Premierul Victor Ponta a anuntat luni ca Guvernul trebuie sa plateasca, pe loc, 10 milioane de euro pentru nava Rostock, esuata in 1991 pe canalul navigabil al Dunarii, ca urmare a unei hotarari definitive si irevocabile, transmite Mediafax.

"Azi mi-a venit hotararea definitiva, irevocabila: trebuie sa dam 10 milioane de euro pentru nava Rostock. Eu uitasem de nava Rostock. Am pierdut toate procesele, la fel cu Rompetrol am pierdut procesul. (...) Este o nava care s-a scufundat pe canalul navigabil, a fost scoasa, cu chiu cu vai, de o firma, nu mai stiu exact cand s-a intamplat, oricum acum multi ani cand nu eram eu prim-ministru, dar eu platesc", a spus Ponta.

El a spus ca plata trebuie facuta pe loc si ca va taia banii respectivi din alta parte, in urma unei discutii cu ministrul Bugetului.

"Dar eu platesc, ce sa fac? O sa tai din alta parte. Ce sa facem? Nu stiu de unde. O sa discut cu ministrul Bugetului", a afirmat Ponta, potrivit Agerpres.

El a mai spus ca asemenea lucruri i se intampla zi de zi, fiind nevoit sa achite diverse datorii, dar nu toate se ridica la astfel de sume.

Pe 2 septembrie 1991, nava ucraineana "Rostock", fabricata in 1973, la Santierul naval Heztun Rostock din fosta RDG, a esuat, la Mila 31 a Dunarii, pe partea cea mai ingusta a Canalului Sulina. Nava avea la bord 5.000 de tone de otel.

Timp de un an, navigatia in zona a fost blocata in totalitate, iar apoi pe canalul Sulina circulatia navelor s-a desfasurat cu greutate, alte zeci de nave esuand de-a lungul anilor din cauza latimii mici a canalului. Autoritatile din zona au estimat ca, din aceasta cauza, pagubele inregistrate s-au ridicat la cateva zeci de milioane de dolari.

Autoritatile romane au incercat, in mai multe randuri, sa scoata epava de pe senalul navigabil, insa operatiunile au esuat.

Conform intelegerii dintre Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) si consortiul "Rostock Wreck Removal", ramasitele epavei trebuiau inlaturate cel tarziu la 1 iulie 2005. Consortiul multinational nu a reusit sa scoata insa nava Rostock decat in ianuarie 2006. Considerand ca in perioada 1 iulie 2005 - 1 ianuarie 2006 a efectuat lucrari ce depasesc bugetul contractului, "Rostock Remover" a cerut AFDJ si, implicit, Romaniei achitarea unor despagubiri de 7,5 milioane de euro. "Rostock Wreck Removal" a inaintat o actiune de mediere la Curtea Internationala de Arbitraj.

Lucrarile de ranfluare (readucerea la suprafata si punerea in stare de plutire, n.r.) a epavei navei Rostock si de reamenajare a Canalului Sulina costa 76 milioane euro, 50% din valoare reprezentand un credit rambursabil oferit de Banca Europeana de Investitii (BEI), iar diferenta fiind acoperita de la bugetul de stat. Contractul de imprumut cu BEI, pentru cele 38 milioane euro, a fost semnat in martie 2002, ultimul termen de rambursare a creditului fiind prevazut pentru 15 septembrie 2026.