S-a intamplat ca in mandatul lui Eugen Nicolaescu, Ministerul Sanatatii sa admita oficial existenta potentialelor conflicte de interese atunci cand un medic are „calitatea simultana de angajat in sistemul privat si in cel public, in special daca acesta are si o functie de conducere”.

Eugen NicolaescuFoto: Hotnews

In timpul unui interviu acordat HotNews.ro, ministrul Eugen Nicolaescu a fost pus in fata unor cazuri concrete de potential conflict de interese. Ministrul Sanatatii a avansat si o data clara pentru introducerea in Romania a asigurarilor medicale private.

O GHICITOARE

Vlad Mixich: Incepem cu o ghicitoare. Unde a fost publicat acest fragment despre dumneavoastra: „Spitalele publice se afla la cota de avarie datorita lipsei de produse de baza: spirt, ace, seringi, perfuzii, medicina in spitale transformandu-se intr-una de transee. Principala cauza o reprezinta amatorismul si incompetenta echipei Nicolaescu.”?

Eugen Nicolaescu: Nu stiu de unde este, dar m-am obisnuit cu asemenea titluri, cu atac la persoana mai ales.

V.M.: Sa va spun de unde este. Din raportul PSD „Putere fara guvernare”, publicat in 2008.

Eugen Nicolaescu: Ce va spuneam. Politica...

V.M.: Politica, politica, dar fraza dumneavoastra preferata de cand ati revenit la Ministerul Sanatatii este „anul 2013 va reprezenta un an al schimbarilor fundamentale in sistemul sanitar”. Pentru orice reforma fundamentala aveti nevoie de un foarte solid sprijin politic. Aveti acest sprijin politic in interiorul guvernului din partea PSD?

Eugen Nicolaescu: Reforma de care vorbesc este prinsa in programul de guvernare. Programul de guvernare este documentul politic al USL. El a fost adoptat de Parlamentul Romaniei si, pentru orice ministru, programul de guvernare trebuie sa fie fisa postului, cum se spune. Deci, orice alt comentariu e de prisos.

V.M.: Insist. In acest moment aveti sprijin politic pentru masurile pe care intentionati sa le luati in urmatoarele luni?

Eugen Nicolaescu: Cel putin, pana in acest moment, nu am simtit ca ar trebui sa fie o orientare sau o reorientare a unor actiuni sau masuri sau viziuni. Am inteles ca ele pot merge. Premierul a acceptat, si la nivelul USL-ului, s-au acceptat niste ordonante de urgenta care au reusit sa faca ordine in sistem. Dar schimbarile serioase urmeaza pentru ca ele vin din programul de guvernare si consecinta lor este, totusi, urmare a unor dezbateri publice. Noi acolo suntem acum: in dezbateri publice.

ASIGURARILE MEDICALE PRIVATE VOR FI INTRODUSE INCEPAND CU 2014

V.M.: Va citez dintr-un comunicat oficial din 16 ianuarie 2013 al Ministerului Sanatatii in care se constata ca “sunt tot mai multi cei care nu mai apeleaza la serviciile medicale din sistemul public de sanatate si de aici urmeaza un scenariu catastrofic, care poate duce în final la prăbuşirea şi destructurarea sistemului public de sănătate”. Cat de aproape suntem in acest moment de destructurarea sistemului public de sanatate?

Eugen Nicolaescu: Cred ca am trecut de acest pericol. Parca incep sa inteleaga mai multi, care doreau o concurenta acerba intre sectorul privat si sectorul public, ca totusi un sector public trebuie sa existe in Romania. Desigur, unul pe care sa-l reformam si imbunatatim. Pe masura ce vom introduce si asigurarile private de sanatate, complementare si suplimentare, si in care sa poata intra, la concurenta, si sectorul public si cel privat, probabil ca atunci se vor aseza mai bine si unul si celalalt.

V.M.: 1 ianuarie 2014 ca termen pentru introducerea asigurarilor medicale private?

Eugen Nicolaescu: Daca reusim sa facem pachetul de baza asa cum ne-am propus, pana in octombrie, atunci cred ca avem timpul material necesar sa facem si pachetul suplimentar, care sa intre in vigoare cu 1 ianuarie 2014 sau macar jumatatea anului 2014.

V.M.: Asigurari private pentru romani?

Eugen Nicolaescu: Exact. In programul de guvernare avem trecuta o prevedere ca o cota parte din polita pentru asigurarea privata de sanatate va putea fi deductibila din impozitul pe venit. Asta ca sa-l facem si pe cetatean motivat, dar si pe furnizorul de servicii medicale.

COMPLET INCOMPATIBIL

V.M.: Vorbeati de posibilitatea de concurenta intre spitalele publice si cele private. Sa va dau un exemplu concret: seful unei sectii din Spitalul Judetean Timisoara este in acelasi timp proprietarul unei clinici private de acelasi profil cu sectia pe care o conduce in spitalul de stat.

Eugen Nicolaescu: Complet incompatibil. Si in conflict de interese.

V.M.: Mai mult, in 2012, clinica privata a acestui medic a castigat contracte prin negociere fara publicare cu spitalul in care e sef de sectie. Vi se pare corect?

Eugen Nicolaescu: Dati-mi si mie un asemenea caz ca-l dam afara.

V.M.: Spitalul Judetean Timisoara si Neuromed sunt doua nume suficiente.

Eugen Nicolaescu: In regula. Vom cauta. Vom face sapaturi.

V.M.: Nu stiati de acest caz? E oarecum celebru...

Eugen Nicolaescu: Nu. Recunosc ca nu. Daca as stii toate cazurile din Romania as fi mare.

V.M.: Stiti cum sunt sondajele care masoara perceptiile publice. Dumneavoastra ce credeti? Cat de mare e puterea ministrului Sanatatii de a controla si sanctiona abuzurile si hotiile din sistemul sanitar: foarte mare/mare/medie/mica/foarte mica? Aveti si optiunea „nu stiu”.

Eugen Nicolaescu: Depinde cum e acel spital subordonat. Daca e in subordinea Ministerului Sanatatii eu sunt decis sa iau orice masura indiferent cat este ea de...

V.M.: Aveti puterea sa o faceti?

Eugen Nicolaescu: Legea mi-o da. Dar noi avem numai 54 de spitale in subordinea Ministerului. Restul, pana la vreo 360 de spitale, se afla in subordinea autoritatilor locale unde ministrul Sanatatii nu are niciun fel de putere si autoritate.

V.M.: Dar iata ca si in spitalele care sunt in subordinea dumneavoastra apar astfel de conflicte de interese.

Eugen Nicolaescu: Mi-ati mai dat o tema. N-aveam suficiente. In regula.

O MARE PROMOVARE POLITICA LA MINISTERUL SANATATII

V.M.: Noul secretar de stat din Ministerul Sanatatii, social-democratul Francisk Iulian Chiriac, a fost directorul zonal al unui mare laborator privat, pozitie din care a plecat cu putin timp inainte de a fi numit secretar de stat. Laboratorul condus de el este in prezent, in 2013, in contract de furnizare de servicii cu CNAS. Intreaba un cititor Hotnews: in ce masura, politicile promovate de noul secretar de stat vor favoriza firma pentru care a lucrat in ultimii ani?

Eugen Nicolaescu: Daca nu mai are nicio legatura cu acel laborator, din punctul meu de vedere, conflictul de interese a incetat, la fel si incompatibilitatea dumnealui.

V.M.: Dar vi se pare ca e legitima intrebarea cititorului?

Eugen Nicolaescu: Eu stiu ca domnul secretar de stat Chiriac are atributii doar pe linia de relatii cu sindicatele, cu patronatele, deci nu cred ca are cum sa influenteze vreo politica publica in acest sens.

V.M.: De ce pleaca un director zonal de la un salariu de 1800 Euro pe luna, la un salariu de doua ori mai mic ca secretar de stat in Ministerul Sanatatii?

Eugen Nicolaescu: Asta trebuie sa-l intrebati pe dumnealui, de ce a vrut sa fie promovat.

V.M.: Inteleg ca dumneavoastra vedeti aceasta injumatatire de salariu ca o promovare?

Eugen Nicolaescu: E o mare promovare politica. Cand ajungi secretar de stat esti ministru adjunct. Politic discutand, din cate stiu, la organizatia Braila PSD era un membru important. Dar cand ajungi la un asemenea nivel este o promovare politica foarte inalta.

V.M.: In aceste conditii, aveti incredere in el ca nu-si va folosi influenta pentru a favoriza laboratorul in care a lucrat atatia ani?

Eugen Nicolaescu: Eu nu cred ca are cum pentru ca toate actele normative pe care Ministerul le face trec in primul rand prin semnatura mea. Si eu sunt foarte atent sa vad ce acte normative se promoveaza.

V.M.: Corpul de Control al Primului-Ministru se afla in prezent la Ministerul Sanatatii. Ce si pe cine controleaza?

Eugen Nicolaescu: Corpul de Control al Premierului, la solicitarea noastra, pentru ca nu am fost multumit de controlul intern al Ministerului, verifica acel asa-zis contract de informatizare si modul in care directoarea de la contabilitate si-a permis sa aiba niste initiative personale. Ceea ce cred ca nu a fost corect. Si atunci, pentru a verifica corect ce a facut dumneaei, sa nu fim noi, cei dinauntru, ci sa vina cineva din afara si sa spuna obiectiv: „Doamna, aici ai gresit, aici ai indus in eroare ministrul, aici ai indus in eroare oamenii din teritoriu”. Astept si eu acest raport cu foarte multa nerabdare.