Circulatia pe podul Calafat-Vidin va fi deschisa sambata dimineata si exista posibilitatea ca trecerea sa fie libera, fara taxe, pana pe 1 iulie, a declarat, vineri, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, la inaugurarea obiectivului.

"Circulatia pe pod se poate deschide si astazi. Noi suntem pregatiti pentru a incepe taxarea de astazi. Intr-adevar, s-a convenit cu partea bulgara posibilitatea de a fi libera trecerea pana la 1 iulie. Vom discuta amanunte putin mai tarziu", a spus Fenechiu, citat de Agerpres.

In ceea ce priveste nivelul taxelor, seful de la Transporturi a precizat ca s-a convenit sa fie acelasi ca in cazul podului de la Giurgiu. Din veniturile obtinute din taxele percepute la trecerea podului, statul roman va primi 17%, iar Bulgaria 83%, proportional cu investitia realizata de fiecare tara in parte. Referitor la traficul care se va inregistra pe pod, ministrul Transporturilor a spus ca nu vrea sa faca pronosticuri.

"Dupa o anumita perioada vom putea face niste calcule si vom putea spune, care este traficul. In momentul in care s-a decis infiintarea acestui pod, cu siguranta s-au facut niste calculele de trafic, dar au trecut 12 ani de atunci", a adaugat ministrul Transporturilor.

Totusi, el a admis ca traficul se va imparti intre cele doua poduri, respectiv Calafat-Vidin si Giurgiu - Ruse, dar ar fi logic ca pe podul de la Giurgiu circulatia sa fie mai redusa.

Intrebat daca vor circula trenuri pe noul pod peste Dunare, oficialul MT a mentionat ca nu poate sa indice care vor fi acele trenuri deoarece astazi in Europa garniturile pot circula liber.

"Pot sa circule trenuri ale tuturor companiilor din Europa. Nu am discutat deocamdata despre trasee ale companiilor romanesti sau bulgare, dar cu siguranta in perioada urmatoare vom avea astfel de trasee", a subliniat ministrul.

In alta ordine de idei, Relu Fenechiu a recunoscut ca statul roman mai are datorii catre constructorul roman al podului, dar din informatiile pe care le detine sunt datorii mici.

***

Podul dintre Calafat si Vidin, cofinantat din Fondul de Coeziune al UE, este parte a coridorului paneuropean de transport care leaga orasul german Dresda de orasul Istanbul din Turcia.

Podul are o lungime de aproximativ doi kilometri, doua benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti.

Valoarea totala a investitiei pentru partea romana, asigurata din fonduri de coeziune si de la bugetul de stat, este de 70,6 milioane de euro, din care 66,9 milioane de euro pentru executia lucrarilor.

Podul Calafat-Vidin, al doilea pod care leaga Romania de Bulgaria dupa Podul Giurgiu-Ruse, se va numi New Europe Bridge, dupa cum a anuntat premierul Victor Ponta.

Podul Calafat-Vidin a fost inaugurat vineri in prezenta premierului Victor Ponta, a omologului sau bulgar, Plamen Oresarski, a comisarului european pentru Politica Regionala, Johannes Hahn, si a numerosi demnitari si reprezentanti ai autoritatilor locale din Romania si Bulgaria.