Un esantion pilot format din elevii din clasele a VI-a din 86 de scoli din toata tara va sustine miercuri o evaluare la limba romana si comunicare si la matematica si stiinte, fiecare cu o durata de doua ore, potrivit Agerpres.

Testele sunt realizate de Centrul National de Evaluare si Examinare, pe baza programelor scolare in vigoare, si contin sarcini de lucru si stimuli vizuali adecvati varstei elevilor. Corectarea lucrarilor se va realiza la nivelul comisiilor judetene de evaluare, dar elevii nu vor primi note sau calificative.

Ministerul Educatiei Nationale precizeaza ca raspunsurile vor fi apreciate pe baza unor coduri care au atasati descriptori de performanta, dupa modelul testarilor internationale, iar codurile corespunzatoare raspunsurilor elevilor vor fi incarcate pe o platforma electronica, in conformitate cu prevederile metodologiei, cu scopul de a facilita analizele ulterioare. Formatul testelor si al sarcinilor de lucru este asemanator cu cel al evaluarilor internationale administrate elevilor de 10 - 12 ani - IEA TIMSS si IEA-PIRLS.

'Scopul pilotarii este acela de a verifica procedurile de administrare, structura testelor si a caietelor cadrului didactic, de a identifica punctele tari si punctele slabe ale procesului de evaluare, in vederea generalizarii', sustin reprezentantii MEN.

Testarea prin evaluarea nationala pentru anul scolar 2012 - 2013 nu este un instrument de evaluare institutionala si nici de evaluare individuala a elevilor, iar rezultatele nu vor fi folosite pentru ierarhizarea scolilor. Raportul tehnic rezultat in urma evaluarii va urmari obtinerea unor estimari corecte si eficiente ale nivelului cunostintelor si ale deprinderilor de baza ale elevilor, precum si progresul acestora de-a lungul timpului, prin comparatii cu rezultatele obtinute la evaluarile nationale anterioare.

Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) intentioneaza sa extinda programul evaluarilor nationale la toate scolile din tara, pentru a putea monitoriza, in mod eficient, standardele curriculare si pentru a informa in mod sistematic atat factorii de decizie, cat si profesionistii din domeniu cu privire la evolutia acestora.

Evaluarea nationala este organizata si administrata conform prevederilor articolului 74 (3) al Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011 si, respectiv, conform prevederilor Metodologiei de organizare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a IV-a, aprobata prin OMECTS nr. 6584 din 20 decembrie 2012.