecte cu potential de scandal nu de problemele reale, mari, pe care ar trebui sa le rezolvam.
  • Examen de admitere (Joi, 4 iulie 2013, 9:05)

    marie [anonim]

    De ce nu se reintroduce examenul de admitere la liceu? Vi se pare normal ca, avand in vedere penibilitatea subiectelor de la matematica, romana sa faca diferenta pentru copii care vor sa intre la mate-info??
    Ce sanse are un copil foarte talentat la matematica, dar mediocru la romana, sa-si gaseasca locul potrivit in conditiile unor astfel de subiecte?
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 11:59)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui marie

      Daca s-ar aplica prevederile din noua lege a educatiei atunci la toate liceele unde numarul de candidati depaseste numarul de locuri trebuie dat un examen de admitere, iar materia din care se va da acest examen trebuie anuntata cu un an inainte. Numai ca legea nu se aplica. Sa speram in mai bine
  • Buna ziua, (Joi, 4 iulie 2013, 9:49)

    amuzata [utilizator]

    anul acesta copilul trece in clasa a V a.pana la urma va face in scoala generala 9 clase? va multumesc.
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 12:01)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui amuzata

      Asa ar fi logic, cu conditia sa se respecte actuala lege a educatiei. Dar , data fiind volatilitatea legislativa de la noi, orice e posibil, asa ca nu pot sa va dau un raspunns ferm
  • Notele din V-VIII (Joi, 4 iulie 2013, 10:04)

    cetateanul roman [utilizator]

    Domnule ministru, admiterea la liceu este sau nu discriminatorie? Eu cred ca Agentia Nationala pentru Discriminarea ar trebuie sa studieze aceasta situatie. La nivelul sistemului educational nu exista standarde nationale de evaluare pentru clasele V-XII. Nota 7 data de un profesor nu reflecta acelasi nivel de competenta cu nota 7 data de un alt profesor la aceeasi disciplina. Ceea ce se traduce prin faptul ca eleviii care provin din scoli cu o notare indulgenta vor fi intotdeauna avantajati in fata elevilor care provin din scoli cu o notare mai stricta.
    Examenul de evaluarea Nationala face diferenta intre cele doua categorii de elevi. Un examen usor ii va avantaja pe eleviii a caror notare a fost indulgenta si ii va dezavantaja pe eleviii cu o notare mai stricta. Un examen mai dificil reduce din avantajul pe care il au eleviii care provin de la scolile cu o notare mai indulgenta. Mie mi se pare ca un examen mai usor inseamna populism ca sa nu spun mai multe. In nici un caz nu este in beneficiul nici al elevilor nici al societatii nici al viitorului acestei tari.
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 12:16)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui cetateanul roman

      Foarte corecta analiza dumeavoastra.Trei lucruri sunt urgente: 1. stabilirea de standarde nationale de evaluare, astfel incit , pe parcursul gimnaziului, elevii sa fie evaluati dupa aceeasi masura, altfel mereu unii vor nota indulgent alti sever, si vor crea discriminare. 2. stabilirea , pe baza statistica existenta din ultimii 10 ani , a coeficientilor de dificultate pe fiecare tip de subiect si elaborarea subiectelor in conformitate cu acesti coeficienti stabiliti statistic , nu pe baza subiectivismului profesorilor sau ministrului. 3.cresterea calitatii si inasprirea exigentelor la invatamintul gimnazial. Marea problema, revelata de acest examen e aceasta: chiar si cu subiecte simple, unu din patru elevi nu promoveaza examenul. Invatamintul gimnazial e in metastaza si nimeni nu vorbeste despre asta.Ne place mai mult scandalul decit rezolvarea de probleme reale.
  • "evaluare" nationala (Joi, 4 iulie 2013, 11:00)

    Adrian [anonim]

    Este jenant ce se intampla la aceasta "evaluare" nationala.
    Din cauza nivelului subiectelor de la matematica, in Constanta si nu numai, elevi olimpici care au ajuns la faza nationala la matematica nu isi pot alege liceul pentru ca au medie mai mica decat media medocrilor.
    Ce se poate face pentru acesti elevi care au muncit si au avut rezultate exceptionale la olimpiade si acum sunt in situatia de a ajunge la "stiinte" din cauza ca la mate-info
    nu mai au loc?
  • Evaluarea Nationala (Joi, 4 iulie 2013, 11:26)

    Vladimir [anonim]

    Domnule ministru,
    Intrebarile mele sunt urmatoarele:
    1. Mai putem vorbi de recunoasterea valorii elevilor, de o scara corecta a ierarhiei in urma unui examen in care subiectele au fost extrem de usoare?
    2. Ce preconizati ca se va intampla la liceu? Prin aceasta intrebare ma refer in primul rand la elevii din mediul rural, putini, este adevarat, dar care vin de la sate cu note foarte mari, desi cunostintele sunt sub nivelul unor elevi de la liceu de la oras care au note mai mici decat ei.
    3. Credeti ca un astfel de examen, in urma caruia intr-o clasa de liceu vom avea elevi foarte buni si elevi sub-mediocri, va incuraja abandonul scolar la liceu? (aici ma refer tot la situatia elevilor de la sate, care si acum simt prin clasele a X-a, a XI-a ca nu mai fac fata nivelului liceal)
    4. Cine este mai lovit de aceste note mari: elevul sau parintele?
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 14:51)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vladimir

      1 .Nu, orice subiect, care este fie foarte usor fie foarte greu nu mai are puterea de a diferentia pe cei buni de cei slabi, ca atare pe baza lui nu se poate face o scala de valori.
      2. Cred ca e nevoie urgent de standarde nationale de notare, astfel incit nota 5 data la o scoala din oras sa insemne tot 5 la o scoala de la sat. Pina n avem standarde nationale de notare, mereu se vor crea discriminari , in funcitie de exigentele profesorilor nu de cunostintele reale ale elevilor.
      3. Da, cred ca va creste abandonul scolar sau , oricum , nivelul de motivare a elevilor de a obtine rezultate bune. Efectele evaluarii de acum se vor vedea in mod clar in rezultatele proaste la bacalaureatul de peste 4 ani, fara indoiala. Sa nu ne mai miram atunic de unde au aparut ele. Cred insa ca va pune probleme mari profesorilor, care , nu vor sti cum sa predea: petru cei foarte buni sau pentru cei foarte slabi din aceeasi clasa. Nu mai are un reper in elevul modal, care sa focalizeze predarea.
      4. Amindoi. Iluzia ca ca un elev e mai bun decit efectiv este e paguboasa si pentru el (il face sa creada ca merita mai mult decit e cazul si ca nu e cazul sa munceasca mai mult), si pentru parinte, care va fi si mai putin luat in seama cind ii spune copilului sa mai puna mina pe carte.
  • Profesor de liceu (Joi, 4 iulie 2013, 11:31)

    Volo [anonim]

    Buna ziua, domnule ministru! Sunt profesor de liceu si ma confrunt anual cu problema nivelului scazut de educatie al elevilor. Putine sunt varfurile, e adevarat ca din ce in ce mai "destepte" ca sa zic asa, insa nivelul mediei este foarte jos. Drept pentru care multi nu au ce cauta la liceu, ci la scoala profesionala. Cu rezultatele de anul asta de la evaluare, credeti ca se va mai duce cineva la profesionala?
    Care credeti ca e soarta invatamfftului profesional?
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 15:02)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Volo

      Daca luam in seama faptul ca unul din patru elevi nu a reusit sa promoveze evaluarea nationala, cred ca avem candidati pentru scoala profesionala si in acest an, poate nu atit ca anul trecut. Principalul factor de destabilizare pentru invatamintul profesional: notele foarte mari date de profesorii din gimnaziu, care nu ii ajuta deloc pe elevi sa isi dea seama de ce pot si ce nu pot. Le da mereu iluzia ca stiu mai mult decit stiu. Cred si ca ar fi bine ca scolile profesionale sa isi promoveze mai vocal oferta in gimnaziu. Sunt sigur ca, in viitor, un absolvent de scoala profesionala, care insa face lucru de calitate va fi mult mai pretuit decit un absolvent de studii superioare care face o munca de mintuiala
  • Piata muncii (Joi, 4 iulie 2013, 11:36)

    europeanu [anonim]

    Ce se intampla, domnule, cu piata muncii? Vad ca incepem sa o pacalim inca de la terminarea gimnaziului. Evaluarea nationala nu mai are nicio valoare, bac-ul se duce si el usor la vale.

    Ce sansa are o tara cu un sistem de educatie vraiste sa atraga investitori straini? Mai putem vorbi de forta de munca ieftina si buna in Romania?


    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 15:12)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui europeanu

      Cel mai grav lucru scos in evidenta de evaluarea nationala nu sunt notele foarte mari ci faptul ca 25% dintre elevii de gimnaziu nu reusesc sa promoveze examenul nici macar atunci cind subiectele sunt foarte usoare. Acest lucru ar trebui sa ne ingrijoreze la maximum, el arata cit de prost functioneaza invatamintul gimnazial. Acest lucru l-ar ingrijora si pe un investitor strain, nu notele mari si coeficientul de promovabilitate cu 10 % mai mare decit anul trecut.
  • China chinezilor (Joi, 4 iulie 2013, 11:45)

    Florin Badiu [anonim]

    Domnule ministru,

    Va retin ca primul ministru care s-a tinut de cuvant in tara asta. Aveti imaginea unui om corect, intransigent si care nu se pacaleste singur. Pentru asta va adresez urmatoarele intrebari:
    UK pune biciul pe elevi si pe profesori, si nu din prostie, ci cu un scop. De la ei a venit si vorba: daca nu incepem sa muncim precum chinezii, vom fi noi chinezii chinezilor.

    Avand in vedere ce s-a intamplat anul asta la noi, credeti ca daca o tinem asa Romania se va transforma in China chinezilor?

    Principala problema a invatamantului sta in calitatea profesorilor (educativa si morala) sau in altceva?

    Am facut un master in strainatate si abia la final mi-am dat seama de ce nu iau note mari acolo, desi in Ro aveam numai 9-10. Cursul reprezinta in strainatate minimum minimorum, fara bibliografia in plus parcursa esti o lepra. La final, cand am realizat unde greseam, am luat nota maxima la acele examene, insa era prea tarziu. De ce nu incetam cu ipocrizia: ce stie la noi un copil de clasa X, in afara invata la facultate?

    Va multumesc!
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 15:23)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin Badiu

      Cind 1 din 4 elevi de gimnaziu nu promoveaza examenul national nici atunci cind subiectele sunt foarte usoare inseamna ca sistemul de invatamint gimnazial e la pamint. DA, calitatea profesorilor e principalul factor care influenteaza performantele elevilor (inaintea pib-ului alocat educatiei, inaintea cuantumului salariilor cadrelor didactice-vezi studiul McKinskey de acum 3 ani). Rezultatele din acest an arata, in primul rind , calitatea foarte slaba a profesorilor. Stiu ca nu e popular sa spui acest lucru, dar e un adevar demonstrat stiintific.Si eu cred ca trebuie scurtate vacantele si intensificata munca cu elevii in scoala, altfel nu vom mai conta pe piata globala a muncii. Avem cel mai scurt an scolar din Europa!
  • Inselaciune (Joi, 4 iulie 2013, 14:20)

    Varimir [anonim]

    Care este efectul inselarii asteptarii copiilor? Acum doi ani vorbeati, tot aici, despre responsabilizarea adolescentilor prin introducerea camerelor video. S-au introdus camere anul trecut si la evaluare. Am avut asadar responsabilizare plus recompensa pe merit. Pentru prima oara in multi ani.

    Vine apoi momentul 2013, cand copiii seriosi s-au pregatit, oricare ar fi fost nivelul lor, iar tot sistemul s-a prabusit prin niste examene usoare si note mari pentru toti. Ce se intampla, psihic, moral, axiologic cu acesti copii?
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 15:37)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Varimir

      Invatamintul romanesc s-a transformat (cu unele exceptii notabile) intr-o fabrica de iluzii. Se dau note mari in gimnaziu, acum se dau note mari la evaluarea nationala, se dau note mari in liceu, se dau note mari in facultate pentru ca facultatile sa isi pastreze studentii, principala sursa de finantare. Se dau note mari peste tot, fie din mercantilism fie pentru a ascunde calitatea proasta a prestatiei didactice.De ce? Pentru ca nu exista nicio legatura intre calitatea muncii pe care o faci si recompensa financiara pe care o primesti. Un profesor bun si unul slab primesc acelasi salariu. O scoala buna sau o scoala slaba primesc aceeasi finantare. O universitate de stat buna si una slaba primesc aceeasi finantare per student ! Pina cind nu vom avea finantarea pe criterii de performata si a profesorului si a institutiei de invatamint nimic nu se va modifica. Majoritatea nu va fi insa de acord cu aceasta perspectiva, de aceea finantarea dupa criterii de performanta se va face doar de catre cineva care va avea curajul sa fie impotriva majoritatii.
  • mizerie (Joi, 4 iulie 2013, 14:53)

    Isabela [anonim]

    Sunt mama unui copil care tocmai a dat evaluarea si care a facut contestatie la limba romana. Avea 9.35 si in urma recorectarii a primit 9.80, dar nota a ramas tot 9.35. A avut o greseala care ei i-a fost sanctionata si unei colege care a luat 10 de la prima corectare nu i-a fost sanctionata. Intrebarea mea este: cu e e vinovat copilul meu care pierde la nota finala 12 sutimi din cauza a doi profesori care au corectat initial lucrarea adica in loc sa aiba media de admitere 9.91 va avea 9.79? Cum e posibil ca un copil care e corigent la matematica pe un semestru sa aiba 9.20 la matematica? De ce s-au dat subiecte atat de usoare? Cum se poate face diferenta intre copiii buni si muncitori si puturosii care oricum au obtinut note de trecere? De ce va bateti joc de copiii care intr-adevar munces si care nu sunt prosti si nici indolenti? De ce le sfidati munca acestor copii si-i faceti sa fie dezcustati de invatamantul romanesc si de sistemul de non-valori pe care-l promovati cu medii mari in acest fel?
    • raspuns (Joi, 4 iulie 2013, 15:41)

      Mircea Miclea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Isabela

      Vedem acum efectele unei evaluari facute "dupa ureche", fara niciun temei stiintific. e regretabil!
  • Nota Redactiei (Joi, 4 iulie 2013, 16:07)

    Raluca Pantazi [utilizator]

    Intalnirea online s-a incheiat. Va multumim!
  • Proiecte (Joi, 4 iulie 2013, 19:00)

    cristi [anonim]

    Cand se va termina cu participarea la diverse proiecte de catre unii profesori si inspectori care pleaca in strainatate in timpul anului scolar si raman clase de elevi si nu fac orele? Cunosc clase cand la discilpine predate de catre inspectori scolari( si nu numai) s-au facut un sfert din nr de ore dintr-un semestru. Toti profesorii isi fac dosare cu hartii peste hartii, stau cu sabia deasupra capului ca vine restrangerea de activitate, gradatiile de merit se dau dupa niste criterii care cer activitati din ce in ce mai ciudate, doar de munca la ore nu se tine cont. De exemplu eu, ca profesor la disciplina X in colaborare cu altul de la disciplina Y organizez in scoala un concurs de numarat frunzele care cad. Este foare apreciat si conteaza enorm la gradatia de merit. Acesta este un exemplu doar. Pana cand nu se va aprecia efectiv munca la ore, si nu prin notele obtinute de elevi ( ca evident ca vor fi umflate artificial) ci prin rezultatele la concursurile de specialitate recunoscute de minister, pana cand examenele de admitere la licee si facultati nu vor reveni la cele care au fost altadata,pana cand interventia celor de sus pentru copii de bani gata nu va inceta, invatamantul va merge din ce in ce mai prost.
    Este o realitate trista, dar adevarata!
  • Fuguta la manuale si uitati-va peste ele! (Joi, 4 iulie 2013, 19:13)

    George [anonim]

    Nu timpul acordat orelor de curs conteaza- ci calitatea invatamantului predat.
    V-ati uitat pe manualele de la clasele 5-8?
    Vi se pare ca sunt bine explicate?
    Vi se par ca ating probleme clasice - asa cum de fapt se dau la admiteri?
    Vi se pare ca treateaza pb care se vor folosi in urmatorii ani de studiu?
    Ati incercat sa rezolvati macar cateva probleme de matematica de clasa a 5-a?
    Ati reusit ? Eu sunt 100 % ca nu. Sau intr-un timp de 5 ori mai mare decat cel normal.
    Pestele de la cap se impute. Deci - de la manuale.
    Comparati o matematica de Gheba si o matematica de acum. Ce s-au schimbat?
    O sa va cruciti. Nu mai vorbim de gramatica, de limbi straine. Deci, curatenie la manuale nu la ore - ca romanii - sa stam 12 ore la servici dar efectiv sa muncim 3.
  • De ce nu se poate asigura admiterea (Joi, 4 iulie 2013, 19:46)

    Mihail [anonim]

    la liceu pe locuri separate pt olimpicii din gimnaziu?
    Se stie ca premiantii nationali sau internationali din liceu pot intra la facultate fara examen (asa cum era si inainte de '89).
  • Teme pentru acasa vs scurtare vacante (Joi, 4 iulie 2013, 21:06)

    matei [anonim]

    Domnule Miclea ideea asta cu scurtarea vacantelor e valabila in tari normale unde NU SE DAU TEME PENTRU ACASA!!
    Nu o sa vedeti dupa ora 17 in UK elevi facind sute de exercitii la matematica pentru tema de a doua zi.
    E cazul sa va treziti voi profesorii!
    Mult nu inseamna si de calitate!
  • :( (Joi, 4 iulie 2013, 22:33)

    owl [utilizator]

    nu numai gimnaziul este in metastaza, ci tot invatamantul. Plecand de la educatoarea ce tine copii la gradinita in fata televizorului pus pe desene animate, continuand cu invatatoarea care obliga parintii sa cumpere x culegeri, apoi profesorii de gimnaziu si liceu ce obliga practic elevii sa vina la meditatii... manuale pline de prostii inutile, intr-o epoca multimedia.... peste astea, salarii de maturator la profesori, copii ce nu inteleg rostul cititului sau al calculelor in minte, cat timp societatea are in varf oameni fara carte....

    n-ai nici o sansa sa schimbi ceva, de unul singur, oricat de ministru ai fi. Poate solutia e sa pregatesti un grup de elite, care sa produca schimbarea necesara peste 20 de ani...daca mai rezita cineva pana atunci...
  • Calitate nu cantitate (Joi, 4 iulie 2013, 22:49)

    Ruxandra [anonim]

    Da, nu cantitatea e problema ci calitatea cursurilor, a lectiilor. Profesorii sunt slabi, ce sa faci cu ei mai mult în scoală? Problema nr unu este nepriceperea profesorilor de a preda si reducerea vacantelor nu rezolva asta. poate mergem la cauza, un invatamint pedagogic mai bun, nu ? poate o curricula buna, poate manuale adaptate.
  • TOATA LUMEA CONSTATA SI-ATAT! (Joi, 4 iulie 2013, 23:08)

    Father Nicky [anonim]

    Nici domnul Mircea Miclea, a carui expertiza in domeniu este cunoscuta, nu face altceva! Si de altfel nici nu poate face altceva! Pentru ca stie foarte bine cum stau lucrurile in "educatie" si nu numai! Intr-o tara aflata in proximitatea falimentului, invatamantul. fie el si gimnazial, nu are cum sa mearga bine! De fapt, nu are cum sa mearga! Si daca inca mai merge se datoreaza din ce in ce mai putinilor "dascali din vocatie", care mai "populeaza"(inca) cancelariile! Din urma nu prea vine nimeni, iar cei care "esueaza" in invatamant din lipsa(temporara) de alte solutii si alternative nu au nici o chemare catre "apostolat"! De fapt, din urma nu mai vine NIMENI!
    Cine dintre Dvs.stimati parinti, v-ati indruma fiul sau fiica sa urmeze o cariera didactica?! Pentru ce "motive superioare" un tanar ar face 3 ani de licenta, 2 ani de masterat didactic si 1 an de "ucenicie" sub indrumarea unui "mentor", pentru ca in final, in cel mai fericit caz, sa primeasca o titulatura la Izvoarele Sucevei(acolo unde se agata harta in cui!), unde va primi un salariu(de incepator) de 800 de lei! Cu acesti bani, stimati parinti, fiul sau fiica Dvs. trebuie sa manance, sa se imbrace, sa se incalte, sa-si cumpere tot felul de "maruntisuri" necesare, intr-un cuvant: sa traiasca! Asa ca, fiul sau fiica va va scrie un SMS in care o sa va roage sa continuati sa-i trimiteti suma "modica" lunara, asa cum ati facut si in timpul facultatii! Si dupa 10 ani, cand fiul sau fiica Dvs. va fi ajuns "in ultimul grad"(gradul didactic I), desi suma initiala s-a dublat, ve-ti continua sa "cotizati" pentru ca intre timp au aparut doi copii, rate la casa, la masina, samd!
    Salariul mediu orar din invatamantul preuniversitar romanesc este de 9,3 lei net (2,09 euro)! Care este situatia la partenerii din UE? Cel mai mare salariu orar pentru profesorii de şcoală generală este în Luxemburg, respectiv 85 de euro/pe ora! Cel "mai mic" in Ungaria:16 euro/pe ora!
    Care vrei sa "te faci" profesor(de gimnaziu) neamule?!
  • generalizari (Vineri, 5 iulie 2013, 19:29)

    Tavi [anonim]

    Domnule profesor, asa nu-mi plac generalizarile.... uitati-va putin la mediile de absolvire, nu sunt uriase. Imi displace cand generalizati..." Rezultatele din acest an arata, in primul rind, calitatea foarte slaba a profesorilor. Stiu ca nu e popular sa spui acest lucru, dar e un adevar demonstrat stiintific.", uitand ca s-au evaluat national doar doua materii si n-au promovat decat 1 din 4. In rest, de acord cu dvs.
  • superficiale observatii! (Duminică, 7 iulie 2013, 8:15)

    Iolanda [anonim]

    E usor sa dai cu piatra dar saracia nu a avut niciodata o parte buna. Intr-un sistem de valori subminat de saracie nu vor fi niciodata rezultate bune. Vorbiti de an scolar scurt, de manuale performante, ati uitat sa spuneti de un mediu de invatare performant, adica scoli dotate, manuale adecvate si actualizate, profesori motivati, an scolar lungit pt ca este sistem after school si tot felul de activitati ce nu streseaza elevul ca si acum cu teme kilometrice! Nu neaparat tagma profesorilor e vinovata, ci sistemul ce te obliga sa traiesti cu aer si minciuni electorale. M-am cam saturat sa se ia toti de profesori iar esenta problemei sa fie evitata intentionat. Facturile si doar faptul de a trai costa iar ca sa hartuiesti omul asteptand sa faca calitate cand abia traieste mi se pare lipsit de bun-simt si o incalcare a drepturilor omului. Prefer un socialism democratic decat o democratie salbatica. Apropo, ati putea sa incepeti sa platiti profesorii dupa munca, ca sunt unii ce si-au facut tot felul de "mastere" pe net si nu fac nimic deoarece spun ca ei sunt superior pregatiti, nu e nevoie sa munceasca! De asta ce ziceti?
  • scoala (Duminică, 7 iulie 2013, 10:18)

    vasile [anonim]

    domnul miclea a accentuat haloul unui aspect de care nu se preocupa nimeni. nici el. cum te invata scoala sa te adaptezi la realitatile vietii. la inceputul secolului 19, cand von Humboldt a pus umarul la crearea sistemului universitar german, dupa 30 de ani se constata un salt deosebit al fortei germaniei in peisajul politic si social european. pe la mijlocul secolului 19, cand cuza a pus umarul la dezvoltarea sistemului universitar romanesc, s/a inregistrat un impact apropiat?!? doar discursul public, si acela sanctionat serios de caragiale. aspectul superficial al educatiei se razbuna.
  • Anul scolar (Duminică, 7 iulie 2013, 13:25)

    Cristina [anonim]

    Saptamana "Scoala altfel..." sau cum este ea numita anual mi se pare total aiurea plasata. Anul acesta cand elevul si-a intrat putin in ritm a venit scoala aceasta... apoi vacanta, apoi iar la scoala si ce sa vezi, mai vine si 1 mai...cu o alta pauza bine-meritata! Deci ritmul scolar a fost facut praf... Ca sa nu mai zic de simularile din timpul anului care dau peste cap tot procesul de invatamant din scoala. Daca tot se vrea acest program (Scoala altfel...) ar trebui plasat in ultima saptamana de scoala... chiar daca pentru unii elevi s-a terminat scoala (ma refer la clasele a VIII-a si a XII-a).
  • parere la care tin (Duminică, 7 iulie 2013, 14:11)

    tepii arciului [anonim]

    De ce aduceti in discutie calitatea slaba a profesorilor? Numarul mare de absolventi ai Univ cu bani, care vad facultatea cand se inscriu si cand platesc taxa, eventual cand isi ridica diploma va este cunoscut? De cativa ani buni scriu despre faptul ca aceste institutii trebuie rase de pe fata pamantului. (Mi-a zis un masterand care facea un studiu ca sunt hitlerista)La titularizare e de jaleeeee, HABAR NU AU CU CE SE MANANCA INVATAMANTUL !!!! De ce nu le place studentilor la practica acolo unde mentorii sunt exigenti? Fiindca sunt invatati cu usorul trai! Cum sa fie la ISJ inspectori gen , adj, de specialitati care provin din licee unde procentul de promovabilitate este intre 5-10%, dar mai ales pusi de partid pentru ca au adunat spaga de la bac, bani de la masluielile cu gradatii de merit?
  • Adevărata față a învățământului_1 (Duminică, 7 iulie 2013, 15:28)

    Un profesor de matematică [anonim]

    Calitatea profesorilor despre care vorbiți provine și din modalitatea prin care, în ultimii ani, aceștia promovează facultățile de profil (ce semnificație poate avea promovarea unei facultăți doar prin susținerea lucrării de licență...să fim serioși, unii am dat și examen de licență!). Mulți dintre profesorii de limba română provin din rândurile învățătorilor, fără să dea concurs pentru a trece de la stadiul de învățător la cel de profesor. Un număr important de astfel de profesori "proveniți" predau la clase de liceu !!!
    NU MAI LOVIȚI ÎN PROFESORII DIN MEDIUL RURAL! ELEVII ACEIA DE LICEU SLABI, MEDIOCRII, BUNI ȘI FOARTE BUNI SUNT RODUL ACESTOR PROFESORI! Știați că mulți dintre ei își alocă multe ore pentru alfabetizarea elevilor de clasa a V-a, pentru învățarea propriu-zisă a tablei înmulțirii, pentru diverse consilieri apărute în urma deselor probleme familiale născute din viața la țară trăită în România? Un profesor de matematică "de la țară", așa cum cu răutate este etichetat, nu are timpul necesar antrenării corespunzătoare a tuturor elevilor unei clase în scopul promovării unui examen național, fie el și cu subiecte ușoare, atâta timp cât el are și sarcinile amintite anterior! În plus, mulți dintre profesorii din mediul rural sunt cadre didactice navetiste, cu familii, cu problema veșnică a nerespectării legii decontării cheltuielilor de transport. Toate acestea contează enorm, domnule Miclea!
    Unde este profesorul itinerant? Unde este psihologul școlar? Aaaa, statul nu are bani să-i plătească, motiv pentru care auzim la nesfârșit răspunsul: "posturile sunt blocate"! Unde este aportul și sprijinul familiei în relația cu școala? Aaaa, familia nu are timp, resurse materiale, intelectuale pentru a se ocupa și spune că școala trebuie să se îngrijească 100 %!
  • adevărata față a învățământului_2 (Duminică, 7 iulie 2013, 15:43)

    Un profesor de matematică [anonim]

    lăsați anul școlar așa cum este! mai bine faceți în așa fel încât profesorii să nu mai fie nevoiți să participe la prea multe concursuri cu elevii, să bifeze atât de multe cursuri așa-zis de perfecționare (care acum 15 ani nu existau), să completeze atât de multe hârtii, să ajungă să se urască între ei datorită modului incorect în care, în unele cazuri, se acordă mult hulita gradație de merit, de exemplu, să parcurgă programe stufoase și inadaptate cerințelor actuale ale unei piețe a muncii strâns legate de nivelul de pregătire al ocupanților etc.!
    de ce nu amintiți că sistemul constrânge de la sine promovabilitatea în sensul că, sub un anumit număr de elevi o clasă nu mai poate exista, dispărând în acest fel posturi, destine și nu numai? mai puteți vorbi, în acest caz, despre aplicarea, în mod egal, a standardelor de evaluare? mai putem noi evalua corect, fidel și obiectiv elevii unei clase care numără 14-15 copii în condițiile date și, în plus, ale plății per elev?
    d-le fost ministru puteați să vă gândiți la aceste lucruri încă de pe vremea mandatului dvs. și, poate acum, nu mai vorbeam despre actualele probleme!
    coborâți printre noi, ieșiți din birourile luxoase, renunțați la verificările formal-constatatoare bazate pe procese verbale, participați la ore alături de noi și atunci putem sta de vorbă!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version