Podul peste Dunare Calafat-Vidin ar putea concura in viitor sa apara pe una din bancnotele de euro, a declarat, vineri, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, la inaugurarea obiectivului, relateaza Agerpres. "Pentru ca pe bancnotele de euro se folosesc poduri ca simbol al unitatii europene, al comunicarii, al solidaritatii, cred ca si acest pod poate concura in viitor sa apara pe una din bancnotele de euro", a spus guvernatorul BNR, cel care a semnat in martie 2000, in calitate de sef al Guvernului, acordul romano-bulgar referitor la construirea unui nou pod mixt.

Guvernatorul BNR a subliniat ca in anul 2000, cand s-a semnat contractul pentru constructia acestui pod, spera ca acest obiectiv sa fie realizat mai repede.

"Nu atat de repede ca romanii, care au facut la 100 de kilometri de aici un pod in doi ani, dar oricum speram sa-l facem mai repede", a precizat Isarescu.

Acesta s-a aratat impresionat de modul in care arata podul Calafat-Vidin, apreciind ca "efectiv, este un pod frumos".

"Acum, pentru ca il vad finalizat, nu numai ca am bucurie, dar sunt impresionat de cum arata. Este efectiv un pod frumos, un pod european, solid, eficient, care uneste doua parti ale Europei", a mentionat guvernatorul BNR.

In incheierea discursului sau, guvernatorul Bancii Centrale si-a exprimat speranta ca podul va reprezenta in continuare prietenia romano-bulgara "intr-o Europa unita".

La negocierile acestui proiect au participat Emil Constantinescu, presedintele Romaniei din acea perioada si omologul bulgar, Peter Stoianov, dar si premierii si ministrii de externe din cele doua tari.

Potrivit Ministerului Transporturilor, podul dintre Calafat si Vidin, cofinantat din Fondul de Coeziune al UE, este parte a coridorului paneuropean de transport care leaga orasul german Dresda de orasul Istanbul din Turcia.

Podul are o lungime de aproximativ doi kilometri, patru benzi rutiere - doua pe fiecare sens (3,75 m latime), linie simpla de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti. Din punct de vedere tehnic, pe sectorul rutier s-au executat lucrari pe aproximativ 8,9 km de drum, dintre care 3,2 km cu doua benzi de circulatie pe sens, patru pasaje cu o lungime de 345 m, 290 m, 92 m si, respectiv, 83 m si o statie de taxare, inclusiv punctul de trecere frontiera - statia de lucru Calafat. Sectorul feroviar a vizat lucrari de modernizare a 5,9 km linie simpla existenta pana la statia Golenti, 1,9 km - in statia Golenti (patru linii) si constructia a 3,2 km linie noua simpla, electrificata, care permite accesul direct de pe pod la calea ferata existenta Golenti-Calafat.

Valoarea totala a investitiei pentru partea romana, asigurata din fonduri de coeziune si de la bugetul de stat, este de 70,6 milioane de euro, din care 66,9 milioane de euro pentru executia lucrarilor.

Exploatarea podului si perceperea taxelor pentru traversare va fi asigurata de o societate mixta romano-bulgara cu sediul la Vidin. Echipe mixte de politisti de frontiera romani si bulgari vor efectua controlul calatorilor si a marfurilor pe teritoriul romanesc - in cazul traficului rutier si pe cel bulgar - in cazul traficului feroviar.

Taxele percepute pentru traversarea podului Calafat - Vidin variaza intre 6 si 37 de euro, functie de categoria de vehicul rutier, de plata taxelor fiind scutiti pietonii, biciclistii, ambulantele sau vehiculele folosite de politie si pompieri.

Tarifele sunt percepute la acelasi nivel pentru ambele sensuri de trecere si se aplica nediscriminatoriu pentru vehiculele inmatriculate in Romania sau in alte state. Tarifele exprimate in lei se vor actualiza anual in functie de cursul euro. De asemenea, tarifele vor fi achitate de catre persoanele fizice si juridice romane in lei si in lei sau euro - de catre persoanele fizice sau juridice straine. Prin deschiderea circulatiei pe podul Calafat -Vidin se va asigura fluidizarea traficului pe DN 7 (Valea Oltului) si DN 6 (Arad - Turnu Severin - Calafat).

Podul mixt (rutier-feroviar) dintre Calafat si Vidin, al doilea pod peste Dunare, va facilita transportul combinat auto si feroviar pe aripa sudica a Coridorului IV paneuropean, care se intinde de la Dresda, in Germania, pana la Istanbul, in Turcia, precum si interconectarea mai rapida a axelor de transport din sud-estul Europei la marile coridoare de transport europene. Pe plan regional se asigura conectarea partii de sud-vest a Romaniei cu nord-vestul Bulgariei, state membre ale Uniunii Europene, printr-o legatura moderna si rapida.