Liderul UDMR a acordat marti dupa amiaza un interviu postului Duna TV in care vorbeste despre "transformarea metodelor staliniste" si sugereaza ca nu este intamplator ca retinerea presedintelui CJ, Harghita, Borboly Csaba, de catre procurori are loc cu doua saptamani intaintea congresului UDMR. "DNA a preluat rolul politiei politice", a mai spus Hunor, dupa ce Curtea de Apel Targu Mures a decis cercetarea in stare de libertate a presedintelui CJ Harghita. Kelemen a luat apararea tuturor reprezentantilor UDMR care au intrat de-a lungul timpului in atentia procurorilor: "de la cauza lui Nagy Zsolt, a lui Marko Bela, Borbely Laszlo, Cseke Istvan, Erdei Doloczki Istvan pana la cazurile Marko Attila si Borboly Csaba vedem ca este o transformare perversa si acest lucru este foarte alarmant".

Kelemen HunorFoto: Agerpres

Rep: Mentionam ca acest interviu l-am inregistrat in aceasta dupa masa la ora 15.15. (14. mai 2013). Ieri am vorbit telefonic in cadrul acestei emisiuni despre cazul lui Borboly Csaba, in cateva minute vom aborda acest subiect dar inainte sa vorbim despre scopul vizitei dvs. la Budapesta unde ati participat la Sedinta inchisa a Forumului parlamentarilor maghiari din Bazinul Carpatic avand pe ordinea de zi consultarea cu privire la procedura alegerilor parlamentare de anul viitor. Cum a avansat acest subiect, care sunt cerintele dvs.? Care sunt cererile dvs. acceptate de Guvernul Ungariei?

K.H: In abordarea noastra, Guvernul Ungariei trebuie sa asigure exercitarea dreptului la vot a maghiarilor din bazinul Carpatic, astfel incat sa nu divizeze comunitatile de maghiari din Ungaria si pe cei din afara granitelor acesteia. Aceasta este o chestiune de principiu, o problema strategica in care exista un consens intre partidele din Ungaria si cele din afara granitelor Ungariei. Cum vor solutiona in mod tehnic aceasta provocare, aceasta este o alta chestiune.

Rep: Da, dar exista un consens in privinta acestui principiu.

K.H: Mai adaug imediat un alt principiu, solutiile tehnice trebuie astfel gandite, incat unele incidente minore sa nu afecteze scopul pentru care a fost acordat acest drept. In consecinta, trebuie eliminat riscul sa apara orice situatii de suspiciune, de frauda sau de influentare a votului. In acest scop ne-am consultat asupra procedurii de vot prin corespondenta, respectiv prin reprezentantele politice ale Ungariei. Desigur, votul cel mai sigur si corect este cel exprimat prin reprezentantele diplomatice iar daca acest lucru nu este posibil atunci trebuie sa evitam posibilitatea ca unele persoane sa se gandeasca ca au obligatia sa actioneze in procesul de inregistrare pe listele electorale si in cel de votare in numele Guvernului, Parlamentului Ungariei sau in cel al partidelor din Ungaria, pentru ca astfel vor aparea conflicte. In cazul nostru, este important si cum se desfasoara campania electorala, ca din acest proces sa nu se nasca un conflict intre romani si maghiari sau atitudini antimaghiare, respectiv ca relatiile dintre Romania si Ungaria sa nu fie deteriorate de o campanie electorala care aduce 1 mandat, cel mult 2 mandate, deci rezultatul alegerilor parlamentare din Ungaria nu vor fi determinate de aceste mandate. Nu merita acest lucru atat de mult, desigur principiile sunt importante. Aceste au fost subiectele despre care am discutat astazi.

Rep: Cum se va constitui lista de votanti, cum se realizeaza inregistrarea pe lista?

K.H:In cazul Romaniei, nu constituie o problema dar va fi o provocare realizarea listei de votanti in Voivodina si in Ucraina dar am inteles din prezentarea de astazi ca exista solutii care sa inlature temerile de aici, se va publica numarul total al votantilor de pe lista dar nu date personale ale acestora. Acesta este solutia tehnica.

Rep: Revenind la prima parte, intr-o masura votul va avea loc la reprezentantele diplomatice ale Ungariei si in alte situatii prin posta.

K.H: Da, prin corespondenta sau dupa caz cei care locuiesc in aproprierea granitei pot sa treaca in Ungaria pentru a vota in centerele de vot. Exista posibilitatea de a se desemna locuri pentru vot acolo unde centrele sunt la o distanta mai mare. Cu urna mobila nu este o problema daca votantul merge dupa ea, problema intervine atunci cand urna se deplaseaza si intervin intrebari: cine transporta urna, cine o verifica etc.?

Rep: Aceleasi probleme exista si cu votul prin corespondenta, cine pune X, cine pune votul in plic?

KH: De acea am afirmat ca trebuie evitate orice riscuri care ar presupune ca cineva se porneste cu o urna sau o plasa sa stranga plicuri cu voturi in Bazinul Carpatic.

Rep: Desigur aceste consultari vor continua, astfel cum continua si cazul lui Borboly Csaba care a explodat ieri. Acum putem sa citim in presa ca inca cel putin 3 persoane in functii publice din UDMR au fost retinute. Cum vedeti situatia dupa 24 de ore de la debutul scandalului?

K.H: Pot sa declar acelasi lucruri pe care le-am spus ieri. In afara faptului ca suntem solidari cu Borboly Csaba si familia sa, grupurile parlamentare, entintatile Uniunii << au avut astazi o serie de pozitii >> Calificam ceea ce s-a intamplat ca avand un mobil politic si nu cred in coincidente, nu suntem atat de naiv sa credem, ca inainte cu 2 saptamani de la organizarea Congresului UDMR la Miercurea Ciuc a sosit timpul sa fie retinut cineva intr-un caz care dureaza de 2-3 ani, acest lucru se putea face la debutul cercetarilor, deci nu are nicio logica, nicio ratiune, ci doar un substrat, mobil politic. Daca privim ceea ce s-a intamplat in ultimii ani si nu este vorba de ultimele luni, ci din anii 2005-2006 pana in prezent, de la cauza lui Nagy Zsolt, a lui Marko Bela, Borbely Laszlo, Cseke Istvan, Erdei Doloczki Istvan pana la cazurile Marko Attila si Borboly Csaba vedem ca este o transformare perversa si acest lucru este foarte alarmant. Rolul politiei politice a fost preluat de catre DNA, scopul evident este cel de a intimida liderii politici, dupa caz de a decapita liderii politici, dupa care urmeaza intelectualii si de acolo in continuare lucrurile sunt in matca lor, cum am putea spune. Deci avem o transformare perversa a metodelor staliniste in secolul XXI. Acest fapt este in fond foarte alarmant, pentru ca in fiecare situatie am vazut ca, aceste cazuri au fost temporizate in mod intentionat in functie de evenimente politice si urmaresc cu precizitate un astfel de scop (politic n.t.).

Rep: Ce percepeti, ati afirmat ca toate acestea au loc inainte cu 2 saptamani de Congresul UDMR, care poate fi influenta acestui caz asupra Congresului, ce pot spera adversarii daca intradevar lucrurile stau asa?

K.H: Congresul este doar un eveniment, la Congres vom adopta anumite documente programatice care se refera la revizuirea Constitutiei, la reorganizarea regionala, acum depunem astazi, in aceste momente, propunerile de revizuire a Constitutiei, unde solicitam eliminarea caracterului national al statului roman, cerem ca minoritatile nationale sa fie recunoscute ca factori constitutivi ai statului roman, cerem ca limba maghiara sa fie recunoscuta la nivel regional ca fiind una oficiala, si cerem multe alte lucruri care trebuie sa fie extrem de naturale intr-un stat democratic, ca deziderate legitime dar si ca subiecte de dezbatere, pentru ca ceea ce se intampla de azi dimineata pe un canal de stiri din Romania unde suntem calificati si priviti ca un risc la siguranta nationala, inclusiv persoana mea, doar pentru ca cerem eliminarea caracterului national al statului roman din Constitutie, stire repetata la fiecare ora. Este uimitor ca sunt subiecte despre care nici nu vor sa discute sau sunt subiecte pe care daca le aducem in discutie si suntem atacati. Eu cred ca exista libertatea de opinie si de exprimare dar in cazul nostru vorbim de risc la securitatea nationala. In acest sens se aseaza lucrurile, traim intr-o perioada politica incarcata, impovarata, va avea loc o revizuire a Constitutiei, va fi o tentativa de regionalizare, si desigur steagul secuiesc, manualul de istorie al Secuilor, cazul Miko, si am mai putea enumera retroactiv in cate si in cate cazuri se incearca prin intrumentul justitiei limitarea exercitarii unor drepturi castigate ale minoritatilor nationale. Nu doar in Secuime, caci si in cazul Primariei din Pericei (Salaj) a anuntat un concurs pentru un functionar public si a solicitat cunoasterea limbii maghiare fiind vorba de o comuna locuita majoritar de maghiari, instanta a anulat concursul, aratand ca nu se poate solicita o astfel de conditie. Deci, vedem ca in mod foarte interesant, ei spun ca Romania este stat national, noi spunem ca nu, in mod interesant si pervers sau schimbat rolurile.

Rep: Pot fi amenintati, intimidati politicieni, acei politicieni care si in aceste conditii sustin autonomia, respectiv revizuirea Constitutiei?

K.H: Si cei care sustin drepturile minoritatilor nationale, a drepurilor lingvistice, eu spun ca nu, nu pot fi intimidati si oricine care savarseste o tentativa de intimdare, amenintare nu calculeaza un lucru: daca in 40-50 de ani de comunism aceasta comunitate nu a putut fi intimidata, asimilata, atunci nici astazi nu se poate.