Contractul cu Bechtel pentru autostrada Transilvania se incheie luni "cu totul", in prezent fiind aproape reziliat, a declarat, joi, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova, prezent la un eveniment organizat de Camera de Comert Romano-Britanica (CCRB), potrivit Agerpres.

HotNews.roFoto: Hotnews

"Luni se incheie cu totul. Suma este stabilita", a raspuns Dan Sova, intrebat de jurnalisti despre contractul cu Bechtel. In ceea ce priveste stadiul contractului, Sova a precizat ca este "aproape reziliat" si ca "mai sunt de discutat mici amanunte, nu esentiale".

Ministrul a explicat ca pentru a putea fi construita Autostrada Transilvania ar trebui scoase la licitatie si construite toate tronsoanele in acelasi timp.

De asemenea, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National a afirmat ca urmeaza sa discute cu cei de la Directia Concesiuni si ca, de asemenea, se va extinde contractul cu consultantul tehnic pentru ca acesta cunoaste foarte bine situatia. Totodata, Sova a spus ca va avea loc o discutie si cu bancile despre cum ar trebui procedat in cazul acestei lucrari.

"O sa implicam autoritatile locale. Eu vreau sa fac o intalnire ori la Cluj ori la Oradea cu sefii judetelor pe unde trece autostrada sa vedem in ce masura ne pot ajuta si ei", a spus Sova.

Ministrul a mentionat ca formula care se va aplica in acest caz va fi cel mai probabil concesiune si ca a discutat cateva companii de constructii interesate sa participe la realizarea acestui proiect.

Proiectul de construire a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in anul 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel, noteaza Agerpres. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta.

Compania a finalizat pana acum 52 km de autostrada (Turda-Campia Turzii) din totalul de 415 km, iar termenul de finalizare a autostrazii fusese stabilit initial pentru anul 2011 si prelungit cu un an din cauza intreruperilor lucrarilor in 2005. Intre timp, Bechtel a renuntat la partea de autostrada intre Targu Mures si Brasov.

Dupa 11 ani de la semnarea contractului, statul roman are 52 de kilometri de autostrada in functiune, alti 64 de km (intre Suplacud e Barcau si Bors) pe jumatate gata si 1,4 miliarde de euro deja platite.

Sova a declarat ca dupa rezilierea contractului cu Bechtel va solicita Corpului de Control al primului ministru sa verifice acest contract si sa se stabileasca cine este vinovat pentru acest fapt.

El a admis ca Autostrada Transilvania este obligatoriu sa fie terminata, dar numai in concesiune sau in parteneriat public-privat.

"Bugetul de stat nu are posibilitatea acum sa sustina constructia acestei autostrazi. Facem toate eforturile necesare si am reusit sa gasim finantare pentru perioada 2007-2013 pentru Sebes -Turda. Pe Sebes-Turda acum se lucreaza la studiul de fezabilitate pentru transformarea tronsonului din drum expres in autostrada. Se va termina in iulie acest studiu de fezabilitate pentru recalibrarea drumului si dupa acea vom da drumul la licitatie'', a explicat Sova.

Ministrul delegat a adaugat ca ''nu se pune problema sa se liciteze in perioada urmatoare nimic'', ci va trebui sa se gaseasca formula financiara necesara pentru finantarea tuturor tronsoanelor care compun Autostrada Transilvania.

"Ca sa vedem cum o putem finaliza, va trebui sa gasim investitori pentru fiecare tronson. Ideea sa gasesti un singur investitor care sa faca toata autostrada Transilvania este o fictiune. Deci, trebuie sa gasesti investitori care sa ia concesiunea fiecarui tronson si sa facem Autostrada Transilvania in proiectul in care a fost facuta initial pe bani privati. Asta presupune concesiune sau PPP'', a aratat acesta.

Citeste si: ​​HARTA INTERACTIVA Radiografia autostrazilor aflate in constructie. Care sunt tronsoanele, cati kilometri, care sunt noile termene de finalizare si stadiul lucrarilor la zi