Termenul de finalizare pentru "ciotul" de 6,5 km de autostrada din autostrada Bucuresti - Ploiest, tronsonul care uneste Capitala de Soseaua de Centura, a fost prelungit cu doi ani, pana in 2015, insa Compania Nationala de Autostrazi (CNADNR) a confirmat pentru HotNews.ro ca intentioneaza sa deschida circulatiei in acest an portiunea intre Soseaua de Centura si strada Popasului. Lucrurile bune se opresc, insa, aici pentru ca potrivit autoritatilor, nodul rutier de la Moara Vlasiei, un punct nevralgic si important care ar spori utilitatea autostrazii ce leaga Capitala de Ploiesti, va fi gata abia in 2015, desi o mare parte din lucrari sunt deja realizate. In prezent, pe cei 55 de kilometri ai autostrazii exista un singur nod rutier.

  • O alta problema o presupune descarcarea traficului de pe autostrada in strada Popasului, o zona care sufera deja din cauza blocajelor rutiere. Practic, chiar daca traficul greu va fi redirectionat pe Soseaua de Centura, o autostrada cu trei benzi pe sens se va opri intr-o intersectie cu un drum cu cate o banda pe sens.

Sursa foto: forum.peundemerg.ro

O autostrada inaugurata in vara lui 2012: neterminata, fara toate nodurile gata si fara capatul spre Bucuresti

Autostrada A3 Bucuresti - Ploiesti (55 km) a fost deschisa circulatiei in 19 iulie 2012, insa fara o componenta esentiala: portiunea dintre reteaua stradala a Bucurestiului si Centura Capitalei, locul unde momentan se dascarca traficul de pe autostrada. Din acest motiv, autostrada spre Ploiesti nu a prea fost aleasa de soferi in detrimentul DN1, iar traficul pe noul drum a fost de doar 25% (sursa) din estimarile autoritatilor. Pe langa "ciotul" lipsa, autostrada a fost deschisa fara sa fie complet finalizata si fara sa aiba toate nodurile rutiere gata.

Raspuns CNADNR - A3 Bucuresti - Moara Vlasiei (1)

Raspuns CNADNR - A3 Bucuresti - Moara Vlasiei (1)

Foto: Hotnews

Dupa inaugurarea autostrazii, autoritatile au promis in repetate randuri ca si portiunea de 6,5 km ce leaga Centura de Capitala va fi gata in cel mai scurt timp, insa odata cu trecerea timpului si a taierilor de fonduri de la rectificarea bugetara de anul trecut, termenele de finalizare au fost decalate. Ultimul termen de finalizare care a fost depasit - luna octombrie 2012.

Dupa termene depasite, autoritatile prelungesc santierul pentru 6,5 kilometri de autostrada cu inca doi ani

In urma cu cateva saptamani, in presa s-a scris de faptul ca pentru realizarea celor 6,5 km de autostrada, Compania Nationala de Autostrazi a prelungit contractul de executie incheiat cu Impressa-Pizzaroti pana in aprilie 2015.

Decizia de a prelungi cu inca doi ani santierul pentru 6,5 km de autostrada (la care lucrarile au inceput inca din aprilie anul trecut) si pentru nodurile nedeschise desi a trecut aproape un an de la deschiderea circulatiei pana la Ploiesti, a starnit controverse si multe intrebari au ramas in aer.

CNADNR: "Anul acesta se intentioneaza deschiderea circulatiei pe autostrada de la Centura la strada Popasului"

Raspuns CNADNR - A3 Bucuresti - Moara Vlasiei (2)

Raspuns CNADNR - A3 Bucuresti - Moara Vlasiei (2)

Foto: Hotnews

HotNews.ro, dar si unii membri ai forumurilor de infrastructura forum.peundemerg.ro si sckyscrapercity, au solicitat CNADNR mai multe informatii despre sumele actualizate, alocarile bugetare si termenele de finalizare pentru aceasta mica, dar importanta portiune de autostrada.

Astfel, reprezentantii CNADNR au precizat ca intentioneaza sa deschida circulatia rutiera pe o bucata din tronsonul aflat in constructie, mai exact din Centura Capitalei pana in strada Popasului dintre Pipera si Voluntari.

De altfel, dupa cum ar fi putut observa oricine care are drum prin zona (sau de pe fotografiile si actualizarile postate de utilizatorii forumurilor de infrastructura), lucrarile sunt in toi pe acest segment, iar pe unele portiuni deja se toarna straturi de asfalt.

Nodul rutier de la Moara Vlasiei, un punct nevralgic al autostrazii, va fi gata abia in 2015

Vestile bune se termina aici, insa. CNADNR sustine ca lucrarile la nodul rutier de la Moara Vlasiei, un punct foarte important si care ar ridica gradul de utlitate al noii autostrazi avand in vedere localitatile din zona ce ar beneficia de acces.

Nodul rutier in cauza are o importanta mare pentru zona pentru ca se afla este la intersectia cu Drumul Judetean 101 ce trece prin mai multe localitati din zona (Balotesti, Caciulati, Moara Vlasiei, Fierbinti) si leaga DN1 de DN2.

Situatia nodurilor pe autostrada Bucuresti - Ploiesti

Situatia nodurilor pe autostrada Bucuresti - Ploiesti

Foto: Hotnews

Mai mult, o mare parte din lucrarile necesare realizarii nodului rutier de la Moara Vlasiei au fost deja efectuate, astfel ca efortul de a finaliza acest obiectiv ar trebui sa fie prioritar.

Mai mult, trebuie spus ca in prezent autostrada inaugurata de anul trecut are doar un singur nod rutier, la Snagov. Cu alte cuvinte, cine intra pe autostrada de pe Centura Bucuresti si merge spre Ploiesti are doar nodul de la Snagov pentru a iesi/intoarce.

Cati bani s-au alocat anul acesta si ce bani s-au platit deja

Tot din informatiile CNADNR transmise la solicitarea HotNews.ro regasim si sumele de bani alocati de la buget in acest an. Astfel, pentru 2013, pentru intreaga autostrada Bucuresti - Ploiesti au fost alocati 369, 078 milioane de lei.

Potrivit informatiilor oficiale primite de la CNADNR "alocatia bugetara pe anul 2013, defalcata este: exproprieri - 53.481.000 lei; consultanta - 1.425.663; executie lucrari la Sectiunea 1 A Bucuresti - Moara Vlasiei - 140.691.894 lei; utilitati si cercetare arheologica - 1.917.656 lei".

In total, pentru constructia tronsonului de autostrada Bucuresti - Moara Vlasiei, inclusiv actele aditionale, valoarea totala este de 673.450.536 lei. La contractul incheiat cu Impressa Pizzaroti - Tirena Scavi au fost semnate cinci acte aditionale din care doua - unul in 2008 si altul in 2009 - contin sume suplimentare: 73,7 miliaone de lei, respectiv 85 milioane de lei.

In total, dupa cum informeaza CNADNR, pana in mai 2013 statul a platit catre firmele italiene putin peste 645,4 milioane de lei, iar in prezent nu sunt inregistrate datorii.

Si totusi, cu banii alocati, calculele facute si termenele de finalizare stabilite, de ce este nevoie de prelungirea contractului cu inca doi ani?

Desi banii sunt alocati, sumele sunt prezentate defalcat, calculale par facute, iar termenul de finalizare in cazul unei portiuni (cea pana in str. Popasului) este setat chiar pentru anul acesta, CNADNR nu a putut sa raspunda la intrebarea de la care au plecat toate recentele controverse: "De ce sunt necesari inca doi ani pentru finalizarea acestui obiectiv de investitii?".

Singura explicatie data de autoritati: "Graficul de executie a lucrarilor este momentan in curs de revizuire".

Discrepante intre sumele transmise de CNADNR: Alocarea bugetara pe anul acesta + ce s-a platit deja = Mai mult decat valoarea totala a contractului

Pe langa lipsa unor unor explicatii in cazul prelungirii contractului cu doi ani, exista si o serie de discrepante intre cifrele comunicate de CNADNR.

Platile facute de CNADNR pentru Bucuresti - Moara Vlasiei 2007 - mai 2013

Platile facute de CNADNR pentru Bucuresti - Moara Vlasiei 2007 - mai 2013

Foto: Hotnews

In total, CNADNR sustine ca, impreuna cu toate actele aditionale, valoarea contractului pentru tronsonul Bucuresti-Moara Vlasiei este de circa 673,4 milioane de lei, iar pana in prezent (n. mai 2013) pentru lucrarile executate de italienii de la Pizzarotti si Tirena Scavi s-au platit 645,4 milioane de lei, neexistand datorii.

Potrivit anexei cu sumele defalcate platite catre italieni din 2007 si pana in prezent transmisa HotNews.ro se arata ca in 2013 s-au platit 59,2 milioane de lei.

Insa, potrivit sumelor defalcate prezentate de CNADNR, alocarea pentru executia lucrarilor la "Sectiunea 1A, Bucuresti - Moara Vlasiei" este de 140,7 milioane de lei. Scazand cele 59,2 milioane platite deja, rezulta 81,5 milioane de lei pentru acest contract ce raman de platit, potrivit alocarii bugetare, in acest an.

Adunand aceasta diferenta la ce s-a platit in total pe acest contract catre firma italiana pana in mai 2013 - adica 645,4 mil - reiese un cost total al contractului de 726,9 milioane, mai mare cu 53,5 milioane fata de cele 673,4 milioane din informatiile CNADNR.

In plus, avand in vedere alocarile bugetare generoase care in calcul depasesc (?) valoarea totala a contractului de executie cu tot cu acte aditionale semnat cu italienii de la Pizzarotti si Tirena Scavi, nu este clar de ce unele lucrari au termen de finalizare abia in 2015, cel putin in cazul unor puncte nevralgice precum nodul de la Moara Vlasiei.

O autostrada cu 3 benzi pe sens - descarcata de trafic intr-un drum 1X1 ce deja are probleme de trafic

Pe langa lipsa unor explicatii mai detaliate si discrepantele dintre cifrele comunicate de autoritati, exista inca o problema ce tine chiar de finalizarea tronsonului de autostrada pana in Strada Popasului.

Autostrada din sos. de Centura pana in str. Popasului (cu rosu)

Autostrada din sos. de Centura pana in str. Popasului (cu rosu)

Foto: Hotnews

In zona strazii Popasului (strada cu o banda pe sensul de circulatie) exista si in prezent destule probleme de circulatie si, mai ales in timpul orelor de varf, se formeaza numeroase cozi si blocaje rutiere. Mai mult, strada Emil Racovita (ce continua Strada Popasului inspre Pipera) se intersecteaza in Soseaua Bucuresti - Nord intr-o laterala, chiar inaintea unui sens giratoriu, intr-o zona sufocata de multe ori de trafic in timpul orelor de varf.

Practic, odata terminat tronsonul de autostrada in discutie, descarcarea unei parti a traficului se va face in aceasta zona, deja cu probleme de trafic. Chiar daca, sa spunem ca traficul greu va fi restrictionat sa iasa doar in Soseaua de Centura, autostrada se va descarca intr-un drum 1X1, deja cu probleme si, astfel, exista riscul inrautatirii situatiei rutiere din zona.

  • Nota: Poza de deschidere a articolului a fost realizata de utilizatorul "tincă" pentru forumul peundemerg.ro