Ministerul Afacerilor Externe il acuza pe fostul presedinte al Institutului Cultural Roman (ICR) de critici nefondate la adresa MAE, exprimandu-si "regretul ca domnul Andrei Marga, fost ministru al Afacerilor Externe pentru o perioada, prefera sa incerce sa discrediteze institutia noastra decat sa isi asume in mod corect si onest responsabilitatile si esecurile pentru activitatea ICR in perioada mandatului sau". Intr-un comunicat remis HotNews.ro, diplomatia romana sustine ca au existat cazuri cand ICR a transmis MAE propuneri de schimbare din functie sau solicitari de numire a unor directori "cu mult timp inaintea expirarii mandatelor legale ale actualilor titulari" ori "fara a fi insotite, potrivit reglementarilor in vigoare, de o motivatie".

"Ministerul Afacerilor Externe a luat act cu surprindere de obstinatia cu care domnul Andrei Marga transmite public informatii eronate privind modul in care Institutul Cultural Roman a cooperat cu Ministerul Afacerilor Externe, in timpul mandatului domniei sale. Pentru corecta informare a opiniei publice mentionam ca, la solicitarea fostului presedinte ICR, Andrei Marga, in perioada septembrie 2012 - iunie 2013, au fost retrasi si trimisi la post un numar de 9 referenti. De asemenea, in aceeasi perioada si-au incheiat misiunea un numar de 13 directori si directori adjuncti, dintre care 5 inainte de incheierea mandatului si au fost numiti si trimisi la post un numar de 15 directori si directori adjuncti", afirma MAE in comuncat, cu privire la afirmatiile fostului presedinte ICR, care a acuzat ministerul ca actioneaza cu o "enorma incetineala" in emiterea aprobarilor.

"Mentionam ca procedurile de pregatire pentru plecarea la post sunt stabilite de cadrul legal, iar durata parcurgerii acestora nu depinde de vointa Ministerului Afacerilor Externe. Afirmatiile privind tergiversarea de catre minister a procedurilor sunt facute fie din neintelegerea cadrului legal, fie din rea vointa", afirma MAE.

"Dupa schimbarea legislatiei, rolul determinant in revocarea si numirea la post a directorilor si directorilor adjuncti revine Comisiilor de cultura si politica externa din Senat, Ministerul Afacerilor Externe avand doar rolul de avizator. Facem precizarea ca ultimele solicitari in acest sens, in numar de 8 (sase propuneri de numire si doua propuneri de revocare), inaintate de fostul presedinte ICR, au fost procesate la nivelul Ministerului Afacerilor Externe in mai putin de o saptamana", mai sustine ministerul.

Potrivit diplomatiei romane "au existat cazuri in care ICR a solicitat MAE sa initieze proceduri de numire a unor directori sau directori adjuncti cu mult timp inaintea expirarii mandatelor legale ale actualilor titulari fara avansarea propunerii de retragere anticipata a acestora", MAE precizand ca "nu a dat curs acestui tip de solicitari, venite din partea ICR, intrucat numirea unor directori, cu mult timp inainte de data efectiva a plecarii la post, este neuzuala".

"Propunerile ICR de schimbare din functie, adesea chiar la jumatatea mandatului, au fost trimise, o lunga perioada de timp, catre Ministerul Afacerilor Externe fara a fi insotite, potrivit reglementarilor in vigoare, de o motivatie. Ministerul a solicitat constant ICR argumente pentru fundamentarea legala a incetarii mandatelor propuse de ICR. Prin urmare, asa-zisele intarzieri invocate obsesiv de domnul Andrei Marga sunt imputabile direct fostei conduceri a ICR, si nicidecum MAE", se mai arata comunicatul citat.

MAE respinge si afirmatiile fostului presedinte ICR cu privire la filialele din Ucraina si Germania, despre a caror deschidere Andrei Marga sugerase ca ar fi amanata din cauza ministerului de Externe.

  • "In ceea ce priveste situatia de la ICR Kiev, reiteram faptul ca Ministerul Afacerilor Externe a dat curs de indata procedurilor presupuse de infiintarea acestui nou ICR. Anterior demararii respectivelor proceduri, MAE, potrivit competentelor, a solicitat si a primit acceptul autoritatilor ucrainene, acesta fiind strict necesar pentru a promova procesul de infiintare a ICR Kiev. In momentul de fata, ICR Kiev ar putea functiona ca sectie culturala in cadrul ambasadei, conform acceptului primit.
  • Este incorecta si tendentioasa afirmatia fostului presedinte ICR conform careia neajunsurile in activitatea institutiei pe care a condus-o s-ar fi datorat intarzierii deschiderii unui nou ICR la Nurenberg. MAE a transmis imediat acordul privind oportunitatea deschiderii unui nou ICR in sudul Germaniei. Urmeaza sa fie luata o decizie privind amplasarea acestuia la Munchen sau la Nurnberg, ambele locatii fiind, de fapt, propuse de ICR. Este, de asemenea, incorecta afirmatia potrivit careia autoritatile germane federale ar fi dat deja acordul lor pentru acest demers.
  • Intrucat acest nou ICR nu are baza legala interna de infiintare, este necesara promovarea unei hotarari de guvern insotita de fundamentarea corespunzatoare si identificarea resurselor bugetare care sa asigure functionarea acestuia, in baza acordului Ministerului Finantelor Publice".

"In loc sa exprime critici nefondate la adresa institutiei partenere, fostul presedinte ICR ar fi putut sa-si manifeste abilitatea manageriala gestionand mai eficient cele 17 ICR-uri existente. Ministerul Afacerilor Externe exprima regretul ca domnul Andrei Marga, fost ministru al Afacerilor Externe pentru o perioada, prefera sa incerce sa discrediteze institutia noastra decat sa isi asume in mod corect si onest responsabilitatile si esecurile pentru activitatea ICR in perioada mandatului domniei sale", sustine MAE.

"Ministerul Afacerilor Externe va continua sa sprijine activitatea ICR in baza competentelor ce ii revin, potrivit legii si respectand procedurile si termenele legale", conchide institutia.