La primul examen din cadrul Evaluarii Nationale 2013, cel de Limba si literatura romana, au participat 161.724 de elevi. Un candidat a fost eliminat, deoarece a fost surprins cu telefonul mobil. Din cauza faptului ca mai multi elevi au intampinat dificultati in ceea ce priveste deplasarea, in 10 centre din Bucuresti si alte 7 judete a fost necesara folosirea subiectelor de rezerva. In aceste situatii, examenul a inceput la ora 13.30, a anuntat Ministerul Educatiei printr-un comunicat remis HotNews.ro.

Limba romana - Subiecte de rezervaFoto: edu.ro
  • Comparatie cu examenul din 2012: Anul trecut, la examenul de Limba si literatura romana s-au prezentat 166.830 de elevi, cu 20% mai putini "decat ne-am fi asteptat", anunta ministrul de la acea vreme, Liviu Pop. Si in 2012 un elev a fost dat afara din examen pentru ca a incercat sa foloseasca telefonul mobil (Sursa)

Marti, 25 iunie, absolventii claselor a VIII-a au sustinut primul examen din cadrul Evaluarii Nationale 2013: proba la Limba si literatura romana. 161.724 de elevi au participat la acest examen, iar 3.694 de elevi au absentat.

Din cauza faptului ca mai multi elevi au intampinat dificultati in ceea ce priveste deplasarea, in 10 centre din municipiul Bucuresti si alte 7 judete - Teleorman, Dolj, Constanta, Hunedoara, Calarasi, Iasi, Valcea - a fost necesara folosirea subiectelor de rezerva. In aceste situatii, examenul a inceput la ora 13.30, a anuntat Ministerul Educatiei printr-un comunicat remis HotNews.ro.

Descarca de aici Subiectele de Rezerva pe care le-au rezolvat acesti absolventi

Descarca de aici Baremul pentru Subiectele de Rezerva

Subiectele de Rezerva

"Limba si literatura romana

Varianta 5

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.

SUBIECTUL I (42 de puncte)

Citeste, cu atentie, textul:

Se uita lung fiul de imparat cum martoaga imbuca cu lacomie din jar, dar nu zise nimic, gandea insa in mintea sa: daca ma voi duce cu schiloada asta, nu stau bun ca o sa ajung departe; numai imprejurarea ca manca foc il facu sa nu creaza ca muma-sa l-ar fi pacalit. Calul insa [...] zise:

- Drag domnul meu, stiu ce gandesti, dar nu te teme, bun e Dumnezeu si buna minte ti-a dat de m-ai cautat, gata-te de cale, dar pana atuncea mai da-mi un vrav* bun de jar sa ma satur, apoi imi porunceste cum sa merg: ca vantul sau ca gandul?

Si merse fiul imparatului cu martoaga acasa; fratii cei mai mari nu-si putura stapani rasul cand il vazura cu ce cal voieste a pleca, ba cel mai mare chiar zise in batjocura:

- Pare-mi-se ca de ceilalti te temi.

Tata-sau insa nu se invoia odata cu capul a-l lasa sa plece cu acel cal, dar, dupa multa rugare, in urma zise:

- Acum fa ce stii, eu nu ma mai amestec.

Si dete feciorul un vrav mare de jar calului [...], care sforai o data de tot scantei ii iesira pe nari, apoi se scutura de ii cazu tot parul de pe el si ramase numai un par luciu-galben ca aurul si era acum calul mai frumos decat toti cati ii avea imparatul. Atunci zise imparatul:

- Cu calul acesta am umblat si eu a peti.

Dupa aceea, intra feciorul in chilia imparatesei sa-si ia ramas-bun, iar ea il saruta si-i dete trei lucruri: un inel, un ceas si o ladita de aur. Aceste trei daruri aveau un pret foarte mare, deoarece inelul raspandea lumina ca soarele, ceasul stralucea tot ca soarele, si daca il puneai pe masa deschis, canta mai frumos decat toate muzicile din lume, iar ladita asemenea era stralucitoare ca un soare si cand o puneai pe masa si o deschideai, ieseau din ea cele mai bune mancari si bauturi ce sunt pe asta lume. Dupa aceea, isi incinse palosul cel ruginit, isi lua sanatate buna de la tata-sau si de la frati si hai la drum. Apoi il intreba calul:

- Domn, domnutul meu, dar cum sa te duc: ca vantul sau ca gandul?

- Sa ma duci ca gandul, raspunse feciorul si incepura a merge intai mai lin, apoi tot mai tare pana nu se mai vedeau.

(Craiasa Zanelor, basm cules de Ion Pop-Reteganul)

*vrav, vraf, s.n. - gramada, maldar, morman

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Transcrie din text cate un cuvant obtinut prin derivare, prin compunere si prin schimbarea valorii gramaticale. 6 puncte

2. Explica rolul celor doua puncte in secventa: Atunci zise imparatul: - Cu calul acesta am umblat si eu a peti.6 puncte

3. Selecteaza o personificare si o enumeratie din fragmentul dat. 6 puncte

4. Numeste doua moduri de expunere utilizate in text. 6 puncte

5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte (3-5 randuri), semnificatia secventei: Si dete feciorul un vrav mare de jar calului [...], sforai o data de tot scantei ii iesira pe nari, apoi se scutura de ii cazu tot parul de pe el si ramase numai un par luciu-galben ca aurul si era acum calul mai frumos decat toti cati ii avea imparatul.6 puncte

B. Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte (15-25 de randuri), in care sa evidentiezi trasaturile unui personaj din fragmentul citat. 12 puncte

In compunerea ta, trebuie:

- sa numesti doua mijloace de caracterizare a personajului ales;

- sa ilustrezi doua trasaturi ale personajului cu exemple adecvate, selectate din fragmentul citat;

- sa ai un continut adecvat cerintei;

- sa respecti limitele de spatiu indicate.

SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)

Citeste, cu atentie, textul:

Masivul Rarau este unul dintre cei mai indragiti munti din Carpatii Orientali, nu numai pentru frumusetea locurilor, binecuvantate de existenta catorva manastiri si schituri deosebite, ci si pentru fascinatia exercitata de bine-cunoscutele Pietre ale Doamnei, imensele stanci pe seama carora circula legende care dateaza de pe vremea lui Petru Rares - sotia si averea sa ar fi fost ascunse prin aceste locuri, de teama navalirilor tatare. In amintirea acelor intamplari si a stancilor salvatoare, impunatoarele formatiuni calcaroase au fost denumite Pietrele Doamnei. Dincolo de bogatiile care ar zacea tainuite si acum in maruntaiele stancoase, se crede ca adevaratul tezaur este de natura energetico-spirituala, intregul areal* fiind o poarta de accedere* spre alte lumi, la fel ca in cazul arealului din Bucegi. Adevar sau fictiune, nu putem sti sigur, cert este ca turnurile Pietrelor Doamnei, masurand 70 m, atrag ca un magnet drumeti temerari, dar si turisti obisnuiti care vin fie dinspre Campulung Moldovenesc, fie dinspre Vatra Dornei. Despre aceste pietre s-a spus ca sunt o 'catedrala a naturii', un veritabil 'templu carpatin', o mareata 'zidire ciclopica', o cetate de piatra ce se lasa anevoie cucerita.

(Adina Baranovschi, Altare ciclopice in Carpati, in revista Terra Magazin)

*areal, s.n. - arie specifica de raspandire a unei specii, a unei clase etc. de plante sau de animale

*accedere, s.f. - acces, patrundere, intrare

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte din textul dat:

- un motiv pentru care masivul Rarau este indragit de turisti;

- dimensiunea turnurilor Pietrelor Doamnei. 4 puncte

2. Scrie numele autorului si titlul articolului din care este extras fragmentul dat. 4 puncte

3. Mentioneaza ce parte de vorbire este fiecare cuvant subliniat din secventa: imensele stanci pe seama carora circulalegendecare dateaza de pe vremea lui Petru Rares. 4 puncte

4. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate din secventa: In amintirea acelor intamplari si a stancilor salvatoare, impunatoarele formatiuni calcaroase au fost denumite Pietrele Doamnei.4 puncte

5. Transcrie doua propozitii subordonate din fraza urmatoare, precizand felul acestora: Despre aceste pietre s-a spus ca sunt [...] o cetate de piatra ce se lasa anevoie cucerita.4 puncte

6. Construieste o fraza alcatuita din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata completiva indirecta introdusa prin conjunctia subordonatoare ca. 4 puncte

B. Redacteaza o scurta naratiune de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa prezinti o intamplare petrecuta la munte. 12 puncte

In compunerea ta, trebuie:

- sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;

- sa precizezi doua elemente ale contextului spatio-temporal;

- sa ai un continut adecvat cerintei;

- sa respecti limitele de spatiu indicate.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie.

Vei primi 12 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea compozitiei - 1 p.; coerenta textului - 2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 2 p.; asezarea corecta in pagina, lizibilitatea - 2 p.)"

Baremul pentru Subiectele de Rezerva

  • Se puncteaza oricare alte formulari / modalitati de rezolvare corecta a cerintelor.
  • Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem. Nu se acorda fractiuni de punct.
  • Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.

SUBIECTUL I (42 de puncte)

A. 1. cate 2 puncte pentru transcrierea oricarui cuvant obtinut prin derivare (de exemplu: lacomie, ladita), a oricarui cuvant format prin compunere (de exemplu: numai, ramas-bun) si a oricarui cuvant format prin schimbarea valorii gramaticale (de exemplu: domnul meu; acel cal) 3x2p=6 puncte

2. explicarea rolului celor doua puncte in secventa data (de exemplu: marcheaza inceputul vorbirii directe) 6 puncte

3. cate 3 puncte pentru selectarea oricarei personificari (de exemplu: Calul insa [...] zise; Apoi il intreba calul) si a oricarei enumeratii din textul dat (de exemplu: un inel, un ceas si o ladita de aur) 2x3p=6 puncte

4. cate 3 puncte pentru numirea a doua moduri de expunere utilizate in text (de exemplu: naratiunea, dialogul) 2x3p=6 puncte

5. prezentarea adecvata a semnificatiei secventei, in limitele de spatiu indicate 6 p./prezentarea partial adecvata a semnificatiei secventei, in limitele de spatiu indicate 3 p./incercare de prezentare a semnificatiei secventei 1 p. 6 puncte

B.

- cate 2 puncte pentru numirea oricaror doua mijloace de caracterizare a personajului ales 2x2p=4 puncte

- cate 2 puncte pentru ilustrarea oricaror doua trasaturi ale personajului, cu exemple adecvate, selectate din fragmentul citat 2x2p=4 puncte

- adecvarea continutului la cerinta (claritatea si coerenta ideilor; echilibru intre partile compunerii) 2 p./continut partial adecvat 1 p. 2 puncte

- respectarea limitelor de spatiu indicate 2 puncte

SUBIECTUL al II-lea

A. 1. cate 2 puncte pentru formularea corecta a celor doua enunturi cerute (de exemplu: Masivul Rarau este indragit pentru frumusetea locurilor.; Turnurile Pietrelor Doamnei masoara 70 de metri.) 2x2p=4 puncte

2. cate 2 puncte pentru scrierea numelui autorului si a titlului articolului 2x2p=4 puncte

3. cate 1 punct pentru mentionarea fiecarei parti de vorbire (imensele - adjectiv propriu-zis; circula - verb predicativ; legende - substantiv comun; care - pronume relativ) 4x1p=4 puncte

4. cate 2 puncte pentru precizarea fiecarei functii sintactice (salvatoare - atribut adjectival; formatiuni - subiect) 2x2p=4 puncte

5. - cate 1 punct pentru transcrierea celor doua propozitii subordonate din fraza data 2x1p=2 puncte

- cate 1 punct pentru precizarea felului fiecarei propozitii subordonate transcrise: propozitie subordonata subiectiva; propozitie subordonata atributiva 2x1p=2 puncte

6. construirea unei fraze alcatuite din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata completiva indirecta, introdusa prin conjunctia subordonatoare ca4 puncte

- 1 punct pentru construirea unei fraze alcatuite din doua propozitii

- 3 puncte pentru construirea corecta a propozitiei subordonate indicate introduse prin conjunctia subordonatoare ca

B. - relatarea unei intamplari, respectand succesiunea logica a evenimentelor 4 p./relatarea unei intamplari, fara respectarea succesiunii logice a evenimentelor 2 p. 4 puncte

- cate 2 puncte pentru precizarea fiecaruia dintre cele doua elemente ale contextului spatio-temporal 2x2p=4 puncte

- adecvarea continutului la cerinta (claritatea si coerenta ideilor; echilibru intre componentele compunerii) 2 p./continutul partial adecvat 1 p. 2 puncte

- respectarea limitelor de spatiu indicate 2 puncte

12 puncte se acorda pentru redactare, astfel:

- unitatea compozitiei1 punct

- coerenta textului2 puncte

- registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului2p./adecvarea partiala 1p.2 puncte

- ortografia (0-2 erori-3p./ 3 erori - 2p./ 4 erori - 1p./ 5 sau mai multe erori - 0p.) 3 puncte

- punctuatia (0-3 erori-2p./ 4 erori - 1p./ 5 sau mai multe erori - 0p.) 2 puncte

- asezarea corecta a textului in pagina1 punct

- lizibilitatea1 punct

Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a continua miercuri, 26 iunie, cu proba la Limba si literatura materna, respectiv joi, 27 iunie, cu proba de Matematica.

Afisarea primelor rezultate este programata sambata, 29 iunie (pana la ora 16.00). In aceeasi zi, in intervalul orar 16.00-20.00, pot fi depuse contestatiile, care vor fi solutionate in zilele de 30 iunie, 1 iulie si 2 iulie. Afisarea rezultatelor finale (dupa contestatii) va avea loc in data de 3 iulie.

Citeste si: